Emetofobie, ff m'n verhaal kwijt!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:21

vuurneon schreef:
Er leiden meerdere wegen naar Rome! :j

Sowieso! -:)

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:24

vuurneon schreef:
Patriciaa: Loop maar met mij mee als er buikgriep heerst, dan komt het uit alle hoeken en vluchten is geen optie :+

Overigens kun je hier prima voor naar de psycholoog; Google maar eens op exposure therapie. Werkt echt goed :) is heftig, maar de kans is zeer groot dat je iig niet gillend weg wil rennen zodra iemand al wat wit wegtrekt, begint te zweten en te boeren...

Nouja van onder vind ik nooit zo erg.. Alleen overgeven.. brr

vuurneon

Re: Emetofobie, ff m'n verhaal kwijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:25

Bij een goede buikgriep gaat het zelfs tegelijkertijd :=
Mens is een wonderbaarlijke ranzige machine op sommige momenten haha

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:26

Ow wat vervelend meid! Ik kan niet overgeven, ik vind het zo vies.. Het lukt me niet.. Soms wil ik het graag, ooit voedselvergiftiging gehad, maar sinds m'n 10de nooit meer overgegeven :') Wel beroerd, komt wel omhoog en alles, maar meer ook niet :=
Ook ik vind het altijd naar om iemand zien over te geven. Hoop dat je het niet hebt overgenomen natuurlijk! :)

hverbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:40

Ik vind het echt super knap van jou ts!
Dat je zo rustig bent gebleven. Echt respect.
Ik heb zelf ook emetofobie.
Al lijkt het gelukkig weer wat beter te gaan.
Voorheen dronk ik wel eens een wijntje of zo maar dat
Durfde ik op een gegeven moment niet eens meer.
Als mijn ziek was en had gespuugd vroeg hij daarna hoe het met mij ging
..
Had zelfs altijd pilletjes bij me tegen de misselijkheid.
Want als ik dan misselijk was nam ik meteen een pilletje in.
Want stel je voor dat.
Vorig jaar had mijn dochtertje de buikgriep en ik was alleen thuis.
Bleef vrij rustig. Moest ook wel. Wilde niet die angst bij me dochtertje laten zien.
Of het daar door komt weet ik niet maar durf af en toe weer wat te drinken
Heb de pilletjes niet meer bij me.
Gaat dus best goed.
Alleen als ik hoor dat iemand ziek is krijg ik het best even benauwd.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 23:06

LS_ schreef:
Goed van je dat je zo rustig bent gebleven.

Ik ben ook panisch voor overgeven, ik word helemaal gek als ik het nog maar hoor van iemand anders. Ik hoop voor jou dat je niet ziekt wordt, maar voor het geval dat wil ik je al wat moed inspreken.

Ik heb het zelf ook gehad vorige week en ik heb het overleefd. De eerste keer was echt héél eng, nadien heb ik het gewoon allemaal maar laten gebeuren, mijn angst nam eigenlijk af. Soort van exposure therapie? :+
Ik merk nu bij mezelf dat ik al veel beter omga met maagpijn ed. Vroeger begon ik dan al te stressen en nu kan ik echt denken van, achja als het eruit wil dan komt het er toch uit, niets erg aan.
Tot vorige week had ik al bijna 10 jaar niet meer overgegeven :Y)

Ik moet zeggen dat ik op dit moment meer opzie tegen het paniekgevoel dat ik zowieso ga hebben, dan het overgeven zelf. Het is allemala niet aangenaam nee, maar die paniekaanvallen maken het allemaal zoveel erger...ik ben er zo klaar mee! Helaas krijg je dat niet zo gemakkelijk uit je systeem...Het is idd exposure therapie :j Ik heb al vaker gezegd : Moest nu eens wat gemakkelijker overgeven, bv ook bij gewone griep ofzo, dan vond ik het vast allemaal zo eng niet...Maar helaas heb ik in heel mijn leven (van wat ik me bewust heb meegemaakt dan, geen baby en klein kind) nog maar 2 keer moeten overgeven, beide bij acute buikgriepen, dus dat het je het ook niet rustig voelt aankomen :P Op die momenten zelfs was ik achteraf ook heel rustig, ik zat er niks mee als ik nog een keer moest, maar na een paar weken is het 'bekende' dan weer weg en wordt het stilletjes aan weer eng...En nu zie ik vooral op tegen de angstgevoelens en nu bij mijn vriend ook, ik zit hem nog steeds met een schuin oog in de gaten te houden :P En dat vind ik nu het vervelendste...

