Geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:36

M3lisss schreef:
Het omzetten van een GP naar een huwelijk is zo gedaan. Andersom alleen niet, omdat, zoals iemand hier net al terecht opmerkte, een GP niet door de rechter hoeft te worden ontbonden. Het is een tijdje een trend geweest om een huwelijk naar een GP om te zetten en deze vervolgens te laten ontbinden (de zogenaamde flitsscheiding). Dit hebben ze willen tegengaan door de vereisten voor het omzetten aan te scherpen.

Uitzondering als er kinderen bij betrokken zijn die onder de 18 zijn, dan moet je wel naar de rechter.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:37

vuurneon schreef:
Maar een GP staat gelijk aan het huwelijk....je mag zijn achternaam aannemen bv.
Alleen mbt tot kinderen verschilt het.

Zijn achternaam aannemen mag sowieso wanneer hij daartoe toestemming verleent. Zelfs al leg je niets vast.

vuurneon schreef:
Uitzondering als er kinderen bij betrokken zijn die onder de 18 zijn, dan moet je wel naar de rechter.

Klopt helemaal :)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:40

Coconut schreef:
Dat het huis van ons samen wordt is inderdaad in het voordeel van mij. Mijn vriend staat hier voordelig achter. Mocht het echt gek gaan (waar ik absoluut niet van uit ga), dan zal mijn vriend het huis ook verkopen.

Maar dan nog moet hij de opbrengst van het huis met jou delen!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:41

M3lisss schreef:
vuurneon schreef:
Maar een GP staat gelijk aan het huwelijk....je mag zijn achternaam aannemen bv.
Alleen mbt tot kinderen verschilt het.

Zijn achternaam aannemen mag sowieso wanneer hij daartoe toestemming verleent. Zelfs al leg je niets vast.

Klopt maar bij een GP is het een recht geworden.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:42

In mijn geval maken wij daar geen problemen van, mijn spullen zijn zijn spullen en andersom.
We hebben nog geen kinderen verder

pmarena

Re: Geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:45

Maar is dat dan pas sinds een paar jaar dat je een GP niet eerst hoeft te ontbinden om te kunnen trouwen?

Of zou de notaris het zo bedoeld hebben dat je om "echt" te trouwen (met ja-woord enzo) de boel eerst moest ontbinden :)

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:46

vuurneon schreef:
M3lisss schreef:
Naam aannemen mag sowieso wanneer hij daartoe toestemming verleent. Zelfs al leg je niets vast.

Eens :j

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:48

pmarena schreef:
Maar is dat dan pas sinds een paar jaar dat je een GP niet eerst hoeft te ontbinden om te kunnen trouwen?

Of zou de notaris het zo bedoeld hebben dat je om "echt" te trouwen (met ja-woord enzo) de boel eerst moest ontbinden :)

Ik ben alleen op de hoogte van de huidige regeling. Het enige dat ik van de oorsprong van het GP weet is dat het bedoeld is als instrument voor homoseksuelen. Vandaar ook het verschil met trouwen op het gebied van kinderen.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:49

Bij trouwen is alles "geregelt", voor als er wat gebeurd. Als jij zwanger word word hij automatisch erkent als vader. Als er iets met één van beide gebeurd word er altijd geregeld dat jij bij hem kan of mee kan.

Bij geregistreerd partnerschap zien ze je hier in Ned. bijna als getrouwd stel. Maar als je naar het buitenland gaat en er gebeurd daar iets waardoor je terug naar eigen land moet, dan mag je in sommige landen niet met je man mee in dezelfde vlucht.
Daarbij geef jij aan dat jullie in de toekomst gaan trouwen, ga je eerst voor geregisreerd partnerschap dan zul je dan wel eerst moeten scheiden om vervolgens te kunnen trouwen.
Bij geregistreerd partnerschap gaat alles hetzelfde in werking als met trouwen, echter hoef je geen "ja" woord te geven.

