Hoeveel fooi geven in restaurant?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:52

Cayenne schreef:
Tja, de folder/krantenlopers vragen ook om fooi. Dat vind ik ook weer zoiets.

Die wens ik 'een fijn nieuwjaar' en doe de deur weer dicht :')

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:53

Kranten en folder bezorgers zijn meestal jonger dan 15 jaar. Toen ik dat werk deed als kind werkte ik zeker twee uur aan het bundelen van de blaadjes en toen ik krantjes moest bezorgen was ik soms vier uur aan een aan het lopen met een zware fiets met tassen. Die kids gun ik het wel om af en toe wat te geven. Maar ook dan heb ik het maar over een paar euro's.

SSmonamiSS

Re: Hoeveel fooi geven in restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:57

ik heb vroeger ook een krantenwijk gehad en we waren daar ook echt lang mee bezig.. me moeder helpte soms mee omdat we echt wel 3 uur alles samen aant vouwen waren en dan nog 2 dagen rond brengen want al die straten lagen ver uit elkaar en allemaal weilanden ertussen dus stukken lopen of fietsen.. en meestal kregen we alleen van de ouderen mensen wat fooi.. ik was ook een jaar of 15 nou ik had het daarna snel gezien.. kreeg al niets verdiend en dan denk je ohh straks mogen we een extratje op gaan halen en krijg je van de meeste echt geen cent. zeggen ze met een banketstaaf smoes oh heb helemaal geen klein geld in huis.. pff het zal wel!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:12

Serieus, dat mensen 11 euro extreem veel vinden? Ja, het is veel, maar als het eten lekker is en de bediening is goed, waarom niet? Leuk toch?

Ik heb wel eens $35 fooi gegeven. We kregen beide elk 3 'proefjes' van cocktails om te proberen, de cappuccino die we na het eten hadden besteld hoefde we niet af te rekenen en het eten zelf was heerlijk, snel, bediening was super.. Voordat mijn glas drinken leeg was werd er alweer een nieuw glas gehaald, de waitress kwam steeds precies op tijd en hoefde niet naar mevrouw te zoeken of zo. Why not? We hadden een top avond :)

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:13

Ik rond vaak af naar boven en meestal is dat met een euro of 3/4 dat vind ik genoeg.

Ik doe dagelijk extra min best om iets voor een klant voor elkaar te krijgen waarbij ik hemel en aarde moet bewegen, als ik daar toch eens elke keer 3 euro voor kreeg.. :+

Maar een kleine fooi geef ik, omdat het 'hoort'

Heb ik een hork/of een ontzettend chagrijnige bediening kunnen ze mooi de pot op.
In de horeca sta je nou eenmaal om het de mens naar zijn zin te maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:15

Yonker schreef:
Waarom is het fooienidee achterhaald?? Je mag mensen toch best wel iets geven als ze goed hun werk doen :)
Ze krijgen betaald ja maar horeca is echt geen vetpot :n Ik vind persoonlijk dat fooi niet achterhaald en maak personeel graag blij met een euro of 2 a 3, dan volgende keer maar een wijntje minder ;)

Ik krijg ook geen extra als ik goed mn werk doe. Je wordt geacht goed je werk te doen en daar krijg je al salaris voor.

Ik geef altijd wel een klein fooitje, en als de bediening prut was niks.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:16

capopjekop schreef:
Op vakantie staat het vaak al op de bon en wordt de fooi bij de prijs berekend. Kwamen wij laatst ook achter. Eten was niets bijzonder, bediening was bot en ongeïnteresseerd. Ik wilde eigenlijk geen fooi geven of heel weinig, maar toen zag ik dat ze zelf al 9 euro erbij gerekend hadden. Daar zijn we niet meer gaan eten.

Dit hebben wij ook een keer gehad in Hongarije. Die fooi konden ze mooi vergeten en we hebben duidelijk gemaakt waarom wij dat bedrag niet gingen betalen. Zo'n slechte service gaan wij niet belonen :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:17

Anthea schreef:
Serieus, dat mensen 11 euro extreem veel vinden? Ja, het is veel, maar als het eten lekker is en de bediening is goed, waarom niet? Leuk toch?

