lesbisch of homo zijn en je kind laten dopen . kan dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aprils_joke

Re: lesbisch of homo zijn en je kind laten dopen . kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 11:57

de enige reden die ik zou kunnen bedenken om in een kerk te trouwen is de sfeer en de mooie locatie.

(en in mijn geval) een antiliaans kerkkoor ohhhhh die zingen zo mooi (zwijmel ) :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:08

Ik denk eerder dat dat binnen de RK kerk ‘erger’ (vaker voorkomt) dan elders, omdat het er bij hoort om te doen. RK heeft ook veel meer rituelen en ceremonies, buiten het dopen en trouwen om. Misschien bang om raar aangekeken te worden als het niet gebeurd?

Maar om je mond vol te hebben van de RK-kerk, maar vervolgens wel voor die kerk trouwt, doopt en begraaft is op z’n zachts gezegd raar. Doe het dan gewoon niet. :=

Een doop is eigenlijk niks meer dan een plens (heilig) water over je hoofd, de achterliggende gedachte is dat je het kind opneemt in de Christelijke gemeenschap, verbindt aan Jezus en God en in Zijn ‘gedachtegoed’ opvoedt. En er zijn zelfs die zo ver gaan dat je zonder doop niet tot Jezus kan komen of zelfs niet in de hemel kan komen.

Het is een symbolisch ritueel die zo’n 2000 jaar geleden is ontstaan :P

Aprils_joke schreef:
de enige reden die ik zou kunnen bedenken om in een kerk te trouwen is de sfeer en de mooie locatie.
De meeste RK-kerken zijn zeker mooi, met beelden e.d.. In Italië zijn ze echt schitterend, stuk voor stuk. De protestantse kerk heeft erg weinig met beelden e.d. Die zijn – als je dat argument gebruikt- erg saai dan om in te trouwen. (vind ik dan :P )

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 13:11

heeft iets sprookjes achtig he in een kerk trouwen :j
ik trouw dan liever in een kasteeltje ofzo.
dan hoef ik die elle lange verhalen niet aan te horen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:34

Je kan ook in veel kerken zonder christelijke dienst :D huur je alleen de lokatie en regel je verder alles lekker zelf!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:41

Ik heb in Amerika wel eens een doop meegemaakt van een (geadopteerde) tweeling van een lesbisch stel. Ze werden gedoopt in de zee. Echt heel erg mooi.
Het was in de gemeente waar mijn tante lid van is. Ik weet niet precies wat voor soort kerk het is, maar iets van vrijzinnig protestant. Niet katholiek in ieder geval.

Het is wel een van de progressiefste kerken van Amerika, maar dat lijkt me duidelijk. :D

Er zullen in Nederland ook wel gemeenten zijn die er niet negatief tegenover staan, maar daar moet je dan wel al lid van zijn neem ik aan. Je kunt niet gaan googelen en dan naar die gemeente bellen of ze je kind even willen dopen.

EDIT: Ik zie nu dat je zelf niet gelovig bent. Waarom zou je dan je kind willen laten dopen? Volgens mij heb je dan niet echt een idee van wat de doop inhoudt.

Mijn opa is pas rond zijn 30e gedoopt in de hervormde kerk. Moest van mijn oma, anders wilde ze niet trouwen. Vind ik eigenlijk heel triest want gelovig is hij nooit geweest. Hij deed wel alles braaf mee.

Dopen zonder dat je gelovig bent vind ik eigenlijk heel disrespectvol naar het ritueel zelf. Dan wordt het 'een toneelstukje'.