Wanneer breek je met familie..?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:20

eponine schreef:
Toch dementie? Desondanks lijkt het mij geen excuus om ons zo te behandelen. .

Als je enige idee zou hebben hoe dementie werkt en wat het is zou je deze opmerking echt niet maken... Alsof je een baby straft omdat ie nog niet zinnelijk is...

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:50

Afstand nemen kan ik begrijpen, maar breken met oma van 87? := Als ze echt zo'n verschrikkelijk karakter heeft dan hadden jullie dat wel wat eerder kunnen doen lijkt mij? Oudere mensen veranderen wel vaker doordat ze gaan dementeren, eenzaam zijn of andere kwaaltjes hebben.. daarnaast klinkt het mij nogal eenzaam voor haar als ze alleen maar Brutus en jullie over de vloer krijgt. Is ze nu verhuisd naar een verzorgingstehuis of iets dergelijks waar ze meer aanspraak heeft?

Breken met Brutus zou ik nog begrijpen, maar zelfs daarvoor zou ik zelf wat meer redenen willen hebben dan wat je nu beschrijft. :)

eponine

Re: Wanneer breek je met familie..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 21:19

Mijn redenen om te breken met Brutus zijn er te over, dit was slechts de bekende druppel.
Buiten de dagelijkse zorg en brutus, die nog bijna elke avond gaat eten bij haar, ze kookt voor hem!! Terwijl ze zelf maar amper voor zichzelf kan zorgen.. Ben ik de enige die er nog komt, de rest heeft al gebroken met haar. Ik een tien jaar geleden ook al, maar toen kwam mijn opa slecht te liggen en heb ik het contact hervat.

Ik heb geen ervaring met dementie, ook omdat ik ervan uitging dat dat hier niet aan de orde is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:40

Dementie is er vaak wel maar wordt lang niet altijd tijdig herkent. Vergeten waar die portemonnee nu weer ligt, sleutels kwijt, een afspraak vergeten, twijfelen aan kleine dingen. Ouderen schamen zich daar ook erg vaak voor en proberen dat meer dan je denkt te verdoezelen. Die gaan echt niet open en bloot vertellen dat ze niet meer weten welke dag het is, dat ze last hebben van startende incontinentie, dat ze jouw telefoonnummer niet meer weten en doen alsof hun neus bloedt. Al eens bedacht dat ze misschien niet belt uit koppigheid, maar gewoon omdat ze de telefoon niet meer kan deblokkeren? Je zegt zelf dat ze daar moeite mee heeft, maar kans zit er goed in dat ze het gewoon niet durft toegeven.

En wie zegt dat ze erbij stilstaat hoeveel ze haar zoon geeft? De oma van mijn vriend stuurt hem ook regelmatig naar de bank om geld af te halen waarvan wij zeggen "is dat nu alweer op," en dan geeft ze aan "jamaar de dokter is geweest" etc etc. Waarvan ik me dan afvraag hoe vaak die dokter geweest is, waarvoor en hoeveel die aanrekent per visite want de bedragen soms... Pfoe.

Dementie (beginnend) is erg confronterend ook voor ouderen. In haar eigen vertrouwde omgeving kende ze het zo goed, daar lukte wegstoppen nog prima. Hier gaat dat niet meer, je merkt zelf klein dingen op en wees maar zeker dat oma zich daar niet vrolijk om gaat voelen, omdat ze niet meer kan verbergen dat ze geen 100% zelfstandig meer is. Dat ze daardoor wat lastig uit de hoek komt is op zich normaal, ieder mens wil zo lang mogelijk voor zichzelf kunnen zorgen zonder hulp voor basisbehoeften.
kan ook dat de Brutus daarom zo vaak geld toestopt, in de hoop dat hij dan gewoon zwijgt over wat hij merkt wanneer hij bij haar gaat eten ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:40

eponine schreef:
Hm..toch eens extra op letten dan... Ze heeft geen moeite met het herkennen van gezichten, alleen vergeet ze soms waar ze haar portemonnee gelaten heeft, of hoe de telefoon deblokkeert, wat ik al tig keer uitgelegd heb.. Toch dementie? Desondanks lijkt het mij geen excuus om ons zo te behandelen.

Het ligt aan de soort dementie welke symptomen je krijgt. Sommige mensen veranderen langzaam van karakter, sommige mensen vergeten snel dingen, sommige mensen ontwijken dingen. Maar mensen verbloemen vooral in de fase ook erg veel. We hebben hier wel eens mensen die zoveel verbloemd hebben, alles op de automatische piloot hebben gedaan, niemand merkte wat, iemand komt altijd op tijd op afspraken (omdat die al jaren dezelfde zijn) en ontsporen ineens als ze bv iets krijgen en moeten verhuizen. Of mensen waaraan je niks werkt, maar toch merk je dat er 'iets' is, ineens barslecht uit het NPO komen. Of mensen hebben ooit een tia gehad, lijken er goed van opgeknapt te zijn, omdat alles op de automatische piloot prima werkt maar er blijkt later toch meer schade te zijn.

En op 87 jarige leeftijd heb je nu eenmaal veel kans dat niet alles prima meer werkt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:44

Is oma nog van de generatie dat ze erg onderdanig was? Want ik werk met de senioren en merk ook enorm dat het er bij een deel van de dames erin zit dat hun enige recht het aanrecht was en niet mondig durven te zijn. Bovendien blijft het voor haar ook haar zoon en ik kan mij goed voorstellen dat je juist op die leeftijd geen ruzie met je bloedeigen kind wil en er vanuit gaat dat het nu eenmaal maar zo is.

Als oma inderdaad in de harriewarrie is of raakt (in het begin kunnen ze dementie vaak verrekte goed verbloemen, doen moet je daadwerkelijk de kennis hebben en de ervaring om daar wel door heen te kunnen prikken. Want ze bedonderen je waar je bijstaat en verdienen de Oscar voor het acteren!) dan kan dat ook zeker het een en ander verklaren.

Breek niet met oma, dat is het niet waard voor beide partijen in de herfst van haar leven. Zou het ook sneu vinden als je haar 'in haar eigen sop laat gaarkoken', verhuizing is zeer stressvol en ik denk oprecht dat oma jullie niet bewust wil plagen :(:)