Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:27

Stug en onvriendelijk: in welk dorp heb jij die ervaring gehad en wat droeg jij er zelf aan bij dat ze je wel vriendelijk benaderde?

Ik woon op een manege annex camping en dus zijn hier veel toeristen met paarden uit het westen en ut de steden. Ik merk vaak dat deze me juist niet begroeten en als ik ze gedag zeg ze net zo reageerde als ik toen ik hier nog niet zo lang woonde: ken ik die persoon, wat moet ze van me?

Mensen zijn hier juist heel open. De achterdeur staat niet voor niks meestal open

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:32

ikzelf woon nabij Amsterdam en heb een ex wonen in Friesland.
Taal ligt me niet, vrienden van hem zeiden doodleuk 'wij gaan geen NL praten, jij leert maar Fries', nee viel me niet mee daar.
Friesland verder vind ik een onwijs mooie provincie, maar voor mij ligt alles toch even te ver weg.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:37

Napie schreef:
Stug en onvriendelijk: in welk dorp heb jij die ervaring gehad en wat droeg jij er zelf aan bij dat ze je wel vriendelijk benaderde?

Ik woon op een manege annex camping en dus zijn hier veel toeristen met paarden uit het westen en ut de steden. Ik merk vaak dat deze me juist niet begroeten en als ik ze gedag zeg ze net zo reageerde als ik toen ik hier nog niet zo lang woonde: ken ik die persoon, wat moet ze van me?

Mensen zijn hier juist heel open. De achterdeur staat niet voor niks meestal open

Stug is echt zo'n vooroordeel over Friezen... Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Randstedelingen begroeten weliswaar niet iedereen die ze op straat tegenkomen (zou ook geen doen zijn), maar ze zijn vaak wel opener tegenover nieuwe dingen. Wat mij in de noordelijke provincies altijd opviel, is dat het lang duurt voordat iemand die 'anders' is (bvb andere kledingstijl, accent, huidskleur) geaccepteerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:39

Fiffil ik kom graag eens! Tram en metro Hoe gevaarlijk moet je wel niet fietsen? :oo

Ik moet alles fietsen 40 minuten naar de bus half uur de supermarkt en de pin automaat , maar mijn ouders wonen in [plaats] op loopafstand van de winkel straat. Maar net waar je zit

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:40

Nou zeg napie,waarom zou ik nou onvriendelijk geweest zijn,voel je je soms aangesproken? Ik zal aan mijn vriendin vragen hoe het dorp heette,maar ik kwam een winkel binnen waar men weigerde om over te schakelen van het echte fries naar verstaanbaar nederlands. Verder zijn we met schoolreis ook in friesland geweest in verschillende dorpjes,maar in de kleine dorpjes VIND IK de mensen tot nu toe gewoon onvriendelijk en stug naar buitenstaanders. Friesland is prachtig,alleen ik zou er niet kunnen wonen.

Ik ging met een open blik overigens naar friesland,dus niks vooroordeel hoor. Ik vond Leeuwarden wel overigens leuk en gezellig. Daar namen ze je t niet kwalijk als je t fries niet begreep.

Om maar op niemands tenen te gaan staan,ik veroordeel heus niet alle friezen bij deze. Maar ik vertel waarom ik me er niet thuis zou voelen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:45

Mensen zijn hier wel voorzichtiger met hun mening en humor. Ik heb mijn hart niet bepaald op de tong liggen en flap alles eruit. Daar moesten sommige collegas wel aan wennen.

