Hoever gaan in zekerheid? Student -> paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Re: Hoever gaan in zekerheid? Student -> paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 15:05

Ow moeilijke keuze ja..
Maarja ik ben bijna klaar he. Tegen de tijd dat het zo ver is, mocht ik naar portugal gaan, dan heb ik mijn scriptie al ingeleverd

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:07

pluisje88 schreef:
Ow moeilijke keuze ja..
Maarja ik ben bijna klaar he. Tegen de tijd dat het zo ver is, mocht ik naar portugal gaan, dan heb ik mijn scriptie al ingeleverd

Maar dan heb je nog geen baan, wat als je voor je werk uit huis moet, kan dan je paard mee, ook als het een hengst is.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:15

Tja je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar persoonlijk zou ik toch dat jaartje nog even wachten...

Zelf heb ik een jong paard gekocht toen ik 18 jaar was, net begonnen met studeren en ook nog heel wat jaar moet. Ik wist dat student zijn en een eigen paard hebben knap lastig is, zeker als je 0,0 support van je ouders krijgt. Maar toch heb ik het toen gedaan, ben gewoon in het diepe gesprongen. Alleen ik wist dus wel dat ik voorlopig nog aan het studeren zou zijn en dat moest zien te combineren met een eigen paard, een beetje zekerheid op inkomen (stages, stufi, goed bijbaantje). Als voor mij toen het afstuderen er aan zat te komen, stages en stufi weg zouden vallen en het maar afwachten is of je wel aan het werk komt had ik die aanschaf van die jonge hengst wel degelijk uitgesteld tot ik meer zekerheid over mijn inkomen én daginvulling had.

Het is namelijk wel belangrijk om te weten dat je goed rond komt met alles, financieel maar ook qua tijd. Een paard kost je nou eenmaal gewoon tijd om te verzorgen en het is heel erg stal en paard afhankelijk hoeveel tijd dat paard jou gaat kosten. Heb je een paard die je bijvoorbeeld rustig een weekje kan laten staan en dan zo onbezorgd weer op kan stappen en weg kan rijden en een stal waar de hele verzorging gewoon word gedaan dan heb je toch heel wat meer lucht dan wanneer je moet mesten, voeren, buiten/binnen zetten etc. Ook kun je nog eens een paard treffen die je echt elke dag wel wat moet laten doen, longeren, rijden, buitenritje, laten springen weet ik het wat omdat het anders gewoon linke soep word ohz.

Ik moet zeggen dat ik echt heel blij ben met een nuchter paard die ik rustig eens kan laten staan zonder dan met gevaar voor eigen leven op te stappen. En met een stal waar alles echt top geregeld is, waar hij z'n voer netjes krijgt, buiten komt en 's avonds weer in een schone stal staat. Heb wel eens dagen gehad dat ik echt blij was dat ik 's avonds even niet naar die paarden hoefde, of wanneer ik een goede week goed ziek was dat ik gewoon weet dat het wel goed komt met mijn paard. Wel vraag ik dan (erg lieve) stalgenootjes even of ze een extra oogje in het zeil willen houden voor me.. Dat geeft gewoon zoveel meer rust.

Afgelopen jaar heb ik 3 dagen stage gelopen, hele dag op kantoor, snel naar huis wat eten en dan hup naar het werk en dan 's avonds laat mijn eigen nog doen. Ik was blij dat het voor 3 dagen in de week was en niet voor 5 dagen, die overige 2 dagen kon ik de paarden gewoon wat eerder doen en was ik 's avonds ook wat eerder thuis. Dat had ik wel nodig, ben bang dat het me anders opgebroken had. Plus dat ik ook heel blij was dat ik gewoon thuis woon, geen huishouden hoefde te doen etc. Toen ik studeerde (+ bijbaantje) en samenwoonde met mijn ex en ook mijn paard net uit de opfok kwam redde ik het allemaal echt niet qua tijd, een sociaal leven had ik toen absoluut niet. Dat is ook iets om echt even over na te denken, hoe gaat het er straks uit zien als je werkt? Ik neem aan dat je ouders het ook wel prettig vinden als je hen thuis ook voort helpt zolang je thuis woont (mee helpen in de huishouding, wellicht kostgeld betalen e.d.), en als je op jezelf zou gaan? Hoe gaat het dan.. Natuurlijk kun je er nooit 100% zeker van zijn maar ik zou er wel goed over nadenken..

