En dan is het over...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:21

Astaloca schreef:
Ik vind persoonlijk dat haar beperking wel altijd heel makkelijk als excuus word gebruik. Ik mis vooral normen en waarden

+1, totaal meeeens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:22

Klopt dat een tik naar de begeleiding niet kan.
Maar er zijn genoeg jongeren (en volwassenen) met gedragsproblematiek bij wie er impulsdoorbraken zijn, die zichzelf niet kunnen begrenzen, die geen ziekteinzicht hebben, geen zelfreflectie hebben etc. etc.
En als je daar moeite mee hebt, kunnen mensen op een forum nog zo hard roepen dat het niet kan, maar er is meer voor nodig om dat dan te begrijpen en dat het ook nog eens beklijft.

Neemt niet weg dat degenen die hier reageren het heus goed bedoelen.
Maar was het maar zo simpel, dan zaten veel jongeren niet meer in de hulpverlening ;-)

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:23

boedjang schreef:
ik snap de reacties van de bokkers ook maar ik begrijp TS ook goed, hoe kan je als volwassenen reageren terwijl je zo'n beperking hebt? ik denk dat TS reuze graag zou willen veranderen en aanpassen mits ze zou weten hoe. Het is dezelfde discussie als een paard niet luistert, de een zegt, zweep erover, hij moet maar luisteren, de andere zegt Parelli, en weer eentje gaat de clicker gebruiken. Zo is het ook met mensen, er zijn vele wegen die naar Rome leiden. TS heeft er niet voor gekozen zo in haar vel (eerder in haar hoofd) te zitten dat is wel even handig om te weten, uiteraard geeft zij iedereen de schuld, dat is makkelijker en daar kun je tenminste wat mee. Schop onder je eigen kont geven heeft geen zin, als dat zou helpen was dit allang gebeurt, ze heeft hulp nodig en dan onvoorwaardelijk, zoals je ouders onvoorwaardelijk houden van je. Ik heb ook niet alle oplossingen maar ik zit al lang genoeg in de zorg en heb zelf ook de zorg over 2 kinderen met ASS om te weten dat deze groep er niet zelf voor kiest om zo te zijn.

Helemaal mee eens. TS, ik begrijp dat je het van je af wilt schrijven, maar volgens mij zit je hier verkeerd.
Ik hoop voor je dat je nog een lijntje open hebt met een hulpverlener die zich om je bekommert. Want hoe 'slecht' je gedrag ook mag zijn geweest, niemand schiet er iets mee op als je vanaf nu je problemen in je eentje moet oplossen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:23

boedjang schreef:
ik snap de reacties van de bokkers ook maar ik begrijp TS ook goed, hoe kan je als volwassenen reageren terwijl je zo'n beperking hebt? ik denk dat TS reuze graag zou willen veranderen en aanpassen mits ze zou weten hoe. Het is dezelfde discussie als een paard niet luistert, de een zegt, zweep erover, hij moet maar luisteren, de andere zegt Parelli, en weer eentje gaat de clicker gebruiken. Zo is het ook met mensen, er zijn vele wegen die naar Rome leiden. TS heeft er niet voor gekozen zo in haar vel (eerder in haar hoofd) te zitten dat is wel even handig om te weten, uiteraard geeft zij iedereen de schuld, dat is makkelijker en daar kun je tenminste wat mee. Schop onder je eigen kont geven heeft geen zin, als dat zou helpen was dit allang gebeurt, ze heeft hulp nodig en dan onvoorwaardelijk, zoals je ouders onvoorwaardelijk houden van je. Ik heb ook niet alle oplossingen maar ik zit al lang genoeg in de zorg en heb zelf ook de zorg over 2 kinderen met ASS om te weten dat deze groep er niet zelf voor kiest om zo te zijn.

Beperking? m'n zolen!
Echt niet iedereen met een etiket is onhandelbaar hoor. Ken dr zat, die met beperkingen en aanpassingen van beide kanten gewoon meedraaien in de maatschappij.
Maar hier is een 21 jarige die niet aar zichzelf wil kijken behalve als slachtoffer en die een 9 jarige gaat lopen treiteren om er zelf een kick van te krijgen...
Nou, soms klinkt gesloten behandeling helemaal niet zo gek....

