de vrouw alle huishouden doen of samen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

de vrouw alle huis houden doen of samen

samen.
271 (92%)
nee de vrouw alles laten doen. + koken.
21 (7%)
ja.
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 294

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:20

Ik werk minder en ik doe alles in het huishouden, de boodschappen en het eten koken. Ik vind het niet erg om te doen en vriendlief doet het toch niet naar mijn zin :o. Hij doet het ook niet uit zichzelf, ziet niks liggen. Als ik het vraag doet hij het wel altijd :j. Maar ik vraag eigenlijk nooit wat.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:24

Wij wonen niet samen maar ik probeer wel zoveel mogelijk te helpen als ik bij mijn vriend ben. Hij heeft echt een hekel aan de was doen dus dat doe ik vaak. Verder kookt hij altijd want daar heb ik een hekel aan. In het weekend maken we samen het huis grondig schoon en doet hij dat tussendoor doordeweeks ook nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:24

Mijn vriend doet net zo veel aIs Ik en ik werk minder dan hij.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:25

Ik doe het het liefst zelf :j daarnaast maakt mijn vriend genoef uren qua werk en ik eigenlijk veel minder. Hij wast wel altijd af en brengt het vuilnis weg, maar verder doe ik eigenlijk alles in huis :j

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:25

Wij doen alles samen. Niet in de zin van dat we gezellig met z'n tweetjes de badkamer soppen, maar dat we taken verdelen. Meeste is niet eens echt afgesproken maar gaat heel erg vanzelf. Ik werk vier dagen p/w en vriendlief onregelmatig (is op zoek naar een vaste baan en werkt ondertussen veel wisselende diensten bij een tankstation). Hij is de ene week veel thuis en de andere week werkt hij 40 uur in nachtdiensten, niet echt een peil op te trekken dus.

Ik maak een weekmenu en boodschappenlijst. Boodschappen doen vinden we leuk om samen te doen dus dat plannen we vaak op donderdagmiddag. En anders gaat één van de twee alleen.
Wie het eerste thuis is kookt.
Wie overdag thuis is en ziet dat de vloer vies is, stofzuigt en dweilt. Wie constateert dat de prullenbak vol is, leegt deze.
Toilet heb ik een iets kritischere blik op dus dat doe ik meestal.
Als de mand met handdoeken vol is, zet degene die het ziet de wasmachine aan (+ doet het in de droger of hangt het op). Andere kleding was ikzelf vaak, om grote rampen te voorkomen :'). Afwas doen we soms samen en soms één van de twee, als de ander vroeg weg moet ofzo.
Bed verschonen doe ik ook vaak in het weekend, maar als ik het vraag doet mijn vriend het ook zonder problemen.
Kortom... samen is het toverwoord bij ons thuis :j. Gaat perfect zo!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:26

die van mij ziet het ook echt niet liggen. Als ik de kranten niet bij het oud papier gooi, dan bouwt zich mooi een stapel op gedurende de week. Koken kan hij wel, maar 't gaat niet van harte. Stofzuigen doet hij als ik het vraag. Nou heb ik momenteel geen baan, dus maak ik me er niet druk over. Hij helpt me wel met de paarden als het nodig is en doet het weide onderhoud en hooien enzo.

Cabelona

Re: de vrouw alle huishouden doen of samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:36

Mijn vriend werkt 40 uur in de week, ik heb op dit moment een voltijd studie + een bijbaan. Omdat mijn uren wisselend zijn en veel thuisstudie doe ik dingen als de was, de vaatwasser in en uitruimen en over het algemeen kook ik. De wekelijkse schoonmaak doen we echter samen en daar heeft ieder zijn eigen taken. Hij de keuken, huiskamer, hal/trap en slaapkamer. Ik doe de toilet en de badkamer.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:39

Ik werk voltijds, dagelijks van half 9 tot 5. Mijn vriend werkt ook voltijds van 9 tot 6 (hij heeft langer pauze, vandaar het verschil in uren)

Zijn moeder deed altijd alles voor hem toen hij nog bij zijn ouders woonde. Ze zei hem wel dat hij moest opruimen, maar uiteindelijk deed zij het toch voor hem omdat ze vond dat het te lang duurde. Resultaat: mijn vriend reageerde nooit op een bevel om op te ruimen omdat het uiteindelijk toch voor hem werd gedaan. Helaas zit dat er nu nog steeds in gebrand...

