Schade gereden met auto door hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 10:41

Wat bedoel je daarmee Ceriadwen?

Ik heb uit naam van de hond een prachtige bos bloemen en een kaart gehad. Heel lief maar elke keer als ik naar mijn auto kijk word ik een beetje beroerd.

Avelienvd

Re: Schade gereden met auto door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:26

Dit is idd een geval gevolgschade, dus schade niet direct toegebracht door aanrijding met dier...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 14:31

Wat betekent dat voor een eventuele uitkering? De eigenaar is verzekerd bij de Nationale Nederlanden. Daar heb ik in een heel ver geleden eens een hoop gedoe mee gehad i.v.m. een schadegeval.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 15:42

Percy schreef:
Feit is en blijft dat ik zonder dat hondje die schade niet had gereden.
[...] We gaan wel een poging wagen omdat ik dus echt fikse schade heb die ik niet had gehad als dat hondje niet in eerste instantie mij op de openbare weg tegemoet was gekomen.

Eh, nee. Die hond is niet de oorzaak van jouw schade; dat was jouw eigen manoeuvre. Die was weliswaar ten gevolge van het gedrag van de hond maar je had ook anders kunnen handelen zodat er geen schade zou zijn ontstaan. Als ik mijn auto tegen een paal aan knal omdat ik schrok van een donderknal is dat ook geen excuus, en als ik een slinger maak en iemand aanrijd omdat ik zo bang was van een blaffende hond telt dat ook al niet. Zou wat worden, zeg. Een ongeluk gebeurt bijna altijd omdat er iets aan voorafgaat, maar dat maakt het nog geen geldig excuus. Het lastige aan autorijden is nu juist om ook in onverwachte situaties adequaat te reageren en schade of letsel te voorkomen.

Neemt niet weg dat het ongelooflijk balen is dat je zoveel schade hebt en ik zou daar ook flink gefrustreerd van zijn, dus ik gun het je van harte dat de verzekeraar meewerkt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 16:03

Ja, okee maar in dit geval reed ik al stapvoets, stond vrijwel stil en kon ik hem nog maar net ontwijken. Anders was het nu een plat hondje geweest.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:14

Als je stapvoets reed, snap ik je teactie niet zo goed.
Dan had n trap op rem meer (en sneller) nut gehad dan n draai aan je stuur.
Met zo'n lage snelheid duurt t namelijk langer je auto om te sturen, dan met remmen tot stilstand te komen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 00:34

Ik deed het beiden, hondje verscheen voor mijn rechter voorwiel dus remde ik en week uit. Helaas had ik al eerder voor hem uit moeten wijken waardoor ik al te veel rechts zat. Op zich had ik dan nog geen schade gereden als er geen uitsteeksel aan de paal had gezeten.
Ik heb 32 jaar schadevrij gereden en anticipeer normaal gesproken altijd goed. Dit was een keer dat het niet goed ging. Ik geef grif toe dat ik anders had kunnen reageren maar op dat moment was ik meer met het hondje bezig en wist ik dat er geen ander verkeer was. Ik had niet verwacht dat mijn auto opengereten zou worden uiteraard.

Een paar weken geleden heb ik nog een duif doodgereden op de snelweg. Op zo'n moment kijk ik snel in de spiegels en zie ik geen mogelijkheid om uit te wijken. Dan liever een duif dan een mens maar in dit geval had ik geen schade verwacht. En dan nog, een dier doodrijden waar iemand stapelgek van is, ik moet er niet aan denken tenzij, nogmaals, er mensen in gevaar komen want dan kies ik wel voor de mensen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:41

Ik vind niet dat jij je zo hoeft te verantwoorden in dit topic, je doet al snel iets uit een reflex waar de gevolgen niet altijd geweldig van zijn, zoals dit. ;)

Ik hoop echt voor je dat je via de verzekering iets weet te regelen. :) Zie overigens dat je in België woont, wellicht is dat daar anders geregeld.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:50

