wat was jouw eerste computer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:33

Heb verschillende machines gehad waarvan een aantal nog werkend en in bezit.
C16 nog werkend.
C64 nog werkend.
Amiga 500 werkend
Amiga 1200 werkend.
MSX overleden
Apple IIc werkend
Daarna doorgegaan met 386, en vanaf daar de Pentium serie in gegaan.
Laatst bijgewerkt door PascalB op 21-09-13 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:37

Een oude Compag van paps. Eerste eigen gekochte was een iMac van 2011 :)

kiki1976

Re: wat was jouw eerste computer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:40

Een Atari. Eerst met bandjes en later met die mega floppie's.
Jee wat duurde dat lang voordat eindelijk het spelletje was opgestart haaha.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:43

Het was lang wachten met als resultaat..... niets :P
Werkte het spel weer niet enz.

En dan zitten ze tegenwoordig al te zeuren over laad tijden.
Jeugd heeft gewoon geen geduld meer :P :+

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:48

4 jaar geleden, een MacBook :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:52

Eliine schreef:
Ik weet inderdaad ook nog wel toen we internet kregen dat we thuis allemaal een x bedrag kregen om mee te internetten. Want internet was nog best duur in het begin :j Mn jongste zusje heeft dat allemaal niet meegekregen en moet er best wel om lachen als ik zeg dat we in het begin echt maar een paar uurtjes per maand op internet mochten :=

Hoor mijn moeder nog roepen onder aan de trap; zit je verdorie nog op internet? Weet je wel wat dat kost??? En nu eraf want ik kan mijn zus niet bellen zo _O-

Downloaden van een liedje duurde gerust een uur :')

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:56

PascalB schreef:
Het was lang wachten met als resultaat..... niets :P
Werkte het spel weer niet enz.

En dan zitten ze tegenwoordig al te zeuren over laad tijden.
Jeugd heeft gewoon geen geduld meer :P :+

Hahaha idd kon je weer opnieuw gaan wachten -O-

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:08

3 jaar geleden, mijn Sony Vaio :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:29

Pfff, ik heb er al zoveel versleten :') Mijn vader heeft een IT bedrijf, dus er staat om de haverklap een andere.
Mijn desktop is een zelfgebouwde pc, mijn laptop een Dell en mijn werklaptop eveneens een Dell.

En ze hebben allemaal ook nog eens namen :+ Zo gek zijn we ook wel weer.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:39

Wat een heerlijk nostalgisch topic!

Ik weet het niet precies meer, ergens eind jaren 80 hadden we in het gezin de eerste pc. Mijn broer was meer van de spelcomputers maar dat herinner ik me niet echt meer. Spelcomputers ben ik me bewust van vanaf de eerste gameboy. Mijn broer heeft veel gameboys gehad en andere spelcomputers maar daar mocht ik nooit zoveel mee. Kan me nog wel herinneren dat ik dol was op Kirbys dreamland :-)

Pc zijn we begonnen met een 286, meer weet ik er niet meer van. Maar herinner me wel het kettingpapier (met gaatjes die er daarna netjes af moesten....), de grote floppys die vernieuwd werden naar de kleine. Toen had je nog echt een bureau nodig om al die bakken met floppys op te ruimen!
En ik weet nog dat we met sinterklaas echt een ENORM groot spel kregen, die nam veel harde schijf in beslag, grafisch prachtig en dat geluid! Oh en zo enorm dat het op wel vier floppys stond! Wel uuuuuuuren gespeeld, Halloween Harry! Nu lach je je dood hoe slecht het er uit ziet.....
Prince of persia heb ik me ook mee vermaakt, zowel zwart wit als in kleur.

Computerles in de brugklas: wordperfect onder de knie krijgen.... Met twee personen per comp en dat voelde al enorm rijk en vernieuwend. In groep acht kreeg de basisschool de eerste computer, daar mochten we om de beurt topografie op oefenen.
Internet kregen we pas eind jaren 90, wel gelijk via de kabel. Kan me nog herinneren dat we begonnen met een abonnement voor 150 mb per maand :-) daarvoor met vriendinnen giechelend op chatboxen in de bieb (toen nog met hooguit een paar andere chatters, 10 per kanaal ofzo en soms lag het helemaal stil!) en zoeken deed je via altavista of ilse.... Vaak was gewoon de catalogus van de bieb en boeken veel sneller en effectiever om informatie te krijgen. Kan je je nu niet meer voorstellen!

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:08

Rond 2004 kregen wij onze eerste computer, het merk weet ik niet meer wel dat er windows 95 op stond. Het was de oude computer van mijn opa, al gauw werd die computer geupgrade naar windows 98. Het jaar daarna kregen we weer een tweedehandsje van een achteroom van me en die computer had windows XP, in 2007 kreeg ik weer een tweedehands van diezelfde oom met Windows vista erop. in 2009 kocht ik mijn eigen desktop een Acer ook met vista er op, in 2010 heb ik mijn eerste laptop gekocht een Packard Bell met windows 7. in 2011 een Acer laptop met een i5 processor en window 7 en in 2012 mijn huidige laptop een Asus ook met windows 7 en een i7 processor en 2GB videokaart.

