Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Mioux schreef:T laatste van Jis snap ik ook, maar als je net 6 weken bij elkaar bent en al gaat plannen voor december... Ik zou zelf zeggen we kijken tegen die tijd wel, want je weet nooit of je uberhaupt dan nog samen bent, wat de plannen zijn van de ouders van de jongen etc...
Moet kunnen en als het dan toch tegen die tijd anders loopt maakt dat ook niet uit.
), moeders hebben dat soort dingen gewoon door. De volgende dag zaten we bij de huisarts voor de pil en kwam ze aan zetten met een grote doos condooms.CrazyCat schreef:In principe is het natuurlijk zo dat als ze al na een paar uurtjes bij iemand zou willen slapen ze dat gewoon zelf moet weten, ze is voor de wet volwassen. Wat het lastig maakt is dat je nog thuis woont en dan gelden uiteraard de regels van je ouders. Ik snap ergens dat ze niet willen dat hij bij jou blijft slapen, maar ze kunnen je natuurlijk eigenlijk niet verbieden bij hem te slapen of Sinterklaas te vieren.
Ik was net 16 toen mijn moeder erachter kwam dat ik geen maagd meer was (en ik was zelfs een van de laatste meiden uit mijn klas), moeders hebben dat soort dingen gewoon door. De volgende dag zaten we bij de huisarts voor de pil en kwam ze aan zetten met een grote doos condooms.
Vanaf dat moment mochten we ook bij elkaar thuis slapen, mits uiteraard mijn schoolwerk gewoon af was en de prestaties op school niet achteruit gingen.
En dan denk je oh die zal wel hele liberale hippie ouders hebben, maar dat is absoluut het geval niet. We hebben het hier nu over ruim 20 jaar geleden. Mijn ouders wilden gewoon het liefste dat als het toch gebeurde het dan ook veilig en op een veilige plek gebeurde.
Ook ben ik er niet losbandig van geworden ofzo,want ik zit toch echt al 18 jaar in een vaste relatie en zijn inmiddels ook getrouwd.
Ik denk dat het inderdaad eens tijd is voor een rustig gesprek met je moeder om erachter te komen wat haar beweegredenen zijn voor het niet toelaten van het bij hem slapen en het sinterklaas vieren.
Wat betreft het sinterklaas vieren wil ze misschien gewoon gezellig nog een keer samen met het eigen gezin vieren. En wellicht heeft het niet bij elkaar slapen inderdaad ermee te maken dat ze bang is dat je je school gaat verwaarlozen en wellicht kun je haar daar dan gewoon in gerust stellen.
Wel woon je nog thuis en uiteindelijk bepalen zij hoe en wat en dat zul je moeten respecteren het is hun huis en ik denk dat ze je studie waarschijnlijk ook betalen. Als er na een gesprek dus uitkomt dat ze het gewoon echt niet willen dan sta je voor de keuze. Accepteren en thuis blijven wonen, of op jezelf gaan.
Sammie schreef:Dat had ik dus ook Miouux. Ts woont thuis dus ja die ouders kunnen wel degelijk 'gebieden' om thuis te blijven. Verbieden is zo'n zwaar woord, maar als ouders het niet willen dan is het nu eenmaal zo. Dan kun je natuurlijk nog praten, maar een nee is een nee. Je kan je afvragen hoe erg dat uberhaubt is. Niet het einde van de wereld, zeker niet als vriend er begrip voor heeft.
bigone schreef:Of haar moeder is zo beschermend en heeft niet door dat je kinderen juist aan je bind door los te laten. Als ik zo lees zit haar moeder er echt bovenop en daar kunnen kinderen en ouders ontzettend kriegelig om worden.
chelle_dora schreef:Sammie schreef:Dat had ik dus ook Miouux. Ts woont thuis dus ja die ouders kunnen wel degelijk 'gebieden' om thuis te blijven. Verbieden is zo'n zwaar woord, maar als ouders het niet willen dan is het nu eenmaal zo. Dan kun je natuurlijk nog praten, maar een nee is een nee. Je kan je afvragen hoe erg dat uberhaubt is. Niet het einde van de wereld, zeker niet als vriend er begrip voor heeft.
Sluit ik me geheel bij aan. Daarbij vraag ik me af hoeveel negatief effect het heeft op je relatie. Man, je ként elkaar 6 weken, beetje vroeg om nu al te denken aan alles wat je relatie kan verpesten...
Jis_: Plannen als je een jaar samen bent is voor mij toch een tikje anders dan plannen als je net 6 weken samen bent. Ik ben nu ook met m'n vriend plannen aan het maken om volgend jaar toch echt richting boerderie te gaan verhuizen. Maar ben daar nu een jaar mee samen en wonen praktisch gezien sinds voorjaar van dit jaar samen dus vind ik ook een iets andere situatie dan die van de TS.