Ik heb wel eens $35 fooi gegeven. We kregen beide elk 3 'proefjes' van cocktails om te proberen, de cappuccino die we na het eten hadden besteld hoefde we niet af te rekenen en het eten zelf was heerlijk, snel, bediening was super.. Voordat mijn glas drinken leeg was werd er alweer een nieuw glas gehaald, de waitress kwam steeds precies op tijd en hoefde niet naar mevrouw te zoeken of zo. Why not? We hadden een top avond :)

Omdat fooi geen onderdeel is van het loon in Nederland itt tot andere landen zoals vermoedelijk ook Canada?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:19

Nee, ze hebben daar ook gewoon minimum loon en dat is gewoon voldoende. :) In ieder geval in de provincie waar ik normaal zit.
Volgens mij is dat echt Amerikaans.

Misschien zijn ze gewoon niet zo 'cheap' als Nederlanders :))

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:24

Relaxed schreef:
Haha ja das ook zo wat! Ik heb op de taxi gereden en dan waren er wel eens mensen die heel serieus bij 9,95 zeiden dat het wel 10 mocht worden. Ik moest me dan altijd inhouden om niet heel sarcastisch te gaan reageren :+

TS, 11 euro is wel heel veel! Ik had er denk ik 70 van gemaakt, ben nooit zo gul qua fooien en dat precies om de reden die jaime_andrea aangeeft :j

En wat nou als ze die 5 ct terug willen ?
Kan het bij een bedrag van 9.95 überhaupt wel goed :D ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:40

moyra schreef:
Relaxed schreef:
Haha ja das ook zo wat! Ik heb op de taxi gereden en dan waren er wel eens mensen die heel serieus bij 9,95 zeiden dat het wel 10 mocht worden. Ik moest me dan altijd inhouden om niet heel sarcastisch te gaan reageren :+

TS, 11 euro is wel heel veel! Ik had er denk ik 70 van gemaakt, ben nooit zo gul qua fooien en dat precies om de reden die jaime_andrea aangeeft :j

Die mensen waren er hoor, kregen ze gewoon 5 cnt terug :+

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:42

Dat ligt bij mij echt aan de bediening. Meestal rond ik naar boven af. Als de service goed was doe ik er een paar euro bovenop. Als de service slecht was, dan bedoel ik niet een foutje maken, dat gebeurt iedereen wel eens, maar echt onaardig of ongeïnteresseerd, dan geef ik niks.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:46

moyra schreef:
Relaxed schreef:

Bij een taxi geef ik juist wel weer fooi, ik ben altijd blij dat ik door hun weer veilig thuis kom.
Meestal kost mijn taxi rit me 62 euro en dan maak ik er 70 van.

Ik heb altijd leuke gesprekken met taxi chauffeurs, en haal altijd nog een kopje koffie voor ze als ze daar zin in hebben en ze hebben me thuis afgezet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:49

Je krijgt je loon om je werk 'goed' te doen. Minimum loon is naar mijn gevoel ook loon voor als je je werk 'goed' doet. Niet slecht maar ook niet uitmuntend, geen stap extra zeg maar.

Punt is dat er in de horeca wel extra van je gevraagd wordt. Extra vriendelijk, extra service, extra uren, extra lang staan. Dagen van 12 tot 16 uur op misschien ergens 30 minuten pauze zijn geen uitzondering helaas. En als iemand een stampvol terras heeft of een super druk restaurant en dan alsnog vriendelijk is en het doet overkomen alsof ze alle tijd voor je hebben, dan vind ik dat fooi waard. Hoeft niet eens veel te zijn.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:54

Vjestagirl schreef:
Je krijgt je loon om je werk 'goed' te doen. Minimum loon is naar mijn gevoel ook loon voor als je je werk 'goed' doet. Niet slecht maar ook niet uitmuntend, geen stap extra zeg maar.

Punt is dat er in de horeca wel extra van je gevraagd wordt. Extra vriendelijk, extra service, extra uren, extra lang staan. Dagen van 12 tot 16 uur op misschien ergens 30 minuten pauze zijn geen uitzondering helaas. En als iemand een stampvol terras heeft of een super druk restaurant en dan alsnog vriendelijk is en het doet overkomen alsof ze alle tijd voor je hebben, dan vind ik dat fooi waard. Hoeft niet eens veel te zijn.