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 23:10

Nell_ schreef:
Wat goed dat je zo rustig bent gebleven!
Kan je als je dit hebt ook niet goed verhalen erover lezen?

Zelf kan ik écht niet tegen overgeven. Als manlief het moet dan spaart hij mij ook door te zeggen dat ik beter boven kan blijven, muziek aan kan zetten etc. En hoe ziek hij ook is, hij maakt de wc daarna zo goed schoon dat ik niks zie :(:)

Wij hebben inmiddels 2 kindjes, en ik kan wel tegen babyspuug, maar dus ook niet als ze vast voedsel krijgen.
Onze dochter (over 2 weken 2 jaar) heeft nog nooit gespuugd *klopt af*, maar ik ben best bang voor de dag dat dat ooit gaat komen := Want als ik dan alleen thuis ben durf ik dat vast niet op te ruimen. Dus hoop maar dat áls ze het ooit doet dat manlief er is!

Kan trouwens ook niet tegen dieren braaksel!

ik kan erover lezen, erover praten, ik kan alle woorden uitspreken, geen probleem gelukkig :) Maar er zijn best veel emetofoben voor wie dat triggerend is en dus al angstgevoelens krijgen bij het lezen ervan :) Daarvoor ook even de waarschuwing aan het begin van mijn post :j

Mijn vriend probeert me ook zoveel mogelijk te sparen, maa rik heb wel liefst dat hij me voorbereid op, zodat ik tijdig muziek op kan zetten enzo...was gisteren helaas niet het geval, zo acuut was het, dat vind ik erg horror om aan terug te denken nu :+

Balen dat je er bij je eigen kinderen ook nog zoveel moeite mee hebt...mss ook therapie overwegen? Ik wil er echt voor ze kunnen zijn als ik ooit kinderen heb en ze zijn ziek...overgeven is 1 van de meest onaangename dingen die je kan meemaken als je ziek bent vind ik persoonlijk...

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 23:12

phormicola schreef:
Ik heb serieus nog geen kinderen door m'n emetofobie :o Ik ben bang voor zwangerschapsmisselijkheid, overgeven tijdens de geboorte en het ziek worden van eventuele kinderen.

Ik zit daar ook best wel mee, maar ik heb besloten dat ik me daardoor niet tegen laat houden als het zover moest komen (op dit moment zijn we nog helemaal niet bezig met kinderen). En ik heb zoiets, nouja, als je zwangerschapsmisselijkheid hebt, is dat vaak een paar weken dagelijks, perfecte therapie toch :Y) De kinderen achteraf vind ik een enger idee...daar heb je weer minder controle over enzo...je kan ze niet verplichten om de hele dag een emmer vast te houden voor het geval dat , wat ik zelf wel doe als ik me ziek voel :')

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 23:14

Ruby1995 schreef:
Ik heb ook emetofobie, tenminste dat denk ik wel.
Ik ben bang om overgevende mensen te zien en te horen, ook ben ik heel erg bang om zelf over te geven, ook ben ik bang voor overgevende dieren. Ik vind het gewoon een naar iets.

Bij het lezen van je verhaal dacht ik alleen maar ieeeeeeeeeehhh.
Hopelijk word je niet ziek........

Ik doe de opleiding doktersassistente en ben bang dat ik er ooit wel weer mee te maken krijg, wil er zo graag vanaf.... maar weet gewoon niet hoe....

klinkt als emetofobie als je echt bang wordt :j Het is voor iedereen onaangenaam natuurlijk, dus de grens is soms moeilijk te trekken..Er bestaan hele goede exposure therapieën voor!

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 23:17

Melisjee schreef:
Jeetje TS, dat lijkt me nog best wel eens lastig :oo .
Zo te lezen ben je ook zeker niet de enige... Nooit geweten dat zoveel mensen hier last van hadden.

Inmiddels vind ik overgeven niet zo heel erg meer, prettig is natuurlijk anders ;) . Maar met migraine-aanvallen komt het bij mij 9 vd 10 keer samen met overgeven, soms als ik een lichte migraine dreig te krijgen, geef ik liever over want dat scheelt vaak veel in pijn.. Klinkt vreemd zo :') .