En je kan het altijd uitproberen, reken uit hoeveel je in de maand kwijt bent aan je paard en vaste lasten etc. Zet dat opzij. Reken uit wat je ongeveer kwijt zou zijn aan je paard qua tijd en ga in die tijd voor nu even wat anders doen (sporten, bijleren op het gebied van paarden, werken, etc.). En probeer daar dan ook heel goed je dicipline in te hebben, even overslaan kan gewoon niet want dat kan straks ook niet als je dat paard wel op stal hebt staan. Schuiven in je planning kan wel... Tot op zekere hoogte natuurlijk. Dat geld ook voor het geld wat je opzij zet, probeer daar niet aan te komen want dat geld heb je straks uitgegeven aan je paard.

Als je daar gewoon goed mee uit komt, dan zeg ik doen en spring in het diepe meid! Als het knap lastig is en je eigenlijk (wees dus realistisch voor jezelf!) smokkelt in je tijd / geld dan weet je dat het beter nog maar even niet kan doen.... ;)

En voordeel; je bouwt ondertussen een mooi spaarpotje op! Leert een bult bij omtrent paarden bv. of hebt een mooie conditie opgebouwd. :)

Snap je heel goed hoor ik had voor dat ik een eigen had ook erg veel stress van bijrijd en verzorgpaarden, je hebt er gewoon niks over te zeggen en elke keer weer afscheid moeten nemen is gewoon niet leuk. Nu ik mijn eigen paard heb rijd ik ook veel makkelijker paarden van anderen, ik bouw een echte band op met mijn eigen, daarmee plan ik en maak ik dromen met de paarden van anderen kan ik nu (wat ik eerder gewoon niet kon) denken; "Ik zie wel waar het schip strand! Als ik hem morgen niet meer rijd, prima, als ik er over bij wijze van 2 jaar nog mee rijd ook prima. :P "

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:40

Heel herkenbaar! Ik heb hetzelfde gehad :)

Ik heb een veulen gekocht toen ik in jaar 2 van mijn opleiding zat. Ik had een (naar studentenmaatstaven) erg goedbetaalde bijbaan en voor het eerst van mijn leven had ik budget voor een eigen beestje! Ik heb nog geen spijt gehad, ook financieel gezien niet. Wel heeft hij al behoorlijk wat gekost aan dierenartskosten e.d., maar dat had ik gelukkig ingecalculeerd. Qua tijd is het allemaal wat makkelijker met een jonkie, want hij staat natuurlijk lekker paard te wezen. Met een volwassen paard had ik het denk ik wat moeilijker gehad qua tijd met een fulltime studie + minimaal 24 uur werken (en meestal meer).

Mijn ouders kunnen me financieel niet ondersteunen, mocht het nodig zijn. Mijn vriend eventueel wel. Ook wonen wij al samen en is dat financieel gezien ook stabiel, dus daar zal de komende tijd waarschijnlijk niet teveel in veranderen. Volgend jaar ga ik een baan zoeken, dat wordt wel een spannende tijd. Maar inmiddels heb ik al een flinke buffer opgebouwd. En anders blijft hij lekker een jaartje langer staan :D maar dat is, zoals het er nu uitziet, niet nodig.

