Op jezelf wonen als single jong volwassense... Hoe dan?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:00

wat ik weet is dat het gewoon heel moeilijk en is om t alleen te doen en alles vrij duur is.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:22

Shiloh schreef:
150 euro voor kleding en recreatie is echt niet veel hoor. Ik ben nu ook behoorlijk zuinig aan het leven, maar op zo'n 150 euro zit je echt zo en ik denk bij alles serieus na of ik het wel nodig heb. Zeker als je niet helemaal goed in je kleren zit en hier en daar eens wat nieuws nodig hebt, of als je ook moet reizen om eens iets te doen.

Ik kocht mijn kleding 2de hands. Via MP heb je voor een appel en een ei een andere gaderobe bij elkaar. Geld voor recreatie kon ik me niet permitteren. Ik ging met vrienden het park in, flesje wijn mee, reuze gezellig!
Het is allemaal een kwestie van keuzes maken.

Shiloh

Re: Op jezelf wonen als single jong volwassense... Hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:28

Ja, als het echt moet dan kan het. Maar TS vraagt wat redelijke bedragen zijn om normaal fatsoenlijk rond te komen en wat het kost om op jezelf te zijn.

Ik neem aan dat ze niet vraagt wat het kost om voldoende geld te hebben om op jezelf te wonen en daarnaast op een houtje te bijten. Ik vind 150 euro in de maand heel redelijk en normaal en aan de zuinige kant zelfs.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:29

Muisbal schreef:
De huur is op basis van ongeveer het goedkoopste wat je in Den Haag kan vinden via de sociale huurwoningsector. Zal zo even op een rijtje zetten waar ik op uit kwam met behulp van het Nibud.

Den Haag is ook niet een van de goedkoopste plaatsen van Nederland. Heb je er al iets buiten gezocht?
Als je in zo'n stad wilt wonen zul je dingen moeten opofferen. Ik woon in Amsterdam, net buiten het centrum en heb een mini mini studio voor mezelf, voor EUR 500 in de maand.
Veel van mijn vrienden hebben voor hetzelfde geld net aan een kamer. En ik weet dat het in Den Haag ook aardig tegen die prijzen aan loopt.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:25

Klopt €150,- is redelijk als je normaal bij kas zit.
Maar TS werkt 4 dagen per week. Dan moet je al best een redelijke baan hebben om daar in je eentje leuk van te kunnen leven.

Voglens mij zijn hier nog niet veel bedragen genoemd maar ik zit te denken aan een bedrag van minimaal €1300,- netto om een beetje leuk mee te kunnen komen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:31

Misschien er overheen gelezen, maar op zoek gaan naar een zaterdagbaantje?

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:56

Wat je nu vooral nekt is je studie, die 200 kom je nu tekort. Zou je niet studeren en 5dagen werken kwam je op 100+ uit in de maand.
Als je studie niet te lang meer duurt zou ik nog even goed sparen en dan het huis uit gaan.
Of misschien een huis delen met huisgenoot

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 20:37

Ik zie iemand zeggen dat je van je spaargeld je maandelijkse tekort moet dichten? := Dat lijkt me wel het minst snuggere wat je kan doen :')

Meer werken/zaterdagbaantje/extra baantje... uhmm tsja.. kan. (of kan niet, want ik werk al op zaterdag :+) Al ben ik nu al 4 dagen van 08:15-19:15 van huis en volg nog een thuisstudie. Met m'n huidige baan had ik 5 dagen aan de slag gekund maar ivm studie is dat gewoon niet verstandig.

Buiten Den Haag wil ik niet wonen. Ben hier opgegroeid, heb hier mijn familie en vrienden wonen.

