Belachelijk hoge eindafrekening Essent

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:59

Oh :') ja dan moet ook alles uit. Ook de koelkast en vriezer e.d. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:00

Familie van mij moest ook bijna 3000 euro bij betalen bij essent!!

Wat ik altijd doe, ik check elke maand de standen. Dan weet ik ongeveer mijn verbruik en signaleer dingen eerder. Ik doe ook altijd de verbruikerscheck van essent.
Ik moest ook bijbetalen, maar dat kwam omdat ik langer dan normaal heb gestookt, vanwege de extreem lange winter.

Frosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:14

Heel herkenbaar dit. Ik woon samen met mijn vriend in een 4 onder 1 kapwoning.
2 Persoonshuishouden dus. In 2012 kregen wij ook een afrekening en moesten wij 1300 euro terugbetalen aan Essent.
Wij zitten op een maandbedrag van 180 euro.
Hebben een thermostaat die staat ingesteld op de tijden dat wij wel en of niet thuis zijn zodat de energie bespaard blijft.
afgelopen maand kregen wij de eind afrekening van dit jaar en wij moesten 25 euro bij betalen.
Heel verschil met vorig jaar terwijl wij toen toch hetzelfde leefde onder het zelfde maandbedrag van 180 euro.

Ts: goed dat je contact opneemt met Essent. Laat ze er goed naar kijken hoor. Mocht je het toch onverhoopt moeten betalen dan mag dat in termijnen bij hun.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:19

kiki1976 schreef:
Trouwens nog een vraag over de cv, hoor je die vaak aanslaan/draaien.
Iemand bij ons in de familie die heel veel weg was en waarvan de ketel op zolder hing, bleef er iets hangen waardoor de ketel constant bleef draaien en hierdoor een hele hoge gasrekening kreeg.

Dit hebben wij ook gehad. Met een bijna nieuwe cv-ketel! Eer we daar toch eens achter waren, dat was echt niet tof. We hebben alle leidingen laten afpersen om een lekkage op te sporen (hadden we een heel kleintje, werden we zelfs om afgesloten terwijl ik elk moment kon bevallen), we hebben de meter laten vervangen (kassa, want hij bleek in orde), er zijn meerdere bedrijven geweest om de ketel na te kijken. Pas het 3e bedrijf vond het euvel: een veer tussen vraag naar warm water en centrale verwarming die niet goed terugsprong.

Echt, om te janken zoveel geld heeft dat ons gekost!

Vervolgens inderdaad maandelijks in excel het verbruik gaan bijhouden en vorig jaar zaten we op een net gemiddelde. Dus met vertrouwen de afrekening tegemoet gezien. Blijken we ineens een torenhoog electraverbruik te hebben -O- Nu kunnen we dat zelf monitoren, inderdaad door apparaten uit te zetten en dan te checken. We hebben ivm een bedrijf aan huis 2 oudere diepvriezers staan die werkelijk slurpten! Dus die staan nu beide buiten bedrijf.

Echt, ik hoop zo dat het nu beter zal gaan....

Brainless

Re: Belachelijk hoge eindafrekening Essent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:48

@Sammie
Ze hebben juist aangetoond dat lege stekkers (zoals opladers zonder apparaat eraan) ca 40 cent per jaar gebruiken.

Dure zaken voor gas zijn: oude ketel, slecht onderhoud ketel.
Electra: vriezers (vooral als ze op een zeer lage temperatuur staan en op een warme plaats en als ze bv op extra vriezen staan), (niet goed sluitende) koelkast, waterbed, boilers en aquaria/terraria.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 08:56

Sammie schreef:
Oh :') ja dan moet ook alles uit. Ook de koelkast en vriezer e.d. :)

Haha! Dan ga ik dat vanavond braaf doen.

Brainless schreef:
@Sammie
Ze hebben juist aangetoond dat lege stekkers (zoals opladers zonder apparaat eraan) ca 40 cent per jaar gebruiken.

Dure zaken voor gas zijn: oude ketel, slecht onderhoud ketel.
Electra: vriezers (vooral als ze op een zeer lage temperatuur staan en op een warme plaats en als ze bv op extra vriezen staan), (niet goed sluitende) koelkast, waterbed, boilers en aquaria/terraria.