En wel of niet fries praten: ik vind het wel grappig dat mensen bij mijn vriend in de omgeving zeggen dat ik fries praat of een fries accent heb.....sommige mensen van buten denken dus zelfs dat ik fries tegen hun praat omdat ze weten dat ik uit friesland kom dus ik dus fries alleen praat. Soms lijkt een fries die nederlands praat toch fries te praten. Op het begin verstond ik sommige van mijn collegas niet terwijl die nauwelijks fries praten. Brabant vind ik ook moeilijk om te verstaan, twents ook, is een kwestie van omschakelen en wennen

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:48

Napie schreef:

Ook mijn ervaring, ik woon 14 jaar in Friesland en ik kom echt weinig onvriendelijke en stugge mensen tegen hoor. :')
Friesland is ook gewoon Nederland, vrijwel alle Friezen kunnen ABN spreken en ze doen er echt niet moeilijk over als je geen Fries spreekt. Ik spreek ook geen Fries. Ik kan het wel, maar ik spreek het niet. Nooit problemen mee gehad.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:49

Hier een geboren en getogen Fries, die geen Fries spreekt. Opgegroeid met een "import" vader waardoor we thuis Nederlands spraken. Het Fries versta ik wel net zo goed als het Nederlands.
Met veel plezier woon ik in deze provincie. Voor studie heb ik uitstapjes gemaakt naar grote steden in andere delen van het land. Ook daar heb ik me prima vermaakt. Ik zou ook kunnen aarden in andere delen van het land, maar in Friesland heb ik mijn roots. Ook zijn hier woningen te vinden waar je je paard bij huis kunt hebben voor dezelfde prijs waarvoor mijn broer (destijds) in Amsterdam een flatje met 1 slaapkamer kocht. Nu woon ik zelf erg achteraf en rustig, maar we hebben hier een aantal erg leuke stadjes waar van alles is te beleven. Zo is Sneek hier favoriet (waar mijn broer tegenwoordig woont, het bloed kruipt...). Ook Bolsward en Harlingen zijn leuke plaatsen. Verder de grotere steden als Leeuwarden en Drachten niet mijn favoriet, maar voldoende vertier voor wie dat zoekt. In deze steden wordt vaak Stadsfries gesproken, waardoor het prima te volgen is voor een niet Fries. Ook in deze bioscopen draaien de nieuwste films, zijn er theaters waar wordt opgetreden, hangt er in de H&M de nieuwste mode etc. Wel moet je vaak vanuit een dorp een eindje reizen, dat is zo. Zoals eerder aangehaald went dat wel erg snel.

Zoals gezegd woon ik echt op het platteland in een dorp en ik kan mij voorstellen dat mensen in eerste instantie stug kunnen overkomen. Hoewel wij wel de gewoonte hebben om ieder een goedendag te zeggen. In een stad kijkt men daar maar vreemd van op. Toch is het vaak zo dat men je even moet leren kennen en je dan juist veel aan elkaar hebt. In een dorp zijn onderlinge contacten juist heel belangrijk. Je bent wel op elkaar aangewezen. Wat jij goed kan doe je voor een ander en wat een ander goed kan doet íe voor jou. Waar ze (ahum...we) niet van houden is ze wel even vertellen hoe het moet, want daar bereik je inderdaad niets mee. Voor mijn zijn deze contacten juist heel waardevol en oprecht. Niet vluchtig een beetje gezellig doen, maar juist voor elkaar staan als het even minder gaat en dat is wat ik hier ervaar. Maar volgens mij geldt dat haast voor alle klein dorpse gemeenschappen en is dat niet uniek in Friesland. Eigenlijk zijn we hier heel normaal... :D

Wel grappig om te zien dat er aardig wat Frisismen staan in de berichtjes van de Friese mensen. Zoals Fries praten dat zeggen we alleen hier...
Laatst bijgewerkt door Barron op 10-08-13 19:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:50

Ik denk dat het er ook wel mee te maken heeft waar je terecht komt. Op mijn werk is de voertaal over het algemeen gewoon Nederlands, we hebben een groepje verschillende culturen/van verschillende provincies afkomstige collega's. Dat is al heel fijn.
Ik versta Fries overigens prima, maar vraag me geen woord uit te spreken want dan lach je je suf. Als iemand in het Fries tegen me begint uit gewoonte, antwoord ik in het Nederlands en dan hebben ze snel door dat ik uit het zuiden des lands kom. :D :D Dan schakelen ze vaak gewoon over op het Nederlands hoor.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:51

xSwanHeart schreef:
Napie schreef:

Stug is echt zo'n vooroordeel over Friezen... Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Randstedelingen begroeten weliswaar niet iedereen die ze op straat tegenkomen (zou ook geen doen zijn), maar ze zijn vaak wel opener tegenover nieuwe dingen. Wat mij in de noordelijke provincies altijd opviel, is dat het lang duurt voordat iemand die 'anders' is (bvb andere kledingstijl, accent, huidskleur) geaccepteerd wordt.

