Duurzaam leven, wat doen jullie hieraan? (milieu enzo)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doen jullie aan duurzaam en milieu- / diervriendelijk leven?

Ik probeer zo veel mogelijk overal naartoe te fietsen
72 (10%)
Ik rij een elektrische auto
3 (0%)
Ik heb zonnepanelen en / of dergelijke
22 (3%)
Ik eet (meestal) biologisch
61 (8%)
Ik eet (meestal) voeding met weinig E-nummers / bewerkingen
54 (7%)
Ik gooi zelden eten weg
88 (12%)
Ik gebruik geen dierlijke producten (veganist)
6 (0%)
Ik eet (meestal) vegetarisch
48 (6%)
Ik hou zelf dieren voor de slacht
12 (1%)
Al mijn dieren hebben vrije uitloop en genoeg bewegingsruimte
74 (10%)
Ik heb een eigen moestuin
42 (5%)
Ik gebruik geen gif in de tuin en tegen ongedierte
56 (7%)
Ik scheid afval / probeer hoeveelheid afval te beperken
115 (16%)
Ik kijk altijd kritisch naar verdere verbeteringsmogelijkheden
58 (8%)

Totaal aantal stemmen: 711

tenerife

Re: Duurzaam leven, wat doen jullie hieraan? (milieu enzo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 23:15

In of op:p

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 07:37

Oh ja vergeten te melden dat we al jaren organisch afval composteren. Ik wil nog wel eens vergeten de touwtjes van de theezakjes te knippen. Vandaar dat we die overal in de tuin terugvinden.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:14

Wij gooien eigenlijk nooit eten weg, mijn vriend eet vaak de restjes op.
Afval scheiden ben ik eigenlijk dit jaar erg fanatiek in geworden. Papier en glas deed ik al, maar groenteafval gaat nu ook allemaal gescheiden.
We hebben geen droger en geen afwasmachine. De droger is vorige week verkocht, we hebben zat ruimte in huis om alles te laten drogen.
Overal spaar- of ledlampen.
Geen lampen aan indien niet nodig, veel kaarsjes aan in de winter <3
Alle apparaten helemaal uit als we er niet zijn.
Kachel laag als we niet thuis zijn. Afhankelijk van hoe lang we weg gaan, want soms is helemaal opnieuw verwarmen ook niet erg zuinig.
Vorig jaar een nieuwe, zuinige auto gekocht.

Ochja en dat je overal in de winkel een plastic tasje bij krijgt, vreselijk. Ik neem ook altijd mijn eigen tas mee. Af en toe natuurlijk wel eens een tasje nodig, onverwachts wat dingen kopen oid, maar alle tasjes worden hergebruikt. :j

Kort douchen kan ik echt niet...... Helaas, misschien langzaam afbouwen ofzo.
En naar mijn paard moet ik helaas een stuk reizen, ook niet erg duurzaam...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:11

pmarena schreef:
Vooral Lusitana, jij bent best een bikkel erin zo te lezen :)

Dank je, ja ik vind het wel belangrijk, ik kan in mijn eentje niet de wereld veranderen, maar als iedereen er zo over denkt gebeurt er nooit wat. Dus ik doe in elk geval mijn eigen bijdrage aan minder dierenleed, beter milieu etc. Zodat ik zelf in elk geval met een schoon geweten kan slapen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 07:16

Super hoor +:)+

Met wassen / drogen / vaatwasser / autogebruik valt er hier nog heel wat te schaven denk ik :o

Wij verbruiken nu al 3 jaar lang met zijn tweetjes tussen de 4700 en 4900 kWh, dat schijnt best veel te zijn.... nu zit ik ook de hele dag op de laptop, we hebben 2 koelkasten, vaatwasser, droger, wasmachine, we hebben ook nog een alarm-systeem en een TV + apparatuur en kantoortje voor 2 man waar veel apparaten standby staan...nog een CV-ketel en vloerverwarming, schrikdraad bij de paarden, buitenlampen (die zelden aan staan, ik hou niet van nutteloos licht)... oja nog een elektrische boiler ook en een combi-magnetron.... al met al ook best wel heel veel apparaten natuurlijk :=

En dan daarbij natuurlijk ook nog dat we al die 3 jaren flink aan het klussen zijn geweest (verbouwing) en dat zou je ook niet alleen met een hamer en handzaag zeg maar :o

Dus wellicht dat dat al flink scheelt als we dat verbruik van die zware apparaten niet meer hebben :)

Ik heb gisteren een apparaatje besteld dat aangeeft per apparaat hoeveel stroom het nu eigenlijk verbruikt en ik ben wel heel benieuw naar de 2e koelkast enzo en wat alles stand-by verbruikt :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 07:52

Vloerverwarming verwarmt dacht ik zuiniger dan radiators.

