"Mensen helpen elkaar niet meer"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:12

Geryon schreef:
Ik ook in ong de helft van de gevallen. Terwijl ik zo oplet op de weg (bang in het verkeer), mijn ogen worden er naartoe getrokken lijkt het wel.

Gelukkig maar, want er zijn zoveel mensen die gewoon schijt hebben aan de beestjes.

Ik bedoel; auto auto, geen brommobiel :) of heb jij ook al je b rijbewijs gehaald? :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:16

labyrinth schreef:
Geryon schreef:

Natuurlijke selectie? :')

Bijna alle gewonde dieren die ik ben tegen gekomen zijn aangereden.

Dat jij het over je hart kan verkrijgen zeg..

Ja, natuurlijke selectie. Duiven horen, net als mussen en andere vogels gewoon ruim van tevoren al weg te zijn als jij aan komt fietsen. Ik heb nog nooit gehad dat ik op de rem moest voor mussen of kraaien of spreeuwen, maar voor duiven minstens 3 keer per week anders waren ze plat.

Wát een bullshit.

Veel vogels vliegen net de verkeerde kant op (ze denken nou eenmaal alleen 'wegwezen!') waardoor ze de auto wel ontwijken, maar dan aangereden worden door de volgende. Precies zo met fietsers trouwens.

Ander voorbeeld is mannetjes eenden die de vrouwtjes volgen in paringstijd en daarbij alleen op het vrouwtje letten. Niks natuurlijke selectie.

vuurneon schreef:
Geryon schreef:
Ik ook in ong de helft van de gevallen. Terwijl ik zo oplet op de weg (bang in het verkeer), mijn ogen worden er naartoe getrokken lijkt het wel.

Gelukkig maar, want er zijn zoveel mensen die gewoon schijt hebben aan de beestjes.

Ik bedoel; auto auto, geen brommobiel :) of heb jij ook al je b rijbewijs gehaald? :)

En het verschil is? Ik rijd ermee op 50 wegen waar ik even hard ga als de auto auto's, waar ik ze zie liggen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:18

Ik zit vooral op 70, 100 en snelwegen. Hoe harder, des te minder je opvalt (of beter, des te beter je oplet wat er voor, achter en naast je gebeurt ipv de berm) en des te onveiliger het is om te stoppen. Op de snelweg zelfs verboden. Dus dat maakt behoorlijk verschil.

Bovendien is het altijd de vraag of het verstandig is om te stoppen, heeft niets met diervriendelijkheid te maken met met besef van je plek op de weg.

Net als mensen die niet stoppen voor ontsnapte schapen; wilden ze niet helpen, of konden ze het niet. Als je allergisch bent voor schapen, of doodsbang of je hebt echt een belangrijke afspraak dan is het niet zo gek dat je door rijdt. Zeggen tegen die beste man: sorry, ik wil wel helpen, maar ik kan niet' heb je immers ook zo weinig aan :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:23

vuurneon schreef:
Ik zit vooral op 70, 100 en snelwegen. Hoe harder, des te minder je opvalt (of beter, des te beter je oplet wat er voor, achter en naast je gebeurt ipv de berm) en des te onveiliger het is om te stoppen. Op de snelweg zelfs verboden.

Afgelopen weekend reed ik op de snelweg een vrouw voorbij die de auto langs de kant had gezet en er zat met een zwaan die ze kennelijk (net) aangereden had.
Wilde stoppen, want ik vind zulke dingen erg rot, maar met in mijn achterhoofd de gedachte dat het verboden is te stoppen langs de snelweg ben ik toch door gereden.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:24

Tja, dat is voor mij wel natuurlijke selectie hoor, de ene vogel is wel snel genoeg weg, de andere niet. Zoals ik al zei, er lopen genoeg katten rond om die vogels snel aan hun einde te helpen. Ik zie persoonlijk het heil er niet in om voor zoiets de dierenambulance te bellen. Maar goed, dat is mijn mening hoor. Bij dieren weeg ik dat gewoon heel snel voor mezelf af. Een schaap dat vast zit in het prikkeldraad kan met een beetje aandacht heel snel weer normaal leven. Een duif met een gebroken vleugel moet ontzettend lang revalideren, vind ik het niet waard. Daarom zou ik dat schaap wel helpen en die duif niet.
De enige manier waarop ik die duif zou kunnen helpen in mijn optiek is door m uit zijn lijden te verlossen. Geef me een luchtbuks en ik doe het zo, maar zolang hij nog harder kan rennen dan ik laat ik het lekker aan de plaatselijke jager over die dat veel beter kan dan ik en er nog wat aan heeft.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:26

Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om door te rijden.
Ik zou dus gewoon stopen en helpen.
Wel stop ik niet voor mensen met autopech.
Ik ben nu eenmaal geen grote kerel die zichzelf kan beschermen als er verkeerde bedoelingen zijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:26

Heb meerdere keren met een kapotte fiets (ketting eraf, band stuk) langs de weg gestaan, echt niemand die even stopt en vraagt of ik hulp nodig heb, nee iedereen fietst lekker op een slakkentempo langs terwijl ze me aankijken alsof ik 3 hoofden heb. ( :wow: )

Laatst een ree aangereden op een hele korte 80 km/h weg, ik zag het gebeuren vanaf de fiets en ben er snel naartoe gereden, heb de fiets op de grond gegooid en ben naar het (nog levende) ree gerend om hem stil te houden tussen de twee weghelften zodat die niet weer aangereden werd. En het duurde echt zo lang voor iemand te hulp schoot, van de enorm veel auto's bedachten echt maar twee Duitse mannen (inclusief gezin) om hun auto aan de kant te zetten (enorm brede strook gras). Deze hebben dan ook geholpen.

Ook vaak omatjes die hun rollator niet de bus in krijgen, geen mens die opstaat en even helpt, nee laat maar lekker kloten ermee. Het is dat ik vaak aan de andere kant van de bus zit/niet aan het gangpad...

Anderen helpen of iets aanbieden gebeurd steeds minder naar mijn ervaring, terwijl ik dan wel altijd mijn best doe om te helpen, zelfs als mensen niet om hulp vragen, want kom op hoe lastig is het om even te vragen 'Kan ik ergens mee helpen'. :o?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:29

xSlvna schreef:
Heb meerdere keren met een kapotte fiets (ketting eraf, band stuk) langs de weg gestaan, echt niemand die even stopt en vraagt of ik hulp nodig heb, nee iedereen fietst lekker op een slakkentempo langs terwijl ze me aankijken alsof ik 3 hoofden heb. ( :wow: )

?

Heel concreet; wat hadden ze moeten doen voor je?
En als ze zo sloom fietsen, had je ook zelf kunnen vragen; meneer, mevrouw wilt u mij helpen of mag ik uw telefoon even lenen om mijn ouders te bellen?

Daar zie ik het ook vaak mis gaan; men moet ook durven om om hulp te vragen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-10-13 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

isabellevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:30

Ken ook wel meer van dit soort verhalen :(
Afgelopen weekend was ik in de supermarkt en toen reed er een oudere man in een scootmobiel maar die kon niks uit de koeling pakken, ik bood toen hulp, ik weet niet of er meer mensen dat gedaan zouden hebben want hij kwam net aangereden toen ik iets uit de koeling pakte, maar ik denk dat er meerdere zijn die doorlopen... :(

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:31

Ik stop, mits mogelijk, altijd om dit soort dingen. Zet ook regelmatig schaapjes weer op de pootjes

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:32

xSlvna schreef:

Laatst een ree aangereden op een hele korte 80 km/h weg, ik zag het gebeuren vanaf de fiets en ben er snel naartoe gereden, heb de fiets op de grond gegooid en ben naar het (nog levende) ree gerend om hem stil te houden tussen de twee weghelften zodat die niet weer aangereden werd. En het duurde echt zo lang voor iemand te hulp schoot, van de enorm veel auto's bedachten echt maar twee Duitse mannen (inclusief gezin) om hun auto aan de kant te zetten (enorm brede strook gras). Deze hebben dan ook geholpen.

Ook vaak omatjes die hun rollator niet de bus in krijgen, geen mens die opstaat en even helpt, nee laat maar lekker kloten ermee. Het is dat ik vaak aan de andere kant van de bus zit/niet aan het gangpad...

Anderen helpen of iets aanbieden gebeurd steeds minder naar mijn ervaring, terwijl ik dan wel altijd mijn best doe om te helpen, zelfs als mensen niet om hulp vragen, want kom op hoe lastig is het om even te vragen 'Kan ik ergens mee helpen'. :o?

