Pesten zelf in de hand?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:05

Bij pesten of er vanaf komen komt meer bij kijken dan je denkt. Punt 1 is denk ik wel hoelang als jij al een jaar lang gepest wordt en je slaat dan terug denk ik dat het weinig effect heeft. Het gaat niet alleen om je reactie of wat je onderneemt maar er speelt zoveel mee. Er is geen simpele oplossing. De ene keer werkt het om wel een leraar aan te spreken de andere keer wordt het alleen maar erger. Soms is het paar weken rustig. Het is niet alleen afhankelijk van degene die gepest wordt maar ook van de pestkoppen meestal zijn er dat meerdere en de rest zijn gewoon meelopers. Kijk en als die meelopers nu eens niet zouden meelopen dan los je al een groot deel op want dan kun je als gepest persoon terug vallen op die mensen maar als iedereen als een schaap achter de menigte aanloopt doe je gewoon heel weinig. Terug slaan in een situatie waarbij 20 kids/pubers om je heen staan is niet voor iedereen zo makkelijk voor de een wel de andere niet. Sommige zijn al zo gepest en getreiterd dat ze het nut er niet meer van in zien omdat ze al zo omlaag gehaald zijn dat ze geen zelfvertrouwen en eigenwaarde hebben.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:06

DaisyDarling schreef:
VeraPopeye schreef:
Ik vind het een beetje dubbel, soms heb je inderdaad net de pech het pispaaltje te zijn. Bij ons op school zit een meisje, hele rare kleding, rent altijd door de school, veel te grote tas, gaat bij vreemde mensen zitten. Gaat tijdens de proefwerkweek zeiken dat ze tijd te kort komt, dan hoort ze iedereen zuchten omdat dat afleid. Echt n heel raar meisje, heel gek. Bij zo iemand vraag ik me echt af, dat moet je toch doorhebben? Ik heb t er nooit hardop over, zal nooit zeggen het is je eigen schuld dat je gepest word, maar ik kijk er altijd vol met verbazing naar.

(post is niet op jou gericht vera)
Maar, voor de mensen die haar dan zouden pesten, die kunnen haar raarheid toch ook gewoon negeren?
Bello zegt dat je pesten kan negeren, dan kan je de verleiding om een raar iemand te pesten toch ook negeren? Beter voor beide partijen lijkt me.

Ja nou toen ze tegen mij begon te vertellen dat haar ouders niet aardig genoeg zijn en of ze niet bij mij kon komen wonen moesten we ook keihard lachen, het is echt niet om aan te zien. Zal haar nooit uitschelden hoor, maar een tijd lang kwam elke keer naast me zitten, eh ik ben je vriendin niet. Als ze dan weer zoiets aparts deed moesten we echt op onze lippen bijten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:07

Kwanyin schreef:
little_king schreef:
Inderdaad Kwayin.
Het gepeste meisje als voorbeeld in mijn klas, die had niet het karakter en het lef er tegen op te treden.
En het valt ook niet mee om tegen een grote groep pesters op te treden.
maar omdat zij een rustig verlegen karakter had was ze nog niet verkeerd.
De pester die zijn ego op moet krikken met iemand neerhalen, die is fout. Altijd.

Een groep kan ook heel veel invloed hebben inderdaad. Een pester heeft maar al te vaak een hele achterban, maar hoeveel mensen gaan spontaan aan de kant van een gepeste staan? Hoe vaak gebeurd het wel niet dat je alléén staat tegen de groep, en dat mensen zich pas bij je durven aanscharen als je eerst hebt bewezen dat je in je eentje durft opstaan tegen een groep? Onderschat die druk niet, vaak in een periode als puber waar je bezig bent met groeien en ontwikkelen, dat is niet niks. Een puber/kinderbrein werkt nog heel anders dan iemand die volwassen is.

Dat klopt.
Ik durfde het toen ook niet op te nemen tegen de pesters.
Ik zat ergens tussen in. Ik hoorde niet bij de pesters, die erg genoeg de populaire mensen van de klas waren.
Waarom vele zich daar bij aansloten, want dan zat je veilig.
Ik was niet zo verlegen dat ik ook gepest werd, maar ook niet stoer genoeg om te zeggen: kappen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:07

Indrukwekkend filmpje over de gevolgen die pesten kan hebben.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:08

Ik vind jouw instelling nou ook niet echt wat hoor VeraPopeye. Alsof je iemand zijn vriendin moet zijn om ernaast te gaan zitten. Hoe maak je anders vriendinnen? Gun je het haar niet om jou te leren kennen? Wíl je haar niet leren kennen omdat ze apart is?

little_king

Geryon schreef:
Het is nooit iemand zijn eigen schuld dat die gepest wordt.. Want pesters horen gewoon niet te pesten. Maar soms denk ik ook wel eens gedraag je iets normaler, dat kan helpen..

