Kerstmenu 2013, wie is al bezig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:03

Leuk topic,

Dat brood ziet er geniaal uit. Ik denk dat ik dit jaar weer voor recepten van 24 kitchen ga en dan van de impress your friends reeks, die zijn grotendeels voor te bereiden zodat je als kok het ook nog gezellig hebt en kwa smaak en uiterlijk een groot succes.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:23

Jamie heeft ook veel lekkere dingen. Kleine hapjes vooraf en een super lekker brood om zelf te maken. Ben het recept aan het zoeken!

http://www.jamieoliver.com/recipes

Het brood wat ik bedoel staat niet online, maar kan het wel overtikken vanuit het boek (The Naked Chef is Back) Voor wie interesse heeft: is wit brood (zelf maken) met 4 verschillende soorten kaas, proscuitto en basilicum. Erg lekker!

Verder nog een super recept gevonden voor Kalfshaas tartaar met truffelmayo. :Y)
Bij interesse zal ik het overtikken ;)

BelleFleur

Re: Kerstmenu 2013, wie is al bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:46

Dat klinkt erg lekker Dimple, ik heb wel interesse.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:47

Dan ga ik even typen, (kan ik het zelf ook niet meer kwijt raken want het is nu een los blaadje :+ )

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:59

Kalfshaas tartaar met truffelmayonaise.

Tartaar:
Kalfshaas (4 stuks 90 gram), bieslook (ragfijn), 1 sjalot, 1 eetlepel kappertjes.

Snijd de kalfshaas fijn (kleine stukjes). Voeg de gesnipperde sjalot, bieslook en kappertjes toe. Maak op smaak met mayonaise (zie onderzijde), peper en zout.

Gepocheerd ei:
4 verse kwarteleitjes, azijn.
(zoek op google of You Tube hoe je eieren moet pocheren)

Kruidensla:
Dragon, bieslook, shiso purper *, kervel, dille
(* alternatief is rucola)

Pluk van alles een paar blaadjes en maak aan met een beetje dressing en leg het op de borden. Dressing zelf te maken maar houdt het simpel (bijv. olijfolie mengen met citroen, peper en zout, goed mengen!!)

Mayonaise:
0,5 dl eidooier
0,25 dl azijn
1,5 theelepel mosterd
250-400 ml arachideolie
Paar druppels tabasco (van Worcestershire)
Peper en zout

Alles (behalve de olie) goed mengen en daarna al roerend de olie langzaam toevoegen.

Voor truffelmayonaise de helft van de olie vervangen door truffelolie en 1 theelepel truffelpuree toevoegen.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:00

Lekker! En het brood, is dat zo'n beetje het idee van dat op de vorige pagina?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:40

http://www.jamieoliver.com/recipes/brea ... ead-recipe

Basis recept voor brood even via internet en dan als volgt:

400 gram gemengde kaas (parmezaanse, fontina, taleggio, gorgonzola etc) geraspt of gebrokkeld
4 grote eidooiers
10 plakken Prosciutto (die Parma) gescheurd. Mag ook meer zijn als je er van houdt.
1 handvol verse basilicum gescheurd.

Meng bij fase 2 (zie internet link hierboven) alle ingredienten erdoor en ga naar fase 5, waar je het deeg in 6 bolletjes verdeeld.
Jamie stopt het dan in kleine ingevette bloempotjes, maar mijn ervaring is dat je beter gewoon een normaal broodvorm kan gebruiken. Werkt beter.

Laat het deeg rijzen totdat het deeg in omvang is verdubbeld. Ze ze in de oven en bak ze in 30 minuten bij een temp van 220.

Duur kan iets langer zijn wanneer je 1 groot brood wilt bakken.

Heerlijk met die parmaham er doorheen en de kaas. Smullen!

Heb ook nog een super simpel recept voor zelfgemaakte pesto (lekker voor over de carpaccio :Y) )

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:31

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 19:14

Dimple, de dingen zitten dan dus in het brood ipv erop? Klinkt ook wel lekker :)

Ik ben nu tot zover:

Amuse: pancettahapje met sjalot
Voorgerecht: ravioli met gekonfijte eend, pompoenpuree en een gevogeltebouillon met een tuille met paddestoel.
Tussengerecht :????
Hoofdgerecht: hertenbiefstuk met iets van rozemarijnsaus, aardappelpuree, stoofpeertje en een bitterballetje van hert
Nagerecht: iets met appel of chocolade

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:24

Ja die dingen zitten er dan echt in. Zelf gebakken lekker brood! Smullen.

En je zou van gewone aardappelpuree ook knoflook puree kunnen doen. Of pompoen puree. Ook lekker!! Ik zoek de recepten er nog wel even bij!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 19:25

Ja, vorig jaar heb ik ook gepofte knoflook door de aardappelpuree heen gedaan, dat smaakte goed.
Pompoenpuree is ook lekker, maar omdat in het voorgerecht al pompoen zit leek dat me geen succes :)

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:08

En pastinaak door de puree? Dat vind ik ook altijd erg lekker.

Dat brood klinkt ook erg lekker, dat ga ik eens proberen. En zo'n bitterballetje van hert, hoe maak je dat?

Ik dacht aan hertenragout voor het hoofdgerecht, gestoofde/gekookte peertjes met veenbessen en die leuke aardappelen van de pagina hiervoor. Ik denk dat ik de ragout wel kant en klaar haal, hier in de buurt zit een slager die thuis een hertenfarm heeft, zo lekker kan ik het niet maken denk ik, nog niet in ieder geval.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 20:32

JoAnn schreef:
En pastinaak door de puree? Dat vind ik ook altijd erg lekker.