Ik woon nu sinds 2 jaar in Friesland voor mijn studie en mijn ervaring is juist dat de meeste Friezen heel geïnteresseerd en open zijn tegenover nieuwe mensen. Je blijft inderdaad wel een beetje een buitenstaander want je komt toch uit het buitenland ( :+ ) maar als je eenmaal 'binnen' bent gaan ze voor je door het vuur. Ik woon dan ook nog eens in een klein dorpje en mensen hier zijn altijd heel enthousiast als ze eens iets anders tegenkomen dan de gewone dorpsfries zeg maar...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:53

Dat klinkt erg gezellig Barron :D

Ik woon nu ook in een heel klein dorpje hoor,ik geloof 1300 inwoners. Ik vond het erg fijn hoe snel ik opgenomen werd in mijn nieuwe buurtje.

Ja hier ben ik ook 'import' :P

Ik ken dankzij een vriendin van me wel wat friese woorden. Maar als ik die uitspreek,zou een echte fries me uitlachen denk ik zo.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:56

Ik ben geboren en opgegroeid in de binnenstad van Dokkum. Een hele mooie plek voor toeristen maar niet om werk te vinden... want dat is er amper. Ik ben gek op Amsterdam maar ik zou er niet willen wonen. Nu woon ik in een gehucht in Holstein (Duitsland) sinds vorig jaar januari en een aantal mensen passen echt op mij en hebben ook aardig respect voor mij. Ik fiets 22 km per dag om naar mijn werk en weer naar huis te gaan (ik werk als groom, dus ik beweeg wat af op een dag), tijdens die fietsuurtjes kom ik heel wat mensen tegen. 70 % van de voorbijgangers draait het hoofd weg -O- Zo extreem heb ik dat niet in Friesland mee gemaakt. Voordeel ik woon een half uur van Hamburg en die stad doet mij erg aan Amsterdam denken.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:59

Ik ben opgegroeid bij Amsterdam, daarna een paar jaar midden in het centrum van Haarlem gewoond en nu woon ik dus in Leeuwarden sinds anderhalf jaar.
En eerlijk, ik heb het prima naar mijn zin :)
Ken nog niet heel veel mensen (al verandert dat snel na Roosch haar topics haha) maar over het algemeen zijn mensen gewoon vriendelijk.

Fries heb ik geen probleem mee, ik spreek het niet maar als je goed luistert en mensen niet te plat praten pik je het echt heel snel op.
De familie van mijn schoonmoeder beginnen vaak netjes in nl en gaan na 2 zinnen onbewust over in het fries, moet eerlijk zeggen dat ik dat altijd wel grappig vind.
Heb wel van mijn schoonfamilie gehoord dat je er in sommige dorpjes als import niet echt tussen komt, maar dat is in kleine dorpjes ergens anders in nederland volgens mij vaak ook zo.
Huizen zijn echt veel goedkoper, we zijn nu aan het rondkijken voor een koophuis en waar je hier een hoekhuis voor hebt staat bij mijn moeder in het dorp 1 oud appartement te koop.

