Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Napie schreef:Stug en onvriendelijk: in welk dorp heb jij die ervaring gehad en wat droeg jij er zelf aan bij dat ze je wel vriendelijk benaderde?
Ik woon op een manege annex camping en dus zijn hier veel toeristen met paarden uit het westen en ut de steden. Ik merk vaak dat deze me juist niet begroeten en als ik ze gedag zeg ze net zo reageerde als ik toen ik hier nog niet zo lang woonde: ken ik die persoon, wat moet ze van me?
Mensen zijn hier juist heel open. De achterdeur staat niet voor niks meestal open
Napie schreef:Stug en onvriendelijk: in welk dorp heb jij die ervaring gehad en wat droeg jij er zelf aan bij dat ze je wel vriendelijk benaderde?
Ik woon op een manege annex camping en dus zijn hier veel toeristen met paarden uit het westen en ut de steden. Ik merk vaak dat deze me juist niet begroeten en als ik ze gedag zeg ze net zo reageerde als ik toen ik hier nog niet zo lang woonde: ken ik die persoon, wat moet ze van me?
Mensen zijn hier juist heel open. De achterdeur staat niet voor niks meestal open

Dan schakelen ze vaak gewoon over op het Nederlands hoor. xSwanHeart schreef:Napie schreef:Stug en onvriendelijk: in welk dorp heb jij die ervaring gehad en wat droeg jij er zelf aan bij dat ze je wel vriendelijk benaderde?
Stug is echt zo'n vooroordeel over Friezen... Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Randstedelingen begroeten weliswaar niet iedereen die ze op straat tegenkomen (zou ook geen doen zijn), maar ze zijn vaak wel opener tegenover nieuwe dingen. Wat mij in de noordelijke provincies altijd opviel, is dat het lang duurt voordat iemand die 'anders' is (bvb andere kledingstijl, accent, huidskleur) geaccepteerd wordt.
) maar als je eenmaal 'binnen' bent gaan ze voor je door het vuur. Ik woon dan ook nog eens in een klein dorpje en mensen hier zijn altijd heel enthousiast als ze eens iets anders tegenkomen dan de gewone dorpsfries zeg maar... 

Zo extreem heb ik dat niet in Friesland mee gemaakt. Voordeel ik woon een half uur van Hamburg en die stad doet mij erg aan Amsterdam denken. 
. Oeps. Toch heb ik het eens geprobeerd toen ik bij de visboer stond te wachten. Een oude man sprak me aan in het Fries. Ik dacht ach wat kan het schelen, hij kent me niet ik probeer het gewoon. Helaas kwam er een heel gesprek tot stand, waardoor het zweet me af en toe uitbrak. Dat heeft niet zozeer met de woorden te maken, want die ken ik allemaal wel, maar de zinsopbouw is vooral ook anders. Snoevie schreef:Ik zou absoluut niet in friesland kunnen aarden,wellicht wel in de grotere steden misschien trouwens,maar in de kleinere dorpjes vind ik de mensen erg stug en onvriendelijk,sorry![]()
Ik kom uit Amsterdam en daar voel ik me thuis,helaas omdat het wonen te duur werd naar West-friesland verhuisd,al vond ik het daar ook flink wennen,maar ik heb me goed aangepast.
. Of dorp, weet ik het wat het is
.
.
Niet dat ik het vaak spreek, maar kan het wel, en lezen en schrijven gaat mij beter af dan sommige geboren Friezen. Nu moet ik wel zeggen dat ik vrij snel overal kan aarden en vrij taalgevoelig ben. Stugge mensen heb ik hier trouwens in al die twintig jaar nog nooit meegemaakt en ik ben overal steeds gewoon geaccepteerd, ondanks mijn onmiskenbare oostelijke accent.
FriesWytske schreef:Snoevie schreef:Ik zou absoluut niet in friesland kunnen aarden,wellicht wel in de grotere steden misschien trouwens,maar in de kleinere dorpjes vind ik de mensen erg stug en onvriendelijk,sorry![]()
Ik kom uit Amsterdam en daar voel ik me thuis,helaas omdat het wonen te duur werd naar West-friesland verhuisd,al vond ik het daar ook flink wennen,maar ik heb me goed aangepast.
Dat ligt dan grotendeels aan jezelf. De meeste Friezen zijn vriendelijk en behulpzaam.
voor zover ik weet ook geboren en getogen friezen...
. ik woon hier nou eenmaal en blijf hier waarschijnlijk ook wel hangen, maar als ik de kans krijg, emigreer ik naar een warm land
. Maar da's toch geen strand? Nepstrandje?
.
PMO Drachten?Yv_ schreef:Strand Heem ligt bij Opende (in de buurt van Drachten) en het valt overigens onder Groningen. Dat is bij een zandput. Ik bedoel het stukje strand bij Harlingen zelf, aan de Waddenzee. Dus met écht zout waterStrand Heem toch? Daar ben ik ook weleens geweest. Maar da's toch geen strand? Nepstrandje?
Ik ken trouwens wel 2 woorden fries: beppe en pake, geen idee hoe je het schrijft.
Heb een hele leuke stage op een westernstal in Friesland gehad en daar heb ik het echt ontzettend naar mn zin gehad. Maar echt wonen? Nee..

No_worries schreef:Yv_ schreef:Strand Heem ligt bij Opende (in de buurt van Drachten) en het valt overigens onder Groningen. Dat is bij een zandput. Ik bedoel het stukje strand bij Harlingen zelf, aan de Waddenzee. Dus met écht zout waterStrand Heem toch? Daar ben ik ook weleens geweest. Maar da's toch geen strand? Nepstrandje?
Ik ken trouwens wel 2 woorden fries: beppe en pake, geen idee hoe je het schrijft.
Heb een hele leuke stage op een westernstal in Friesland gehad en daar heb ik het echt ontzettend naar mn zin gehad. Maar echt wonen? Nee..
Oh en beppe en pake zijn allebei goed geschreven