Doe demotiveer je jongeren om te gaan sparen....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:55

Toch ben ik ook heel nieuwsgierig hoe je dat doet, meer uitgeven dan er binnenkomt én sparen.

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 16:57

tante_trien schreef:
Toch ben ik ook heel nieuwsgierig hoe je dat doet, meer uitgeven dan er binnenkomt én sparen.

Kosten van eigen risico verschillen per maand, zo ook het inkomen van mijn vriend.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:00

Marieke_K schreef:
Eh.. .ja.. dat snap ik ook nooit.. Boven een bepaald bedrag spaargeld moet je er trouwens ook belasting over gaan betalen..

Nou idd daar kan ik me zo kwaad om maken := Omdat ik zuinig ben moet ik daar extra voor betalen... Zo krijg je dus dat mensen geld op buitenlandse rekeningen gaan zetten of het zelf thuis gaan bewaren....

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:01

Je kán het gewoon betalen.... Dus waarom ben je nou zo verbaasd? Wij moeten ook hard sparen voor de gemeentelijke kosten, en kunnen daar geen leuke en luxe dingen van doen en kopen. Dus welkom in de grote mensen wereld.

wemkelover

Re: Doe demotiveer je jongeren om te gaan sparen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:50

Wij moeten elk jaar ook weer een betalingsregeling met HEF en gemeentebelasting treffen omdat wij er (net?) boven zitten. Vinden wij ook niet grappig maar goed niks aan te doen. Ik zou ook liever daarvan op vakantie gaan ofzo maar ja.

Mijn zusje en haar vriend hadden ook een creative oplossing dachten ze. Die jongen had nogal wat spaargeld en dacht het even over te sluisen naar de rekening van ouders. Helaas voor hun trapte ze er niet in.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:59

1 van jullie krijgt geen zorgtoeslag?
Hebben jullie geen huursubsidie?
Voor je medicatie kun je aan het eind van het jaar via het CAK een tegemoetkoming ziektekosten aanvragen.
Waarom zou je met 2 ongelijke ogen geen bril kunnen maar wel lenzen.

Ik zie nog genoeg puntjes waar wat aan gedaan kan worden.
En helaas je hebt spaargeld, zolang je nog kan sparen heb je dus genoeg om de belasting te betalen. Je maakt er gebruik van dus niet meer dan logisch dat je er ook voor betaald.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:02

Ik begrijp dat heel goed, als je geen eigen huis met alle daarbijbehorende vaste laste kunt betalen, moet je het ook niet doen, of goedkoper gaan wonen of zorgen dat er meer geld in het laadje komt!

Waarom zou een ander dat voor jou gaan moeten betalen?

Je hebt immers 'spaargeld' dus heb je geld, en ben je verplicht om je kosten daarmee te voldoen.

Mooi verhaal,stel ik verdien 3 duizend per maand, ik 'wil' 2000 duizend sparen maar mn vaste lasten zijn 1500...dan kom ik dus 500 te kort voor mn vaste lasten.... Nee jongens kom op, logisch toch dat je niet in aanmerking komt!

Je kan immers ook pas 'spaargeld' hebben als alle vaste lasten betaald zijn..en dat is dus niet het geval bij jou...

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 18:04

Doordat de zorgverzekering van mijn vriend nog door zijn ouders betaald word, krijgen hun ook de zorgtoeslag.
Huursubsidie komen we niet voor in aanmerking.
CAK geeft geen vergoeding voor de medicatie die ik slik. Heb ik vorige jaar al geprobeerd.
Omdat het ene glas dan heel erg vergroot en de andere juist verkleint. Dit kunnen de hersenen niet aan. Ik ben allergisch voor zachte lenzen en ben nu overgestapt op harde lenzen. De lenzen die ik nodig heb waren totaal zo'n 1000.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:08

Ff serieus.. is dit een grap? :+
Wees blij dat je uberhaupt nog geld op je spaar hebt!
En 70 euro per week aan boodschappen?
Je zou ook iets minder kunnen eten ;)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:13

Als de ouders van je vriend de zorgkosten betalen is het toch normaal dat zij ook de toeslag krijgen.

Verder ga ik helemaal met humphry mee: Je hebt pas spaargeld als je alles betaald had hebt.

Wees creatief met je geld en je staat verbaasd wat je allemaal over hebt in een maand. En ah kan net zo goedkoop als de lidl zijn. Of neem bijvoorbeeld groenten en fruit bij de boer of groenteboer uit het seizoen.

Hou eens een huishoud boekje bij en zoek naar goedkope alternatieven.

Je huishouden financieel op de rit krijgen moet je leren. Wij hebben vroeger ook weleens een paar dagen brood en pannenkoek gegeten omdat er onverwacht rekeningen kwamen. Wordt je niet slechter van.

Neem je verantwoordelijkheid als volwassenen

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:14

Inderdaad wat hierboven ook al genoemd is, welkom in de grote mensen wereld!

Plus minus 70 a 75 euro boodschappen per week voor 2 personen is echt absurd, misschien wat minder koek en snoep en frisdrank kopen....

