Ramen schoonmaken zonder strepen??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:17

IKbenEllen schreef:
Nadrogen met een krant! Werkt echt fantastisch en zo kom je nog van je oud papier af.

:? Daarna heb je nog precies evenveel oud papier, alleen is het nu nog nat ook...

Ik doe gewoon een beetje afwasmiddel in het water, trek het raam droog met de trekker en klaar. Ik doe de trekker gewoon met boogjes over het raam, niet met rechte strepen. Misschien daarom geen strepen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:27

Eleionomae schreef:
Ik vind die doekjes nogal prijzig zeg :*
Ik doe gewoon een emme warm water met een klein scheutje dreft (of een ander handafwas middel) en dan een schone droge vaatdoek om de randjes mee droog te maken en mn trekker mee af te nemen. Geheid streeploos :j ik werk al een paar jaar parttime als poetser bij oudere mensen thuis en heb nog nooit klachten over mn ramenlappen gehad :)) een goede trekker doet wel wonderen. Ik ben groot voorstander van die van brabantia (rood met zwart) of als je nog meer geld over hebt, die van leifheit :) maar allebei nog een stuk goedkoper als die doekjes of dat ding van karcher :))

Ja die heb ik ook van Brabantia, de Leifheit heb ik ook gehad maar vind die van Brabantia fijner werken

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:36

Brainless schreef:
Esmeralda schreef:
Nou dames, er zijn een 2 tal doeken op de markt. Profidoek heet het. De ene gebruik je nat, daarmee maak je je raam schoon, net als met een spons. En met de andere doek, die gebruik je droog, daarmee wrijf je de ramen droog. Echt helemaal super, geen strepen, vegen, ect, gewoon super schoon. Zijn geen goedkope doeken, maar ze zijn het dubbel en dwars waard.

Een (schone) vaatdoek en een theedoek om na te drogen werken net zo goed en is een stuk goedkoper.

dat zou kunnen
maar deze doeken ja je zou er eigenlijk een keertje mee gezeemd moeten hebben :j :j

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:40

Schoonmaken van ramen doe ik altijd zo.

Twee emmers, een met sop ( alles reiniger) en een met warm water. met zon spinnerag ding :') ga ik er dan eerst overheen, dan droogtrekken met een trekker( deze bevestig ik aan het einde van de spinnerag stok) dan een hydrofiel luier( baby luier van vrouger) over de trekker doen en normaals er overheen trekken.

Werkt super en streeploos! :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:41

Heb ik gedaan, we hadden ze op mijn werk... maar we zijn maar weer over gestapt op gewone (oude, gebruikte) theedoeken.
Werkt echt net zo goed, is veel! goedkoper en ze hoeven niet apart in de wasmachine (zonder wasverzachter).

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:48

Hier meld zich nog een ex-ramenlappen-hater :-). Ik had er altijd een enorme hekel aan, water in je mouwen, vieze spetters overal.
Ik heb na lang denken de Window Vac gekocht, echt een super ding! Geen smeerboel meer. En vrijwel of geheel streeploos.
Risico met strepen is er vooral als je ramen te warm zijn en het spul dus te snel opdroogt, vooral als je (enkel) water gebruikt.
Liefst gebruik ik zo min mogelijk water, in ieder geval gebruik ik daarna een ramenreiniger, en die zuig ik op met de Window Vac. De laatste strepen drogen dan streeploos op.
Deze is wel interessant: recensie over de Karcher Window Vac.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:51

tamary schreef:
Sprayfles met goed allesreinigersopje en een droge microvezeldoek. Raam lichtjes insprayen en met doek afnemen. Meteen schoon en droog raam zonder strepen. Wordt de doek te vies of nat pak dan een nieuwe. Zo doe ik het al jaren, scheelt een hoop sjouwen, zeker met een lijf dat niet altijd meewerkt.

ik doe het ook zo al jaren en werkt super

Brainless

Re: Ramen schoonmaken zonder strepen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:52

Hier aan de buitenzijde kan ik niet zonder (veel) water.
Er zit hier nu eenmaal veel zand/stof en vogelpoep op de ramen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 10:23

Nagano schreef:
tamary schreef:
Sprayfles met goed allesreinigersopje en een droge microvezeldoek. Raam lichtjes insprayen en met doek afnemen. Meteen schoon en droog raam zonder strepen. Wordt de doek te vies of nat pak dan een nieuwe. Zo doe ik het al jaren, scheelt een hoop sjouwen, zeker met een lijf dat niet altijd meewerkt.

ik doe het ook zo al jaren en werkt super

Ik ga dit denk ik ook doen maar dan met schoonmaakazijn

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 10:25

Ik ga het vanmiddag proberen!! ik ben benieuwd!! Echt super goeie tips! Ben echt benieuwd!Ik denk dat ik eerst de binnenkant ga doen want die is op dit moment het smerigst! Omdat er allemaal strepen op zitten haha. Als ik tijd heb probeer ik de buitenkant ook te doen. Maar moet er even op letten dat de zon niet komt want ze hebben bijna de hele middag zon op de achterkant.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:31

appiesjappie schreef:
Hoeveel schoonmaak azijn doen jullie in een spuitbus of emmer

Dat maakt niet uit, mag een flinke scheut zijn. In schoonmaakazijn zit geen vet dus gaat niet strepen.