Maar wat is dan precies waar je bang voor bent, of van in paniek raakt?

Het staat in de top 10 van meest voorkomende fobiëen zelfs ;) Maar het is niet zo vanzelfsprekend en niet zo duidelijk omdat het voor iedereen natuurlijk onaangenaam is en veel mensen denken er niet bij na dat iemand het meer dan 'gewoon vies' vindt zeg maar en daarom de kamer uitgaat.

Klinkt ook heel normaal hoor, mijn zus heeft het ook bij migraine aanvallen dat ze liefst zo snel mogelijk een keer braakt, want daarna trekt het weg :) En zo ken ik nog meer mensen :j Ik heb zelf ook last van migraine, word daarbij hééééél erg misselijk, maar tot nu toe nog nooit erbij moeten braken....

Het is eigenlijk best ruim en voor iedereen verschillend waar hij in paniek van raakt. Bij mij is het vooral (bij mezelf) het misselijke gevoel vooraf en het afwachten tot het feitelijk komt en dan het moment waarop het gebeurt en je niet kan ademen, je ogen gaan tranen...Bij iemand anders vooral het zien en horen gebeuren...daar kan ik nog steeds minder goed tegen dan dat ik zelf moet overgeven...En ruiken, ja, dat gaat ook niet echt goed, daar word ik zelf effectief misselijk van :j Maar dat is dan weer iets wat mensen zonder fobie ook vaak hebben, dus maak ik me niet druk om!

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 23:21

vuurneon schreef:
Bij een goede buikgriep gaat het zelfs tegelijkertijd :=
Mens is een wonderbaarlijke ranzige machine op sommige momenten haha

jep, bij mijn vriend gisteren dus ook, haha, het was serieus de eerste keer in zijn leven dat hij buikgriep had, hij wist niet wat hem overkwam :') Ik kreeg een berichtje (want was dus bij m'n ouders) : Het komt langs 2 kanten nu!! wat moet ik nu doen?!
:')

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 23:23

hverbeek schreef:
Ik vind het echt super knap van jou ts!
Dat je zo rustig bent gebleven. Echt respect.
Ik heb zelf ook emetofobie.
Al lijkt het gelukkig weer wat beter te gaan.
Voorheen dronk ik wel eens een wijntje of zo maar dat
Durfde ik op een gegeven moment niet eens meer.
Als mijn ziek was en had gespuugd vroeg hij daarna hoe het met mij ging
..
Had zelfs altijd pilletjes bij me tegen de misselijkheid.
Want als ik dan misselijk was nam ik meteen een pilletje in.
Want stel je voor dat.
Vorig jaar had mijn dochtertje de buikgriep en ik was alleen thuis.
Bleef vrij rustig. Moest ook wel. Wilde niet die angst bij me dochtertje laten zien.
Of het daar door komt weet ik niet maar durf af en toe weer wat te drinken
Heb de pilletjes niet meer bij me.
Gaat dus best goed.
Alleen als ik hoor dat iemand ziek is krijg ik het best even benauwd.

Super dat je rustig ben gebleven omwille van je dochtertje!
Dat lukt echt niet iedereen :n Ik heb mezelf altijd verboden van met pilletjes te beginnen...je kan echt psychisch afhankelijk worden van die dingen en dat wil ik absoluut vermijden! Als het echt nodig is, apotheken genoeg in de buurt, waar je ook bent :j

RivaldoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:42

Ook ik ben erg bang voor overgeven. Zelf heb ik al een aantal jaar niet gespuugd. Misshien ook de reden waarom ik zo bang ben, omdat ik gewoon het hele gevoel niet herken. vooral het geluid vind ik ontzettend eng. Spuug is vies om te zien maar opzich gaat dat nog wel. In de bus ben ik er ook altijd bang voor als ik mensen maar iets zuchten en onrustig zijn denk ik al zulke dingen. Zelf doe ik de opleiding doktersassistente dus helaas zal er een tijd komen dat ik er niet omheen kan. Ik vind het daarbij ook weer vervelend om weg te gaan als mensen overgeven dan heb ik het gevoel dat zij het idee hebben dat ik ze vies vind. Mensen die kriebelhoest of iets hebben en even geen adem krijgen krijg ik het ook stik benauwd van. gelukkig is het niet zo erg dat ik niet in openbare ruimtes durf te komen of dat ik voor mezelf maatregelen neem voor áls overgeven me overkomt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:00