Wij hebben overigens geen droger, ik snap ook werkelijk niet wat je daarmee moet. We hebben wel twee koelkasten waarvan er een alleen op verjaardagen gebruikt wordt :D
We hebben wel een vaatwasser, maar dat schijnt ook zuiniger en beter voor het milieu te zijn dan met de hand afwassen. Er zit ook een eco stand op die van ons en daar draait ie altijd op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 07:56

Maar verbruikt wel meer elektriciteit volgens mij vanwege de aparte pomp :)

De droger is ideaal, wasmachine klaar = leeggooien in de droger, laat maar doorkomen die was :P
Ik zou niet weten waar ik het anders op moest hangen en we hebben een ruim vrijstaand huis :o

Ik was wel altijd in de weekenden met volle trommels en heb een extra grote trommel :)

Vaatwasser doet het bij ons op het 3-in-1 of pannen-programma (dat zijn de stevigste denk ik..?) al maar matig, stom ding -O-

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:41

Je hebt geen tuin of patio voor een waslijn?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 09:48

We hebben nu bijna een jaar aan de ene kant een bestraat gedeelte.

Maar daar moet ik dagelijks met de auto kunnen rijden :)
En aan 1 kant staan de paarden.

De andere kant is nog omgespitte en vol onkruid staande wildernis en het waait hier bizar :P

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:50

pmarena schreef:
en het waait hier bizar :P

Mooi, dan is je was lekker snel droog. }>

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 09:51

En vies als het wegwaait :P

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:55

Ja heeeee, daar heb je deze dingen voor he? :D
Afbeelding

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:04

Wij scheiden ons afval.
Ik probeer zo min mogelijk eten weg te gooien.
We hebben spaarlampen en led lampen.
Ik gebruik mijn scootmobiel vaker dan de auto.
We hebben dubbel glas laten plaatsen en het dak geisoleerd.
De enkele keer dat ik een plastic draagtasje krijg hergebruik ik die als vuilniszakje.

We willen graag nog zonnenpanelen.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:29

Leuk topic!

Zelf probeer ik zo zuinig mogelijk om te gaan met al het water, elektriciteit, e.d. Als het veel geregend heeft spoel ik ook met dat water de wc door, kort douchen enz. We hebben geen droger en geen vaatwasser.
Eten vrijwel alles biologisch, en meeste groente komt van een boerderij zo'n 10 km verderop. Biologisch eten is m.i. zeker wel duurzaam. Biologische boeren (met hart voor de zaak) gebruiken geen gif (gif produceren is ook echt niet duurzaam en daarbij werkt het de bijensterfte in de hand), proberen zoveel mogelijk te composteren, zetten zich in voor lokale afname van hun product enz. Ook eet ik vrijwel geen mango, ondanks dat ik het erg lekker vind, omdat het van zo ver komt.
Vlees eten doen we niet vaak, wel altijd bio vlees. Als ik boodschappen doe of ga winkelen ook bijna altijd zelf een grote tas mee.
Auto laat ik zoveel mogelijk staan, en als ik dan toch rijd, probeer ik dat zo zuinig mogelijk te doen.
Afval hebben we niet heel veel, wat we wel hebben wordt gescheiden, deel van het groenafval gaat op de composthoop bij de paarden, wat ook weer kunstmest voor het weiland scheelt. Ook ben ik echt anti-gif, dus op de wei toch vaak wel een uurtje met de zeis in de weer om de stroomdraad brandnetelvrij te houden.
Helaas momenteel een huurhuis, dus nog geen zonnepanelen of een moestuin, die er bij een koophuis wel gaan komen.
Elektrische auto gaat 'm niet worden omdat je daar niks mee mag trekken en ik wil een aanhanger of trailer achter de auto kunnen hebben.