Samenlevingscontract, moet je voor naar de notaris en dan heb je uiteindelijk ook alles geregelt.

Dit is de informatie die wij in 2011 hebben gekregen. Als ik jou bekijk zou ik voor het samenlevingscontract gaan, puur omdat je nog wil trouwen. Of je stelt het uit en bespaard je de kosten van het samenlevingscontract en gaat over 1 á 2 jaar gewoon trouwen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:49

pmarena schreef:

Daar kan ik je ook geen antwoord op geven, ben alleen op de hoogte van de huidige wetgeving.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:03

dejong_wever: ook bij een GP moet je een ja-woord geven hoor :j

Net als bij trouwen op maandagochtend, kun je zo ook "partneren" en moet je ook met 2 getuigen je ja-woord geven.
Als je zelf geen getuigen bij je hebt dan worden er gewoon 2 ambtenaren uit hun kantoor getrokken :P

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:05

Bij GP hoef je geen jawoord te geven. Het mág wel als je het leuk vindt.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:10

dejong_wever schreef:
Bij trouwen is alles "geregelt", voor als er wat gebeurd. Als jij zwanger word word hij automatisch erkent als vader. Als er iets met één van beide gebeurd word er altijd geregeld dat jij bij hem kan of mee kan.

Bij geregistreerd partnerschap zien ze je hier in Ned. bijna als getrouwd stel. Maar als je naar het buitenland gaat en er gebeurd daar iets waardoor je terug naar eigen land moet, dan mag je in sommige landen niet met je man mee in dezelfde vlucht.
Daarbij geef jij aan dat jullie in de toekomst gaan trouwen, ga je eerst voor geregisreerd partnerschap dan zul je dan wel eerst moeten scheiden om vervolgens te kunnen trouwen.
Bij geregistreerd partnerschap gaat alles hetzelfde in werking als met trouwen, echter hoef je geen "ja" woord te geven.

Samenlevingscontract, moet je voor naar de notaris en dan heb je uiteindelijk ook alles geregelt.

Dit is de informatie die wij in 2011 hebben gekregen. Als ik jou bekijk zou ik voor het samenlevingscontract gaan, puur omdat je nog wil trouwen. Of je stelt het uit en bespaard je de kosten van het samenlevingscontract en gaat over 1 á 2 jaar gewoon trouwen.

Dit is niet wat ik lees op de website van mijn gemeente, dat je eerst moet scheiden
Je kunt je partnerschap gewoon laten omzetten in een huwelijk!

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:17

@ivy_power89: klopt inderdaad. Je kunt je GP laten omzetten bij de burgerlijke stand.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:22

ivy_power89 schreef:
dejong_wever schreef:

Dit is niet wat ik lees op de website van mijn gemeente, dat je eerst moet scheiden
Je kunt je partnerschap gewoon laten omzetten in een huwelijk!

Dat klopt inderdaad. Maar het omzetten gebeurd gewoon in een kantoortje.
Maar als ik TS lees, willen zij in de toekomst"echt"gaan trouwen, dan zul je
dus eerst moeten scheiden, voor je "echt" kan gaan trouwen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:25

Ik ga mijn gemeente hier morgen eens over bellen, want ik vind het allemaal erg onduidelijk!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:26

-Namiro- schreef:
Coconut schreef:
Dat het huis van ons samen wordt is inderdaad in het voordeel van mij. Mijn vriend staat hier voordelig achter. Mocht het echt gek gaan (waar ik absoluut niet van uit ga), dan zal mijn vriend het huis ook verkopen.

Maar dan nog moet hij de opbrengst van het huis met jou delen!!

Dat is precies wat ik ook wou zeggen!