Wilde meer kijken of ik dan echt rare bedragen reken en ik dus een verkeerd beeld had, of dat het gewoon echt nog niet haalbaar is met 4 dagen werk en een studie.
Het zal was wel kunnen als ik het zo van sommigen hoor, maar ik houd graag als basis een bedrag aan waarvan je zonder al te veel zorgen kan leven. Wil er graag gelukkiger van worden door zelfstandig te gaan wonen, niet ongelukkiger :D

En zag ook nog een vrij misplaatste opmerking voorbij komen over spaargeld, dat ouders dat niet voor niets zeggen? Ik zie niet in wat spaargeld ermee te maken heeft, want naar mijn inziens moet je je spaargeld niet gebruiken om maandelijks rond te kunnen komen.

Kijken naar eventueel een all-in particuliere woning vind ik wel een goede tip :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:59

En studentenhuis is geen optie?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:01

Spaargeld gebruiken om te investeren in jezelf (dus je studie nu) is geen probleem. Die uitgave is ook tijdelijk. Spaargeld gebruiken voor de gewone vaste lasten is een ander verhaal, daar moet je inderdaad niet aan beginnen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:19

Lastig, als je niet uitkomt, niet doen. Echter stel je, naar mijn idee, best 'hoge' eisen.. je wilt niet buiten de stad, je wilt niet meer werken (en ja, 8 uur pw is weinig), je vind 150 euro per maand aan uitstapjes en kleding meevallen..

Mijn vriend gaat binnen niet al te lange tijd uit huis, gaat dan zondags en 3 avonden in de week werken (dan kom je op 19 uur uitbetaalt pw uit, ikzelf 16 uur pw) neemt genoegen met een appartementje in een aardig 'slechte' buitenwijk van Haarlem, weet dat hij heel erg op zn centjes moet letten wat betreft leuke dingen, maar hij neemt t allemaal voor lief omdat hij nu gewoon uit huis wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:47

Ik woon ook op mezelf, ben dan wel 17 en woon in een "studenten"huis maar ik denk dat ik je situatie wel redelijk begrijp. Als jouw ouders het geen probleem vinden als jij thuis blijft wonen, heb je dan al eens met ze gepraat over een eventuele bijdrage richting het uit huis gaan? Als jij altijd thuis hebt gewoond is het een héle grote stap om ineens op eigen benen te staan, dat kan ik je wel vertellen. En ja, ik volg een opleiding, werk 25 uur per week naast mijn studie en moet ook nog eens bijlenen op mijn studiefinanciering omdat ik anders gewoonweg niet kan rondkomen, maar het is een kwestie van geven en nemen. Als je op jezelf wilt wonen zul je kopjes als recreatie en kleding écht moeten gaan intomen. Als ik een keer kleding wil kopen moet ik daar een tijdje systematisch geld voor opzij zetten, want zo werkt dat nou eenmaal als je niet zo'n riant inkomen hebt, je woont op jezelf en je doet ook nog een opleiding. Als ik uitga zorg ik dat ik niet zo veel drink of dat ik van tevoren een paar wijntjes drink zodat ik dat met uitgaan niet hoef te kopen. Er zijn zó veel dingen waar je op kan besparen, vooral de kleine dingetjes. Koop Euroshopper in plaats van het A-merk, en kook grote porties. Het is lastig maar het is te doen. Vooral als je huur uiteindelijk maar op 255 neerkomt met huurtoeslag eraf

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:58

Muisbal schreef:
Totaal inkomsten inclusief toeslagen: 1295

Ik heb niet alles gelezen, mijn excuus, maar er valt mij wel iets op. Ongeacht wat de kosten zijn moet je met dit inkomen wat je nu aangeeft ruim rond komen. Ik spreek uit ervaring. Veel van je uitgaven kunnen goedkoper of zijn, in mijn ogen, jaarlijks en niet maandelijks. Hieronder heb ik van je uitgaven een kopie gemaakt en het e.e.a. achter gezet.

