Huurhuisje aanhouden bij samenwonen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 16:35

Jildau schreef:
Dan moet je niet gaan samenwonen als je nu al denkt dat het niks wordt. :P

Maar dat denk ik dus ook helemaal niet. Met die lange wachtlijsten tegenwoordig word je gewoon dubbel zo voorzichtig. Bovendien is de huurprijs heel laag en is het ook nog eens aan de andere kant van het land waar ik jaren onafhankelijk heb gewoond. Die onafhankelijkheid opgeven is gewoon moeilijk, maar daar heeft de status van mijn relatie verder weinig mee te maken hoor.

Pam87

Re: Huurhuisje aanhouden bij samenwonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:38

Ja kan ik me voorstellen. Maar uiteindelijk heb je geen zekerheid he.
En stel het loopt mis vind je vast wel wat anders.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:39

Ik sta ondanks een gemeenschappelijk koophuis ook nog ingeschreven bij de woningbouw. Niet omdat ik twijfel aan mijn relatie, maar omdat je gewoon nooit weet hoe dingen zullen lopen. 10 Jaar geleden zou ik dit ook als wantrouwen naar een relatie hebben gezien, nu vind ik mezelf reuze verstandig. :+ Ik snap dus heel goed dat Cayenne niet zomaar haar onafhankelijkheid wil opgeven.
In Amterdam kun je op deze manier trouwens 'proef-samenwonen'. Dan wordt jouw huis een jaar aan iemand op de wachtlijst verhuurd, na dat jaar beslis je of je zelf terugkomt of het huis wordt vrijgegeven voor de woningmarkt (de 'onderhuurder' moet er dan wel uit trouwens). Zouden meer woningbouwen zo moeten doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:43

Ik ken wel meerdere die dat hebben gedaan;
1 ging van de stad naar echt een gat; ze wist niet of ze daar echt kon aarden, dus hield een jaar haar appartement aan. Alleen het idee al gaf haar rust en ze heeft ook regelmatig er gezeten om weer lekker in de stad te zijn. Langzaam afkicken zeg maar :')

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:44

TS ik zou gewoon mijn huisje aanhouden voor een aantal maanden, voor de huurprijs hoef je het niet te laten. Als dat jou een fijner gevoel geeft moet je het gewoon doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:01

Jildau schreef:
Dan moet je niet gaan samenwonen als je nu al denkt dat het niks wordt. :P

Dat heeft er niks mee te maken :+

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:00

TS: Je huurwoning aanhouden i.v.m. samenwonen is strafbaar (vriend = opzichter, en de WBV waar hij bij werkt is er heel streng op). Buren etc. mogen je verraden maar als de WBV waar jij bij zit net zo streng is wordt er ieder half jaar een check-up gedaan, WBV waar vriend werkt controleert daar dus streng op om dus te voorkomen dat er geen huur huizen aangehouden worden terwijl men heel ergens anders woont.

Vriend heeft wekelijks wel stuk of 15 huizen die om die reden ontruimd worden. WBV stopt zelf de huur en men krijgt te horen per direct het huis op te leveren en sleutels in te leveren.

Wachtlijsten zijn sowieso erg lang waar vriend werkt en dan is het niet fair tegenover al die mensen die wachten op een eigen huurwoning.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:08

Hoe kan de woningbouw bewijzen dat het huis leeg is? Klein voorbeeldje, ik zit momenteel in een revalidatiecentrum, als ik alleen zou wonen, dan zou mijn huis ook een half jaar leegstaan. Mooi niet dat mijn medische toestand de woningbouw wat aan zou gaan. :\

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 20:09

XFiemoX schreef:
TS: Je huurwoning aanhouden i.v.m. samenwonen is strafbaar (vriend = opzichter, en de WBV waar hij bij werkt is er heel streng op). Buren etc. mogen je verraden maar als de WBV waar jij bij zit net zo streng is wordt er ieder half jaar een check-up gedaan, WBV waar vriend werkt controleert daar dus streng op om dus te voorkomen dat er geen huur huizen aangehouden worden terwijl men heel ergens anders woont.

Vriend heeft wekelijks wel stuk of 15 huizen die om die reden ontruimd worden. WBV stopt zelf de huur en men krijgt te horen per direct het huis op te leveren en sleutels in te leveren.