Ik ben van het principe "ik ben je moeder niet, we wonen hier allebei, opruimen doe ik ook niet omdat ik het leuk vind, dus je mag best jouw spullen ook opruimen" Ik doe de was, de strijk, ik doe de hele schoonmaak (stofzuigen, stofvegen, dweilen,...) en ik zorg dat het eten klaar is als mijn vriend thuis is, en ik vind dit héél erg vermoeiend om allemaal te doen als je voltijds werkt.

Mijn vriend zet de vuilzakken aan de straat en hij doet de afwas (als hij er zin in heeft, meestal moet ik een dagje geduld hebben), voor de rest kan ik niet gelijk iets anders bedenken :o
Als ik om 6 uur het eten niet op tafel heb staan, zal hij wel zonder zeuren aan het eten beginnen, dat moet ik er wel bij zeggen.

Ik wil wel dat hij meer doet. Strijken hoeft hij voor mij niet te doen, maar ik vind wel dat hij actief mag meehelpen in het huishouden. Onder actief meehelpen zie ik: opruimen als er iets opgeruimd kan worden (dus niet alle rommel laten rondslingeren), even een borstel of de stofzuiger nemen als je ziet dat de vloer vuil is, de tafel afruimen en afvegen met een doek nadat we ontbeten hebben (ik vertrek als hij nog aan het ontbijten is, dus ik kan moeilijk afruimen...), je scheermesje, tandenborstel, haargel,... terug IN de kast zetten na gebruik en niet gewoon op het aanrecht laten staan, je vuile was in de wasmand gooien ipv naast/voor je bed op de grond of gewoon in de living laten rondslingeren, de wastafel even uitspoelen als er nog tandpasta of scheergel is blijven hangen,...

Op zich zijn dat allemaal kleine dingetjes, maar ik werk ook voltijds en het is niet leuk om thuis te komen en de ontbijttafel nog helemaal gedekt zien staan, of in de badkamer al zijn spullen zien rondslingeren, of kleren die hij de dag voordien in de zetel heeft uitgegooid en er de volgende avond nog steeds liggen. 's Middags komt hij naar huis om te eten (wij wonen op 20 meter van zijn werk) dus heeft hij nog tijd om wat te doen, maar het enige wat hij doet is tv kijken of op zijn tablet nieuwswebsites lezen.

Ik doe met veel plezier het huishouden (strijken, koken, schoonmaken,...), maar die kleine dingetjes die ik hierboven vermeldde mag hij wel doen vind ik. Als je eerst nog heel het appartement moet opruimen voordat je begint aan de schoonmaak, wordt het wel wat veel.
Als ik minder zou werken, is het natuurlijk een andere zaak... maar we werken allebei even veel, dus vind ik ook dat hij zijn steentje mag bijdragen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:42

Vriendje werkt 50 tot 65 uur per week, soms nog meer. Ik werk 40 uur in de week. ma t/m do 9 uur, vrijdag 4 uur.

Wie het eerste thuis is kookt, dat ben ik dus eigenlijk altijd :+

Ik doe eigenlijk alles. Buitenom doet vriendlief wel, maar er zijn periodes bij dat hij er gewoon echt niet aan toe komt om het gras te maaien. Dan doe ik dat.
Ik ben trouwens ook veel sneller klaar met alles. Dus heel vaak doe ik het ook gewoon liever zelf want als ik op hem moet wachten :') Dat duurt af en toe een eeuwigheid.

Hij zorgt ook voor het konijn trouwens, zorgt dat het nieuw hooi en zaagsel heeft.
Booschappen doe ik ook vaak alleen, heeft ook weer te maken met op hem moeten wachten. Klein dorp en hij staat overal maar een beetje te kleppen terwijl ik met mijn karretje door de winkel race.
Zeg in het voorbij gaan dat ik naar de kassa ga en moet dan aan de andere kant wachten want hij heeft uiteraard de sleutels van de auto :') Nee ik doe het liever zelf. Geen onverwachtse dingen in mijn karretje en binnen een half uur weer thuis met alles wat ik nodig heb.

*edit* een hele belangrijke regel hier in huis: Als je kleren niet in de wasmand liggen hoeven ze niet gewassen te worden :o Kortom eigen zooi bij de wasgooien als je denkt dat het gewassen moet worden. Ligt het er niet, gebeurd het dus ook niet.
Is ie heel vaak pissig om geweest :') Maar ik blijf stug volhouden en kan me niet druk maken om zijn pissige gedrag dan :D
Laatst bijgewerkt door SAKKIA op 23-09-13 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:43

Sander_Lotte, waarschijnlijk ziet je vriend het niet eens, hij is dat zo gewend.