Best veel computers versleten in de loop der jaren, onze eerste computer is gebruikt voor mijn moeder, kon ze e-mailen en een beetje internetten. De tweede computer gebruikte ik voor school, ik had een CD-rommetje met topo kaarten erop en zo kon ik leren voor school. in 2007 kwam er een nieuwere omdat ik voor school een snellere computer nodig had met de nieuwe software die uitkwam. Ook met word etc. erop voor boekverslagen. De computer die erna kwamen werden mijn game computers en heb ik dus gebruikt voor school maar ook heel veel om mee te gamen :)
Huidige laptop is in eerste instantie gekocht voor school, hij moet veel zware Adobe programma's kunnen draaien. Maar ik game er ook heel veel mee gezien zijn redelijk goede hardware :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 14:29

Ow ja die spelletjes... Prince of Persia kon je huren bij de NES, maar Super Mario had toch de voorkeur.

En dan die SuperNintendo... uuuuren op gespeeld. Ik herinner me vooral de spelletjes waar ik goed in was: Mario Kart (zelf nog ooit mee gewonnen van allemaal grotere jongens, vond ik geweldig natuurlijk. Ook weer in een videotheek want toen huurde je de spelletjes nog)
Afbeelding
en StreetFighter 2.
Afbeelding
Maar MarioWorld was ook leuk en unirally met van die eenwielertjes.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:35

Voor de liefhebbers van de "oude" spellen
http://www.myabandonware.com/
Hier zijn spellen te downloaden waar geen rechten meer op zitten omdat de bedrijven bijvoorbeeld niet meer bestaan of dat ze zijn vrijgegeven(freeware).

Het zijn vaak nog dos spellen dus je moet nog wel wat doen om ze aan de gang te krijgen onder windows.
Bijvoorbeeld met dosbox (http://www.dosbox.com/)
Laatst bijgewerkt door PascalB op 21-09-13 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:38

En natuurlijk http://gog.com -- kost een paar centen maar dan heb je het wel legaal zonder kopieerbeveiliging. :P

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:41

In 1990, een 286 met 1Mb RAM, 3½ en 5¼ floppy drives, een 20Mb harde schijf, een VGA kleurenscherm (640x480) en een Star matrixprinter. Draaide op MS-DOS. Eerst 3.0, nog gepimpt naar 5.0 met MS-DOS Shell (voorloper van Windows) Later met een nieuw moederboard zelf nog omgebouwd naar 386 met 4Mb RAM.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 21-09-13 14:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:42

Mijn eerste echte eigen computer is mijn MacBook <3 Hij stamt al uit februari 2007 (2e week, 1e dag :D).

De eerste computer die wij in huis weet ik niet, zat in elk geval Windows 95 op.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:44

Een oude DOS computer :) Preciese details weet ik niet maar wel met een schermresolutie van 640x480. Hij was van me vader die er Wolfenstein op speelde enzo. Toen ik vijf/6 was kocht hij voor mij en mijn broers een aparte pc met Windows 95 en allemaal kinderspelletje :) (Denk Drakenkasteel, Hamsterland, Alladin etc. etc. etc.)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:46

De oudste computer die ik mij kan herinneren was een windows '95, maar ik kan me haast niet voorstellen dat mijn vader, die destijds heel erg zijn best deed om mee te lopen met de technologie er daarvoor geen een had.

Het is wel heel erg raar om te beseffen, tegenwoordig is het raar om iets niet op internet te kunnen vinden, terwijl het vroeger raar was om internet te hebben. Wat was het toch geweldig als ik die witte stekker in plaats van de telefoonstekker erin mocht stoppen, en dan dat leuke geluidje als je computer verbinding maakte :=

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 14:50

Ja joh, de jongeren onder ons weten zich geen raad met informatie opzoeken in de bieb.

Laatst zei een collega dat zijn zoontje had gevraagd wat een landkaart was. Toen hij het had uitgelegd zei het joch: Dus een soort TomTom op papier? LOL

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:51

Texas instruments 99/4a lang lang lang geleden.

Daarvoor nog een antieke "spelcomputer" met tennis en pong. Was een zwart kastje waarin losse dingen ingeduwt konden worden. We hadden enkelspel en dubbelspel tennis, pong en nog een spel. Konden de batjes groot en klein maken en eventueel voor de moeilijke dingen de hoek laten veranderen.

Edit voor liefhebbers kijk of je lazy larry kunt vinden als spel of lemmings. Vooral de eerste veel lol en platte humor. :D
Laatst bijgewerkt door karuna op 21-09-13 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 14:51

bliezen jullie ook altijd in de spelcassette's zodat ze wel opstartten?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:52

Nee nooit problemen mee gehad. Kwestie van de cassettes goed opbergen. En eventueel met een kwastje schoonborstelen. Was deels het vakgebied van mijn vader dus voorzichtig opbergen is er altijd ingehammerd. :') figuurlijk dan.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:24

sallandval schreef:
bliezen jullie ook altijd in de spelcassette's zodat ze wel opstartten?

Ja en dan oppassen datje niet spetterde met blazen :D

Spelcomputers heb ik eigenlijk bijna allemaal wel gehad :o
Begon met inderdaad pong met de zwarte kastjes met draaiknop erop. Toen de NES (met mario, en het pistool met duckhunt), SEGA, SEGA 16 bit, SNES, PS1, PS2 XBOX en nu hebben we al jaren de XBOX 360. Volgende wordt de PS4.

Mijn all time favoriete PC spellen in de begin 486/begin pentium tijd waren de spellen van Lucasarts en Sierra.
Day of the Tentacle (geniaal spel), Sam & Max hit the road, ceasar, pharaoh.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:31

Dungeon Keeper. :D Monkey Island ook wel.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:29

LZP ->HTT