Hoe hou jij je financiele zaken bij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:37

http://www.afaspersonal.nl/

Handig (gratis) programma om alles bij te houden. Kun je via internetbankieren je bankafschriften op inladen en allerlei categorieen aanmaken etc.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:44

Ik houd het ook bij in Excel. Het voordeel is dat ik 2 rekeningen heb, anders vond ik het erg lastig om overzicht te bewaren. (kost je omgerekend € 1,25 per maand zo'n extra rekening)
Op de ene rekening storten we een vast bedrag per maand voor ALLE vaste lasten gerekend over het gehele jaar.
(Dan krijg je zo'n opsomming:
Rente
Spaarhypotheek
Overlijdensrisicoverzekering
Overlijdensrisicoverzekering
Gezamelijke rekening
extra betaalpas
extra gezamelijke rekening
Elektriciteit + Gas
Water
Onroerende zaak belasting (OZB)
afvalstoffenheffing
rioolrecht
waterschapslasten
watersysteemheffing ingezetenen
zuiveringsheffing
internet + digitale TV
Uitvaartverzekering
Personenauto
Motorfiets
Opstal Woonhuis
Inboedel
Aansprakelijkheid
Rechtsbijstand (ARAG)
Assurantiebelasting
1 lot*
boodschappen
zorgverzekering
Gelukstrekking (1 okt)
Oranjetrekking 1 lot
1 heel lot*
extra kosten staatsloterij (omdat er 2x een extra trekking is)
extra kosten postcodeloterij)

In excel heb ik 3 kolommen gemaakt, eentje voor maandelijks, eentje voor kwartaal en eentje voor jaarlijks. Dat kan ik dan om laten rekenen naar bedragen per maand en dat is wat er elke maand naartoe moet om het gehele jaar alles te kunnen betalen.
In het bedrag wat er overgemaakt wordt naar deze rekening zit ook nog ruimte om te sparen.

Alles wat er op de andere rekening (waar salaris op gestort wordt) over blijft is dan automatisch vrij te besteden ^_^

Ik vind het ideaal! :D

liesjecryos

Re: Hoe hou jij je financiele zaken bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:57

Ik gebruik al jaren een schriftje.
Ik maak zelf met een liniaal kolommen en voorin het schriftje staan alle vaste uitgaven en inkomsten.
Gaat de pc kapot of wat dan ook heb ik nog mijn boekje hahah.
Ik heb teveel meegemaakt dat pc niet werkte en dat ik dan de boel niet goed kon bijhouden en daar heb ik een hekel aan :D

hafamaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:06

Bellatrix schreef:
Ik kan op mijn online ING rekening alles zien hoor. Je kan heel ver terug kijken...

ja klopt, heeft met mijn instellingen te maken, krijg het maar niet voor elkaar..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 14:15

Hmm dat is verrot....

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:06

Ik hou helemaal niks bij en weet eigenlijk ook niet waarom ik dat wel zou doen.
Wat is de reden dat jullie het doen?

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:21

xManon_ schreef:
Ik hou helemaal niks bij en weet eigenlijk ook niet waarom ik dat wel zou doen.
Wat is de reden dat jullie het doen?

De reden dat ik het doe is omdat ik niet voor verassingen wil komen te staan bij rekeningen die er toch wel aan zouden komen (gemeentelijke belastingen, afvalstofheffing, etc).
Deze rekeningen tikken aardig aan, zeker bij een koophuis. Ik spaar er liever in kleine beetjes een heel jaar voor dan dat er ineens een rekening van ruim 700 euro klaarligt.
En omdat ik werk met 2 rekeningen kan ik, zodra de vaste lasten overgemaakt zijn, precies zien wat ik de rest van de maand te besteden heb! ^_^

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:28

Ik houd alles bij op mijn iPad. Ik heb daarop de app "moneywiz", die ik overigens ook op mijn telefoon heb.