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:25

1 hele grote tip: knoop de woorden van Kanelly heel goed in je oren.
Jij hebt een probleem, PDD-NOS, en dat is niet erg, het maakt je niet minder waard, maar het vraagt wél om een gekaderde omgeving.
Van iemand met een goeie autistische stoornis verwachten dat-ie zich heel goed kan handhaven in een vrije omgeving is hetzelfde als een zeemeeuw in een hamsterkooitje willen houden. Overleven zal wel, maar kan geen kant op en maakt een berg stuk, niet uit onwil maar uit gebrek aan andere opties.

En je gaat zeker wel nieuwe dingen moeten aanleren om met situaties om te gaan: slaan/gooien/agressie: nooit goed. Moet je andere dingen voor leren, maar dat kan wel hoor!
Geef de moed niet op; maar werk aan een leven dat bij jou past!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:26

Astaloca schreef:
Ik vind persoonlijk dat haar beperking wel altijd heel makkelijk als excuus word gebruik. Ik mis vooral normen en waarden

Je haalt de woorden uit m'n mond. Het is heel makkelijk om je achter je beperking te schuilen :)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:34

Mossel schreef:
Astaloca schreef:

Je haalt de woorden uit m'n mond. Het is heel makkelijk om je achter je beperking te schuilen :)

moet je wel geleerd zijn, ik heb al zo vaak een tik gekregen van een down syndroom, is dat dan wel oke? uh nee die worden niet uit huis geplaatst want als je bij ons woont (daar waar ik werk dus) dan is dat je huis, dus wordt daar iets aan gedaan, nee natuurlijk is slaan niet oke. En ik denk niet dat iedereen zich snel achter zijn beperking verschuild maar het is wel makkelijk als je er alleen maar negatief op kan reageren daar heeft niemand wat aan. Je kunt beter een gebroken been hebben, daar ziet iedereen wat er is, dan verschuil je je ook achter je beperking als je niet de trap af kunt trouwens :j .

Astaloca

Re: En dan is het over...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:38

Je hebt het over een down... syndroom vind ik toch wel iets anders.

zusi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:43

[/quote]
Beperking? m'n zolen!
Echt niet iedereen met een etiket is onhandelbaar hoor. Ken dr zat, die met beperkingen en aanpassingen van beide kanten gewoon meedraaien in de maatschappij.
Maar hier is een 21 jarige die niet aar zichzelf wil kijken behalve als slachtoffer en die een 9 jarige gaat lopen treiteren om er zelf een kick van te krijgen...
Nou, soms klinkt gesloten behandeling helemaal niet zo gek....[/quote]

Ik ben een stille meelezer... Maar als ik dit lees sorry hoor dat gaat mij te ver
Ik werk met mensen die pdd-NOS hebben en sommige hebben het daar veel moeilijk mee als de andere.

Ik snap dat mensen zeggen je kan je niet verschuilen achter je Beperking maar soms is dat niet anders

En hoe de meeste hier reageren vindt ik typisch...
En zo zie je maar dat heel veel mensen zich niet kunnen begrijpen hoe sommige mensen met een beperking kunnen reageren

Ik keur slaan,schoppen echt niet goed maar er kan wel vriendelijker gereageerd worden...

TS ik denk dat je de volgende keer misschien beter professionelen hulp kan vragen...
aangezien hier niet altijd aardig gereageerd wordt
Laatst bijgewerkt door zusi2 op 16-09-13 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:44

Astaloca schreef:

kan wezen maar ik werk met diverse stoornissen, ook deze groep weet ,mits geleerd en mits hoog genoeg nivo hoe zich te gedragen. En ASS-ers heb je in alle soorten en maten

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:45

Ik vind wel dat sommige mensen erg naar naar TS toe reageren.
Ja, TS heeft een beperking. Kan ze hier zelf iets aan doen? Nee, aan de beperking niet. Aan haar gedrag? Zeker, maar dan moet er wel hulp zijn van buitenaf.

