Studentenwoning: hoe kaart ik het schoonmaken aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 12:37

Urielle, dat is wel een prettige manier om iemand te benaderen!
Ik snap sociale regels helemaal niet dus ik tast altijd een beetje in het duister, erg lastig voor iemand die wel graag vriendelijk is tegen anderen. :')

Dus dank je wel!
Ik ga moed verzamelen, ik zie ze op zijn vroegst zondagavond pas weer dus...

Dora: Tja die nette manier zoek ik dus naar. Mijn bedoelingen kan niemand ruiken helaas. :') Dus als het er per ongeluk rottig uit komt kunnen ze niet denken van goh ja maar ze bedoelde het niet zo! Tenminste dat is wel mijn ervaring met mezelf.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:38

Geen tips, behalve gewoon doen. Je zult later in je werkzame leven ook collega's of andere mensen aan moeten spreken op bepaalde zaken. Kun je het beter nu vast doen, ze bijten heus niet. In het ergste geval veranderd er niks, maar aangezien je er toch nog maar een paar maanden woont is het dan een kwestie van zoveel mogelijk overleven.

Borrel betekent niet een hechte club. Maar is vaak wel een mooie aanleiding om iedereen bij elkaar te krijgen en in relaxte setting dingen door te nemen.

Ik heb er zelf helemaal geen moeite mee dus tips om het te leren heb ik niet echt voor je.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:38

Toen ik in mijn studentenhok in trok, in maart, stond het kerstdiner vastgegroeid aan tafel...
Maar bij grote woningnood wil je toch iets.

Briefjes ophangen heeft geen zin, die worden niet gelezen genegeerd of men vindt het irritant.
Wat wij probeerden te doen was een voorstel voor 3 avonden (dat wel op een briefje met aanvinken wanneer wie kan) en dan op 1 van die avonden een gezamenlijk etentje regelen. En misschien is koken dan niet zo'n goed idee gezien de smerige keuken, maar als iedereen 5 euro inlegt heb je een stapel pizza's.
En in je aankondiging zou je kunnen melden dat je wat huishoudelijke zaken zou willen bespreken.
Als je dan allemaal bij elkaar zit kun je polsen of er meer mensen zijn die het smerig vinden en of het een idee is om met een groep, liefst iedereen, een schoonmaak dag te houden en daarna een rooster om het schoon te houden proberen op te stellen.

Nummus

Re: Studentenwoning: hoe kaart ik het schoonmaken aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 12:41

Jaaa Nickeltje, fijn, dank je! :D

Berdien ik weet het... :') Eigenlijk is de "cure" ook gewoon doen natuurlijk, ik heb een week geleden dit soort dingen geleerd in een veilige omgeving inderdaad voor in de werksfeer dus wat doe ik eigenlijk moeilijk. Gewoontes die vastroesten denk ik.

Plus dat ik me bedenk dat ik mijn strategie (schoonhouden is beter dan alles een paar uur per week helemaal schoon te moeten schrobben) ook prima over zou kunnen brengen op de huisgenoten. Soms moet het gewoon even maar als je steeds hele kleine stukjes vlak nadat je het viesgemaakt hebt doet heb je in totaal minder werk. :j

Ik denk dat ik er ga komen hoor! Maar ja volgende week dus pas.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:24

In het studentenhuis waar ik woonde was het in het begin ook, iedereen leefde langs elkaar heen en ik en 1 huisgenoot streefde naar een schoon huis.
Alleen had zij al een compleet ander beeld bij schoon dan ik :D
Uiteindelijk woonde ik daar het langste en had dus alle huisgenoten mee uitgekozen.
Een keer ons gruwelijk vergist (bah, wat was dat een vies meisje :r ) maar uiteindelijk was het een leuke groep en zat ik iedereen achter na dat ze zich aan het schema hielden.
Ik verhuisde na mijn studie 500m verder op en het huis veranderde weer in een smerige bende "we missen jou echt" kreeg ik dan te horen als ik langs kwam.
Iemand moet de leiding nemen. Zie het als een leuk leerdoel ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 16:00

:j :j :j Ik vind het allemaal heel prettige adviezen hoor!
Ik laat jullie volgende week wel even weten hoe het gaat, ik ben deze week niet daar. :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:02

Je kunt je erg in mensen vergissen. Zo heb ik eens een huisgenoot gehad (deelde een portiekwoning met één persoon, zo prettig) die wel zo'n goorbal was. Leek een leuke, gezellige en vooral normale jongen. Dat was hij dus niet :+ Niet gezellig, niet leuk en ook niet normaal qua hygiëne. 3 maanden lang je bed niet verschonen valt tenminste bij mij niet onder hygiënisch. Uiteindelijk kwam hij met een bloedende hoofdwond thuis, heeft z'n bed onder gebloed en toen heeft hij de boel maar in de was gedaan. OMG :r Uiteindelijk heb ik hem er ook uit gezet, trok het allemaal niet meer.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:19

Berdien schreef:
3 maanden lang je bed niet verschonen valt tenminste bij mij niet onder hygiënisch. Uiteindelijk kwam hij met een bloedende hoofdwond thuis, heeft z'n bed onder gebloed en toen heeft hij de boel maar in de was gedaan. OMG :r

Maar daar had jij toch niets mee te maken, wat hij op zijn eigen kamer uitvrat? Of hadden jullie ook een liefdesrelatie?

Heeft bij mij ook een tijdje geduurd voor ik de noodzaak van (liefst) wekelijks verschonen inzag. Het typisch iets wat je moeder wel doet, maar niet vertelt, het duurt eeuwen voor het echt vies wordt en er komen geen zichtbare vlekken op (als 't goed is).