Is dat zo ja? Ik zeur vriendlief ook altijd aan z'n hoofd dat hij 's morgens de lader van zijn telefoon uit het stopcontact moet halen. Komt er dus op neer dat ik het dan altijd maar doe.

Hmm, eigenlijk heb ik niets van die dure apparaten. Behalve natuurlijk een koelkast en een vriezer. Beide staan niet te laag en sluiten goed. Ik geloof dat een normale vriestempratuur zo'n -18 graden is, daar staat mijn vriezer ook op.

Hoe het met de ketel zit durf ik niet te zeggen. Dit huis is een tussen oplossing geweest omdat we moesten verhuizen ivm het openen van een eigen bedrijf. Gelukkig gaan we aan het eind van dit jaar verhuizen!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:57

Ik las dat over stekkers inderdaad laatst in de quest, die verbruiken los in het stopcontact praktisch niks...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:04

Vreemd... Ik heb toch meerdere keren echt gehoord dat het circa een tientje op jaarbasis scheelt. Per maand is dat idd praktisch niks, maar goed. Het is wel weer een tientje dat voor Jan met de korte achternaam verdwijnt :+ (opladers vallen hier niet onder, want die trekken gewoon stroom omdat ze niet weten dat er 'niks' aan het andere eind zit)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:11

ik val hier echt bijna achterover wat sommige bij moeten betalen. Ik heb ieder jaar nog zo'n 500-700 euro teruggekregen, met een voorschotbedrag van €110.
(Nu€ 50, stroom is in DLD wat goedkoper).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:18

Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen....

Nog een tip voor de volgende keer als je het gaat bijhouden: schrijf het niet op, maar maak een foto van de standen. Dan heb je altijd bewijs, en je kunt altijd terugvinden wat de stand op een bepaalde datum was. Ik doe dat altijd met de telefoon.
(Ook omdat mijn watermeter erg ongelukkig zit, en het is handiger om mijn hand uit te steken om een foto te maken dan om mijn hoofd in een kronkel te vouwen om te zien wat de stand is :') )

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 09:21

Op zich zijn die bedragen logisch als je ziet dat 9 van de 10 keer ergens wat lekt. Ik had ook stiekeme hoop op een leuke teruggave omdat we natuurlijk al een vrij hoog maandbedrag hadden.

Ik ga trouwens in mijn middagpauze Essent even bellen. Dan heb ik er even rustig de tijd voor.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:24

[HTT] moet ik blijven bij mijn energie leverancier of overstappen

Deze bokker zit ook op Essent dacht ik.
Niet zo een hoge rekening als jou maar toch....

Ik moet mijn meterstanden nog invullen voor de jaar rekening nog niet gehad van de nuon maar ik ben er ook bang voor hoop dat alles mee valt.

Hoop dat alles opgelost wordt bij jullie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:34

Nou hier was het dit jaar ook schrikken hoor. Maar ik denk bij heel veel mensen door de lange koude winter....

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:37

Oh dit hebben wij ook gehad want een vreselijk drama was dat zeg. Idd ook incassobureau op de stoep gehad, maar wij betaalden niks. De fout lag bij Essent, dat konden we zo aanwijzen. Essent zei echter van niet :n
Op een gegeven moment had ik ze weer aan de lijn en zegt dat wijf (jaja na jaren ben ik nog boos :+ ) dat we dan misschien wel een paar plantjes op de zolder hadden staan :oo WTF
Heb bijna geschreeuwd: Wij hebben helemaal geen zolder en als je denkt dat dit zo is bel je de politie, zet ik alvast koffie!! En toen heb ik opgehangen en heb ik een officiele klacht ingediend. Social Media bestond toen helaas nog niet. Uiteindelijk is het opgelost doordat ik toen op een advocatenkantoor werkte, dus in de mail stond die afzender en op het briefpapier ook. Toen konden ze ineens heel snel en hebben we er nooit meer wat van gehoord.