Waarschijnlijk zit de helft van de bus met dezelfde gedachte, "Die person daar zit er veel dichterbij, wat aso dat die niet even opstaat". Er zijn maar echt heel weinig mensen op deze aardkloot die genieten van een omaatje die haar rollator niet in de bus krijgt, het is meer iets intrinsieks van mensen dat ze altijd denken dat een ander wel opstaat. Dat is de hele basis van het "stond erbij en keek ernaar" verhaal in geval van nood. Je moest eens weten hoe raar mensen kunnen reageren hoor. Er zijn weleens kinderen verdronken met meerdere mensen die het hebben zien gebeuren van de kant. Niemand die erachter aan sprong, asociaal? Nee, mensen denken dat een ander het wel zal oplossen, dat kan heel extreme vormen aannemen zoals dit voorbeeld. Er zijn maar heel weinig mensen die daadwerkelijk in dat water springen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:33

Gelukkig gaat het ook vaak wel goed. Mijn oma (92) had laatst pech met haar scootmobiel op de dijk. Groepje fietsers hebben dat ding naar een bedrijf in de buurt geduwd, de vrouwen hebben oma aan de hand meegenomen. Bij dat bedrijf hebben ze oma goed opgevangen en kreeg ze drinken aangeboden terwijl er iemand anders naar het bedrijf van de scootmobiel belde. Vervolgens hebben ze haar ook nog thuis afgezet.

Oudere mensen ben ik eerder geneigd te helpen. Zij stralen vaak iets gemoedelijks en vriendelijks uit. Daardoor is de drempel lager.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:33

Ik denk dat een hoop staat of valt met hoe je zelf in het leven staat. Heb je een open houding, dan maak je veel meer contact. Ik had laatst een nieuw kettingslot voor mijn fiets dat ik niet snapte (ik ben echt a-technisch) en 2 vriendelijke wat sjofele jongens (van die types die voor mijn voordeur liggen te blowen en die ik altijd onguur vind) hebben echt de tijd genomen om het me even uit te leggen. Hoe tof!

Verder probeer ik zelf ook altijd te helpen, ik zou mezelf niet als sympathiek of aardig omschrijven, maar wie goed doet, goed ontmoet. Ik bouw karma op.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:34

Klopt idd. Laatst in de winkel ook.. Een oudere man was met zijn vrouw (vrouw zat in rolstoel) boodschappen doen en hij rekende af maar je zag dat hij het moeilijk had met zijn kar te vullen en er keken echt een heleboel mensen, ik heb die man geholpen en de rest stond er als schapen te kijken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 18:34

Ondanks dat het merendeel hier zal helpen schrik ik toch wel van het aantal wat niet wil helpen (das wat anders dan niet kunnen.
Maar goed, ik ben iemand die eigenlijk altijd voor anderen klaar staat, soms ten koste van mezelf... En ik heb sowieso erg veel moeite met de verharding/versnelling van de maatschappij

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:37

Toen ik mijn auto-ongeluk had, reden de eerste 4 auto's verder.. De 5e stopte en hielp. Ikzelf probeer altijd te helpen. Al is het maar iets kleins als een oudere mevrouw uitleggen hoe de wisselautomaat van de wasstraat werkt en haar auto er in zetten en uit halen.

Ik kwam ooit eens dit filmpje tegen en ik vond het ZO een goed voorbeeld van de huidige maatschappij: (buiten de motorrijder natuurlijk) Ik krijg er ook een warm gevoel van, hoe zeggen ze dat; 'faith in humanity restored' ? :')

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:40

10 jaar terug hielpen mensen wel er kwam er een hele kudde koeien de stal uitgerend.. ik was op de fiets.. en zag de eerste al komen.. ze draaiden ze de weg op.. aantal mensen reden gewoon door.. tot er een stopte waardooor der een aantal terug het erf op gedreven konden worden.. die anderen renden zo de 80 km weg op. gelukkig stopten de tegenliggers een stuk verder op en die koeien daar maar in het weiland gezet..

boer was niet thuis. dus hekken deuren dichtgemaakt.. en toch maar weggegaan.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 08-10-13 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:40

Zo stond ik vorig jaar eens aan te schuiven in een file vlak voor een rotonde. De auto die helemaal vooraan stond, bleef maar gewoon staan en reed de rotonde niet op. Iédereen haalde halsbrekende toeren uit om hem toch maar voorbij te steken, met de auto gewoon over het fietspad heen, spookrijden...ik was blijkbaar de enigste die bij zichzelf dacht "waarom blijft die auto daar staan? Misschien is die persoon wel onwel geworden?"
Dus ik heb mijn auto aan de kant gezet, naar de auto toe en ik zag een oudere mijnheer achter het stuur zitten. Wat bleek? Hij had de auto van zijn zoon meegekregen om naar de keuring te rijden, maar het was zo'n redelijk nieuwe wagen die met een of andere speciale knop moest starten. Hij was dus stilgevallen en kreeg hem niet meer aan de gang. Samen met een voorbijrijdende fietser die ook stopte toen hij ons bezig zag, hebben we toen even de auto aan de kant gezet. En net toen hij helemaal van de weg af was, kreeg hij hem toch weer aan de praat :D .
Dat had dan ongeveer 5 minuutjes van mijn tijd gekost om even een oudere mijnheer te helpen én het verkeer weer vrij te maken.