Als het op mijn werk, druk is moet ik ook blijven zitten totdat ik klaar ben ook al is dat na werktijd.
En ik krijg daar geen cent extra voor!
En sla ik mijn pauze ook over en heb ik op een hele werkdag ook geen pauze.
Dat vind ik loyaliteit naar mijn baas toe, ik ben nou eenmaal aangenomen om mijn functie goed uit te oefenen.

Ik vind dat een stukje extra naar mijn baas toe, want als ik een keer een uurtje of 2 eerder weg moet doet hij daar ook niet moeilijk over.

Ik moet ook vriendelijk blijven tegen onze klanten, hoe hard ze ook zeuren en hoe poedersuiker mijn humeur ook is.
Ik vind dat heel normaal en vind dat niet anders omdat je in de horeca werkt.

Je wordt voor een bepaalde functie aangenomen, en dan moet je die gewoon goed uitoefenen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:58

Ook ik sta elke dag even kort in de horeca; mijn collega's en ikzelf mogen geen fooi accepteren. In de zorg is het simpelweg niet geaccepteerd. Terwijl de eisen gelijk zijn hoor, ook hier service met een glimlach!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:00

Ik geef meestal een kleine fooi, maar enkel als het eten goed was en als de bediening aardig was en het plaatje echt klopt (dus niet als mensen onaardig/chagrijnig doen en zeker niet als het eten slecht is). Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik 10% erg veel vind. Ik rond het bedrag meestal af, hooguit een euro of 2 extra per persoon. Dus als we met 2'en zijn en we moeten 57 euro afrekenen, wordt het 60 bijvoorbeeld :)

En als het afronden dan naar mijn mening wat te weinig is, zoals in jouw geval, leg ik een paar losse euro's op tafel.

Dat de horeca zwaar werk is, dat is wel met meer beroepen zo. Dus ik weet niet waarom de mensen in de horeca wel een fooitje zouden moeten krijgen en andere mensen die zwaar werk doen dat niet krijgen. :)
Laatst bijgewerkt door SSDesign op 09-09-13 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:01

Dat zo veel mensen fooi geven. Ik doe dat echt nooit ook niet als ik wat ga drinken hooguit kunnen een keer een paar centen krijgen als je 5 of 10 terug krijgt. Persoonlijk snap ik niet dat het gebruikelijk is. Dat doe je ook niet bij andere mensen en overal verwacht je wel een bepaalde mate van service. Ze worden gewoon betaald voor hun werk dat zou voldoende moeten zijn. Ik moet ook hard werken voor me centen ga ik dat echt niet zomaar weg geven.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:19

vuurneon schreef:
Ook ik sta elke dag even kort in de horeca; mijn collega's en ikzelf mogen geen fooi accepteren. In de zorg is het simpelweg niet geaccepteerd. Terwijl de eisen gelijk zijn hoor, ook hier service met een glimlach!

En zoals eerder gezegd..het meisje van de bakker,slager,supermarkt,pompstation etc etc etc..

Ieder die een publiek beroep heeft word van verwacht de eeuwige glimlach en vriendelijkheid

belle_boef

Re: Hoeveel fooi geven in restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:33

Ik heb jaren in de horeca gewerkt. Mensen die meer van je vroegen dan normaal was (nee, geen vieze dingen) je proberen als sloof te gebruiken (wat je doet want daar wordt je voor betaald om die mensen tevreden te houden) Die mensen gaven meestal wel fooi omdat je je wel zo hebt uitgesloofd voor ze.
Ook mensen die langer blijven zitten dan afgesproken waardoor ik langer moet werken. Deze mensen geven vaak fooi omdat ze daardoor wel langer hebben kunnen genieten van hun avond. Zij geven jou wat extra voor datgene wat JIJ ze als medewerker hebt gegeven.

Zelf ben ik niet altijd even gul en helemaal wanneer ik met pin betaal vergeet ik fooi altijd.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:35

Ik maak de som: Bediening, eten, tijd.
als er maar 1 van de 3 of geen van de drie als "goed" is gekeurd door mij, geen fooi.
Met twee goede een kleine fooi, en met drie een grotere.