Je kunt in elk geval met hem bespreken dat hij de ontbijttafel afruimt 's ochtends. De andere dingen ziet hij waarschijnlijk ook niet. Misschien toch eens goed met hem in gesprek? Dan hoef jij 's avonds niet thuis te komen in de rommel.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:50

Ik heb gestemd voor samen, ondanks dat ik het meeste alleen doe...
Zowiezo op werkdagen, mijn vriend werkt minimaal 60 uur per week, ik 40... Ik kom thuis, ga naar stal, als ik terug kom begin ik met eten maken en doe ik vast wat aan het huishouden...
In de weekenden helpt hij regelmatig mee, dat hoef ik niet eens te vragen... Maar het komt ook wel eens voor dat ik in het weekend alsnog alleen bezig ben, maar daar kan ik niet wakker van liggen, mijn vriend doet meer dan genoeg voor mij...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:50

hier is het simpel,mijn vriend werkt en is van half 6 smorgens tot half 7 savonds weg ,soms zit hij gedetacheerd elders in nederland waardoor hij alleen de weekenden thuis is,ik doe dus het huishouden,kook eten enz...

vind dat niet meer als normaal,hij werkt,ik hou de boel hier thuis bij...

als hij vrij is helpt hij altijd met de paarden en met evt klussen in huis,maar door de weeks hoeft hij van mij niets te doen..

hij haalt overigens wel altijd boodschappen,ik maak een lijstje en hij haalt het dan,en biks,en vlees voor de honden...en hij zet de vuilniszakken buiten :j

zou niet eens willen dat ie na zijn werk hier nog zou gaan schoonmaken oid... :n

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 14:56

momenteel moet ik de komende 4 a5 weken veel rusten. maar vaak doen we met zen 2e 1 a2x in de maand de grote schoonmaak. de kleiner taken(stoffen stofzuigen afwas) doe ik dan door de weeks.
alleen een nadeel mijn man laat alles slingeren gek van te worden.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:00

wow wat heb ik het slecht...haha nee ach ik wijs de mijne wel op dingen hoor, en in het weekend laat hij de honden uit.Verder doet ie niks, ja voor de kids zorgen da's ook heel wat waard !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:19

Mijn atnwoord zit er niet bij. De man alles doen :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:20

MariekeB schreef:

Hoe krijg je dat voor elkaar! :oo

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:21

Ik heb voor niks gekozen. Ik werk 15 uur en hij werkt 40 uur ongeveer. Ik doe de meeste dingen inclussief koken en afwas. Weekens helpt hij mij dan wel weer met afwassen en de huishouden mocht het nodig zijn. Als ik vraag of hij iets wil doen voor mij doet hij het wel, maar hij gaat na een werkdag niet meer fanathiek bezig met huishouden.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:21

Wij doen het samen, ik werk onregelmatig en soms komt het zo uit dat hij wel aan het ene toekomt en ik niet en andersom. Koken doe ik 99% van de gevallen omdat hij dat niet leuk vind, hij vouwt de was op omdat ik die kunst me niet eigen kan maken, wil het dan ook netjes in de kast komen. Hij stofzuigd vaak omdat ikmlast van mijn rug krijg dan, rest doe ik vaak, en soms doen we op zaterdag of zondag even samen schoonmaken. Wij zijn best vrij in alles verder. Wanneer de status " studentenhuis" is aangebroken gaan we vaak samen even aan de slag :-) :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:25

verootjoo schreef:
MariekeB schreef:

Hoe krijg je dat voor elkaar! :oo

Kostwinnaar zijn :) en veel meer uren maken . Maar ik overdrijf een beetje. Ik doe in het weekend wel wat. In het weekend kook ik en doe ik de was. Doordeweeks doet hij alles.
Met de kinderen doe ik doordeweeks uiteraard wel veel. Dat verdelen we. Naar bed brengen,in bad doen, spelen enz enz doen we samen. Maar ik breng ze maar 1 soms 2x per week naar school en haal misschien 1x per maand op.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:29

Ik heb samen gekozen, maar eigenlijk doe ik wel iets meer dan hem. Hij ruimt de vaatwasser wel eens leeg, en ook doet hij de was wel eens. Stofzuigen, dweilen dat soort dingen doet hij alleen als ik het vraag. Daar blijft het eigenlijk wel bij. Rest doe ik alleen. Zijn excuus: jij bent eerder thuis dan mij, dus je hebt meer tijd :') We werken beide fulltime.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:30