PDD-NOS is een stoornis die vaak wordt gebruikt voor verschillende symptomen maar niet onder een specifieke stoornis vallen te benoemen. Mensen vinden vaak dat mensen met PDD-NOS ongehoorzaam of agressief zijn en dat zie je duidelijk terug bij TS.
Naar mijn idee is TS vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Bij de ene 'instelling' (jij noemt het een huis van hun) zat je met 3 mensen met het verstand van een 6 jarige. Vervolgens ben je toen, denk ik, met spoed naar de zorgboerderij verplaats en deze hebben het na twee weken al 'opgegeven'. En nu willen ze je weer thuis plaatsen, als ik het goed begrijp?
Naar mijn idee heb je nooit een stabiel thuis gehad, waar regels golden en waar structuur was. En dit is wel iets waar mensen met PDD-NOS (of andere autistische stoornissen) baat bij hebben. Dus nee, je hoeft niet meteen opgesloten te worden. Maar misschien is het handig om dit aan te geven bij iemand die hier iets mee kan. Er zijn zat plekken waarbij er veel structuur is, maar je toch op jezelf kan wonen.

Het is in mijn ogen wel vreemd om tegen jezelf te zeggen dat je na de vakantie gaat veranderen, maar er vervolgens een incident gebeurt waardoor je dit afblaast. Geef aan bij iemand van de instelling, of de therapie die je nu krijgt, dat je graag wilt veranderen maar niet weet hoe. Er zijn vast mensen die hiervoor kunnen zorgen. En geloof mij, er zullen nog vele incidenten volgen voordat je hebt geleerd hoe je 'normaal' in zo'n situatie moet reageren. Maar als je echt van plan bent om jezelf te gaan verbeteren, moet dit zeker lukken!

Alle dingen die in dit topic hebt aangeven, zodat bepaalde mensen je zo kunnen irriteren dat je het niet meer kan houden, heb je dit ook aangegeven bij de begeleiding die je krijgt? Zo niet, dan zal ik dat zeker doen! Als hun niet weten wat jou problemen precies zien, maar het alleen van hun kant zien kan het best zijn dat hun zien dat jij ineens iemand een klap geeft, zonder reden. Als ze weten wat de redenen daarachter zijn kunnen ze daarmee aan de slag gaan. Want volgens mij weet je zelf prima dat een tik geven eigenlijk niet kan ;)

Voor de rest sluit ik me aan bij Kanelly en delerium. :)

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:46

Niet altijd aardig gereageerd word.. alsjeblieft. Ze is volwassen. En ik ken gedragsstoornissen maar al te goed. Maar als je geen traject hebt. Dat heeft niks te maken met haar beperking. Ik vind je persoonlijk Veel te lief.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:46

Astaloca schreef:

Want?
Heus, we hoeven het gedrag van TS niet goed te praten, maar ze zal heus zelf wel doorhebben dat de manier waarop zij haar agressie uit niet erg constructief is. Wat daar ook de oorzaak van mocht zijn, als ze het 'zomaar' kon veranderen zou ze dat heus wel gedaan hebben.
Ik bedoel niet dat we haar met zijn allen een aai over haar bol moeten geven, maar een digitale schop onder haar hol helpt ook niets volgens mij.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:48

Ik merk daar anders weinig van ikeje.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:49

Waarvan?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:50

Wat moeten we dan zeggen? Ik vind niet dat er heel absurd gereageerd wordt hoor. Kom op zeg! Ik vind het niet raar dat iedereen zegt dat ze moet veranderen, want dat lijkt mij het beste voor iedereen, vooral TS zelf. Want ook met een beperking kun je leren omgaan met dit soort problemen. Het is ZO makkelijk om je te verschuilen achter je beperking. Lekker simpel, hoef je er ook niks aan te doen want ach ja, ik ben nou eenmaal zo...

Ik denk ook dat iedereen al veel te aardig is geweest voor TS. Tijd voor verandering, schop onder je kont en stoppen met iedereen de schuld te geven. Als je echt bereidt bent om te werken aan jouw gedrag, zoek echt goede hulp en ga ervoor. Maar op deze manier los je niets op.
Laatst bijgewerkt door Susanne op 16-09-13 18:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:50

Ik zit toevallig te kijken naar een vlieg die dwars door het glas een weg naar buiten probeert te vinden. Dat hij daar nog steeds niet is wil niet zeggen dat hij het niet heeft geprobeerd. Wel dat hij op de verkeerde manier bezig is..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:51

Ts toch, wat naar voor je :n

Ik ben bang dat het moeilijk wordt voor een ander om je te helpen, je geeft zelf al aan dat je het fijn vindt om een ander boos te maken. Dat kan ik me ergens wel voorstellen, je bent zelf immers ook zo vreselijk gefrustreerd en boos (om alles?) dat je dan misschien het idee hebt dat ze dan voelen hoe jij je voelt? Bovendien krijg je nu altijd wat je wilt, je maakt anderen boos, je wordt zelf boos en nog bozer en vervolgens willen mensen je niet meer en kun je zeggen "zie je wel?".