Nadeel is het heen en weer rijden. Feestjes en verjaardagen van vrienden en familie is vanaf hier 1-1.5 uur rijden dus op zich prima te doen, doe het alleen liever niet 3 keer per maand haha.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:59

De meeste Friezen kunnen het juist erg waarderen als je een poging doet om Fries te spreken. Ik voel me er ook niet gemakkelijk bij en dat als als geboren en getogen Fries :o . Oeps. Toch heb ik het eens geprobeerd toen ik bij de visboer stond te wachten. Een oude man sprak me aan in het Fries. Ik dacht ach wat kan het schelen, hij kent me niet ik probeer het gewoon. Helaas kwam er een heel gesprek tot stand, waardoor het zweet me af en toe uitbrak. Dat heeft niet zozeer met de woorden te maken, want die ken ik allemaal wel, maar de zinsopbouw is vooral ook anders.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:00

Snoevie schreef:
Ik zou absoluut niet in friesland kunnen aarden,wellicht wel in de grotere steden misschien trouwens,maar in de kleinere dorpjes vind ik de mensen erg stug en onvriendelijk,sorry :o

Ik kom uit Amsterdam en daar voel ik me thuis,helaas omdat het wonen te duur werd naar West-friesland verhuisd,al vond ik het daar ook flink wennen,maar ik heb me goed aangepast.

Dat ligt dan grotendeels aan jezelf. De meeste Friezen zijn vriendelijk en behulpzaam.

Yv_

Re: Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:03

Ik vind Drachten echt een geweldig stadje :D. Of dorp, weet ik het wat het is :P.
Maar zou nooit van mn leven in het Noorden of Zuiden van Nederland willen wonen :n.

Ben geboren in Den Haag en heb daar een aantal jaar gewoond en ben daarna met mijn ouders naar een omliggend dorp verhuisd. De steden Rotterdam en Den Haag liggen op 20 minuutjes rijden, maar hier is gelukkig genoeg groen en een heerlijk strand. Stad zal ik ook niet meer willen, maar zo rustig als dat het in Friesland over het algemeen is zou ik ook niet kunnen.

Overigens niet omdat ze zogenaamd stug of wat dan ook zijn, ik heb juist het tegenovergestelde meegemaakt: hartelijk en vriendelijk. Maar gewoon.. de afstanden, te veel rust...
Limburg vind ik echt een vreselijke provincie :=

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:04

Geboren en twintig jaar lang getogen in Drenthe, inmiddels al 20 jaar woonachtig in Friesland. Achtereenvolgens in Sneek, Burgwerd (klein dorpje bij Bolsward), Hallum (iets groter dorpje bij Dokkum) en nu in Harlingen. Een stad, volgens de Elfstedencommissie, maar in een kwartier fiets je van de ene kant van de stad naar de haven aan de andere kant :-)

In een paar minuten rijd je de snelweg A7 op naar respectievelijk Noord-Holland (afsluitdijk) of Joure-Meppel-Zwolle. In een uur sta ik op Schiphol en dan heb ik de auto al geparkeerd. Hier in de 'stad' kan ik alles makkelijk op de fiets doen.

Dus kan ik mij in Friesland thuis voelen? Ja hoor, en de taal had ik ook in een paar maanden onder de knie :D Niet dat ik het vaak spreek, maar kan het wel, en lezen en schrijven gaat mij beter af dan sommige geboren Friezen. Nu moet ik wel zeggen dat ik vrij snel overal kan aarden en vrij taalgevoelig ben. Stugge mensen heb ik hier trouwens in al die twintig jaar nog nooit meegemaakt en ik ben overal steeds gewoon geaccepteerd, ondanks mijn onmiskenbare oostelijke accent.

Zoals Barron al zegt, het stads-Fries is vrij goed te volgen voor 'buitenstaanders'. Eén van mijn eerste keren in Sneek, hadden twee jongens ruzie. Zegt de een tegen de ander: "Nou must ophouwe maat, anders sak die vannacht de loopplank veur 't skip vut stele!" en ik begreep toch zonder mankeren wat hij zei :')

Oh, en we hebben strand!! Je moet niet net even met je ogen knipperen want dan ben je er al voorbij, en comfortabel zwemmen is praktisch alleen mogelijk bij hoog water, maar toch, het is er :D

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:05

Ik zou absoluut niet in Friesland kunnen of willen wonen. :n

Ook niet in Groningen..