@ Apple: Ja dat is waar, waarschijnlijk ziet hij het niet eens.
Ik heb al vaak een gesprek met hem gehad, en altijd geeft hij me groot gelijk. Helaas lijkt hij het de volgende dag al vergeten te zijn. :Y) Enkel als hij merkt dat het me te veel aan het worden is, schiet hij in actie.
Meestal vraag ik hem toch om zijn spullen op te ruimen, dan krijg ik de reactie “Jaaaaa lieverd, ik ruim dat dadelijk wel op!” (op zo een toon alsof het er nog maar net ligt en ik het al 20 keer heb gevraagd, terwijl het er al 2 dagen ligt en ik het nog niet had gevraagd :o )

We maken er ook niet echt ruzies om, omdat ik weet dat hij gewoon niet beter weet, zijn moeder heeft 23 jaar lang alles voor hem opgeruimd dus hij is niet anders gewend. Ik hoop alleen dat het wel nog gaat beteren.

Maar goed, ik heb ook een perfect voorbeeld gehad. Mijn ouders werken beide voltijds (mijn vader zelfs meer dan mijn moeder), maar mijn vader begint veel eerder 's morgens en is dus ook eerder thuis. Mijn vader begint al aan het eten en vaak kuist hij ook nog heel het huis (inclusief dweilen) zonder dat mijn moeder het vraagt. Als mijn moeder zegt dat hij dat niet iedere week hoeft te doen, zegt hij "maar jij hebt nog genoeg werk als je thuis komt, dus ik doe het huishouden dan wel, dan hoef jij in het weekend niet schoon te maken en hebben we wat tijd samen".
Mijn vader heeft altijd alles spontaan gedaan, opruimen, schoonmaken, koken,... voor mij echt een droompartner :D Enkel strijken doet hij niet, maar dat hoeft een man voor mij ook niet te doen.

Ach, liefde overwint toch alles. Op het vlak van opruimen en het huishouden doen is het geen droomvent, maar ik hou toch van hem :+ Stilletjes aan (heel stilletjes dan wel :Y) ) verandert hij wel, hopelijk is zijn kwartje helemaal gevallen als we aan kinderen beginnen ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:31

Ik doe 80% van het huishouden. Ik werk minder en vind het dus niet meer dan normaal dat ik meer in huis doe.
Maar nu er 2 kindjes zijn vind ik het ook wel fijn als er een beetje geholpen wordt. Zowel in het huis als bij de verzorging van de kindjes. Beide doet hij ook gewoon met liefde :D
Over het algemeen doet hij elke dag de vaat wassen. Soms haalt hij een stofzuiger door het huis, en als ik eens wat vraag doet hij het ook. Verder doe ik de rest.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:38

Ik woon nu nog bij mijn ouders, maar denk dat als ik samen zou wonen ik het grootste deel zal doen. De was etc. zou ik gewoon graag zelf willen doen. De afwas en stofzuigen ook. Zo zit ik gewoon in elkaar.
Maar boodschappen, kleine klusjes, badkamer of keuken schoonmaken mag vriendlief dan eventueel wel doen hoor, haha. Maar misschien loopt het later helemaal anders, dat weet je niet.

Nu ik nog thuis woon, doen we allemaal een beetje. De afwas machine leeg halen, stofzuigen, kattenbakken, doe ik gewoon uit mezelf als ik merk dat het nodig is. De afwas machine staat 's nachts aan en word meestal leeg gehaald door mijn moeder in de ochtend. Maar als 'ie nog vol is als ik beneden kom, doe ik dat gewoon even.
Mijn eigen was doe ik ook vaak zelf. Mijn werk kleding moet nou eenmaal een paar keer per week gewassen worden en dat hoeft mijn moeder dan echt niet te doen.
Kleine boodschappen doe ik meestal en de grote worden op zaterdag door mijn ouders gedaan.

Overigens werkt mijn vader keihard, ook als hij thuis komt van werk gaat het altijd door. Mijn moeder werkt drie dagen per week en ik werk tussen de 25 en 48 uur per week. Mijn broer laten we er maar buiten want die doet geen flikker...

Gaat prima zo en ik hoop dat het als ik uit huis ben ook zo zal gaan. :j

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:49

Bij ons doet de vrouw ook alles. :j Maar das ook niet zo gek, want we zijn allebei vrouw. :D

Degene met de meeste tijd doet bij ons het meeste. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:53

Hier op zich ook samen, maar doe het liever zelf :+
Mijn vriendje is gewoon een groot kind en ik een perfectionist met wat autistische trekjes :+

Kortom, ik vind dat ik het zelf allemaal beter kan enzo.
Dus als hij iets doet, vind ik het al snel niet goed genoeg.
Kan ik het beter zelf doen :D