Sodejuper dat is niet mis.
Nieuwe deuren, nieuw spatbord.
Ken je geen handige Harry.
Via sloop en/of MP haal je (duurt wel paar dagen) onderdelen die hij er dan op kan schroeven.
Uitdeuken heeft hier toch geen zin meer.
Tja ook zo iets gehad.
Manlief had een Dodge RamVan over het hoofd gezien, vraag me niet hoe maar toch.
Iedereen gezond, dus dat was een geluk en dan is het zoeken naar spullen en iemand die weet hoe je het er op schroeft en dan kan het nog best meevallen mocht verzekering niets uitkeren

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 15:24

Dank je KimD, het was inderdaad een reflex, hondje stond al vrijwel tegen mijn wiel aan. Het ongeluk gebeurde in Nederland en de eigenaar is een Nederlander dus de schade wordt hier niet in België behandeld. Dat is eigenlijk wel jammer want hier heb ik via de consumentenorganisatie juridische ondersteuning.

Jackyline: denk dat we inderdaad maar op de sloop moeten gaan kijken, ken alleen helaas geen handige Harry's. Zo'n Dodge komt ook wel aan ja. Hier ging het eigenlijk mis door dat stomme uitsteeksel. Uitdeuken gaat inderdaad niet werken want het is echt open gereten.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:10

Percy schreef:
Dank je KimD, het was inderdaad een reflex, hondje stond al vrijwel tegen mijn wiel aan. Het ongeluk gebeurde in Nederland en de eigenaar is een Nederlander dus de schade wordt hier niet in België behandeld. Dat is eigenlijk wel jammer want hier heb ik via de consumentenorganisatie juridische ondersteuning.

Jackyline: denk dat we inderdaad maar op de sloop moeten gaan kijken, ken alleen helaas geen handige Harry's. Zo'n Dodge komt ook wel aan ja. Hier ging het eigenlijk mis door dat stomme uitsteeksel. Uitdeuken gaat inderdaad niet werken want het is echt open gereten.

Misschien eens met je garage mannetje praten, kijken wat hij zou willen doen.
Echt het kan goed komen hoor.
Als het je motorblok was geweest was je verder van huis.
Chassis is ook niet verbouwd dus daar hoef je ookniets aan te doen. Blik is makkelijker te vervangen.
Dus gewoon opzoek straks naar wat onderdelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:16

Dat is nog duur. Mijn vriend heeft enkele weken geleden met de rechterachterdeur tegen de poort gezeten, via via nu een deur, maar dat is nog steeds 400 Euro (en alleen omdat het in de juiste kleur is, anders moet je deur + spuiten, geen leuke grap!) en dat is met goed zoeken, we hebben ook bedragen van 700 ex BTW ex montage gehoord. Alles tweedehands he!
En bij TS is het niet alleen de deur maar de hele flank van de auto is naar de rasmodee.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:28

_Nadia_ schreef:
Konstantine schreef:
Ofwel: TS had gas moeten geven en het beest plat moeten rijden, dan was er geen probleem? Belachelijk weer...

Ik hoop dat de eigenaren uit eigen zak (mee)betalen TS, als wat in de posts boven me staat klopt.

In principe wel ja, werd me ook tijdens mijn rijexamen gezegd, stop niet voor dieren, want dan zak je.

Dat klopt (lang) niet altijd. Tijdens mijn rijles gingen mijn instructeur en ik in de ankers voor een overstekende hond, iemand klapte bij mij achterop, leswagen was total loss. Degene die achterop reed is schuldig bevonden. (Heeft wel lang geduurd overigens)
Tijdens mijn examen stak er weer een hond over en heb ik geremd (50 km zone). Ik ben geslaagd en de examinator heeft nog gezegd dat als ik niet geremd had, ik een ingreep gekregen had en gezakt zou zijn.

