Donorweek! Geef je keuze door!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Re: Donorweek! Geef je keuze door!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:47

Tanya, waar kun je je inschrijven als stamceldonor? Staat niet op het standaard formulier meende ik? :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:49

Ik vind het een prachtige gedachte dat ik na mijn dood nog 5 mensen kan laten leven.
En voor mijn nabestaanden is het een fijn idee dat ik in anderen voor kan leven.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:54

Ik ben al jaren heel bewust donor en ik hoop dat er in de toekomst nog mensen zijn die iets aan mijn organen zullen hebben..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:29

Ja hoor die gele pasjes zijn nog steeds 'geldig'. Maar vertel je keuze ook tegen je nabestaanden. Er bestaat nl. altijd kans dat men het bij hen navraagt :)

Quibjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:36

Ik ben ook donor :) Ze mogen alles gebruiken, zolang ik er mensen gelukkig mee kan maken!
Ben wel van persoonlijke mening dat mensen (NIET vanwege chronische medicatie of ziekte) die geen donor willen zijn ook geen recht hebben om zelf organen te ontvangen. is natuurlijk persoonlijk.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:38

Ja, ik ben donor :) .

Sommige mensen geven aan geen donor te willen worden omdat ze er geen goed gevoel bij hebben. Ik begrijp dat ook wel, ik heb dat ook wel, maar heb ook geen goed gevoel bij begraven worden of gecremeerd worden haha :+ . Dus ja, als ik na mijn dood iemand kan helpen met iets wat anders toch begraven of verbrand word. Waarom ook niet :) .

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:43

Ik ben ook donor sinds mijn 18e. Ben dan toch (klinisch) dood en toch mooi als je dan toch nog iets nuttigs kan doen.
En ook al zou mijn lever aan een zuiplap gegeven worden, de wachtlijst is dan toch weer 1tje minder ;)
Je komt niet zomaar in aanmerking voor een donor orgaan.

Jammer dat veel mensen er pas bewust voor kiezen als ze zelf eerst iemand verliezen door het te kort aan organen.
Daarom ben ik voor het systeem in België.
Iedereen donor, tenzij bewust nee geregistreerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:53

Ik ben jaren terug direct toen het kon donor geworden. Ik geef alles behalve mijn huid, ondat ik niet de beste huid heb.

Sinds dit jaar geef ik ook bloed.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:59

Ik ben al sinds mijn 18de ingeschreven. Ze mogen alles van mij hebben als ik dood ben. Alleen bloed wil ik niet geven, omdat ik niet zo goed tegen prikken kan. Maar dat is ook niet zo'n ramp, mijn bloedgroep is niet zo heel erg bijzonder...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:03

Goed topic, ik moet vandaag naar de gemeente hier, kan ik meteen even protest aantekenen. Ik wil geen organen doneren en ik hoop ze nooit nodig te hebben want ik denk dat ik mijn geliefden dan erg ongelukkig ga maken met de keuze ze ook niet te willen ontvangen.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:05

Ik ben ook donor.
Toen ik 18 werd kreeg ik zo'n formulier binnen en die heb ik toen ingevuld.
Als ik er iemand mee kan helpen, waarom niet.
Ik heb er toch niks meer aan.

Mijn moeder was geen donor, maar als ik haar vroeg waarom dan kon ze daar geen antwoord op geven.
Een tijd terug zei ze dat ze toch donor zou worden, maar ik weet niet of ze dat nog geregeld heeft.
Ik zal het eens gauw gaan navragen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:06

@Ayasha: Hoezo protest aantekenen? Als je geen organen wil doneren ben je erg gewoon vrij in het die keuze. Je wordt niet gedwongen. En volgens mij wordt je ook niet verplicht te ontvangen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:07

Nee maar in België ben je automatisch donor tenzij je protest aantekent. :)
"wie zwijgt, stemt toe"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:08

Volgens mij ben je in belgie standaard donor mits je bezwaar aantekent.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:08

Ik heb keuze 1. Alles mogen ze hebben. Als ik dood ben heb ik er toch niks meer aan :) . En zou het zelf ook fijn vinden mocht ik het ooit nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:09

Nederland wil overigens ook naar het Belgische systeem. D66 is daar sinds vorig jaar mee bezig.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:11

Jans schreef:
Nederland wil overigens ook naar het Belgische systeem. D66 is daar sinds vorig jaar mee bezig.

En terecht vind ik :j . Ik denk dat heelveel mensen het wel willen maar vergeten/ geen tijd hebben

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:12

Ik vind het niet terecht. óf het protest aantekenen moet makkelijker gaan (online bv gelijk in nederland).
Omdat ik niet wil doneren kan ik een formulier invullen, in mijn auto stappen, naar de gemeente rijden en hopen dat ze daar alles goed verwerken of ik heb pech. Doe ik dat niet stem ik toe... Dus als jij uit gaat en ondertussen breekt men in en pakt men je tv mee, dan is dat geen stelen want je hebt niet gezegd dat ie die niet mocht meenemen. Je zweeg toen ie 'm mee nam dus je stemt toe.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-10-13 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:13

Ayasha schreef:
Ik vind het niet terecht. óf het protest aantekenen moet makkelijker gaan (online bv gelijk in nederland)

Dan het 2e :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:13

Daar zou ik geen probleem mee hebben. (combinatie van de twee dus) maar hoe het nu geregeld is in België, is krom.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:15

Het zijn fijn zijn dat het standaard ja wordt en zo niet gewoon online een formulier invullen :j

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:17

Goed dat je het zegt, ik moet m'n keus nog aanpassen! Ik ben al sinds ik 16 ben geregistreerd als orgaandonor, maar ik heb heel veel dingen uitgesloten en ik wil nog iets uitsluiten := Alles wat in m'n buik zit mogen ze hebben, maar bij m'n longen enzo heb ik toch geen fijn gevoel. Die mogen niet weg :+

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:20

Ooh, oké! Nee, dan snap ik het! Wist niet dat het in België zo ging (wist ook niet dat je een Belg was ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:22

Als ik hier lees zijn er al zeker 5 mensen die zich gaan registreren als donor, of juist als niet-donor. Super dat dit topic net even het geheugensteuntje kan zijn voor mensen om dat te doen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:23

heidy_wilco schreef:
Ooh, oké! Nee, dan snap ik het! Wist niet dat het in België zo ging (wist ook niet dat je een Belg was ;) )

:j :D Een rasechte! :D
Heb het uit mijn profiel gehaalt omdat sommige bokkers in discussies het nodig vonden te beweren dat ik geen recht van mening had omdat ik een Belg was en het over Nederland ging. _O-