Hulp nodig, gereformeerde bruiloft wat moet ik aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wendyenbram

Re: Hulp nodig, gereformeerde bruiloft wat moet ik aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:53

Ja maar niet op een bruiloft ;-) dan geen spijkergoed of moet een donkere kleur zijn.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:55

Ik zou ook niet voor een totaal zwarte outfit gaan. Je kledingcombinatie lijkt mij prima, maar misschien een andere kleur blouse erbij?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:56

Ik vind een spijkerbroek op een gewone bruiloft al niet echt netjes, tenzij hij donkerblauw f zwart is :P

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:01

Het zijn gereformeerden geen satanisten ;)

Gewoon een leuk jurkje met een bolerootje en pumps/ballerina's
Wat zou je normaal naar een bruiloft aantrekken?
heb al tig gereformeerde bruiloften meegemaakt, maar helemaal in het zwart zijn meestal alleen de oudere mensen.
Kun je anders niet overleggen met je schoonmoeder? Schept weer een goede band :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 18:06

Oei, wat ik normaal naar een bruiloft aan zou trekken... geen idee eigenlijk, waarschijnlijk een mooie broek met mijn strapless top (die verder geen decollete heeft of zo, is eigenlijk een keurig braaf ding. En omdat ik altijd zwart draag, dan dus ook zwart.

Maar in mijn kringen wordt niet zoveel getrouwd eigenlijk, en op de laatste bruiloft waar ik was viel ik heel, heel, heel erg ernstig uit de toon en wel zodanig dat ik niet meer welkom ben bij een deel van mijn eigen familie haha (en toen had ik ook eigenlijk niets raars aan en ook geen wilde make-up of zo). Spijkerbroek vind ik echt niet kunnen op een bruiloft.

Maar heb net een mooi, net, gekleed grijs topje gekocht, vrij wijd (maar dat is nou eenmaal ikke, ik hou van wijde kleding) en dat over mijn net niet enkellange en gelaagde zwarte feestrok kan denk ik prima. Hoop ik tenminste. Ga het straks wel even passen en meteen kijken of ik m'n haar enigszins kan "bedwingen", zodanig dat het ook een dag blijft zitten.

Ik draag er vrij naturelle make-up bij in bruin en groen, dat past goed bij m'n ogen en m'n haar. En dan alleen mascara, lippenstift en een klein beetje oogschaduw.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:11

Klinkt prima :j
Ik zou nog wel even vragen of het wordt gewaardeerd als je ergens een hoed of iets dergelijks draagt. Word je ook gelukkiger van, als iedereen een hoed heeft en jij niet is het effect van de prima kleding toch weer weg. (Voor hetzelfde geld zijn het helemaal geen hoedendragers, he, maar je kan het maar weten).

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:16

Sammie schreef:
LindyH schreef:
Zijn ze zo erg gereformeerd dat de bruid in het zwart trouwt? Dan zijn ze heel erg. Trouwt ze in het wit (of iets wat daarop lijkt) dan valt het mee

Bij de aantal gemeente gereformeerden hebben ze dan 'vies' gedaan. :P oud Ger en Ger gem Ned. mogen ze niet in t wit, want wit staat voor reinheid en dat zijn mensen niet.

Ze zijn gereformeerd, maar van welke gemeente? Oud, gereformeerd vrijgemaakt? Gereformeerde gemeente Nederland, gereformeerde gemeente, christelijke gereformeerd kerk, gereformeerd, gereformeerd synodaal?

Bij oud gereformeerd kun je het beste een rok tot op of over de knie. Schouders bedekken en een hoekje op. (Sommige kerken hebben zelfs wat hoedjes liggen) Haar mag los, maar een beetje opsteken mag ook. Overweldaad aan make up wordt niet gewaardeerd. Maar of je er echt commentaar op zal krijgen is een tweede.. De meeste andere gemeentes zijn stuk luchter, maar aangezien gereformeerd meestal gebruikt wordt voor de oud gereformeerd denk ik dat je t zo wel hebt.

Hang je er niet teveel aan op met oh heb ik wel t juiste aan. Je bent daar voor de bruid en -gom en je moet t wel heel bont maken willen ze je in de kerk weigeren.