Ik zou het echt niet over mijn hart verkrijgen niet mijn best te doen duurzaam te leven terwijl we tegenwoordig allemaal weten dat het rap achteruit gaat met de wereld. Ik hoop echt dat het nog eens doordringt tot iedereen dat het een kwestie is van ons allemaal hard maken voor een betere wereld. 'We hebben deze wereld in bruikleen van onze kinderen' vind ik altijd wel een mooie.
Laatst bijgewerkt door Diane_ op 12-09-13 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:32

- Zoveel mogelijk de fiets pakken i.p.v. de auto (alleen als het 's ochtends regent mag ik met de auto naar mijn werk, op de terugweg doet natregenen me niet zoveel);
- Afval gedeeltelijk scheiden. Groningen-stad doet niet aan plastic scheiden en ik heb in huis geen plek voor nóg een bak rotzooi -O-. Glas en papier houden we wel netjes apart.
- Zolang mogelijk uitstellen om de CV aan te zetten, eerst een dikke trui + dekentje pakken en veel kaarsjes aan;
- Met het seizoen mee-eten, LvH zoveel mogelijk ons eigen land. En anders groenten/fruit die per boot/vrachtauto zijn vervoerd en niet per vliegtuig (wordt helaas maar weinig vermeld op de verpakkingen)
- Niet te lang, te vaak en te warm douchen;
- Geen plastic tasjes accepteren in de winkels, ik neem altijd zelf eentje mee in mijn handtas;
- Slim plannen wat we in een week eten, daardoor gooien we amper voedsel weg;
- Droger alleen gebruiken voor handdoeken, rest van de was hangen we op het wasrek te drogen;
- Handdoeken twee keer gebruiken;
- Wassen met volle trommels en minder wasmiddel dan aangegeven staat;
- Stekkerdozen uitschakelen als we er niet zijn;
- Zuinig omgaan met water, water dat drie dagen in mijn flesje heeft gezeten gaat naar de plantjes, etc.
- Minder vlees eten (2x p/w) en dan wel goed vlees (alhoewel dat ook discutabel is na al dat gesjoemel met keurmerken enzo);
En daarnaast probeer ik de kleine ondernemers in de wijk te steunen. Dus geen supermarktbloemen maar planten van de bloemist om de hoek. Tijdschriften van de sigarenwinkel om de hoek, bioproducten van het kleine biowinkeltje om de hoek, etc. Niet zozeer duurzaam maar wel iets wat ik belangrijk vind.
We kunnen nog een hoop verbeteren hoor, maar ik hou me vast aan de gedachte dat alle beetjes helpen :).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:56

pmarena schreef:
En vies als het wegwaait :P

Gaat niet zo snel. Ik heb 1 keer was moeten zoeken en een handdoek uit de nok van een dakloos deel van de stal moeten halen, maar dat was dan wel na een orkaan waarbij ook bomen sneuvelden en het huis schudde.

Verder is er soms op zolder plek of in een schuur/garage.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-09-13 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:02

Onze was hangt gewoon op een opklapbaar droogrek in de studeerkamer. Toegegeven, als de was er hangt is er weinig bewegingsruimte over, maar dat heb ik er wel voor over. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 12:26

Ik niet :o

Overal waar ik het neer zou kunnen hangen hangt het flink in de weg eigenlijk...

Wel hang ik de overhemden van manlief altijd over de stoelen van de eetkamer te drogen, en fleece-dingen enzo die toch al bijna droog uit de wasmachine komen doe ik ook niet in de droger maar hang ik even uit :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:34

Ah joh, iedereen doet wat voor hem comfortabel is. Ik gebruik geen droger en eet zoveel mogelijk streekproducten mede uit oogpunt van duurzaamheid. Ik stap echter wel 1 of 2 keer per jaar in een vliegtuig en ik rij 40.000 km per jaar... Niet zo heel duurzaam bezig dus. :o

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:47

Een aantal dingen.
In het najaar en de winter stoken we een houtkachel (daarmee besparen we echt veel gasverbruik!). We eten zoveel mogelijk biologische streekproducten (en als je goed zoekt, kan dat best betaalbaar hoor). Het huis is goed geisoleerd, maar het is een oud huis, dus zo zuinig als een nieuwbouwwoning zal het nooit worden.
Ik verbouw heel beperkt wat groenten en kruiden in eigen tuin, en natuurlijk scheiden we ons afval. Ook ben ik altijd kritisch op welke lampen aan zijn, en gaan ze dus uit als het eigenlijk niet nodig is. Verwarming staat uiteraard laag als we niet thuis zijn en/of slapen.
En mijn dieren hebben het allemaal goed.