Dat brood klinkt ook erg lekker, dat ga ik eens proberen. En zo'n bitterballetje van hert, hoe maak je dat?

Ik dacht aan hertenragout voor het hoofdgerecht, gestoofde/gekookte peertjes met veenbessen en die leuke aardappelen van de pagina hiervoor. Ik denk dat ik de ragout wel kant en klaar haal, hier in de buurt zit een slager die thuis een hertenfarm heeft, zo lekker kan ik het niet maken denk ik, nog niet in ieder geval.

Zou ook nog een idee kunnen zijn idd!

Ik maak het denk ik met hertenprocureur, een ragout maken en dan wat dikker dan normaal. Dat paneren en frituren :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:34

Ik ben daar ook altijd al vroeg mee bezig. Weken van te voren al nieuwe dingen proberen om te kijken of het lekker is.
Lekker neuzen in recepten/tijdschriften en de kookboeken!
Heb van de week mijn kerstkaarten al gemaakt...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 20:39

En wat gaat het worden dit jaar meggiemeg?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 06:21

Heb nog geen idee voor het kerstmenu, wel een 4 gangen menu voor beide dagen. Amuse vooraf. Zie zoveel lekkere dingen in de boeken en tijdschriften. Dan ga ik nog eens neuzen op het internet en dan weet ik het helemaal niet meer.
Op welke sites doen jullie inspiratie op voor lekkere recepten?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 07:08

Zoek maar even op mijn berichten in dit topic, ik heb al diverse links gepost

JamieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 07:12

Oh wat heeeerlijk!!
Dus ik ben niet te enige die zo gek is :)

Mijn lijstje wordt idd ook steeds langer....
Meetloaf, gevulde aubergines, kalkoen, ree.....
Ga ook eens kijken naar de receptjes hierboven, ben benieuwd!!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:33

turtlelito schreef:
Hé leuk,

We hadden het er net over, de beslissing was nl gevallen: we gaan niet op vakantie met kerst (maar in de eerste week van januari, dan betaal je tenminste geen absurde kersttarieven) en dus nodigen we de familie uit voor kerst (alles bij elkaar zo'n man of 20).

Mijn man is (heel) vroeger kok geweest en zijn broer ook, dus daar ligt het probleem niet, maar onze keukencapaciteit is beperkt (gewoon 4 pitten en een oven). Dus de vraag is: wat is wel lekker kerstig (mag heel cliché zijn, maar we hadden besloten dat een kalkoen voor 20 man niet in onze oven gaat passen), maar toch goed te doen?

Ik hou dit topic in de gaten en zal posten wat er hier zoal langs komt qua ideeën.........

ik heb met kerst als alternatief voor een gevulde kalkoen, kalkoenrollade met vulling gemaakt. 1x voor 15 personen en 1x voor 6 was zelf in een mini-oven. Geloof dat ik 3 rollades in 1 diepe bakplaat kreeg...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:01

Klinkt goed!! Recept?? :D

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:04

Ik heb vanmiddag een pakketje voor het maken van hertenragout op de kop getikt. Alles zit erin, dus ik ga het eens proberen zelf te maken. Beetje een instappakket dus, om wat te experimenteren. Als dat goed lukt ga ik het eens helemaal zelf klaarmaken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:15

Dimple schreef:
Klinkt goed!! Recept?? :D

Nu vraag je me iets, ik heb nog maar 2x in mijn leven een recept gevolgd :+

ik gebruik kalkoengebraad, dus echt een dikke borstfilet. Die snij ik "spiraals"gewijs open dat ik een zo lang mogelijke lap krijg van een dikke cm dik.

vulling: gemengd gehakt, gehakte ui en champignons, ei (1 per 250g gehakt) en kruiden naar eigen believen (ik heb bv een beetje bouillonpoeder gebruikt. Paprika heb ik ook 1x gebruikt, maar dat vloekt dan weer een beetje als je peper of champignonneroomsaus erbij serveert.

vulling op 1/2 vd lap kalkoen smeren, oprollen en vastbinden.
in een braadpan met wat boter dichtschroeien en laten kleuren, daarna in de oven (+/- 200°C) laten garen met een stukje vet op boter op de rollade en eventueel sjalotjes en hele champignons er rond. Af en toe terug met braadvocht overgieten.
Hoe lang het nodig heeft, is echt afhankelijk van je oven en hoe dik je rollade geworden is. Maar ik geloof dat ik toch 1.5uur minimaal tel en zeer vaak prikken (of valsspelen en 1tje al opensnijden :o )

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 15:36

JoAnn schreef:
Ik heb vanmiddag een pakketje voor het maken van hertenragout op de kop getikt. Alles zit erin, dus ik ga het eens proberen zelf te maken. Beetje een instappakket dus, om wat te experimenteren. Als dat goed lukt ga ik het eens helemaal zelf klaarmaken.

Waar heb je die gevonden joAnn? Klinkt goed!
Kalkoen ben ik wat minder van :p alhoewel het wel lekker klinkt. Geloof ook dat ik dat niet zou kunnen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:43

mja die rollade, was een verzoekje voor het familiefeest. Kalkoen is ook niet zo mijn ding.

Maar op verzoek probeer ik allerlei dingen uit oa een glutenvrije menu met (kaas)kroketten.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:56

Bij de Delhaize Sec. Die hebben wel vaker van die dingen. In dit geval zit dus alles in het pakket om vanaf het pure vlees te beginnen. Is toch net iets meer uitdaging dan enkel afhalen bij de slager ;-)