Daar komt bij dat je ook nog een hond hebt, een mobieltje, internet etc etc...dat zijn 'luxe' ...kun je je verplichte kosten niet betalen? Dan zou je iets van het luxe moeten gaan schrappen, maar no way, dat jij lekker kunt leven met al je 'luxe' ( en nee dat is niet luxe, maar je hebt het niet nodig, je kunt zonder! )
en wij extra gaan betalen...word eens wakker grietje!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:16

Je schrijft hierboven dat je ook een dieet hebt voorgeschreven gekregen, misschien kom je nog in aanmerking voor een aftrekpost bij je belastingaangifte. Hier is meer informatie te vinden: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... eetkosten/

Een aantal bokkers hebben het al eerder gevraagd en ik doe het ook nog een keertje: waarom vind je dat anderen voor jouw kosten op moeten draaien terwijl je het ook zelf kunt betalen? Ik ben daar oprecht benieuwd naar.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:19

Ik vind het ook hoogst merkwaardig dat jij/jullie deze kosten niet willen betalen, terwijl jullie wel -dan al niet maandelijks- sparen.

Dat je belasting moet betalen over je spaargeld had een vriendin van mij ook last van, echt te bizar voor woorden!! :x

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:22

Humphry schreef:
Inderdaad wat hierboven ook al genoemd is, welkom in de grote mensen wereld!

Plus minus 70 a 75 euro boodschappen per week voor 2 personen is echt absurd, misschien wat minder koek en snoep en frisdrank kopen....

Daar komt bij dat je ook nog een hond hebt, een mobieltje, internet etc etc...dat zijn 'luxe' ...kun je je verplichte kosten niet betalen? Dan zou je iets van het luxe moeten gaan schrappen, maar no way, dat jij lekker kunt leven met al je 'luxe' ( en nee dat is niet luxe, maar je hebt het niet nodig, je kunt zonder! )
en wij extra gaan betalen...word eens wakker grietje!

Ik vind dat ook veel geld. Wij eten ook met z'n tweeen 'dieet' zoveel mogelijk biologisch en gezond, wij komen amper boven de 200p/m.
Als je echt een duur dieet hebt, zoals glutenvrij oid kun je dat opgeven bij de belasting. :j

En ik ben ook oprecht benieuwd waarom jij vind dat jij niet moet betalen en wie je denkt het dan te moeten betalen voor jou?

Met geld omgaan moet je leren... Wij krijgen ook wel eens rekeningen dat ik denk:neeeee, niet nu! Zonde van mn geld. Maar ja... Het moet toch betaald worden. Ik weet ook wel leukere dingen die ik met mn geld kan doen ;)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:24

Even over dat je telefoon abonnement nog een jaar loopt... Vaak kan je tegen betaling van een kleine boete je abonnement omlaag laten zetten. Bij Vodafone kost dat dacht ik 20 euro. Ook in abonnementen zit je nooit helemaal vast.

Boodschappen moeten goedkoper kunnen dan 70 per week. Heb wel vaak gezien dat de meeste diëten vrij duur zijn om helemaal te volgen, omdat je bijna iedere dag een andere broodbeleg soort hoort te eten. Maar vaak kan je ook voedingsmiddelen wisselen, zodat je wel verpakking voor verpakking kan eten. (weet niet of je zo'n voorgeschreven week dieet hebt, maar ben er voor het antwoorden even vanuit gegaan) Ook kan je aan je diëtist vragen naar goedkopere alternatieven. Niks voorgesneden kopen, scheelt vaak ook al best veel geld.

Verder vind ik het alleen al maf dat je een kwijtschelding aangevraagd hebt, terwijl je het geld op de bank hebt staan... Is bij mij nog nooit opgekomen om te doen. Zou me er ook echt voor schamen om dat aan te vragen, terwijl zij kunnen zien dat je het geld gewoon hebt...

Offtopic: belasting betalen over een erfenis... Ook al zoiets raars... Iemand het hele leven hard gewerkt, laat het je na en dan kan je er super veel belasting over betalen. Gewone belastingen prima, maar over spaargeld en erfenissen vind ik altijd echt raar...

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:25

Belasting over je spaargeld begint pas vanaf 20.000 en dan zijn bepaalde zaken als schadevergoeding en erfenis pas vanaf hoger bedrag en dan ook als je het langere tijd op je rekening hebt. Dus niet als je bijvoorbeeld hebt voor een verbouwing. Toevallig net uit gezocht voor opa. Blijft natuurlijk belachelijk voor een relatief laag bedrag. En er zijn wel makkelijke manieren om het te omzeilen.

Spaargeld is van jou en je hebt er met je loonheffing al belasting over betaald. Echt schandalig
Laatst bijgewerkt door Salsa op 19-08-13 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:27

Zoals al vaker is gezegd, welkom in de grote mensenwereld :D Het is heel normaal dat jullie (gemeentelijke) belastingen moet betalen.
Iedereen zou dat geld aan iets anders willen besteden, maar zo zit ons zorgstelsel nu eenmaal in elkaar. En uiteindelijk hebben we daar allemaal weer baat bij.