Lootjes trekken vind ik het ook inderdaad vroeg voor, maar goed misschien iets met de hele familie geregeld, familie die je niet vaak ziet of iets.. Allemaal dingen die goed mee kunnen spelen
hier wist ik na 3 maanden nog niet 100% zeker of dit DE gene was en hoe het ging lopen, en jaar later inderdaad uit elkaar
Je weet nooit van te voren of je voor altijd bij diegene blijft lifaya schreef:mogen ze naar mijn mening helemaal zelf weten of ze het na een uur al willen doen, na 3 weken of pas na 6 maandenzolang het maar veilig gebeurt
ik zou sowieso aanmoedigen om aan de pil te gaan en een comdoom te gebruiken. En mocht het er toch doorheen gaan, zou ik, afhankelijk van de situatie, abortus aanraden. Ik wil het beste voor mijn kind, en ook een goede toekomst. dat zegt niet dat ik abortus aanmoedig maar wel in bepaalde situaties
Mioux schreef:CrazyCat schreef:In principe is het natuurlijk zo dat als ze al na een paar uurtjes bij iemand zou willen slapen ze dat gewoon zelf moet weten, ze is voor de wet volwassen. Wat het lastig maakt is dat je nog thuis woont en dan gelden uiteraard de regels van je ouders. Ik snap ergens dat ze niet willen dat hij bij jou blijft slapen, maar ze kunnen je natuurlijk eigenlijk niet verbieden bij hem te slapen of Sinterklaas te vieren.
Ik was net 16 toen mijn moeder erachter kwam dat ik geen maagd meer was (en ik was zelfs een van de laatste meiden uit mijn klas), moeders hebben dat soort dingen gewoon door. De volgende dag zaten we bij de huisarts voor de pil en kwam ze aan zetten met een grote doos condooms.
Vanaf dat moment mochten we ook bij elkaar thuis slapen, mits uiteraard mijn schoolwerk gewoon af was en de prestaties op school niet achteruit gingen.
En dan denk je oh die zal wel hele liberale hippie ouders hebben, maar dat is absoluut het geval niet. We hebben het hier nu over ruim 20 jaar geleden. Mijn ouders wilden gewoon het liefste dat als het toch gebeurde het dan ook veilig en op een veilige plek gebeurde.
Ook ben ik er niet losbandig van geworden ofzo,want ik zit toch echt al 18 jaar in een vaste relatie en zijn inmiddels ook getrouwd.
Ik denk dat het inderdaad eens tijd is voor een rustig gesprek met je moeder om erachter te komen wat haar beweegredenen zijn voor het niet toelaten van het bij hem slapen en het sinterklaas vieren.
Wat betreft het sinterklaas vieren wil ze misschien gewoon gezellig nog een keer samen met het eigen gezin vieren. En wellicht heeft het niet bij elkaar slapen inderdaad ermee te maken dat ze bang is dat je je school gaat verwaarlozen en wellicht kun je haar daar dan gewoon in gerust stellen.
Wel woon je nog thuis en uiteindelijk bepalen zij hoe en wat en dat zul je moeten respecteren het is hun huis en ik denk dat ze je studie waarschijnlijk ook betalen. Als er na een gesprek dus uitkomt dat ze het gewoon echt niet willen dan sta je voor de keuze. Accepteren en thuis blijven wonen, of op jezelf gaan.
Vind dit gedeelte bovenaan best wel stoken voor ruzies overkomen...Dr moeder mag haar best verbieden zolang zij onder haar dak woont waar zij slaapt of niet...Of je nou voor de wet volwassen bent of niet, zolang jij nog bij je moeder woont lijkt t me niks minder als respect te hebben voor haar als zij zegt ik wil t niet hebben..En niet van ach voor de wet ben je volwassen dus ze mag je toch niet verbieden...
spatter schreef:Gut, ik had niet verwacht dat er hier zoveel ouderwetse bokkers waren!
Meid je bent 19 jaar en hebt alle recht te doen en laten wat je wilt, punt uit!
Natuurlijk kan moeders de regels thuis bepalen, haar huis immers maar verder heeft ze niet veel meer te zeggen dus laat je dat ook niet zeggen en kies je eigen weg.
Blijkbaar heeft je vader er weinig moeite mee dus zeg dat ook tegen je moeder.
Enne, ik heb 3 tiener kinderen van 15, 17 en 18 jaar.
De middelste heeft al ruim een jaar een vriendje en ik heb haar niks verboden en al rap mocht hij blijven slapen.
We hebben goede gesprekken gehad en ze heeft zelf bepaald wanneer ze er klaar voor was en dat duurde nog best een tijdje, ze had geen haast.
Ik begeleid mijn kinderen liever, houdt alles bespreekbaar en leg uit zodat er geen gekke dingen hoeven te gebeuren.
Met verbieden bereik je niks meer op die leeftijd.