Dat dacht ik ook wel eens van het meisje bij mij in de klas.
Maar 1 keer naar haar ouders kijken en voor haar was dit normaal. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

VeraPopeye schreef:
DaisyDarling schreef:

(post is niet op jou gericht vera)
Maar, voor de mensen die haar dan zouden pesten, die kunnen haar raarheid toch ook gewoon negeren?
Bello zegt dat je pesten kan negeren, dan kan je de verleiding om een raar iemand te pesten toch ook negeren? Beter voor beide partijen lijkt me.

Ja nou toen ze tegen mij begon te vertellen dat haar ouders niet aardig genoeg zijn en of ze niet bij mij kon komen wonen moesten we ook keihard lachen, het is echt niet om aan te zien. Zal haar nooit uitschelden hoor, maar een tijd lang kwam elke keer naast me zitten, eh ik ben je vriendin niet. Als ze dan weer zoiets aparts deed moesten we echt op onze lippen bijten.

Leuke instelling...

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:09

VeraPopeye schreef:

Maar je beet op je lippen toch? En je dacht er in stilte het jouwe van. Imo kan er ook zo met 'pestbare' mensen om worden gegaan. Je hoeft niet vriendelijk te doen, maar ook niet naar. Wat mij betreft kun je dan gewoon even zwitserland zijn, als je niet vriendelijk wilt doen en iemand wilt helpen of een kans wilt geven. Niet iedereen leest de Vogue of de Elle (bij wijze van spreke), ik heb genoeg vriendinnen die dat niet doen terwijl ik die bladen uitpluis. Mensen kansen geven.
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 10-08-13 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:10

_San87_ schreef:
Ja en nee... Dat je uitgekozen wordt als pispaaltje heb je niet zelf in de hand, hoe je daar al dan niet mee omgaat, wel.

Nee, want hoeveel zelfvertrouwen je hebt en hoe sterk je karakter is dat kan je niet kiezen, en dat is nu juist waarom zo iemand uitgekozen wordt door pesters. Vaak omdat ze de timide zijn of te weinig sociale vaardigheden hebben om een correct weerwoord te bieden. Dat kan je wel trainen als je de juiste hulp krijgt en als er ooit een geval van pesten is, moet er niet alleen gefocused worden op de pestkoppen "normen en waarden" bij te leren, maar de gepeste ook "een sterker karakter". Maar als je niemand hebt die je daarbij kan helpen, kan jezelf niet in de hand hebben dat je gewoon te onzeker bent om voor jezelf op te komen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:11

DaisyDarling schreef:
Maar je beet op je lippen toch? En je dacht er in stilte het jouwe van. Imo kan er ook zo met 'pestbare' mensen om worden gegaan. Je hoeft niet vriendelijk te doen, maar ook niet naar. Wat mij betreft kun je dan gewoon even zwitserland zijn, als je niet vriendelijk wilt doen en iemand wilt helpen of een kans wilt geven.

Negeren = isoleren. Isoleren is het begin van iemand eenzaam maken en iemands zelfvertrouwen te ondermijnen. Daar kan wel degelijk een begin van pesten in zitten...

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:11

Dat klopt, ik doe altijd wel mijn best om haar niet zichtbaar uit te lachen, maar dat is ook niet altijd even makkelijk. En dat andere pubers hun kans grijpen.. Niet goed te praten, maar dat voorkom je gewoon niet

En de post van san, hoezo leuke instelling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:12

_San87_ schreef:
VeraPopeye schreef:

Leuke instelling...
Iemand uitlachen kan soms nog meer pijn doen dan pesten d.m.v woorden. :j

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:13

KoudbloedKim schreef:
Indrukwekkend filmpje over de gevolgen die pesten kan hebben.
[ Video ]

kippenvel...geen woorden voor, filmpje zegt genoeg ;(

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:14

Ibbel schreef:
DaisyDarling schreef:
Maar je beet op je lippen toch? En je dacht er in stilte het jouwe van. Imo kan er ook zo met 'pestbare' mensen om worden gegaan. Je hoeft niet vriendelijk te doen, maar ook niet naar. Wat mij betreft kun je dan gewoon even zwitserland zijn, als je niet vriendelijk wilt doen en iemand wilt helpen of een kans wilt geven.

Negeren = isoleren. Isoleren is het begin van iemand eenzaam maken en iemands zelfvertrouwen te ondermijnen. Daar kan wel degelijk een begin van pesten in zitten...