Dat komt meer door de taal en waar ik zelf vandaan kom (Brabant).
Ik zou op dit moment nooit uit Brabant willen verhuizen :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:07

FriesWytske schreef:
Snoevie schreef:
Ik zou absoluut niet in friesland kunnen aarden,wellicht wel in de grotere steden misschien trouwens,maar in de kleinere dorpjes vind ik de mensen erg stug en onvriendelijk,sorry :o

Ik kom uit Amsterdam en daar voel ik me thuis,helaas omdat het wonen te duur werd naar West-friesland verhuisd,al vond ik het daar ook flink wennen,maar ik heb me goed aangepast.

Dat ligt dan grotendeels aan jezelf. De meeste Friezen zijn vriendelijk en behulpzaam.

ja welja joh,waarom zou t meteen aan mij moeten liggen?. Mijn ervaring was toen niet zo,maar daarmee zeg ik niet dat alle friezen stug zijn? mag je dan alleen maar positief spreken? dit is gewoon mijn ervaring,mag toch ook?
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 10-08-13 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Ik ben een geboren en getogen fries. Ik woon in een klein gehuchtje met niet aardige buren, helaas... :( voor zover ik weet ook geboren en getogen friezen...
Je kunt hier idd de achterdeur open laten staan, maar vroeg of laat wordt ook hier de boel leeggestolen. We hebben hier luie inbrekers die liever een open deur of een niet afgesloten auto opzoeken :D
Ik heb verder niets met Friesland, op de Friese taal na :D
Geef mij maar bossen, bergen en elke dag mooi weer {:} . ik woon hier nou eenmaal en blijf hier waarschijnlijk ook wel hangen, maar als ik de kans krijg, emigreer ik naar een warm land *\o/*

Yv_

Strand Heem toch? Daar ben ik ook weleens geweest :D. Maar da's toch geen strand? Nepstrandje?

Ik ken trouwens wel 2 woorden fries: beppe en pake, geen idee hoe je het schrijft :').

Heb een hele leuke stage op een westernstal in Friesland gehad en daar heb ik het echt ontzettend naar mn zin gehad. Maar echt wonen? Nee..

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:11

Waar ben je op training geweest ? :+ PMO Drachten?
Ik ben Belg maar heb Nederlandse roots en als het kan zou ik meteen naar Friesland verhuizen!
Zo leuk daar, voel me daar eerder thuis dan in het oh zo geweldige Belgenlandje *ahum*
Ben er al een paar x geweest : Heerenveen, Drachten, Sneek, Leeuwarden, ....

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:12

Yv_ schreef:
Strand Heem toch? Daar ben ik ook weleens geweest :D. Maar da's toch geen strand? Nepstrandje?

Ik ken trouwens wel 2 woorden fries: beppe en pake, geen idee hoe je het schrijft :').

Heb een hele leuke stage op een westernstal in Friesland gehad en daar heb ik het echt ontzettend naar mn zin gehad. Maar echt wonen? Nee..
Strand Heem ligt bij Opende (in de buurt van Drachten) en het valt overigens onder Groningen. Dat is bij een zandput. Ik bedoel het stukje strand bij Harlingen zelf, aan de Waddenzee. Dus met écht zout water ;)

Oh en beppe en pake zijn allebei goed geschreven :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:16

No_worries schreef:
Yv_ schreef:

Strand Heem ligt bij Opende (in de buurt van Drachten) en het valt overigens onder Groningen. Dat is bij een zandput. Ik bedoel het stukje strand bij Harlingen zelf, aan de Waddenzee. Dus met écht zout water ;)

Oh en beppe en pake zijn allebei goed geschreven :D

Wij gaan meestal naar het strand bij De Wilgen of gewoon naar Lemmer :P

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:17

Ennuuuh, Makkum Beach niet vergeten hea! {:} _/-\o_ :')