Uitgaven:
Huur: 390
Gas: 50
Elektra: 50
Water: 20 is volgens mij jaarlijks
Afvalstoffenheffing/Reinigingsrecht: 20 is volgens mij jaarlijks
Waterschapsheffing: 18 is volgens mij jaarlijks
Rioolrecht: 11 is volgens mij jaarlijks
Telefoon/kabel/internet: 50 kan goedkoper
Zorgverzekering: 130 kan je goedkoper maken d.m.v. je eigen risico te verhogen alleen moet je dit bedrag wel kunnen betalen als er wat gebeurd.
Inboedelverzekering: 9
Aansprakelijkheidsverzekering: 5
Studie: 200
Abonnementen: 50 kan je opzeggen
Verzekering scooter: 60
Onderhoud: 20
Brandstof: 50
Overig vervoer: 10
Kleding ed / recreatie: 150 kan je zo duur maken als je zelf wilt
Niet-vergoedde ziektekosten: 35 ik weet je leeftijd niet maar meestal hoe jonger je bent hoe minder ziektekosten je hebt.
Boodschappen: 160 dit kan goedkoper
Overig huishoudgeld: 20 zou je kunnen weglaten
Totaal uitgaven: 1508

Tevens kan je er ook mee rekening houden dat al je weinig verdient en je belastingaangifte goed doet je veel geld terug kan krijgen. (Dit kan je periodiek laten uitkeren) Ook kan er kwijtschelding worden aangevraagd voor gemeentelijke belastingen en heffingen. Ik zou me ook goed verdiepen in de toeslagen. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:09

160 euro per maand boodschappen voor één persoon?
Voor 2 personen kom ik zelfs goedkoper uit zonder extreem op te letten. :?

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:18

Ik ben 21 jaar en werk 40 uur in de week. Ik doe aan fitness en paardrijden (ik les bij een manege elke 10 weken moet ik betalen) daarnaast ga ik regelmatig shoppen of een borrel doen met vriendinnen.
Als ik uit huis ga dan kan ik dit allemaal nog blijven doen. Ik sta ingeschreven voor een apparement met 2 slaapkamers en de huur is net iets hoger dan €500,- excl stroom, water en gas.
Maar ik ga het eerst zelf even anders doen zodat ik nog langer kan sparen maar toch het huis uit ben. Ik ga op kamers... de kamer is niet heel groot maar m'n bed en een bank passen erin. de huur is €250,- excl gas. Dan kan ik gewoon alles doen zoals ik het nu ook doe en kan ik nog langer sparen.
Ik woon dus nog bij mijn ouders en betaal hun hier ook voor.. namelijk €250,-. Dus het enige wat er straks nog bij mij af gaat is gas, inboedel verzekering en boodschappen.
En ik krijg ook nog huurtoeslag als ik daar kom te wonen. Ik weet alleen niet hoeveel. Als ik in het apparetement kom te wonen voor mijn 23ste krijg ik geen huurtoeslag omdat de huur te hoog is.. Als ik minder dan €300 zoveel aan huur betaal krijg ik huur toeslag

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 07:53

Waterschapsbelasting enzo zijn jaarlijks, maar wel een paar honderd euro dus dat kan afhankelijk waar je woont best 20 euro per maand zijn. In Utrecht kwamen die samen op 30 euro per maand voor 1 persoon en rond de 50 per maand voor 2 of meer personen uit.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:04

Er loopt een topic over leven op bijstands niveau. Daar staan een hoop ervaringen en tips in van mensen die met heel weinig rondkomen. Misschien heb je daar wat aan.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:36

Daarnaast, kleding hoeft niet zo duur te zijn, dure smaak moet je gewoon laten varen, dat is jammer maar ergens moet je op gaan bezuinigen. Overigens is het ook zo dat als je niet veel kleedgeld hebt, je automatisch bij de goedkopere winkels uitkomt. Dat hoeft helemaal niet erg te zijn. Ik heb een periode gehad dat ik nogal krap zat, dus als ik kleding nodig had ging ik naar de Takko, heel goedkoop. Ik vond het zo leuk dat ik met 2 tassen vol kleding thuis kwam voor nog geen €70,- dat ik daar ben blijven shoppen. En ja allemaal stuk voor stuk LEUKE kleding.
Laatst bijgewerkt door PowerReiner op 22-08-13 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:46