Ik help altijd, als ik kan. Dat zit gewoon in mij en mijn vrienden zijn ook zo. Valt er iemand plots flauw in een straat, iedereen passeert gewoon, wij zijn de enige die onmiddellijk stoppen en die persoon terug op de been helpen. Heb al vaker mensen geholpen die zich onwel voelden. Maar als ik zie dat er al hulp bij is, of ik weet dat ik echt niets kan doen, dan kan ik er moeilijk bij blijven staan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:42

vuurneon schreef:
xSlvna schreef:

?

En als ze zo sloom fietsen, had je ook zelf kunnen vragen; meneer, mevrouw wilt u mij helpen of mag ik uw telefoon even lenen om mijn ouders te bellen?

Misschien helpen? Bij het erop zette van een ketting is een extra paar handen vaak héél handig. Ik ga nu eenmaal niet om hulp vragen, als iemand te beroerd is om hulp aan te bieden doe ik het wel fijn zelf.

labyrinth schreef:
Waarschijnlijk zit de helft van de bus met dezelfde gedachte, "Die person daar zit er veel dichterbij, wat aso dat die niet even opstaat". Er zijn maar echt heel weinig mensen op deze aardkloot die genieten van een omaatje die haar rollator niet in de bus krijgt, het is meer iets intrinsieks van mensen dat ze altijd denken dat een ander wel opstaat. Dat is de hele basis van het "stond erbij en keek ernaar" verhaal in geval van nood. Je moest eens weten hoe raar mensen kunnen reageren hoor. Er zijn weleens kinderen verdronken met meerdere mensen die het hebben zien gebeuren van de kant. Niemand die erachter aan sprong, asociaal? Nee, mensen denken dat een ander het wel zal oplossen, dat kan heel extreme vormen aannemen zoals dit voorbeeld. Er zijn maar heel weinig mensen die daadwerkelijk in dat water springen.

Daar heb je een punt ja...

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:43

Een aantal hier zegt te zullen helpen. Maar een gewetensvraag: altijd, in elke situatie?

Ikzelf zou namelijk niet zo gauw stoppen als ik op weg ben naar een tentamen of sollicitatie. Ik moet dan vaak met de trein, en ondanks dat ik dan op tijd vertrek, heb ik ook weer niet zóveel speling.
Hangt ervan af wat er is gebeurd natuurlijk, voor een ongeluk waarvan ik getuige ben zou ik stoppen. Maar voor die duif die de verkeerde kant op vliegt niet.
Als ik alle tijd van de wereld heb (op weg naar huis, danstraining of vrienden) stop ik wel.
En in de supermarkt vind ik het een kleine moeite mensen te helpen iets te pakken of iets aan te wijzen (nu werk ik daar, dus dan weet ik wel wat te staan en men herkent mij ook wel als medewerker. Maar geen haar op mijn hoofd die er moeilijk over doet als iemand mij iets vraagt buiten werktijd.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:47

xSlvna schreef:
Ik ga nu eenmaal niet om hulp vragen, als iemand te beroerd is om hulp aan te bieden doe ik het wel fijn zelf.

Dat is toch net zo goed krom eigenlijk? Je wilt wel dat iemand hulp aanbiedt, maar zelf vraag je er niet om (en kijk je iemand misschien onbewust afkeurend aan "want het zal toch wel doorfietsen"?). Ik fiets ook gerust langs iemand met een kapotte fiets als die daarmee aan het prutsen is. Kan toch niet ruiken of het lukt ja of nee? Soms vraag ik het wel, maar echt niet altijd. Want als iemand hulp nodig heeft, dan kan het er ook om vragen .. ik rem dan wel wat af dat ik niet keihard langs zoef. Dus iemand heeft wel de gelegenheid wat te vragen.