In deze app kan ik verschillende rekeningen maken, die je zelf een naam kunt geven. Zo heb ik zelf de rekeningen Spaarrekening, betaal rekening, cash, OV-chipkaart en uitgeleend.

Ik moet wel alle betalingen zelf doorvoeren. Meestal ga ik daar 1 keer in de week voor zitten, om de transacties van ov-chipkaart en betaalrekeningen door te voeren. Cash uitgave voer ik gelijk op de app van mijn telefoon in, die dan synchroniseert met mijn ipad.

Je categoriën pas je ook helemaal naar je eigen zin aan, helemaal costomizable, zoals jij dat wilt. En voor elke uitgave moet je gewoon een categorie aanwijzen.

Je kunt ook budgetten maken. Zo heb ik zelf 3 budgetten, eentje voor de vaste lasten, eentje voor boodschappen en eentje voor de "luxe lasten" zoals kleding, uitgaan, uit eten etc. De categorien heb ik aan de budgetten toegewezen. Als ik dus een uitgave doorvoer en in de juiste categorie zet, word die vanzelf van het juiste budget afgetrokken.

En uiteraard kun je er uitgaven inzetten die nog te wachten staan, en maandelijkse uitgaves kun je automatisch laten doorvoeren.

Ik vind het heerlijk, ik heb voor het eerst in mijn leven echt zicht op hoeveel ik uitgeef en waaraan. Ook kan ik goed de uitgave patronen van de afgelopen maanden zien en het belangrijkste, of ik met mijn budget nog goed zit en als ik die ene trui wil kopen, ik nog wel aan het eind van de maand uitkom met eten.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:36

Wij hebben alle twee (mijn vriend en ik) twee eigen rekeningen en een gezamenlijke rekening.
De gezamenlijke rekening noemen wij de 'huisrekening'. Daar gaat alleen geld af voor dingen die te maken hebben met het huis (belasting, kapotte wasmachine etc.) en wij storten er iedere maand geld op. We hebben een koophuis, dus zo sparen we.
Ik stort elke maand 50 euro automatisch op mijn spaarrekening en als er wat over is dan ook dat bedrag.
Mijn vriend spaart meer, maar die heeft een veel hoger salaris dan ik.
Verder laten we alle vasten lasten automatisch afschrijven.
We houden werkelijk helemaal niets bij. De boodschappen betaald degene die tijd heeft die dag en hetzelfde geldt voor hondenvoer/konijnenvoer/stro/zaagsel.
Paard betaal ik alles voor en de auto betaald hij alles voor.
Komt iedere maand goed, nooit gedoe over gehad (zijn 11 jaar bij elkaar).
Al denk ik wel dat wij enorm kunnen besparen op de boodschappen. Nu kopen we waar we zin in hebben en kijken totaal niet naar eigen merk of A merk.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 20:39

Ik heb gewoon naar 12 mensen een mail gestuurd met mijn schema...fijn dat er zoveel bokkers in geinteresseerd zijn. :j

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:33

Bij ons vliegt het geld er ook als water doorheen, soms zelfs met 2 weken al, dat we echt staan te kijken van WTF ?! :oo

Een excel bestand zou dus wel wat zijn voor ons, een makkelijk overzicht van wat we uitgeven en wat we binnenkrijgen.
Alleen, vind ik hier geen Excel op m'n laptop? Waar kan ik die illegaal vandaan plukken? :o

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:40

liesjecryos schreef:
Ik gebruik al jaren een schriftje.
Ik maak zelf met een liniaal kolommen en voorin het schriftje staan alle vaste uitgaven en inkomsten.
Gaat de pc kapot of wat dan ook heb ik nog mijn boekje hahah.
Ik heb teveel meegemaakt dat pc niet werkte en dat ik dan de boel niet goed kon bijhouden en daar heb ik een hekel aan :D

Ik dacht al dat ik de enige was... voel me erg ouderwets als ik dit topic zo lees :D. Ik heb een a4 schrift (eigenlijk meer een boek) met voor elke maand een bladzijde. Elke bladzijde heeft 4 kolommen: Vaste lasten, eten, paard en rest. Ik schrijf precies op wat ik waaraan uitgeef. Onder de kolommen schrijf ik wat er binnen is gekomen die maand, acties om te ondernemen (abonnementen opzeggen enz.) en wat er die maand is gespaard.
Waarom ik alles bijhoud? Omdat ik een warhoofd ben met een gat in mijn hand -O- .