Wij hebben 5 jaar geleden gekozen voor een samenlevingscontract. Bij ons zijn er financieel wat dingen die we goed geregeld wilden hebben. Zo heeft mijn vriend een voorschot op een erfenis gekregen, waar hij een deel van de verbouwing van het huis mee heeft bekostigd. Stel dat wij uit elkaar gaan, dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat ik de helft van zijn erfenis krijg. Ook wilden wij elkaar aanwijzen als erfgenaam (of hoe je dat ook noemt) voor als de ander komt te overlijden, zodat de partner alles krijgt en het niet naar de familie gaat terwijl een doodongelukkig partner met lege handen komt te zitten. Overigens denken wij niet dat onze ouders zo harteloos zouden zijn hoor, maar je kan het maar beter gewoon netjes geregeld hebben.

Verder vonden we het ook heel prettig dat we in "goede tijden" hebben nagedacht over hoe we alles geregeld zouden willen hebben op het moment dat we uit elkaar zouden gaan. In sommige gevallen gaat dat natuurlijk heel netjes, maar dat weet je niet van tevoren. Je hoopt natuurlijk nooit uit elkaar te gaan, maar stel je zou met knallende ruzie uit elkaar gaan, dan is het wel super fijn dat op papier al vast staat hoe de grote zaken geregeld moeten worden. Wie krijgt de huisdieren, hoe moeten de spullen verdeeld worden, stel dat het huis verkocht moet worden hoe verdeel je dan de kosten, etc.

Wij hebben van tevoren "geshopt" om te zien welke notaris het goedkoopst was en ik kan je zeggen dat die kosten toen heel erg ver uit elkaar lagen. Dus zeker de moeite waard om goed rond te kijken!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:17

M3lisss schreef:
Bij GP hoef je geen jawoord te geven. Het mág wel als je het leuk vindt.

Bij ons wel 4 jaar geleden, ik schrok er een beetje van dat het zo moest...die had ik niet aan zien komen :P

Joyce: zulke dingen hebben wij ook gewoon geregeld i.v.m. o.a. mijn eigen zaak, maar dan met een GP :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:22

vuurneon schreef:
M3lisss schreef:

En dat geldt ook voor hem.
Trouwens neem je niet zijn achternaam aan (je houdt nl ten alle tijden je eigen meisjesnaam) maar je mag hem gebruiken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:17

Brainless schreef:
vuurneon schreef:

En dat geldt ook voor hem.
Trouwens neem je niet zijn achternaam aan (je houdt nl ten alle tijden je eigen meisjesnaam) maar je mag hem gebruiken.

Alleen in je paspoort staat nog je eigen naam... Verder overal je getrouwde naam als je dat wil. Wij moeten dat iig bij de ondertrouw aangeven hoe je wilt heten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:27

Wij stonden ook voor deze keuze.
Uiteindelijk was alles zo omslachtig dat we toch maar snel trouwen, maar geven dan pas volgend jaar een feest.
Zoveel stelt dat ja-woord bij de gemeente toch niet voor.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:45

Samenlevingscontract kan je zelf opstellen, is niet perse notaris voor nodig. Wil je ook een verblijvingsbeding erin opnemen of je testament invullen dan is een notaris nodig.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:49

Voor fiscaal partnerschap moet het ook om een notarieel samenlevingscontract gaan.

Wat Brainless zegt klopt, je kan de andere naam wel gebruiken maar je neemt deze natuurlijk niet over.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 21:53

Als wij gaan voor een geregistreerd partnerschap, dan houden we gewoon onze eigen achternaam :-)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:09

veerledec schreef:
Voor fiscaal partnerschap moet het ook om een notarieel samenlevingscontract gaan.

Niet helemaal :)

U bent fiscale partners met een huisgenoot als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:

U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
U hebt samen een kind.
1 van u heeft een kind van de ander erkend.
U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
U bent samen eigenaar van een eigen woning.
Op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven.
Is er sprake van verhuur op zakelijke gronden? Dan bent u geen fiscale partners.
U was het jaar ervoor al fiscale partners.