Bedoel jij met gereformeerde gemeente Nederland de Nederlands gereformeerde kerk?
Dan heb je het wel goed mis. Want bij ons in de kerk trouwen de mensen (bijna allemaal) in het wit, of ze trouwen in een kleurtje omdat ze dat mooier vinden.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:28

Hier bij ons (zeeuwse deel vd biblebelt) dragen de vrouwen van (ik pak nu ff de zwaarste kerk) de zwarte kousen kerk juist doordeweeks hun haar vast (in een soort frustel met speldjes en de oudere dames van die knotten) en op zondag naar kerk gaan juist die haren helemaal los met een hoedje op het hoofd.
Verder veel kleuren als zwart, donkerblauw, wit, gebroken wit, grijs. Doordeweeks worden er wel iets meer kleuren gedragen. En hoe luchter de kerk, hoe meer kleur. Ik verbaas me wel over de rokjes, die worden steeds strakker en korter.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:30

Mloei schreef:
Bedoel jij met gereformeerde gemeente Nederland de Nederlands gereformeerde kerk?
Dan heb je het wel goed mis. Want bij ons in de kerk trouwen de mensen (bijna allemaal) in het wit, of ze trouwen in een kleurtje omdat ze dat mooier vinden.

Nee dat wordt hier niet bedoeld denk ik. Gereformeerde gemeente is iets heel anders dan de gereformeerde kerk ;)
Daar dragen ze rokken, hoeden en hebben ze geen tv in huis en bij de gereformeerde kerk is dat niet zo.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:35

Mloei schreef:

Nope..
Precies zoals t er staat :)

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:40

Sammie schreef:
Mloei schreef:

Nope..
Precies zoals t er staat :)

Ok, verkeerd begrepen!

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:41

En bereid je vast voor op veel voorgedragen stukjes en geen muziek :D

Verder zou ik ook niet te bloot gaan. En je make up natuurlijk houden.
Hele hoge hakken zou ik ook niet doen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 18:44

Ik heb geen idee wat voor kerk het precies is die ze aanhangen, dat weet m'n vriend ook niet. Die is daar ook niet in geinteresseerd en voor hem is het ook een grote pot nat, het houdt hem ook totaal niet bezig. Had ik dat precies geweten, dan had google me ongetwijfeld een heel stuk kunnen helpen.

Maargoed, ik ben zelf geen kleurig persoon (mijn karakter is kleurig genoeg, dat hoef ik niet te benadrukken met kleertjes in alle kleuren van de regenboog en met mijn gevoel voor kleur wordt dat een complete kleurenbom waarschijnlijk waar iedereen spontaan koppijn van krijgt) en ik ben best bereid me aan te passen, dat is ook wel een aardige binnenkomer bij de schoonfamilie, maar ga mezelf niet helemaal verloochenen omdat dat nou eenmaal zo hoort of zo. Een hoedje heb ik trouwens eventueel nog wel liggen, die kan ik wel meenemen voor de zekerheid. Ik weiger een openbare hoed van de kerk zelf op te zetten, wie weet wie zo'n ding al eerder gedragen hebben en wat die op hun hoofd hebben leven...

Het vervelende is dat ik mijn schoonfamilie nog amper ken, geen idee heb van wat zij in zo'n geval doen en normaal vinden. Het enige wat ik feitelijk weet is dat het hele andere mensen zijn dan mijn eigen familie (niet negatief bedoeld of zo) en dat mijn vriend ook in zijn familie een vreemde eend in de bijt is die op alle mogelijke manieren afwijkt.

Heel streng in de leer zullen ze trouwens zelf niet zijn, ze zijn nu immers nog ongehuwd en hebben wel al 5 kinderen rondlopen. Ik vermoed dat het meer gaat om de familie van de bruidegom die wel heel erg gelovig zijn, al worden de kinderen wel gelovig opgevoed.

Maar nu ga ik koken, en vanavond ga ik maar wat uitproberen met kleding en zo.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:45

Jeetje dat je daar zo'n van dilemma van maakt :=
Ik zou lekker aantrekken waar jij je prettig in voelt, zou persoonlijk heus wat rekening houden met "hun" stijl maar me niet volledig daarin aanpassen aangezien je zelf niet zo bent hoef je je naar mijn mening ook niet anders voor te doen toch?? Jij accepteert hen zoals ze zijn en zij zullen jou ook heus accepteren zoals je bent hoor!
Ik heb jarenlang in een gemeenschap gewerkt met veel gereformeerde mensen maar ben zelf totaal niet van de kerk en dat heeft nog nooit scheve gezichten opgeleverd hoor, van beide kanten niet, rok, broek, shirtje, make-up, kleur enz, nee hoor maakt niets uit, ieder mens is nou eenmaal anders!
Ik zeg: Leven en laten leven! :D
Gewoon lekker plezier maken en jezelf blijven +:)+