Yup, als je niet fulltime werkt en wel een opleiding volgt, dan betekent dat dat je je geen luxe kan veroorloven als dure kleding, uit eten, veel kroegbezoek, abonnementen, etcetera. Dus dat is een keuze. Ik zou er overigens niet vanuit gaan dat je zo'n goedkope woning kunt of wil krijgen. Ik zou inderdaad rekenen met 500-600 euro vaste lasten en 200-300 euro voor eten, kleding, uitjes, e.d. Daar heb ik tijdens mijn studie prima van geleefd. Als je daar aan gewend bent, en je ben straks klaar met je opleiding en je gaat fulltime werken, dan hou je nog over ook.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:57

wow als ik zie dat jullie met 160€/maand aan boodschappen per maand toekomen dan stel ik me vragen wat jullie eten.. ik reken voor 2 personen op maand basis op 500€ boodschappen.. ik eet ook dagelijks vers want vind gezondheid wel primeren op andere dingen maar dat zijn uiteindelijk persoonlijke keuzes die je maakt (en ja, ik verdien misschien wel iets meer ook)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:59

ik vind 160 euro ook krap voor eten, maar ik vind 500 euro voor twee personen echt absurd!

Ik kom nu steeds op mijn eentje rond de 180 euro uit, maar ik moet wel zeggen dat ik vrij regelmatig bij de kantine een broodje haal oid.

Ik kook meestal wel gelijk voor 2-3 personen en eet daar dan 3 dagen van.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:00

Ik vraag me eerder af waar jullie de 8 uur per week vandaan halen? In de op staat 4 dagen in de week, dat is in sommige branches al fulltime. Daarnaast nog een dag studie. Dus weinig extra ruimte om te werken met de tijden die ts aangeeft te werken.
Bovendien is die 1295 inclusief toeslagen, wat in mijn geval al 200 euro is. Dus dan is die 1295 toch niet veel?
Meelezer maar ik begreep dus voorgaande posts niet helemaal..

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:04

Douce schreef:
Ik vraag me eerder af waar jullie de 8 uur per week vandaan halen? In de op staat 4 dagen in de week, dat is in sommige branches al fulltime. Daarnaast nog een dag studie. Dus weinig extra ruimte om te werken met de tijden die ts aangeeft te werken.
Bovendien is die 1295 inclusief toeslagen, wat in mijn geval al 200 euro is. Dus dan is die 1295 toch niet veel?
Meelezer maar ik begreep dus voorgaande posts niet helemaal..

Blijkbaar wat dingen door elkaar gehaald, je hebt helemaal gelijk. Heb het al aangepast Thnx

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:06

dat doe ik bv niet. Ik ga/wil niet koken voor 3 dagen.. iedere dag staat er iets ander op tafel hier.
ik denk dat het er ook aan ligt in welke winkel je de boodschappen gaat doen, en daar ligt het verschil in prijs meestal. Zou ik het goedkoper kunnen maken? Ben er zeker van, maar aan de andere kant stel ik me vragen bij de kwaliteit van sommige producten zoals Aldi of Lidl, dus ik ga niet naar zo een winkels. Maar opnieuw, dat is mijn persoonlijke keuze en ben dus ook bereid om daarvoor extra te betalen.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:08

Nee, 1295 is niet veel, dus nee, het is niet ideaal, maar het is echt wel genoeg om fatsoenlijk van te kunnen leven. Als ik de kosten van mijn paard van mijn huidige inkomen af haal, kom ik ook op ongeveer dat bedrag uit en ik kom echt niets te kort. (Zelfstandig wonend in regio Utrecht.)