Ik vind het ook echt vreselijk dat er mensen zijn die onterecht beroep doen op uitkeringen (niet gericht naar TS!) en uitkeringen. Daar zou veel strenger op gecontroleerd moeten worden.

Boodschappen kunnen goedkoper, maar ik vind 70 euro niet veel voor 2 personen per week. Ervan uitgaande dat daar ook huishoudartikelen, lichaamsverzorging ed bij zitten. Netjes en in geval van nood kun je daar altijd nog op bezuinigen.
Ik vind het ook netjes dat jullie wat over blijft sparen en niet alles klakkeloos uitgeven.

marleen_88 schreef:
Dat je belasting moet betalen over je spaargeld had een vriendin van mij ook last van, echt te bizar voor woorden!! :x
Ook dat vind ik jammer, maar ook dat heeft redenen. Je betaald pas vanaf een bepaald bedrag belasting. Ze willen niet dat mensen alles oppotten, de economie draait op geld wat dan ook uit gegeven moet worden.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:34

Grit schreef:
marleen_88 schreef:
Ook dat vind ik jammer, maar ook dat heeft redenen. Je betaald pas vanaf een bepaald bedrag belasting. Ze willen niet dat mensen alles oppotten, de economie draait op geld wat dan ook uit gegeven moet worden.

Ik snap het, maar het wordt je tegenwoordig niet echt makkelijk gemaakt. Er wordt van je verwacht dat je goed gevulde spaarrekening hebt, anders kom je nooit in aanmerking voor een hypotheek. Maar het wordt niet echt gemotiveerd om dat te doen, want dan moet je belasting gaan betalen over je spaargeld.
Daarnaast betaal je al belasting (inkomsten/loon) over het geld, dus het is dan toch van jou? Nee naarmate je meer hebt wordt daar óók weer van geplukt. :n

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:00

je hebt spaargeld ook nodig als buffer bij werkeloosheid, langer wachten op een uitkering, percentage van ww is lager dan je inkomen dus moet je kunnen aanvullen, en inderdaad dubbel belasting betalen omdat je verstandig geld opspaart in plaats van uitgeven aan luxe, vakanties, uitgaan, dure kleding, dure meubels en apparatuur... Dat voelt niet goed...

En dan moet je een groot deel van het geld eerst opmaken voor je voor tegemoetkoming in kosten of een uitkering kunt krijgen terwijl mensen die er op los hebben geleefd en niets reserve hebben er wel gelijk gebruik vn kunnen maken. (heb het niet over mensen die echt niet kunnen sparen hoor...)

Maar inderdaad, kwijtschelden hoort pas als mensen echt te weinig inkomen hebben om te leven als ze die heffingen en lasten ook nog moeten betalen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:18

Misschien kunje vragen of je ook geen inkomstenbelasting meer hoeft te betalen, kun je nog meer sparen!

Welkom in de grote mensen wereld.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:26

Tiggs schreef:
Misschien kunje vragen of je ook geen inkomstenbelasting meer hoeft te betalen, kun je nog meer sparen!Welkom in de grote mensen wereld.

:')

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:34

Tiggs schreef:
Misschien kunje vragen of je ook geen inkomstenbelasting meer hoeft te betalen, kun je nog meer sparen!

Welkom in de grote mensen wereld.

Is dit nu op mij gericht?

Ik vind het niet meer dan logisch om inkomstenbelasting te betalen, dat is mijn punt namelijk niet.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:41

marleen_88 schreef:

Belasting betalen over spaargeld zitten wel wat haken en ogen aan. Men mag tot maximaal €21.139 (poeh poeh..) belastingvrij sparen of €42.278 wanneer men samen woont, getrouwd is of een fiscaal partner heeft. Dit bedrag wordt jaarlijks door de Belastingdienst bepaald. Belastingtechnisch gezien dragen de sterkste schouders in Nederland allang de zwaarste lasten. Rijk worden zul je niet in Nederland.. De definitie van 'rijk' is hierbij achterwege gelaten, het ligt er ook maar net aan wat men onder 'rijk' verstaat.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:48

In mijn ogen moet je dit soort uitgaven gewoon jaarlijks incalculeren.

We kregen zoals alle andere huishoudens een bericht dat we de afvalstoffenheffing en waterschapsbelasting moeten betalen. Allemaal leuk en aardig maar best een duid in ons geldzakkie.

We hadden kwijtschelding aangevraagd omdat we dit eigenlijk niet erbij kunnen hebben.

De stelling die je inneemt verbaast me dan ook enigszins; we kunnen het er niet bij hebben. Dit zijn jaarlijks terugkerende kosten die er gewoon bij horen.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:56

De gemeentebelastingen zijn voor iedereen een flink bedrag! En je krijgt alleen kwijtschelding als je echt echt niet kunt betalen (gelukkig, anders zouden degene die het wel moeten betalen nog meer moeten betalen!). Je hebt geld, dus je kunt het betalen daar is helemaal niets vreemds aan.....