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:05

Ik hou helemaal niets bij O:)

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:09

Ik hou ook helemaal niets bij. Zodra onze salarissen wordt gestort, dan boek ik het geld wat wij over hebben op de lopende rekening direct naar de spaarrekening.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:18

Ik houd alle uitgaven bij in Excel. In principe ook de contante uitgaven, als zal ik hierin af en toe wel wat vergeten. Dit per rubriek (wonen, eten, kleding ,verzekering, vervoer, etc.) en excel telt dat bij elkaar op. Vervolgens alles voor de maand bij elkaar en op een tabblad weer een vergelijk tussen maanden per rubriek en in totaal. Erg fijn om te zien waar ik teveel aan uit gegeven heb die maand, al is het ook vrij confronterend :=

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:39

Wij hebben een koophuis (recent) en allebei een eigen rekening en een gezamenlijke rekening voor de 'huis'kosten. We hebben uitgerekend wat we ongeveer elke maand aan vaste lasten kwijt zouden zijn voor het huis (hypotheek, boodschappen, tv + internet, GWL) en storten elk de helft daarvan elke maand op de gezamenlijke rekening. Dat bedrag blijkt wat hoog ingeschat, dus elke maand blijft daarvan wat over op de gezamenlijke rekening waardoor we tegelijk daarop ook sparen voor als er iets kapot gaat in huis (wasmachine etc) of als we een keer iets willen verbouwen later. We maken niet echt een overzicht van de uitgaven en inkomsten, maar we letten wel op waar we geld aan uitgeven. Als je goed oplet elk jaar of je nog de goedkoopste energiemaatschappij hebt, goedkoopste tv+internet abonnement e.d. kun je veel besparen. Ook met boodschappen kopen we vaak bij de Lidl, goedkopere winkels (waar het eig best goed is nog het eten). Van sommige producten kopen we wel het A merk, omdat dat wel beter is, maar dat zijn maar een paar producten. Verder doen we eig maar 1x id maand hele grote boodschappen. We hebben een groot huis dus kunnen veel opslaan. Daarnaast doen we dan nog 1x kleine 'grote'boodschappen en daar redden we het supergoed mee, zodat we nu maar iets van 130 euro per maand uitgeven aan eten voor ons 2! Met eten maken we vaak voor 4 pers iets, wat overblijft bewaren we altijd. Gooien zo weinig mogelijk weg. Koop geen dingen als je van tevoren weet dat je het niet opkrijgt en het dus gaat rotten en het weg kan gooien. Als je zo oplet, zijn het elke keer kleine besparingen, maar uiteindelijk aan het eind, hou je best veel geld over. Terwijl we best luxe leven, voor ons gevoel. We eten wat we willen, gaan uiteten wanneer we willen, hebben mensen te eten als dat leuk is en de voorraadkast staat altijd vol.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:41

Ik vraag me af hoe jullie dat doen met het inkopen van verse producten zoals groente en fruit? Dan kan je toch niet heel lang bewaren? Of eten jullie bijvoorbeeld veel groente uit potjes o.i.d.?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:43

essy87 schreef:
Ik vraag me af hoe jullie dat doen met het inkopen van verse producten zoals groente en fruit? Dan kan je toch niet heel lang bewaren? Of eten jullie bijvoorbeeld veel groente uit potjes o.i.d.?