Volgens mij kan de cirkel pas doorbroken worden als je zélf bedenkt of je zo verder wilt. Als je zo verder wilt moet je dat doen. Wil je echter iets anders moet je een andere omgeving zoeken, ver wég van je ouders, familie en oude vrienden die het schijnbaar niet is gelukt om je een veilige omgeving te bieden waar je je lekker kunt voelen. Helemaal opnieuw beginnen en afkijken bij fijne mensen hoe het ook kan. Want dit leven vol frustratie en woede verdient niemand. Er zijn andere manieren van omgaan met boosheid en agressie, ook met PDD-NOS. Maar ik ben bang dat je nog nooit andere methoden aangereikt hebt gekregen.

Er zijn dus twee mogelijkheden; zelf op zoek gaan of doormodderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:52

Lucy_ schreef:
Ik vind wel dat sommige mensen erg naar naar TS toe reageren.
Ja, TS heeft een beperking. Kan ze hier zelf iets aan doen? Nee, aan de beperking niet. Aan haar gedrag? Zeker, maar dan moet er wel hulp zijn van buitenaf.

PDD-NOS is een stoornis die vaak wordt gebruikt voor verschillende symptomen maar niet onder een specifieke stoornis vallen te benoemen. Mensen vinden vaak dat mensen met PDD-NOS ongehoorzaam of agressief zijn en dat zie je duidelijk terug bij TS.
Naar mijn idee is TS vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Bij de ene 'instelling' (jij noemt het een huis van hun) zat je met 3 mensen met het verstand van een 6 jarige. Vervolgens ben je toen, denk ik, met spoed naar de zorgboerderij verplaats en deze hebben het na twee weken al 'opgegeven'. En nu willen ze je weer thuis plaatsen, als ik het goed begrijp?
Naar mijn idee heb je nooit een stabiel thuis gehad, waar regels golden en waar structuur was. En dit is wel iets waar mensen met PDD-NOS (of andere autistische stoornissen) baat bij hebben. Dus nee, je hoeft niet meteen opgesloten te worden. Maar misschien is het handig om dit aan te geven bij iemand die hier iets mee kan. Er zijn zat plekken waarbij er veel structuur is, maar je toch op jezelf kan wonen.

Het is in mijn ogen wel vreemd om tegen jezelf te zeggen dat je na de vakantie gaat veranderen, maar er vervolgens een incident gebeurt waardoor je dit afblaast. Geef aan bij iemand van de instelling, of de therapie die je nu krijgt, dat je graag wilt veranderen maar niet weet hoe. Er zijn vast mensen die hiervoor kunnen zorgen. En geloof mij, er zullen nog vele incidenten volgen voordat je hebt geleerd hoe je 'normaal' in zo'n situatie moet reageren. Maar als je echt van plan bent om jezelf te gaan verbeteren, moet dit zeker lukken!

Alle dingen die in dit topic hebt aangeven, zodat bepaalde mensen je zo kunnen irriteren dat je het niet meer kan houden, heb je dit ook aangegeven bij de begeleiding die je krijgt? Zo niet, dan zal ik dat zeker doen! Als hun niet weten wat jou problemen precies zien, maar het alleen van hun kant zien kan het best zijn dat hun zien dat jij ineens iemand een klap geeft, zonder reden. Als ze weten wat de redenen daarachter zijn kunnen ze daarmee aan de slag gaan. Want volgens mij weet je zelf prima dat een tik geven eigenlijk niet kan ;)

Voor de rest sluit ik me aan bij Kanelly en delerium. :)

Ze is 2 maand in de zorgboerderij geweest als ik me niet vergis? Ze heeft toen die aanvaring gehad met de begeleidster waardoor ze in een 2 weken traject kwam (ik vermoed dat ze zich dan heel goed moet gedragen etc) en ze heeft tegen alles in bewust iets gedaan wat niet mocht waardoor haar kans verkeken was.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:58