Wat is dat met emetofoben en de opleiding doktersassistente? :') Ik doe die opleiding ook.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:45

Ik zat laatst op het vliegtuig en daar zitten standaard zo een braakselzakjes tussen de zetels... Dat idee alleen al,bah!
Maar waar ik zat,was het zakje dan nog weg,dat vond ik nog verontrustender,het idee dat er misschien op die plaats net iemand overgegeven had... :=
En de man naast mij had duidelijk vliegangst en zat benepen...dat vond ik ook allemaal maar eng.

Mijn ergste nachtmerrie kwam verleden jaar uit,al kan ik er nu nog mee lachen. Mijn man,mijn zoontje en ikzelf die ziek werden dezelfde nacht. %)
Mijn man begon als eerste met overgeven,toen mijn zoontje,die moest dan natuurlijk tussen ons in liggen.
Op een gegeven moment moest mijn man naar het WC rennen en werd mijn zoontje wakker van het afschuwelijke geluid en gaf aan dat hij ook moest. Toen moest ik dus een handdoek grijpen en bij hem houden,ik duwde die haast in zijn gezicht,ocharme. :o :o
Daarna werd ik zelf ziek en gelukkig hadden we 2 WC's maar op een gegeven moment zat ik erop en hoorde ik mijn zoontje vanop de zetel roepen dat ik moest komen....(intussen waren wij naar beneden verhuist omdat mijn man de WC boven inpalmde. := )

God,je kan je het wel inbeelden...Maar we hebben het overleefd en ik heb geen braaksel moeten opruimen,mijn zoontje heeft het volgens mij al door dat ik er echt niet tegen kan en doet zo ontzettende zijn best om bij de WC te raken of in een handdoek te spugen..en dat terwijl hij toen nog geen 5 jaar was.. :o

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:11

Dat stelt me eigenlijk ontzettend gerust, pretty :')

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:32

Welja,want hey,ik leef tenslotte nog altijd,en dit was wel het ergste wat je kon meemaken op dat vlak,dus dat heb ik ook weeral gehad. :)

EN kleuters spugen dus niet altijd zomaar de boel onder,je kunt ze ook best duidelijk maken dat het anders kan,en dat scheelt een hoop,voor mij toch! Het idee alleen al dat hij het herkent en voelt aankomen en dan ook nog eens probeert tot bij het toilet of iets anders te raken,is al een hele geruststelling voor mij.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:54

Idd :j En een handdoek kan je natuurlijk ook zo in de wasmachine duwen, dat vind ik ook een fijner idee dan een emmer te moeten schoonspoelen :P Al heb ik ontdekt dat in een emmer overgeven ook wel fijn is, want je kan je neus over de rand zetten, dus alleen met je mond erin zeg maar, en dan ruik je het niet :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:08

Als ik overgeef dan komt het er toch ook wel bij m'n neus uit :Y)

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 12:12

oh, dat is minder :') bij mij gelukkig niet tot nu toe :P

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:20

Brr zo herkenbaar, en meteen misselijk na het lezen van het verhaal :=
Ook hier al heel lang last van emetofobie.. Helemaal in paniek als ik hoor dat iemand misselijk is, of als ik dat zelf ben. Gelukkig inmiddels al 10 jaar zelf niet meer hoeven over te geven :o Hier ook wel de angst om ooit zwanger te zijn/kindje te hebben die moet overgeven, dat lijkt me echt vreselijk.