Ik zeg er toch ook bij dat ik alsnog vind dat je mensen kansen moet geven ;) Zie mijn aanvulling, iets te snel ge-enterd.
Ik weet hoe pesten werkt, ik ben zelf jaren een heerlijk slachtoffer geweest. Nu nog steeds, ik ben ziek en ik word door een deel van mijn vrienden genegeerd. Niets leuks aan nee.
Maar ik vind alsnog, negeren is beter dan gemeen gaan doen = direct pesten.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:14

Kwanyin schreef:
bello2005 schreef:
maar als je je eigen laat pesten, ben je ook niet goed bezig.
ik vind dat je moet laten zien wat je in huis hebt, dus laat zien dat je er niet van gediend bent.
als je de 'baas' eruit pakt is het zo afgelopen met die onzin.

mensen die zich laten pesten moeten, vind ik, niet zeuren
als je er niets aan doet om het te stoppen, mag je ook niet klagen

En dat is het juist, want dat KAN je niet als je gepest wordt!!!! Dat is mooi praten als je zelf gezegend bent met een sterk karakter en een grote mond, maar niet iedereen is daarmee gezegend!

Ik ben ook gepest geweest, en had ik toen het zelfvertrouwen gehad en het karakter dat ik nu heb, dan had ik het nooit zover laten komen. Dan had ik inderdaad perfect geweten wat ik moest terugzeggen, hoe ik het moest aanpakken, wat ik wel en niet moest doen om het te vermijden. Maar op dat moment was ik maar een timide meisje en al die mooie praatjes van "je moet je maar niet laten pesten" zijn heel mooi maar daar was ik vet mee, want ik durfde het gewoonweg niet.

Dus had ik het zelf in de hand dat ik gepest werd? Misschien wel, want het kwam door mijn manier van ermee om te gaan dat het gebeurde. Maar kon ik er iets aan doen? Helemaal niet.

dan moet je harder worden en WEL je mond opentrekken en nee dat heb ik echt niet in de opvoeding meegekregen
mijn moeder zij altijd maar je moet het niet 'opzoeken' maar vermijden ook als je gepest word. maar deze dame laat zich niet pesten

ja je mond opentrekken, niet je zwakke kant moeten laten zien

SindyKaya schreef:
Maar de meeste mensen hebben dat lef niet om er echt tegen in te gaan (in mijn ogen) Sommige mensen zijn gewoon zo onzeker dat ze dat niet durven.
En dan om te zeggen dat het aan je zelf ligt, dat maakt het net beter

ja daar kan ik niets aan doen dat sommige onzeker zijn. dan moet je wat harder worden

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:16

DaisyDarling schreef:
Ik zeg er toch ook bij dat ik alsnog vind dat je mensen kansen moet geven ;) Zie mijn aanvulling, iets te snel ge-enterd.
Ik weet hoe pesten werkt, ik ben zelf jaren een heerlijk slachtoffer geweest. Nu nog steeds, ik ben ziek en ik word door een deel van mijn vrienden genegeerd. Niets leuks aan nee.

Ondanks dat negeren niet fijn is lijkt het me ook beter dan actief pesten.
Actief pesten geeft andere mensen ook weer voeding om er ook een gemene opmerking bij toe te voegen.

Anoniem

@Bello
Hoe word je harder dan? als er elke dag tegen je gezegd word dat je er niet bij hoort, en dat je lelijk bent bijvoorbeeld?
Ik kon dat echt niet.

magda_90

bello2005 schreef:
dan moet je harder worden en WEL je mond opentrekken en nee dat heb ik echt niet in de opvoeding meegekregen
mijn moeder zij altijd maar je moet het niet 'opzoeken' maar vermijden ook als je gepest word. maar deze dame laat zich niet pesten

ja je mond opentrekken, niet je zwakke kant moeten laten zien

SindyKaya schreef:
Maar de meeste mensen hebben dat lef niet om er echt tegen in te gaan (in mijn ogen) Sommige mensen zijn gewoon zo onzeker dat ze dat niet durven.
En dan om te zeggen dat het aan je zelf ligt, dat maakt het net beter

ja daar kan ik niets aan doen dat sommige onzeker zijn. dan moet je wat harder worden

En deze dame heeft ook geen respect voor de medemens, Bello. Dit is het zoveelste topic waarbij je enorm dominant aanwezig bent, wellicht wat dimmen om het gezellig te houden?
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 10-08-13 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:17

bello2005 schreef:
:x :x :x
Oprechte vraag: Kun jij je überhaupt wel inleven in een ander?