Nou is dit natuurlijk niet op ts van toepassing maar ik wilde het toch ff kwijt :D

Ts, succes, het is een flinke schade :(:)

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:53

Urielle schreef:
Dat is nog duur. Mijn vriend heeft enkele weken geleden met de rechterachterdeur tegen de poort gezeten, via via nu een deur, maar dat is nog steeds 400 Euro (en alleen omdat het in de juiste kleur is, anders moet je deur + spuiten, geen leuke grap!) en dat is met goed zoeken, we hebben ook bedragen van 700 ex BTW ex montage gehoord. Alles tweedehands he!
En bij TS is het niet alleen de deur maar de hele flank van de auto is naar de rasmodee.

misschien niet goed gezocht.
Ik had een bumper/grill en zij spatbord voor 105 euro maar misschien heb ik mazzel gehad

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 17:34

Mijn rechtsbijstand gaat het overnemen. Ik moet een verslag maken en zij nemen dan contact op met de verzekeraar. Stom, had er helemaal niet aan gedacht dat ik bij mijn autoverzekering rechtsbijstand heb. Zullen blij zijn met me want ik was net overgestapt op een andere verzekering en met net bedoel ik één dag :D

Hier in België zou deze schade waarschijnlijk wel vergoed worden. Heb contact gehad met de juridische afdeling waar ik lid ben. Ook als je een "verkeerde" beslissing maakt door schrik in zo'n geval is de bewaarder van de hond aansprakelijk. Maar hoe het in Nederland zit??

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:37

ik hoor niemand over het uitstekende deel van 3 cm? mag dat wel aan een paal? (uitstekende scherpe delen, wat als er een fietser langskomt?)
behalve all risk is er geen verzekering die dit gaat betalen.
wat je zou kunnen proberen... onderdelenlijn.nl kan je op bouwjaar en kleur zoeken, scheelt weer spuitkosten.
ik was zo eens 125 euro kwijt voor een deur in de juiste kleur :) die zat goed in de prak toen.

een toyota??

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:50

Is op eigen terrein, dus dat mag in principe wel.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:16

je hebt gelijk, niet goed gelezen...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 23:06

Ik zal zeker op die site gaan kijken. Bedankt! Ik moet nu even afwachten hoe het verder gaat. Ik zou mijn auto liever vandaag dan morgen opgeknapt zien maar voor nu moet ik nu even afwachten.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:36

Hoi ts, je kunt de eigenaar aansprakelijk stellen. Deze kan het claimen op zijn avp.
Laatst bijgewerkt door Tabaluga12 op 12-09-13 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:46

Avelienvd schreef:
WA zal wsl niet uitkeren, dit ivm dat het gaat om gemotoriseerd voertuig.
Schade die je had gehad als je daadwerkelijk het hondje had geraakt was wsl wel vergoedt maar dat is nu dus niet van toepassing.
Ben er dus bang voor...

Deze uitsluiting is niet van toepassing daar het de andere partij betreft.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:52

Om het hele WA/AVP geneuzel even de kop in te drukken:

Toen ik als klein kind door het kijken op mn km teller ipv voor me op de fiets tegen een Nissan X-Trail ben aangeknald en er een mooie afdruk van mijn hoofd in zijn achterklep stond, zijn de kosten hiervan gewoon netjes door de AVP van mijn ouders gedekt. Dit wordt dus WEL gedekt.

De situatie is hier echter anders omdat TS die ruk aan het stuur gaf. Het zal dus inderdaad echt afhangen van hoe je het uitlegt, al acht ik de kans dat het tot uitbetaling komt bijzonder klein helaas :(

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:51

Hoe is het afgelopen?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 21:56

Tja, dat weet ik nog niet. De schade is getaxeerd op 3.500 euro en de verzekering is ermee bezig. Ik kan alleen maar afwachten.

Ik heb wel een fijne garage gevonden (waar de auto ook is getaxeerd) die met gebruikte onderdelen willen werken om de kosten zoveel mogelijk te drukken maar het blijft een hele dure grap.

Ik ben heel erg gek op deze auto. Kon hem ooit inruilen maar ik wil deze auto absoluut niet kwijt. Zo'n fijne auto om in te rijden en ook om met de trailer te rijden.

Gerepareerd zal hij dus zeker worden maar als de verzekering niet uitkeert zo low budget mogelijk of eventueel in delen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:59

Oké. Ik heb een zelfde situatie op m'n werk gehad en vandaag kreeg ik bericht van de verzekeraar van tegenpartij dat ze betaald hebben. Vandaar dat ik aan je topic moest denken!