Ik vermijd het OV ook heel erg. Ik moet wel voor m'n werk met de trein, maar het liefst rijd ik gewoon in de auto. Helaas zijn vliegreizen/reizen naar bijv. Engeland (met boot) voor mij bijna onmogelijk -O-

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 12:28

Balen dat het je dagelijks leven zo beïnvloedt...Ik vind het reizen helemaal niet erg, bus kan je als het moet gemakkelijk afstappen, trein ga je naar een andere wagon, vliegtuig probeer ik wel voor te zorgen dat ik aan een raampje zit :j dan kan ik als het nodig is m'n muziek aanzetten en naar buiten kijken :Y)
Ik ben ook al wel eens zenuwachtig ervoor geweest en het spookt altijd wel een beetje door m'n hoofd...maar ik ben op dat vlak wel streng tegen mezelf, zulke dingen mag ik niet gaan vermijden, want dan voed ik de fobie alleen maar...dus huppakee, gaan met die banaan! :D

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:01

in jou situatie had ik allang gillend en schreeuwend de rijdende auto uitgesprongen.. ik heb je verhaal kunnen lezen met wat zweet, ik kan er wel normaal over praten over het overgeven maar zodra ik er een beeld bij krijg ga ik al zweten, mijn moeder maakt bijv. heel erg veel geluid bij het overgeven en daar word ik zo naar van. als ze dan niet zo lekker voelt blijf ik om de minuut vragen of ze echt niet gaat overgeven. gelukkig heb ik mijn angst voor reisziekte al grotendeels overwonnen, alleen de griep periode is voor mij heel erg stressvol. dan sluit ik mij het liefste op in me kamer met een mondkapje en hygiëne spullen terwijl ik daar momenteel totaal geen last van heb, toen in de winter heel mijn familie met buikgriep lag ben ik niet ziek geworden, maar op mijn 14/15e is het wel zo erg geweest dat ik standaart 2 tot 4 asperines per dag slikte omdat ik me van angst niet lekker voelde. gelukkig gaat het al een stuk beter nu (inmiddels 18) maar de paniekaanvallen zijn erger dan het overgeven zelf en ik ben vooral bang voor overgevende mensen of dat ik moet overgeven op school/werk/onderweg. uitgaan doe ik helemaal niet graag en als ik zelf alcohol drink en me maar een beetje niet lekker voel voel ik al paniek opkomen, gelukkig kan ik me wel goed inhouden en tegen mezelf zeggen dat er niets aan de hand is. toch zou ik het erg ffijn vinden als het helemaal of bijna weg zou zijn

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:15

Ik wist niet dat dit bestond joh. Das niet fijn zeg.
Ik kan ook echt niet tegen overgeven, het liefst zou ik naar buiten rennen als ik snachts iema d ineens hoor. Dan trek ik maar een kussen over mijn hoofd of ik doe oortjes in en ze muziek hard aan. Kan er echt niet tegen.
Ook wordt ok dan al zenuwachtig stel dat ik t nou overneem en dan moet ik ook overgeven. Als ik misselijk ben dan zit ik ook niet op mijn gemak nee.
Zou het kunnen dat ik dit ook heb, in lichtere vorm misschien? Hoe stel je zoiets vast xD
Mijn vriend vind dat ik me aanstel, hij kan er gewoon tegen en als ie zelf erg misselijk is maar het komt maar niet dan probeert ie t zelf maar met zn vinger. Nou dat zou ik never nooit doen aaaah wordt al kriegel als ik er aan denk.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:16

Zinn schreef:
Balen dat het je dagelijks leven zo beïnvloedt...Ik vind het reizen helemaal niet erg, bus kan je als het moet gemakkelijk afstappen, trein ga je naar een andere wagon, vliegtuig probeer ik wel voor te zorgen dat ik aan een raampje zit :j dan kan ik als het nodig is m'n muziek aanzetten en naar buiten kijken :Y)
Ik ben ook al wel eens zenuwachtig ervoor geweest en het spookt altijd wel een beetje door m'n hoofd...maar ik ben op dat vlak wel streng tegen mezelf, zulke dingen mag ik niet gaan vermijden, want dan voed ik de fobie alleen maar...dus huppakee, gaan met die banaan! :D

Dat is waar, m.b.t. de trein! Maar goed, als iemand al heeft overgegeven is het sowieso mis.. Meestal zie/hoor je dat niet aankomen, pas als het al zover is.

Hoe gaat dat bij jullie trouwens als je uit gaat? Als ik naar een discotheek/feesttent oid ga, heb ik echt de hele avond buikpijn omdat ik bang ben dat mensen gaan overgeven/dat al hebben gedaan. Ben daar dan alleen maar mee bezig.. Associeer alcohol/uitgaan echt heel erg met overgeven (van andere mensen, zelf drink ik niet)