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:46

Ik zou hier lekker makkelijk in zijn; gewoon aantrekken wat jij leuk vind :+

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:55

_Annemiek schreef:
nette kleren en vooral niet te bloot (niet bloot sexy) gekleed gaan!!
geen hakke dragen van 10cm,make-up not done,ga zo nog maar even door maar ik weet niet in hoeverre hun gelovig zijn.

qua kleren zou ik iets anders aan doen (vooral de schoenen).

Ik ben ook gereformeerd en draag gewoon make up en hakken van 10+ in de kerk. Ik zorg er alleen voor dat mijn borsten niet te zichtbaar zijn en een rok van 10 cm boven de knieën draag ik ook gewoon zolang het maar niet ordinair staat en anders heb ik er legging onder.

Geen make up en mega hoge hakken is bij oud gereformeerd. Die nemen alles een stuk zwaarder.

En hoedje is ook van oud gereformeerd en niet van gereformeerd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:59

Als ze 5 kids hebben, dan zal t vast niet de Ger gem Ned. Of oud Ger zijn :))

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:01

mick75 schreef:
het geen kleur dragen is meer mijn ding. Ik ben niet van de kleurtjes, en heb niet genoeg geld om een leuk gekleurd setje aan te gaan schaffen voor iets wat ik eenmalig ga gebruiken en daarna nooit meer. Ik moet het uit financiele redenen dus ongeveer doen met wat ik heb, en dat is nou eenmaal zwart. Omdat al mijn kleren zwart zijn haha. Als ik nou een geldboom in de tuin had was er geen probleem geweest, maar nu moet ik toch echt improviseren

Bij mij net zo hoor.. ik heb dan meestal witte blouse onder een zwart vest/jasje.
en een zwarte broek die ik gebruik voor bruiloft en feesten en ook voor begrafenissen. en dan soms iets anders erboven. ander zwart jasje of blousje.

ik zou idd net te bloot gaan (geen inkijk boven of te kort onder)en verder gewoon je zelf zijn.

Dian_Dina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:03

Wat ik begrijp is dat de familie van je vriend niet gereformeerd is? Dus die lopen zelf niet in rokken enzo? Waarom zou jij je dan aan moeten passen aan de schoonfamilie van je schoonzus? Dat is toch krom? Gaan je schoonouders zich ook aanpassen aan de familie van hun schoonzoon?
En vooral als ze al 5! kinderen hebben, dan zijn ze echt niet zo zwaar hoor. In het dorp waar ik woon wonen ook heel veel streng gelovige mensen, maar als daar iemand zwanger raakt, wordt er ook meteen getrouwd.
Ik vraag me dus af of je er niet een te groot dilemma van maakt, en je niet juist uit de toon valt door daar met een lange rok aan te komen.

Het is wel vervelend dat je je schoonfamilie nog maar 2 keer ontmoet hebt, en je vriend wel wil dat je mee gaat, maar je verder ook niet helpt met een beeld te schetsen zodat je een beetje weet wat je moet verwachten. Hij laat je wel een beetje hulpeloos in de diepte springen zo.. :(:)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:09

Maak eens een foto van jezelf met de kleren die je in gedachten hebt, dan kunnen wij keuren. :D

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:10

een rokje tot op de knie of iets daarboven is prima, misschien een hoedje voor tijdens de kerkdienst en voor de rest niet te bloot.
dan is het prima hoor!
ik ben zelf ook gereformeerd ;)

en het hoeft echt niet zwart te zijn, kom op het is feest! :D

ik vind het trouwens erg schappelijk van je dat je je zo aan wilt passen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:16

Klinkt keurig hoor ts! :)

Enige waar ik altijd rekening mee houd is geen blote schouders in de kerk en een jurk waarin in fatsoenlijk door de knieën kan gaan of kan zitten met de benen gewoon tegen elkaar aan zonder inkijk.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:20

wel grappig dat je woonplaats de Hel is.. dat je uitgenodigd bent joh;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:23

Nanno_123 schreef:
wel grappig dat je woonplaats de Hel is.. dat je uitgenodigd bent joh;)

dacht dat het kort was voor Hellendoorn :')

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:27

dat zou ook nog kunnen ja haha