Minder milieubewust: ik rijd zo'n 30.000km per jaar met de auto (benzine). Vooral woon-werk verkeer, maar ook naar mijn paard.
Ook hebben we geen zonnepanelen, omdat je die investering er pas na jaren uit hebt, en het nooit de bedoeling is geweest om hier zo lang te blijven wonen, dat die investering ook echt uit kan.
In de zomer hang ik mijn was buiten op, maar verder gebruik ik toch echt de droger, omdat ik geen zin heb in een huis vol was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:01

Leuk topic +:)+

Tot nu toe
-Opletten met kleding kopen, zoveel mogelijk biokatoen of duurzaam geproduceerd. Wist je dat katoenteelt maar 4% van het aardoppervlak inneemt, maar er wel 20% van alle chemische bestrijdingsmiddelen word gebruikt? Niet goed voor de aarde, en dan heb je het nog niet over de katoenplukkers die dagelijks in die chemische zooi werken -O-
-Afvalt scheiden (papier, plastic, blik, glas, drankkartons)
-Overal waar mogelijk led spaarlampen gebruiken
-Bij aankoop nieuwe apparatuur (wasmachine bijvoorbeeld) een energiezuinig model kiezen
-Was zoveel mogelijk buiten drogen
-Zo min mogelijk wegwerp dingen kopen (bv. ik heb een drinkflesje wat gewoon in de afwas meegaat, koop niet steeds nieuwe flesjes)
-Als ik een kadootje zoek voor iemand probeer ik altijd een fairtrade of eco kadootje te kopen
-Ons huis (oude boerderij die we aan het opknappen zijn) goed isoleren. Vorig jaar keek je nog tussen de dakpannen door naar buiten, nu zit het hele dak al in de isolatie *\o/*
-Houtkachel word gestookt met resthout wat uit het huis gekomen is
-Ik <3 mijn elektrische fiets, hoewel ik die nog wel wat meer zou kunnen gebruiken dan nu, met grote boodschappen of een zak brok ophalen is het nog niet zo handig. Misschien eens kijken naar zo'n fietskar.
-Paarden, hond en kat hebben allemaal goed de ruimte

Toekomstplannen
-Eigen kippen voor de eieren
-Eigen schapen voor het vlees, én voor het bijhouden van de paardenweides zodat we minder met de bossenmaaier rond hoeven en mogelijk ook geen kunstmest meer hoeven te strooien
-Zonneboiler of zonnepanelen
-Enkel glas door HR++ vervangen
-Vloeren isoleren

Ik woon nu nog thuis, de boerderij is straks geschikt voor dubbele bewoning en dan ga ik dus grotendeels mijn eigen huishouden runnen. Er zijn wel een aantal dingen die ik dan anders wil doen. Om te beginnen wil ik zeker minder vlees gaan eten, en wat ik eet aan vlees moet zo diervriendelijk mogelijk zijn. Sowieso meer biologisch eten, en als het lukt ook seizoens en streekgebonden. Ook wil ik geen gewone schoonmaakmiddelen meer gebruiken maar zoveel mogelijk milieuvriendelijke middelen. Apparatuur word zo zuinig mogelijk, en voor meubels zal zeker een deel van de kringloop komen :j

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:28

Depende schreef:
pmarena schreef:
Goed bezig Bokkers +:)+

Vooral Lusitana, jij bent best een bikkel erin zo te lezen :)

Ik weet eigenlijk niet of een houtkachel beter voor het milieu is dan "gewoon" warm stoken van je huis... maar als je het hout al hebt is het wel beter voor je portemonnee in ieder geval :P Wij hebben hier ook een houtkachel (Franklin-model) die er al in stond toen we het huis kochten. Rest van het huis helemaal verbouwd maar die kachel is blijven staan en we zijn nog steeds bezig met het opstoken van al het sloophout uit het huis...

Ik twijfel al jaren heel erg over zonnepanelen of het de kosten waard is.

Lijkt mij wel aangezien hout geen fossiele brandstof is en in die zin dus duurzamer dan gas en olie e.d.

Zonnepanelen zijn tegenwoordig een investering met een gegarandeerd behoorlijk rendement. Ik geloof dat de terugverdientijd nu ergens tussen de 5-8 jaar ligt. Of je houtkachel duurzaam is, ligt ook een beetje aan de kachel. Als hij heel zuiver verbrandt (dus voornamelijk CO2 en H2O als restproducten) misschien wel, al is gas ook relatief efficient en schoon. Het probleem met houtkachels is dat er ook vrij veel kleine deeltjes (roet, vluchtige stoffen) vrijkomen, die weer niet zo goed voor de lokale omgeving zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:47

Blijheid schreef:
-Ik <3 mijn elektrische fiets, hoewel ik die nog wel wat meer zou kunnen gebruiken dan nu, met grote boodschappen of een zak brok ophalen is het nog niet zo handig. Misschien eens kijken naar zo'n fietskar.

Fietskar kan niet achter een elektrische fiets ;( ,anders had ik er ook voor gekozen.