In glassex en afwasmiddel wel dus dat mag je maar een klein beetje gebruiken. Net als spiritus of amoniak.

Het kan ook aan je trekker liggen. En inderdaad geen ramen zemen als de zon erop staat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:36

paleoceen schreef:
Heb vanavond net de ramen buiten gewassen met mijn doeken van jemako. Ideaal. Gewoon alleen een emmer water (zonder schoonmaakmiddel) en de doeken. Een groene doek die je nat maakt en de gele waar je ramen mee droog maakt. Ze zijn wel duur maar je bent echt zo klaar. En zonder strepen!!!
http://www.jemako.com/nl/raam-en-glas-basiskit/

jemako idd! Sowieso goed spul, heb heel veel :+

Heb alleen zelf deze doeken niet omdat ik het vervelend vind dat mijn handen nat worden :o Ik heb daarom die karcher window vac. Maar daar krijg ik wel strepen mee soms, weet iemand hoe dat komt?
Die Jemako doeken zijn serieus handig, kun je ook goed glazen (om uit te drinken) mee afdrogen, of je badkamer.
Het hele dorp doet hier daarmee de ramen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:42

Ik maak ramen schoon op mijn werk en ben er inmiddels achter dat de strepen kunnen ontstaan door het soort schoonmaakmiddel, de temperatuur van het water en de kwaliteit van de raamwisser.

Ik heb nieuw materiaal van mijn baas gekregen en ik moet zeggen met de nieuwe raamwisser geen strepen te krijgen.
Terwijl de ouder raamwisser wel strepen maakt.

Zorg voor een goede raamwisser.
Verder koud water gebruiken bij het wassen van ramen geen warm water omdat het warme water te snel droogt.
En kijk naar het soort schoonmaak middel.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 10:51

okay koud water! Nooit aan gedacht!

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:56

Heel klein drupje afwasmiddel en niet recht naar beneden trekken. Meer een soort achtjes

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:13

appiesjappie schreef:
okay koud water! Nooit aan gedacht!

en 1 drupje dreft werkt goed spuiten maar en met de doek na doen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:18

Ik heb bioj blokker drie doekjes gehaald om de ramen mee te doen koste iets van 2,50 voor alle drie.
Met het ene doekje moet je dan het raam schoonmaken zonder sop, met de tweede zeem je het droog en met de derde veeg je de laatste strepen weg.

Gaat super heb hier ramen met van die latjes er op en veel binnen deuren met kleine ruitjes nou ik vind het nu niet meer erg om de ramen te wassen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 14:26

Ik heb alleen nog de ramen aan de achterkant van het huis gedaanom te kijken of het ook werkt ;) Vanavond als de zon een beetje onder gaat kan ik het beste zien od er ook strepen op het raam zitten maar tot nu toe zie ik nog niks!! Ik heb meteen ook even buiten gedaan met schoonmaakazijn en afgespoeld met de waterslang omdat ze zo hoog zijn en ik er niet bij kan komen om ze met een doekje te drogen haha. dus ben benieuwd!! Duimen dat het een beetje mooi opdroogt ;0

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 14:52

De binnenkant is tot nu toe nog streeploos. Maar de buitenkant komen allemaal strepen. Maarmisschien kanikdat beter een keer op een ochtend doen omdat de zon al heel vroeg bij ons op de ramen schijnt aan de achterkant. Ik denk dat het daarom zo lelijk opdroogt. e hebben tot sávonds laat de zon op de achterkant dus sávonds wod ook niet echt wat.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:26

Ja in de zon ramen lappen is meestal geen succes, de ramen zijn al gauw warm ook. Morgen is er wat minder zon dus beter lapweer :-). Nou je hebt in ieder geval al binnen succesvol gedaan! Goeie actie.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:27

Mijnan had een keer spul voor ramen meegenomen wat hij van een schoonmaakbedrijf heeft op het werk.
Echt heel fijn spul en baalde dat het op was.
Ik googlen , komt het van de Wibra!!
Was een proffesioneel schoonmaakbedrijf.
Het was Dasty, en dasty is een hele lijn voor badkamer, toilet keuken ramen etc.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:32

Ik gebruik ramenspuitspul :') Dan met een trekker erover voor het ergste vuil, nog eens ramenspuitspul en afdrogen met een hydrofielluier. Werkt goed en naderhand krijg je de luier terug schoon ook :D
Voor jullie gaan denken dat ik een gierige Belg ben, ben toch echt geboren en getogen vlakbij Rotterdam

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 16:35

stefje schreef:
Ja in de zon ramen lappen is meestal geen succes, de ramen zijn al gauw warm ook. Morgen is er wat minder zon dus beter lapweer :-). Nou je hebt in ieder geval al binnen succesvol gedaan! Goeie actie.

haha inderdaad! alleen ben ik morgen niet vrij :( Misschien toch een keer op ene avond een poging doen als de zon niet zo vel i

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:49

Inderdaad met schoonmaak azijn of een ui in partjes snijden in het water gooien.
Super schoon en streeploos.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:02

Het nadeel van die dure superdoeken is dat ze meestal niet met wasverzachter gewassen mogen worden, want dan gaan de "super" eigenschappen voor het grootste deel verloren... en als je dan gewend bent met wasverzachter te wassen is dat natuurlijk niet handig.