Ik heb in de vorige zorginstelling ook nooit de hulp gekregen die ik eigenlijk nodig had, had ik dan ook maar bij alles wat verkeerd ging oid moeten zeggen ach ik heb PDD-NOS daar kan ik niks aan doen?! Dat heb ik niet gedaan ik heb mezelf een schop onder m'n hol gegeven en mezelf dingen aangeleerd met vallen en opstaan en nee ik ben er nog niet maar als ik me bleef verschuilen achter m'n beperking was ik sowieso niet op dit punt aangekomen.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:58

TS:

Vergeet je PDD en andere kwaaltjes.
Het is écht tijd om jezelf te veranderen, kijk even niet naar anderen, gebruik even geen redenen en andere verhaaltjes waarom je zo doet. Het is nou eenmaal zo dat het geven en nemen is in het leven.
En helaas meer geven dan nemen..
Zet jezelf positief in. Ook bij je ouders, laat je van je beste kant zien, want ik weet zeker dat heel veel van jou 'stoere' praatje gewoon onzekerheid is. Ik ben geen voorstander van een label op elk kind plakken. Dus dat doe ik dan ook niet.
Je bent gewoon even in de war en het is tijd om al die lose draadjes even aan elkaar te smotsen.
Ga eens heel anders dingen bekijken! Je moet altijd jezelf zijn maar sommige dingen kun je beter denken, en niet doen of zeggen :D
Het klinkt heel gemeen, maar soms kun jeje mening en alles beter niet geven. Zolang je thuis woont, of ergens anders dan moet je toch naar hun leefstijl leven.. Heb je een goede vriendin waar je al je gevoelens mee kunt bespreken? Hou je thuis in, en lucht je hart bij haar. Ik heb dit ook moeten leren. Mijn ouders accepteren mijn gedrag niet, dan maar veranderen.. Praat veel en uit je gevoelens, maar probeer dat via een andere manier te doen. Zoek ook iets wat je helpt met je agressie. Kickboksen helpt bij mij goed! Even alles eruitgooien.
Veel succes en probeer positief te denken!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:59

Ik vermoed toch wel heel sterk dat als TS de keuze had gehad, ze geen stoornis had en gewoon een leven zou leiden waarin ze gelukkig was. Dat lukt duidelijk echter voor geen ene meter, en tot nu toe is het ook nog niemand gelukt om haar te leren hoe dat wél moet.

Wat voor een hoop mensen heel vanzelfsprekend lijkt is dat voor TS duidelijk niet. Sociale interactie, zelfbeheersing, constructiviteit. Go for it TS!

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:07

voor de mensen de vinden dat ts fout is dat is grote onzin!!!

TS woont begeleid omdat ze zichzelf in een normale woning niet kan redden.
ze heeft hulp nodig omdat ze LAST heeft van woede aanvallen ect.
hoe kan een instantie haar dan op straat zetten na een woede aanval?
daarvoor woont ze immers toch begeleid?
en hoe kan ts zichzelf nu redden gezien het feit doordat ze altijd begeleid gewoont heeft ze geen fatsoenlijk inkomen heeft en waarschijnlijk ook totaal geen benul heeft hoe alles werkt qua betalingen en instatanties?
ikzelf heb ook op een woongroep gezeten, hierbij had je wel 100 kansen , en mocht zje wel 300 keer kwaad worden.
mocht het echt te ver gaan ging je n paar stappen terug of een paar weken naar een crisis groep.
maar er werdt altijd naar een oplossing gezocht.
hoe kan het dan zo zijn dat ts na gele kaarten al op straat gedonderd wordt?
dat kan toch niet jongens?

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:10

Ik vindt het een beetje jammer dat je in de slachtoffer rol kruipt. Ik volg de opleiding tot ondernemer zorgboerderij en heb op boerderijen stage gelopen waar ik vergelijkende verhalen heb gehoord.

Als iets je dwarszit, ga dan alsjeblieft met iemand praten en reageer het niet af. Dat is waar begeleiders voor zijn, luisteren!

Ik heb ook wel eens een tik gehad, maar daar kan je echt ontzettend van schrikken als begeleider zijnde!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:10

Ach, ik vraag me af hoe het verhaal van de andere kant is...
Als iemand zich niet wil laten behandelen, gewelddadig is en andere bewoners treitert, zou het me niet verbazen dat er een paar gele/rode kaarten uit het verhaal weggelaten zijn. Vergeet niet dat TS zich als slachtoffer ziet en daardoor haar eigen aandeel zal afzwakken...