Wachtlijsten zijn sowieso erg lang waar vriend werkt en dan is het niet fair tegenover al die mensen die wachten op een eigen huurwoning.

Dan ben ik wel benieuwd hoe ze dat controleren. Heb nog nooit iemand aan de deur gehad en mijn buren zitten van september tot april in Spanje (al meer dan 30 jaar) en dat is ook altijd goed gegaan. Het hele dorp weet dat overigens ook :+

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:12

Ik heb ooit meegewerkt aan een pilot waarbij Woningbouwvereniging in samenwerking met een gemeente aan de hand van de basisadministratie illegaal onderverhuren probeerde aan te pakken, maar dit was juridisch al zeer lastig, omdat de wbv officieel geen inzage heeft in privé gegevens van huurders en dus ook niet in de gemeentelijke basisadministratie. Geloof dus nooit dat een wbv huurcontracten zomaar kan opzeggen als iemand niet voldoende (wat is dan voldoende en hoe bewijs je dat?) in een huis aanwezig is. Daar moet dan haast wel meer aan de hand zijn, huurders hebben het in dit land vrij goed voor elkaar wat betreft huurbescherming en dergelijke.
Zelfs bij overlast en achterstanden moet er een rechter aan te pas komen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:14

Het is helemaal niet strafbaar.. Wat een kul.. Je zou maar bij zo'n bedrijf huren. Hoe zie je dat controleren voor je.. Dat ze elk half jaar aankomen bellen bij je. (overdag zeker?) en als je niet thuis bent heb je een probleem.. Right.. Ik weet van mijn buren ook niet wie wanneer thuis is. Zijn huisjes waar ik nooit iemand zie, op wat katten voor het raam na.

Als jij je huur gewoon betaald is er weinig om over te klagen. Onderhuur zonder dat aan te geven.. daar zijn ze niet blij mee.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:16

Cayenne. Vriend als opzichter krijgt van afdeling verhuur 1x in de 2 weken een lijst met mogelijke huurders die een huurhuis hebben via de WBV maar er zelf nauwelijks tot niet in wonen. Hij moet (is verplicht) dit na controleren door langs te gaan en ook hoort daar een rondje door de wijk bij door navraag te doen.

Hij zegt nu ook dat zij er heel streng op zijn maar een andere weer niet en doen er dan niks mee of aan. Hij zit bij grote WBV in Amsterdam.

Sammie: En toch is het een verplicht iets waar vriend ook echt de opdracht voor krijgt, als mensen niet thuis zijn moet ie dit noteren en gaat ie vervolgens andere keer weer terug heen totdat men wel thuis is.

Zoals hij ook al zegt WBV waar hij werkt zijn er streng op, gewoon omdat wachtlijst te groot is en alleen maar groter wordt. Met onderhuur zijn ze nog wat strenger mee, bij onderhuur moet men per direct binnen 2 weken hele huis leeg zijn en sleutels zijn ingeleverd.

Maar niet alle WBV'S zijn zo streng erin, maar zij dus wel.
Laatst bijgewerkt door XFiemoX op 03-10-13 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 20:19

Ik ga het sowieso netjes navragen :) Al wil ik natuurlijk liever geen slapende honden wakker maken, maar ja, je moet toch wat :+
Het appartementje naast mij is een paar jaar geleden onderverhuurd geweest aan een hele rits Polen (Ik zag iedere dag een ander uit dat huis komen, wist niet dat zoveel mensen tegelijk in een twee kamer appartement pasten :+ De woningbouw is daar wel mee bezig geweest, kwam ook bij mij vragen wie ik weleens in het appartement zag. Uiteindelijk heb ik zelfs de opsporingsdienst aan de deur gehad om die mensen te identificeren := Maar voor ze eruit waren ging er wel een half jaar overheen. Volgens mij geeft dat wel aan dat je tegenwoordig niet zomaar uit je huurhuis gezet kunt worden.

Wat ik wel een vervelend idee vind is dat ze toen wel met sleutels van de huurvereniging in dat huis zijn geweest. Ergens ben ik bang dat ze dat ook stiekem bij mij kunnen doen :=
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 03-10-13 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:20

Je zou maar net op een paar weken op vakantie zijn.. Buren die de pik op je hebben.. Of dusdanige tijden hebben dat je om 10u s'avonds pas thuis komt. Overdag slaapt..