Mioux schreef:6 weken zegt niet altijd wathier wist ik na 3 maanden nog niet 100% zeker of dit DE gene was en hoe het ging lopen, en jaar later inderdaad uit elkaar
Je weet nooit van te voren of je voor altijd bij diegene blijft
CrazyCat schreef:spatter schreef:Gut, ik had niet verwacht dat er hier zoveel ouderwetse bokkers waren!
Meid je bent 19 jaar en hebt alle recht te doen en laten wat je wilt, punt uit!
Natuurlijk kan moeders de regels thuis bepalen, haar huis immers maar verder heeft ze niet veel meer te zeggen dus laat je dat ook niet zeggen en kies je eigen weg.
Blijkbaar heeft je vader er weinig moeite mee dus zeg dat ook tegen je moeder.
Enne, ik heb 3 tiener kinderen van 15, 17 en 18 jaar.
De middelste heeft al ruim een jaar een vriendje en ik heb haar niks verboden en al rap mocht hij blijven slapen.
We hebben goede gesprekken gehad en ze heeft zelf bepaald wanneer ze er klaar voor was en dat duurde nog best een tijdje, ze had geen haast.
Ik begeleid mijn kinderen liever, houdt alles bespreekbaar en leg uit zodat er geen gekke dingen hoeven te gebeuren.
Met verbieden bereik je niks meer op die leeftijd.
Amen![]()
Ik denk dat je beter de teugels inderdaad wat kunt laten vieren en vooral alles bespreekbaar houden. Komt mijns inziens de moeder dochter relatie alleen maar ten goede. Tegenhouden door verbieden kun je het toch niet.
TS, ga op een rustige en vriendelijke toon met je moeder om de tafel, leg uit wat je tegen staat en vraag aan haar waarom zij het liever niet wil hebben. En het niet gelijk afkappen met 'ja maar ruzie zus en zo' want jij wilt door je moeder gehoord worden. Geef je moeder dan ook de mogelijkheid om gehoord te worden, anders krijg je inderdaad ruzie.. 
chelle_dora schreef:Jis: Mazzel voor jou dat jij het wel wist. Maar dat wil niet zeggen dat het bij iedereen zo is. Zo dat ik het 2 jaar geleden ook helemaal te hebben gevonden bij m'n ex, en dat was dus ook mooi niet het geval. Ben dus blij dat ik geen lange termijn afspraken heb gemaakt en dingen heb gedaan waar ik spijt van zou krijgen, je zit er daarna ook mooi mee dan.
ElinaSK schreef:Om even alle dingen over zwangerschap uit de wereld te helpen ik ben aan de pil en voorlopig nog echt niet van plan verder te gaan met hem. Wel vind ik dat er vanalles maar aangenomen wordt door sommigen.
We doen het rustig aan en plannen sinterklaas om dat van mijn familie heen. Ouders van beide kanten al ontmoet etc. En ik snap dat sommigen het snel vinden en tuurlijk ken ik hem nog niet zoals je iemand na jaren kent maar er is wel iets tussen ons wat het serieus maakt. Mn vriend heeft er alle begrip voor en pusht me totaal niet .
Wat ruzie betreft schuif ik de schuld niet op mn moeder af want uiteraard heb ik er ook deel van uitgemaakt dan. Mijn moeder is een beetje anders soms kan je super praten maar soms ook niet.
Ze is niet alleen op dit gebied streng, maar op veel meer vlakken.
Praat met beide ouders tegelijk, laat je vader een beetje bemiddelen. Jis_ schreef:chelle_dora schreef:Jis: Mazzel voor jou dat jij het wel wist. Maar dat wil niet zeggen dat het bij iedereen zo is. Zo dat ik het 2 jaar geleden ook helemaal te hebben gevonden bij m'n ex, en dat was dus ook mooi niet het geval. Ben dus blij dat ik geen lange termijn afspraken heb gemaakt en dingen heb gedaan waar ik spijt van zou krijgen, je zit er daarna ook mooi mee dan.
Dus omdat TS, 19 jaar, 6 weken een relatie heeft kan ze beter geen langer termijn afspraak maken met hem omdat het over een jaar of 2 wel eens uit zou kunnen gaan?

minikatje schreef:Laat het gewoon even rusten
september is net voorbij en december is nog redelijk ver weg. daarbij heb je nog geen officiële relatie.
geniet van de dingen die je wel mag en gooi niet elke keer je kont tegen de krib.
je moeder zal altijd je moeder blijven met al haar plus en minpunten, maar het is wel je moeder en ze heeft het beste met je voor.
gewoon even laten rusten, er zijn al genoeg enge berichten over loverboys en grooming en weet ik wat ze allemaal uitvreten tegenwoordig.
lekker bij elkaar over de vloer blijven komen en je moeder ook positief betrekken ipv zeggen dat je helemaal niets mag