Gezien het feit dat je nog thuis woont, neem je wel een risico met aanschaffen. Onderschat de kosten niet van op jezelf wonen, verhuizen en dat soort dingen. Ik zou daarom wachten tot je bent afgestudeerd en eventueel al op jezelf bent, ook omdat je nog geen band hebt met dit paard en schijnbare buitenkansjes komen er vast nog wel meer. Maar ja, soms is verstandig zijn helemaal niet het leukst en moet je gewoon een sprong nemen O:)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:50

Ken je lusitana persoonlijk?

Want gewoon naar de feiten gekeken... lijkt dit geen slim plan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:06

Heb heel het topic gelezen en goh, moeilijk ..
Je hebt nu al een vast inkomen per maand als ik het goed begrijp? Dit blijft sowieso? Ook als je afgestudeerd bent en niet meteen werk vindt?

Verder .. tijd .. echt waar: niet onderschatten :+
Ik werk niet (meer) fulltime, heb er 2 lopen waar ik alles zelf voor doe & regel en ik kom er maar weinig aan toe om echt iets met de pony's zelf te doen. Nu is dit hier geen ramp, ze staan 24/7 buiten en ik geniet al van het feit dat ze in een propere weide/stal staan en dat ze hun eten & drinken hebben. Maar als je wel de behoefte hebt om echt met je paard aan de slag te gaan en je gaat ook nog eens fulltime werken .. Nuja, ik ben ook niet 100% gezond, dus dat zal ook wel meespelen, mensen die daar geen last van hebben zullen het ook allemaal anders kunnen aanpakken ;)

Of je persé dit paard, een hengst zijnde, moet kopen .. Ik weet het niet, dat moet je echt voor jezelf uitmaken. Weet wel dat er heel wat haken & ogen zitten aan het hebben van een hengst, dan kan hij nog zo braaf zijn als die wil, het geeft toch vaak problemen. Nu heb je een stal waar die mag staan, kan die ook buiten komen? Of ga je elke dag met een tikkende tijdbom moeten werken? En wat als er met die stal wat is, of jij moet verhuizen voor je werk of ... ga je een andere stal vinden?

Paarden brengen zorgen mee, of ze nu gezond zijn of niet. Ik steek naast de tijd die ik op stal spendeer ook nog veel extra tijd in mijn paarden (dingen uitzoeken, opzoeken, ivm eten, ziektes, problemen die ik tegenkom, .. ). Hier draait eigenlijk alles om de paarden .. Werk & paarden .. Nu heb ik zelf niks anders nodig, maar vele andere mensen vaak wel, dus daar moet je rekening mee houden. En of je nog 10 jaar thuis wil blijven wonen is ook nog maar de vraag natuurlijk ;)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 17:15

Evelijn schreef:
Ken je lusitana persoonlijk?

Want gewoon naar de feiten gekeken... lijkt dit geen slim plan.

Op welke feiten doel je als ik vragen mag? Is het je conclusie over dit paard? Of over een paard in het algemeen?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:35

Ik denk dat Evelijn doelt op de situatie die jij schetst, TS. Natuurlijk kunnen wij niet zo precies in je agenda, noch je portemonnee, kijken, maar van buitenaf denken zo te zien aardig wat van de bokkers die hier reageren dat dit niet het ideale moment is.

Zelf zou ik uitkijken dat je je niet teveel laat leiden door 'verliefdheid' op dit paard. Hoewel ik dat aan de ene kant heel goed kan begrijpen, 'niet een hand vol, maar een land vol' geldt ook voor paarden; duik er niet in omdat je je opgejaagd voelt uit angst het 'perfecte' paard mis te lopen. Haastige spoed is zelden goed. :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:06

Juist Hanmar... en dan vooral ook nog voor een eerste paard een hengst uit een ver land. Terwijl je weinig ervaring hebt en dit je eerste echte eigen paard worden. Dan kan je wel denken dat het via een Bokker vertrouwt is maar dat zijn ook gewoon mensen... als jullie elkaar niet persoonlijk goed kennen lijkt me dat lastig in te schatten of het paard echt klikt... ik zou het al lastig vinden om voor mijn zusje een paard uit te zoeken.