Mijn vader heeft ook ellende met ze gehad. Mijn oma (moeder van mijn vader dus) was overleden, dus het huis wordt opgeruimd e.d. en alles waardig afgesloten. Komt er ineens een brief van Essent. Er stond nog een rekening open. Dus mijn vader denkt: Zal wel betaal ik wel even. Maar neeeeeeeee dat kon niet. Dat moest mevrouw zelf doen :j HUH :? Maar mevrouw is dood? Ja bewijs het maar eens. Echt te bespottelijk voor woorden natuurlijk, maar opgestuurd e.d.
Werd ook een beetje langdurige kwestie, waarop mijn vader zei: Oke dan betaal ik gewoon niks, ook goed, blijkbaar willen jullie het geld niet. Je kunt het trouwens ook op niemand anders verhalen want mijn moeder is echt dood, komt ook niet meer terug. Veel succes er mee.

Nooit meer wat van gehoord trouwens :D

Naamloos1

Hai TS,

Ik ken dit grapje ook helaas..
Ik zit ook bij de Essent, en ik heb een rijtjeswoning en betaalde vorig jaar elke maand 220 euro aan gas en elektriciteit. En ik verwachte dus ook een redelijk leuk zakcentje terug. Ik kreeg mn jaarafrekening en ik mocht 900 euro bijbetalen! -O- Lang niet zoveel als jou, maar ik woon alleen, dus ik moest alles zelf ophoesten.
Ik heb iemand langs laten komen om te kijken of er werd getapt bij mij, maar dit was niet zo. Alles was goed.
Mijn valkuil was waarschijnlijk dat ik in de douche de verwarming 24/7 aanhad, en in de kamer op 21 als ik thuis was en s'nachts op 18.5. En de kamerdeur altijd op een kier had voor de katten. Dus alle warmte trok me weg door het hele huis, waardoor er extra veel gestookt moest worden.
Dus vanaf januari afgelopen jaar allerlei maatregelen getroffen, en ik zet nu de verwarming s'nachts op 15 graden en als ik thuis ben op 18.5. Hoger ga ik echt niet bij de Essent.. In july a.s. jaar kan ik gelukkig overstappen.. En ik ga gauw weg! Wat is Essent duur zeg!! :oo
Oh en ik wil je niet ontmoedigen, maar een betalingsregeling treffen dat kan bij hun, maar met een max van een half jaar... Dus over 6 maand moeten hun al het geld binnen hebben..

Ik wens je veel succes ermee!

BarryPlopper

Maat van mij heeft precies het zelfde probleem, nooit thuis en niet eens thuis koken dus hij douched alleen en heeft swinters de verwarming op 20 staan maar toch enorm hoog gas verbruik terwijl zijn buurvrouw( vrouwtje van 80) dik de helft minder verbruikt had. Hij heeft gebeld en als ze het komen onderzoeken kost het je ook geld als er niks aan de hand is. Dus hij heeft een betaal regeling getroffen en tegen die tijd zou het probleem verholpen moeten zijn

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:51

Wat vervelend, ook hoe je huisbaas zich gedraagt, ik volg dit even

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:55

Ik zou eerst uitsluiten dat de fout niet bij jullie zit.
Schrijf nu eens de meterstanden op voordat je gaat slapen en kijk 's ochtends nog eens wat het verbruik 's nachts is geweest.
Als je overdag wilt testen, haal dan de stekkers van alle elektrische apparaten uit het contact en kijk dan of de stroommeter nog blijft doortellen.

Verkijk je ook niet op het sluipverbruik, er zijn best veel apparaten die in standby staan aan redelijk wat energie verbruiken. Ik heb bijvoorbeeld een TV decoder van UPC, de Horizon. In een "normale/ hoge " standby stand verbruikt hij continu rond de 40W, zonder dat er TV wordt gekeken. 40W sluipverbruik kost per jeer grofweg € 2,- per Watt en dus € 80,-. Dat is dus alleen dat kastje dat op standby staat. Dan heb je vaak nog een modem, router, laptop, TV, Dect telefoonoplader, etc. etc. Ongemerkt lekken er honderden euro's per jaar weg door apparaten die op standby staan.

Geef niet Essent / huisbaas te snel de schuld :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:57

Maar daarmee ben je toch geen honderd euro per maand kwijt? En daar gaat het bij TS wel zo'n beetje om.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:04

toch meer als €100 per maand toch? 2600€ in een jaar.... naast de voorschotten...
Veel geld... pff... eigenlijk zouden ze bij Essent of uberhaupt een melding moeten maken naar de consument toe als ze zien dat je belachelijk hoog komt.... Dat zou wel zo vriendelijk zijn, lijkt me dat er dan een hoop ellende kan worden voorkomen. Je zou der aan failliet gaan.....:(

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 10:04

letrow schreef:
Ik zou eerst uitsluiten dat de fout niet bij jullie zit.
Schrijf nu eens de meterstanden op voordat je gaat slapen en kijk 's ochtends nog eens wat het verbruik 's nachts is geweest.
Als je overdag wilt testen, haal dan de stekkers van alle elektrische apparaten uit het contact en kijk dan of de stroommeter nog blijft doortellen.