Belachelijk! Werkelijk waar. Tegenwoordig bepaalt de overheid al of je überhaupt mag huren, maar nu gaat een wbv ook al bepalen waar je mag wonen..
Laatst bijgewerkt door Sammie op 03-10-13 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:21

XFiemoX schreef:
Cayenne. Vriend als opzichter krijgt van afdeling verhuur 1x in de 2 weken een lijst met mogelijke huurders die een huurhuis hebben via de WBV maar er zelf nauwelijks tot niet in wonen. Hij moet (is verplicht) dit na controleren door langs te gaan en ook hoort daar een rondje door de wijk bij door navraag te doen.

Hij zegt nu ook dat zij er heel streng op zijn maar een andere weer niet en doen er dan niks mee of aan. Hij zit bij grote WBV in Amsterdam.

Ik zou er bijna willen huren om dit dan aan te kunnen vechten. Volgens mij volstrekt in strijd met de wet op de privacy.
En verder wat Sammie ook zegt.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:25

Ik heb het netjes aangevraagd en mocht voor max. 6 maanden onderverhuren.
Mits daarvoor een contract werd opgesteld en er werd me duidelijk gemaakt dat ik nog steeds verantwoordelijk was voor de staat van de woning.
Werd ook onder proef-samenwonen gezet.

Als je het vriendelijk vraagt en uitlegt, kun je wel eens geluk hebben. ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:26

Kan je vriend niet bij jou gaan wonen, zit je echt goedkoop :D

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:31

Even een tip voor dit soort gevallen (niet meer van toepassing voor TS, maar voor anderen). Schrijf je, zodra je een sociale huurwoning krijgt, ook in bij een andere WBV. Als je dan gaat samenwonen en je huidige adres op moet geven, dan loopt je inschrijving bij die andere WBV nog gewoon door. Mocht het dan misgaan met samenwonen heb je toch nog ergens wachttijd opgebouwd en kun je vrij snel daar een huisje krijgen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:32

Cayenne schreef:
Wat ik wel een vervelend idee vind is dat ze toen wel met sleutels van de huurvereniging in dat huis zijn geweest. Ergens ben ik bang dat ze dat ook stiekem bij mij kunnen doen :=

Mijn woningbouwvereniging heeft geen eens sleutels van mijn huis. Dat mag eigenlijk niet. Werd ook heel duidelijk gezegd. Als je je sleutels kwijt raakt hoef je ons niet te bellen. Eigen verantwoording, wij hebben geen reserve exemplaren.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 20:34

Sammie schreef:
Cayenne schreef:

Mijn woningbouwvereniging heeft geen eens sleutels van mijn huis. Dat mag eigenlijk niet. Werd ook heel duidelijk gezegd. Als je je sleutels kwijt raakt hoef je ons niet te bellen. Eigen verantwoording, wij hebben geen reserve exemplaren.

Bij ons is dat niet het geval geloof ik. Ze zijn daar iig diverse keren binnen geweest om te kijken wat er aan de hand was, en toen was er niemand thuis. Ik gok niet dat ze dat onder normalere omstandigheden zomaar zouden doen, maar vind het toch geen fijn idee :=

Nee, in mijn huisje wonen is niet echt een optie. Dat is echt heel klein en mijn vriend heeft gewoon een ruim hoekhuis :P

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:41

Je zou maar aan SM doen :') Staan ze daarop eens in je huiskamer :))

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:53

Een woning bouwvereniging mag helemaal geen sleutel hebben van jouw huis, en deze zeker niet gebruiken.
Als je je sleutels kwijt raakt, breken ze het open met een cilinder indien nodig en moet er een nieuw slot op..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:55

Hoezo mogen ze dat niet hebben? Ik heb toch echt een loper :Y)
Als ze het niet willen, dan moeten ze zelf een ander slot erop zetten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 20:56

Sammie schreef:
Je zou maar aan SM doen :') Staan ze daarop eens in je huiskamer :))

Maar dan ben je iig wel thuis! *\o/*

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 20:56

vuurneon schreef:
Hoezo mogen ze dat niet hebben? Ik heb toch echt een loper :Y)
Als ze het niet willen, dan moeten ze zelf een ander slot erop zetten.

Een ander slot zetten in een huurhuis? :?