Maar dan moet ik op dat moment wel tijd hebben. Help zoals al eerder gezegd graag een ander, maar ik moet er zelf niet door in de problemen komen. Maar zoals bovenstaand filmpje, voor zoiets zou ik wel te laat op werk/station/examen komen.

Overigens heb ik altijd al gehad als ik met mijn fiets liep vanwege lekke band of ketting dat iemand vroeg of die moest helpen. Hetzij andere fietsers, wandelaars of iemand die bij zijn/haar huis buiten bezig is. En ik vraag ook gerust de eerste persoon die ik zie om een fietspomp.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:49

Zo heeft een vriendin van mij jaren geleden midden in de hoofdstad van ons landje op een zaterdagmorgen een sjofel uitziende (dakloze) meneer 'gered'. Hij was onwel geworden en het was, volgens haar (ik was er niet bij) echt heel duidelijk dat er iets helemaal niet goed was met hem. Midden in 't centrum van Amsterdam liep iedereen met een boog om hem heen. Ze is gestopt en heeft een politieagent een eindje verderop (die ook niet uit zichzelf toeschoot!!) gevraagd wat te doen, dit ivm dat ze niet zeker wist of ze de arme man niet op vreselijk hoge kosten zou jagen (hij had wellicht geen zorgverzekering). Ze was vijftien destijds denk ik - en het is toch wel heel erg om te bedenken dat ze aan meerdere mensen hulp heeft moeten vragen en uiteindelijk een politieman heeft moeten aansporen om deze man te helpen...

Ik denk dat de kwestie meerdere kanten heeft. Enerzijds helpen mensen inderdaad niet makkelijk meer, maar anderszijds moeten we het ook niet onderschatten hoe bang we gemaakt worden; nooit een vreemde aanspreken, je weet maar nooit wat er gebeurt, zeker als hij/zij er 'alternatief' uitziet, zelfs oogcontact is vaak al iets om te vermijden, bemoei je met je eigen zaken enzovoorts. Dat je haast hebt om ergens te komen is 1 ding, maar je gaat mij niet vertellen dat van de 10 mensen die langs een onwel geworden oudere man lopen, er niet een tijd zou hebben om even te vragen of het gaat en anders hulp te zoeken.

Als ik kan helpen, dan help ik, al is het maar even geruststellen na een val. Ik woon niet bepaald in een buitengebied dus schapen hoef ik niet vaak weer overeind te zetten :+ Maar als ik bijv iemand met motorpech of een afgelopen ketting zie staan dan stop ik niet; dat is niet omdat ik het niet wil, maar omdat ik er niet bij kan helpen en dan is het ook een beetje apart om wel te stoppen maar alleen om even te melden dat je niet kan helpen :+

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:50

vuurneon schreef:
xSlvna schreef:

?

Hier wil ik even op inhaken. :) Ondertussen een poos geleden fietste ik ook op een vrij verlaten fietspad, waar ik twee meiden en twee fietsen zag lopen. Geloof dat ze elf jaar waren? Ze moesten nog een poosje, maar van een fiets lag de ketting er af. De meiden konden niet opgehaald worden en waren nog te jong om zomaar op iemand af te stappen.
Ik heb ze toen meegenomen (Fiets aan de hand, meisje achterop. Ander meisje had nog een werkende fiets) en ze zo naar huis gereden.

Het is een vicieuze cirkel; men durft niet om hulp te vragen/durft geen hulp aan te bieden, of hebben er geen tijd, zin of gelegenheid voor.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:51

Ik zit dit topic bijna verbaast te lezen, dacht dat het vanzelfsprekend was dat je elkaar helpt als je ziet dat iemand hulp nodig heeft? := Kan me er echt totaal niks bij voorstellen dat je door zou rijden/fietsen als je een ongeluk ziet gebeuren (tenzij er al veel mensen omheen staan die helpen natuurlijk) ik zou dat iig nooit doen, of ik daardoor telaat kom of niet maakt niks uit :n Als ik zie dat iemand hulp nodig heeft, help ik zo moeilijk is dat toch niet :D Geld trouwens niet alleen voor ongelukken hoor, als ik zie dat iemand hulp nodig heeft help ik, tijd of geen tijd dat maakt voor mij da niks uit :)
Laatst bijgewerkt door melody7 op 08-10-13 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Re: "Mensen helpen elkaar niet meer"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:52

Helemaal mee eens, mensen staan tegenwoordig nog niet eens meer op voor ouderen in een bus of trein.
Hoe erg is het dan met onze maatschappij?