Hopelijk had je nog wel andere redenen om hem eruit te zetten?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:25

Als je al 3 maand je bed niet verschoond (en er wel in slaapt uiteraard) vermoed ik ook niet dat het goed gesteld is met de overige schoonmaak perikelen :')

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:32

Aha ik ben dus niet de enige met dit probleem :P

Bij ons is het ook zo'n enorme zooi.
Wat ik heb gedaan is : met de vriendjes van de meiden praten over hoe vies het is.
Toen hebben de jongens tegen de meiden gezegd dat het echt niet meer zo ging en als ze niet op gingen ruimen dat hun dan voorlopig niet meer bleven slapen. Je had moeten zien hoe snel het schoon was en bleef :P

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:18

Berdien schreef:
Je kunt je erg in mensen vergissen. Zo heb ik eens een huisgenoot gehad (deelde een portiekwoning met één persoon, zo prettig) die wel zo'n goorbal was. Leek een leuke, gezellige en vooral normale jongen. Dat was hij dus niet :+ Niet gezellig, niet leuk en ook niet normaal qua hygiëne. 3 maanden lang je bed niet verschonen valt tenminste bij mij niet onder hygiënisch. Uiteindelijk kwam hij met een bloedende hoofdwond thuis, heeft z'n bed onder gebloed en toen heeft hij de boel maar in de was gedaan. OMG :r Uiteindelijk heb ik hem er ook uit gezet, trok het allemaal niet meer.

Ik snap je wel, maar wat zijn bed betreft, daar heb jij niks mee te maken. Dat is zijn pakkie an. En dan kan jij het wel smerig vinden, maar hij moet er toch in slapen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:47

vuurneon schreef:
Als je al 3 maand je bed niet verschoond (en er wel in slaapt uiteraard) vermoed ik ook niet dat het goed gesteld is met de overige schoonmaak perikelen :')

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:54

Air schreef:
vuurneon schreef:

????

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 17:49

Ja wat iemand in zijn eigen kamer uitvreet is tot daar aan toe, vind ik ook echt geen probleem. Maar het gedeelte waar ik óók in verblijven, dus het deel dat we delen, dat vind ik wel wat.

Maar heb veel geleerd over communicatie afgelopen weken dus misschien kom ik er wel uit! :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:55

Jup, met de rest was het ook bijster droevig gesteld. En thank god nee, ik sliep niet in dat bed :') Dat bed was als voorbeeld hoe hij het met hygiëne en dergelijke nam. Je beschimmelde handdoeken bovenop mijn schone stapel was gooien als je gaat 'opruimen' zijn geen dingen die ik kan waarderen ;)

Heb hem er om meerdere redenen uiteindelijk eruit gezet, maar zijn totale gebrek aan hygiëne was wel de hoofdreden. Zodra zijn kamerdeur open ging walmde er toch een lucht uit, zo ranzig. Dan kun je wel zeggen 'zijn huis, zijn pakkie an' maar als ík er last van heb en hij weigert om er wat aan te doen, dan is het snel klaar. Heb die kamer twee weken moeten luchten voordat zijn stank eruit was. Bluh.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 17:59

Oh ja maar jij bent de baas over dat huis, dat is natuurlijk wel een ander verhaal denk ik. :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:02

Mwah, ik was niet echt de baasbaas maar wel degene die zeggenschap had over de dagelijkse gang van zaken ja. Of zeggenschap... Ik bepaalde wie er bij kwam wonen en uiteindelijk ook dat hij dus weer weg ging. Mijn 'huisbaas' woonde er eerst, is toen bij haar vriend ingetrokken waardoor ik onderhuisbaas werd :P Heb nooit echt op kamers gewoond, behalve dan toen ik in Ierland woonde, op de campus van NUIG.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 18:04

Was dat beter dan deze huisgenoot? :')

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:04

Wonen op de campus van NUIG?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 18:08

Ja... op zo'n campus kun je niet meer kiezen als je er eenmaal in zit natuurlijk. :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:09

Je kunt ook één keer die keuken helemaal uitmesten en dan een grote brief ophangen: Ik ben schoon, houden zo. Vaak zet rotzooi aan tot meer rotzooi maken dus als hij spic en span is dan ruimen de anderen misschien wel eens de troep achter hun kont op. Hoe zit het met de douche en de wc?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 18:11

De wc is blijkbaar wel een puntje waar de andere twee zelf ook liever een schoon verhaal aantreffen dus die is tot nu toe niet goor. De douche... tja... het gedeelte waar het water op valt valt mee? :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:13

Mwah, als het écht heel erg is kun je wel een transfer vragen. Maar nee, je hebt niet echt iets te kiezen. Wel plaatsten ze over het algemeen natives en foreign students niet door elkaar heen. Ik deelde ons hokje met vier Amerikaanse meiden. Je zit daar allemaal ver van huis, je moet het met elkaar zien te redden dus je tolerantie niveau en aanpassingsvermogen is dan een stuk groter dan in je vertrouwde omgeving. De exchangestudents waren ook het probleem niet. Ierse eerstejaars daarentegen... :x :x :x :x :x Truth is stranger than fiction, want wat die deden heb ik in nog geen enkele film over eerstejaarsstudenten op een campus gezien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:14

Halen ze ook netjes de haren uit het putje? Want ik vind het echt heel smerig om ook andermans haren eruit te moeten vissen :')

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:19

Ik poets af en toe in een studentenhuis. Echt, ik weet nu weer precies waarom ik niet in een studentenhuis wilde wonen :')

Als praten niet lukt kun je altijd nog de smaakpolitie uitnodigen :')