Vera96

KoudbloedKim schreef:

Was ook absoluut niet mijn bedoeling, nogmaals ik bijt altijd op mijn lip, draai mijn hoofd om. Maar toen was de situatie anders. Ik voelde me niet goed oid dus in tranen naar de leerling coordinator. Ja ga daar maar even zitten Vera, maar *naam raar meisje* is er wel, die moet ik nog even wegwerken. Meisje begon allemaal onzin te praten waarom ze het zo zwaar had, en toen wilde ze ineenkeer bij komen wonen omdat het thuis niet gezellig genoeg was. Was op dat moment al overladen met emoties en toen moest ik gewoon even heel hard lachen.
Nogmaals ik ben volgens mij een van de weinige die nog een beetje mijn best doet om haar niet in haar gezicht uit te lachen, vind het een sneu meisje. Ik hoef echter ook geen vriendschap met haar te sluiten, ze is 4 jaar jonger en bovendien vind ik haar maar irritant.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Kwanyin schreef:
Nee, want hoeveel zelfvertrouwen je hebt en hoe sterk je karakter is dat kan je niet kiezen, en dat is nu juist waarom zo iemand uitgekozen wordt door pesters. Vaak omdat ze de timide zijn of te weinig sociale vaardigheden hebben om een correct weerwoord te bieden. Dat kan je wel trainen als je de juiste hulp krijgt en als er ooit een geval van pesten is, moet er niet alleen gefocused worden op de pestkoppen "normen en waarden" bij te leren, maar de gepeste ook "een sterker karakter". Maar als je niemand hebt die je daarbij kan helpen, kan jezelf niet in de hand hebben dat je gewoon te onzeker bent om voor jezelf op te komen.

De aspecten die jij noemt (zelfvertrouwen, karakter), daar kies je in beginsel inderdaad zelf niet voor. Maar je kiest er wel zelf voor al dan niet te werken aan jezelf. En voor iedere gepeste is er hulp te vinden, deze hulp moet diegene echter wel willen zoeken en ook moeten aanvaarden.

Dus volgens mij is wat ik zeg gewoon correct :).

KoudbloedKim schreef:
_San87_ schreef:

Leuke instelling...

Ik ben nooit gepest, tenminste, er is ooit eens een poging gedaan, maar ik was verbaal te sterk en dus geen geschikte om te pesten. Maar ik kan me voorstellen dat uitlachen (wat ook heel makkelijk gekopieerd wordt, makkelijker dan zelf gaan pesten met woorden) erg pijnlijk kan zijn, ja.

Kwanyin

Bello, je snapt het niet hé? Je karakter kan je niet kiezen, je KAN niet "maar even harder worden", als je van nature uit timide en onzeker bent, en weinig zelfvertrouwen hebt! Je kan dat hooguit trainen of je wordt het vanzelf door ouder te worden zoals bij mij gebeurd is, maar het is géén knopje dat zomaar eventjes omdraait en als er niemand in je omgeving is die je daarbij helpt dan is het nog een heel zwaar en lang proces!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:18

little_king schreef:
DaisyDarling schreef:

Ondanks dat negeren niet fijn is lijkt het me ook beter dan actief pesten.
Actief pesten geeft andere mensen ook weer voeding om er ook een gemene opmerking bij toe te voegen.

Ik denk dat ik liever actief gepest word, dan dat ik door iedereen genegeerd word... Vreselijk...

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:18

bello2005 schreef:

En wat je nu zegt, komt best heel hard aan.
Ik merk wel vaker in topics waar je reageert dat je niet al te empathisch ingesteld bent :o
Jammer is dat, zeker bij zo'n gevoelig en vreselijk onderwerp als pesten.

@San, Maar het lijkt mij dat je dan door negeren wel merkt dat ze je niet leuk vinden op een iets zachtere manier, dan keiharde verwensingen in je gezicht. Dat komt toch best hard aan, zeker op jonge leeftijd :o. Toen merkte ik dat keiharde pesten eerder en beter dan het negeren. Maar iedereen zijn eigen toch?
Gewoon normaal en onbevooroordeeld doen is gewoon moeilijk voor velen, zeker als je dat nergens in je opvoeding hebt meegekregen. Ik godzijdank wel _/-\o_
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 10-08-13 17:23, in het totaal 3 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:19

Sommige mensen hebben het in zich harder te worden, andere mensen hebben dat niet in zich.
En die dat niet in zich hebben zijn vaak wel de fijne meevoelende mensen in onze maatschappij waar we in mijn ogen steeds minder van hebben.
Want ja we moeten harder worden en voor onszelf op komen, maar er zijn altijd mensen die nog weer harder zijn.
Wat voor rot maatschappij gaan we dan onderhand krijgen?