Geef niet Essent / huisbaas te snel de schuld :)

Met het opschrijven van de meterstanden ben ik gisteravond begonnen op aanraden van een collega. Ik heb ze vanmorgen weer netjes opgeschreven. Overdag testen ga ik van het weekend of morgenmiddag doen. Daar heb ik doordeweeks helaas geen tijd voor.

Ik wil op dit moment ook absoluut niemand de schuld geven. Maar het enige wat me wel steekt is gewoon dat mijn huisbaas dit kennelijk wist.

Voor ons nieuwe huis ga ik ook op zoek naar een andere energieleverancier. Ik heb dit contract bij Essent netjes uitgediend dus het lijkt me niet dat dit een probleem moet zijn. Maar dat kan ik vanmiddag meteen wel even vragen.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 10:06

NenaC schreef:
toch meer als €100 per maand toch? 2600€ in een jaar.... naast de voorschotten...
Veel geld... pff... eigenlijk zouden ze bij Essent of uberhaupt een melding moeten maken naar de consument toe als ze zien dat je belachelijk hoog komt.... Dat zou wel zo vriendelijk zijn, lijkt me dat er dan een hoop ellende kan worden voorkomen. Je zou der aan failliet gaan.....:(

Als je inderdaad het eindbedrag door 12 deelt kom je op zo'n €225 per maand extra. De enige keer dat ze melding hebben gedaan is op 30 augustus toen er gecheckt moest worden of de doorgegeven meterstanden wel klopten omdat ik een erg hoge rekening zou krijgen.

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:09

bigone schreef:
NenaC schreef:
:wow: :wow: zoveel hebben wij met 7 mensen in een heel jaar nog niet verbruikt....
Ik ben bang dat, dat een heel getouwtrek wordt met Essent. Grote organisaties zijn meestal vrij stug hiermee, en tja verbruikt is verbruikt....

Sterkte! :(:)

Als ze moeilijk doen gewoon dreigen met allerlei consumentenprogramma's maar eerst de tip om alles uit te zetten en dan kijken of de meters lopen.

Ik heb zelf bij de Nuon gewerkt. Maar zoals al eerder is gezegd, het energie bedrijf zelf kan er ook niet veel aan doen. Als de meterstanden juist zijn. Dan is het verbruik er wel geweest en daar kan het bedrijf dan niet veel aan doen. Behalve dan samen met de klant gaan zoeken naar een oplossing en of er een probleem is in het huis waardoor deze kosten zo hoog zijn.

De standen die de klant doorgeeft word in een systeem gezet waarin ook de beginstanden staan. Op basis hiervan word dan het maandbedrag bekend en de jaarafrekening ( eindafrekening is als je uit het huis gaat).

De standen die op de afrekening staan die je hebt gekregen, komen die ongeveer overeen met wat er op meters staat? Verder kan ik als advies geven om zo snel mogelijk een foto te maken van de meters met daarbij een krant waarvan de datum te zien is. En waarop goed de meter nummers te zien zijn. Als er dan moeilijkheden zijn over de standen kun je aantonen wat de stand op een bepaalde datum is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:14

Ik had dus een buurman (huisbaas!!!) die stroom aftapte, en nee, dat kun je niet aan iemands neus of welstand zien of zo'n persoon dat doet. (Ik kwam erachter doordat zijn vrouw wroeging kreeg en boos op hem werd.) Ik zou Essent toch even tippen, zeker omdat je geen enkele reactie krijgt van je huurbaas.
En als aftappen is uitgesloten (naar alle kanten) kan het idd aan een lek liggen.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 12-09-13 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:15

tjonge, ik sta met open mond te lezen, ik hoop dat je er achter komt waar het probleem ligt, ergens een lek of een aftap van andere personen of misschien dat Essent een tik fout heeft gemaakt.