In tsjechie wezen eten met mijn vriend, twee keer bij hetzelfde restaurant. De eerste keer zo'n 2 euro fooi gegeven, de keer daarna (super uitgebreid uit eten geweest) koste het 33 euro in totaal, in totaal zo'n 7 euro fooi gegeven, als bedankje omdat ze echt hun best deden om alles lekker en goed naar onze zin te maken. In tsjechie is fooi ongebruikelijk volgens mij, maar ik vond het het echt waard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:43

Ik vind dat hele fooien-gebeuren serieus iets dat me enorm tegenstaat en een avondje uit bijna verpest gewoon...het werpt er voor mij serieus een schaduw over dat je het idee krijgt dat de bediening wellicht alleen maar aardig doet om een fooi van je te krijgen en als het dan niet genoeg naar hun zin is, dat je dan als cheap-ass nagekeken wordt -O-

Ik voel me altijd een beetje gedwongen om een fooi te geven en dat vind ik geen tof gevoel... dat het niet gewoon genoeg is dat we aardig tegen elkaar zijn en leuk in de omgang zjn, maar dat de mate waarin je okee bent dan even later toch afgemeten wordt aan de hoeveelheid fooi die je geeft >;)

Even cru gesteld hoor, uiteraard zal niet iedereen in de bediening zo denken :P

Maar alleen al het idee dat er zat zo rondlopen werpt voor mij al een schaduw erover van bweuh straks moet ik betalen en dan is het weer zo'n "vol verwachting klopt mijn hart" situatie -O-

Ik vind dat echt niet tof, van die situaties waarin mensen op je geld uit zijn / je waardering in de vorm van geld moet laten blijken en gewoon aardig zijn niet genoeg is :\

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:46

In nederland betaal je meestal met de pin dus dan geef je niet zo makkelijk fooi. Ik was in hongarije en daar stond op de kaart dat ze het van de fooi moesten hebben zegmaar, je betaalde alleen voor je eten, dus daar is fooi geven normaal en nodig. Geen minimum uurloon ofzo, nou was het eten, de locatie en de bediening ook wel erg goed, dus hadden we het anders ook wel gedaan:P

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:52

Als ik lekker gegeten heb en de bediening was goed rond ik af naar wat ik op dat moment een mooi bedrag vind.
Varieerd van 2 tot 3 euro.
Ik heb er wat moeite mee dat zo'n fooi meestal bij de baas in de zakken beland en gewoon op de grote hoop.
Ik vind een fooi echt iets wat gewoon voor het personeel is, maar dat is op veel plaatsen echt niet meer.
Ze hoeven het niet handje contantje te krijgen, maar eens een leuk uitje ofzo.
Laatst hebben we ergens heel lekker gegeten en daar hebben we ruim 5 euro gegeven, meer geef ik niet, goed is goed.
Ook als ik pin betaal geef ik 2 euro in de hand.
Als het slecht was krijgen ze helemaal niks en bij de vraag of het gesmaakt heeft krijgen ze ook gewoon een eerlijk antwoord.
Verder vind ik fooi geven iets wat ieder persoonlijk bepaald.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:00

Ik snap het idee van fooi geven ook niet. In ieder beroep proberen ze je toch zo goed mogelijk te helpen. Je krijgt gewoon je loon. Vind het eigenlijk best een gek idee dat je beloont zou moeten worden omdat je je werk met een glimlach doet. Bijna als dreigement: als je geen fooi geeft, spuwen we in je eten. :')
Ik geef dus niet echt bewust fooi. Kan wel eens zijn dat wanneer er pizza of kebab aan huis bezorgd wordt en ik betaal net iets boven het bedrag (biljet van 20 euro wanneer het 19,50 euro is ofzo) dat ik dan zeg dat ik geen wisselgeld moet. Maar dat is meer uit gemak, bezorger moet niet zitten zoeken, ik moet niet met mijn handen vol eten geld aannemen etc.

Kan me voorstellen dat het met die taxi net zo is. Niet dat ze willen pochen met: kijk eens, ik geef jou 5 cent fooi, maar dat het meer uit gemak is. Ik heb zo ook eens staan wachten bij de dierenarts die mij tien cent moest teruggeven en niet meteen vond. Staat die daar te zoeken en rosse centjes bij elkaar te rapen, dan krijg ik al snel het idee van 'laat maar, voor die 10 cent.' Al heb ik toen uiteindelijk toch wel gewacht tot die het had, DA bezoek was al duur genoeg. :=