Dat lijkt mij meer een vraag voor een ander topic eerlijk gezegd ;-) Het gaat hier meer om de manier waarop je zicht houdt op je financiën :-)

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:46

O ok, sorry... Het was meer een reactie op orion456, vanwege het 1x in de maand boodschappen doen. Ik denk dat wij daar vooral op kunnen besparen namelijk, maar dan ga ik wel even op zoek naar een ander topic voor deze vraag.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:01

In een exceloverzicht dat ik zelf opgezet heb, werkt perfect en is gemakkelijk maandelijks aan te passen :)
Heb ook al wat bokkers, collega's en kennissen/vrienden geholpen met mijn overzicht :+

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:10

Bellatrix had me haar schema opgestuurd en nu hou ook ik mijn/ onze financien bij via excel. Alle inkomsten, uitgaven en waaraan precies. Heel overzichtelijk en veel handiger. Hield het bij op papier. Waar alles heen ging. Toen gestart in excel, op gang geholpen door bellatrix en nu daar een heel overzichtelijk schema waar ik nu alleen nog maar bedragen hoef in te vullen van de dingen die gekocht zijn. Zo handig! En heel overzichtelijk. Daarbij staat er ook gelijk of ik aan het einde in de plus sta, in de min en wat de grootste uitgaven zijn. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:21

sharoontje schreef:
Alleen, vind ik hier geen Excel op m'n laptop? Waar kan ik die illegaal vandaan plukken? :o

Aan illegaal kunnen we je natuurlijk niet helpen, maar een gratis alternatief is OpenOffice / StarOffice, en je kunt ook GoogleDocs gebruiken. Bij het laatste worden wel al je gegevens meegelezen door een onbekend aantal anderen (bedrijven en overheden) maar als je dat niet erg vindt...

Ik orden niet echt, veel te deprimerend. Ik heb een aantal zaken eens op een rijtje gezet en gekeken of het uitkwam of niet, en ik heb nu redelijk 'feeling' voor wat ik normaal uit kan geven. En dan denk ik er verder ook maar niet teveel over na... (Edit: en dat werkt tot nu toe wel, want ik kom wel uit.)
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 15-08-13 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:29

Interessant topic! Momenteel houd ik alles maar 'zozo' bij, heel fout, want ik weet dat ik regelmatig geld uitgeven wat uiteindelijk niet zo slim is.
Mn vriend wil zeer binnenkort op zichzelf gaan, en houd ook nauwelijks wat bij. Vanaf het moment dat hij/we dus een eigen appartementje
hebben wil ik t wel beter gaan bijhouden, want er zullen wat aankopen geschrapt of goedkoper moeten.

Bellatrix, ik ben ook wel benieuwd naar je excell bestand eigenlijk :)

hafamaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:43

ja, ik wil hem nu wel ook wel zien dat bestandje.. haha..

En in hoeverre bewaren jullie "papierwerk" wat met de post is binnengekomen?
Ik heb het idee dat ik bijna alles bewaar, waardoor alles maar opstapeld..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:57

Lestria schreef:
Sorry als het verkeerd overgekomen is. Zo bedoelde ik het nl. helemaal niet. Ik was oprecht geïnteresseerd in het waarom. Ik snap oprecht niet (er van uitgaande dat je gewoon rond kan komen elke maand en nog wat opzij kan leggen) waarom je exact zou willen weten welke euro waar aan opgegaan is. Dus vandaar mijn vraag. Wellicht dat iemand met een antwoord komt welke mij nieuwe inzichten geeft.

Ik doe het zoals jij.

Ik word heel onrustig als ik al mijn uitgaven moet bijhouden dus dat doe ik niet. Ik wil niet zo met geld bezig zijn en doe het allemaal een beetje losjes. Er staat maandelijks genoeg op de rekening waar de vaste lasten vanaf gaan, ik spaar een X bedrag en van de rest tank ik, doe ik boodschappen en alle leuk dingen. Als het op is is het op. Prima.

Maar zo zijn er natuurlijk net zo goed mensen die graag meer plannen en die graag precies weten hoe en waaraan ze hun geld uitgeven omdat zij anders onrustig worden.

Mijn conclusie; het ene is niet beter dan het andet, het is per persoon verschillend waar je je lekker bij voelt.