Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:54

Ik heb ook een lange periode gehad dat ik met 125 euro per maand moest rondkomen.
Dan waren wel alle lasten betaald en zo ook de stalling van mijn paard maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het nu ik het ruimer heb het veel fijner vind.
Ik heb respect voor de mensen die met een klein beetje moeten rondkomen puur om het feit dat ik in de zelfde situatie heb gezeten en vind het ook knap van jou dat je het gaat proberen maar geloof me dat het heel makkelijk is om toch even wat extra er bij te pakken omdat je het hebt. Probeer dat vol te houden dat je het niet doet.....

Succes er mee

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:54

KoudbloedKim schreef:
Oepsie, volgens mij heb ik een foutje gemaakt. :+

:o?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:57

Je inkomsten en uitgaven in kaart brengen schept een hoop duidelijkheid. :j
Ik heb een Excel bestandje waarin alles staat. Zo kan ik in één oogopslag zien of ik dit jaar tekort kom of over houd. Vroeger pinde ik ook alles en kocht ik vaak dure kleren. Nu doe ik dat niet meer. Kaartje voor HE heb ik eerst bij elkaar gespaard van jureren, geld gestort op mijn rekening en toen kaartje online betaald.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:57

minka schreef:
Heb het afgelopen winter ook geprobeerd om van 50 euro per week te leven, maar het lukt me gewoon exht niet. In de pauze lunchen we vaak met collega's, savonds moet ik ook nog eten en dan nog een rondje geven in de kroeg of een bioscoopje, of rekenen jullie dat niet mee? Mij lukte het in elk geval niet...

Je kunt toch lunchen met collega's met je eigen gesmeerde boterhammen??
Rondje geven in de kroeg of de bios is geen must... Dat je niet of heel stuk minder als je niet veel geld hebt of wil sparen. Prioriteiten stellen... Ander soort vertier zoeken.
Zeker met het mooie weer kun je ook vrienden optrommelen en met zijn iets mee te nemen en buiten in een stuk natuurgebied (ofzo iets) het gezellig te maken. Openluchtkroeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:59

liesjecryos schreef:
[naam] schreef:
Oepsie, volgens mij heb ik een foutje gemaakt. :+

Ik heb een [***]-uitkering en ik weet niet of dat ook onder dezelfde soort bijstand valt. :o
Feit blijft wel dat ik 35 euro leefgeld in de week krijg. :)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:59

minka schreef:
Heb het afgelopen winter ook geprobeerd om van 50 euro per week te leven, maar het lukt me gewoon exht niet. In de pauze lunchen we vaak met collega's, savonds moet ik ook nog eten en dan nog een rondje geven in de kroeg of een bioscoopje, of rekenen jullie dat niet mee? Mij lukte het in elk geval niet...

Ik vind dit een beetje een rare opmerking. Logisch dat je niet weinig uit kunt geven als je niks van al je luxe op wil geven.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:00

KoudbloedKim schreef:
Valt mee hoor, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik, juist omdat ik Kim heb, van 35 euro rond moet komen.
Ik heb gelukkig wel iemand die me uit de nood zal helpen als er inderdaad hoge dierenartskosten zouden komen, maar de hoefsmid doe ik zelf.
Als je elke week 5 euro van je weekgeld achterhoudt, heb je na 3 maanden genoeg geld voor de hoefsmid. :j

Als ik geen paard zou hebben, zou ik een stuk meer geld hebben om uit te geven, maar dan zou ik doodongelukkig zijn.
Voor mij is het dus een bewuste keuze en daarom klaag ik ook nooit en mis ik het ook niet.

Jouw paard gaat dus om de 3!!! maanden naar de hoefsmid?

Geryon

KoudbloedKim schreef:
liesjecryos schreef:

Ik heb een Wajong-uitkering en ik weet niet of dat ook onder dezelfde soort bijstand valt. :o
Feit blijft wel dat ik 35 euro leefgeld in de week krijg. :)

Wajong is wel iets meer toch? :P

Vind het echt knap van je dat je daarvan kan leven! Zou ik mogen weten waarom je in de wajong zit (pb?)?

Ymor

Nynke1 schreef:
KoudbloedKim schreef:
Valt mee hoor, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik, juist omdat ik Kim heb, van 35 euro rond moet komen.
Ik heb gelukkig wel iemand die me uit de nood zal helpen als er inderdaad hoge dierenartskosten zouden komen, maar de hoefsmid doe ik zelf.
Als je elke week 5 euro van je weekgeld achterhoudt, heb je na 3 maanden genoeg geld voor de hoefsmid. :j

Als ik geen paard zou hebben, zou ik een stuk meer geld hebben om uit te geven, maar dan zou ik doodongelukkig zijn.
Voor mij is het dus een bewuste keuze en daarom klaag ik ook nooit en mis ik het ook niet.

Bij sommige paarden kan dit gewoon hoor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:02

4 keer per jaar hoefsmid En? Die van mij maar 3 keer per jaar :') soms zelfs maar 2 keer! Hoera voor hoeven die gewoon netjes slijten :D

Van 50 euro in de week kan ik makkelijk leven. Neem altijd zelf mijn brood mee en ben gek op aanbiedingen :D Val eerder onder 'zuunig' dan 'gat in de hand'. Elke euro die ik kan besparen, spaar ik!

Succes ts! Goed idee :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-08-13 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:02

Nynke1 schreef:
[naam] schreef:

Uuhh... ja?? Eerder is bij haar niet nodig. ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:03

Nynke1 schreef:

Ja en? Daar is niks mee, als je paard geen ijzers heeft... Mijn (verkochte) pony ging ook om de 3 maanden. Niet vaker nodig ook volgens de smid.
Het paard van een vriendin van mij gaat 1x per jaar en zelfs dan hoeft de smid er nauwelijks wat af te halen.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:05

Nynke1 schreef:
KoudbloedKim schreef:

Een paar van mijn pony's zijn al sowieso 4 jaar niet geweest (zal vast nog veel langer zijn), zie het probleem niet als ze gewoon recht afslijten en netjes blijven.
Hoefsmid vind de hoeven er super bij staan.

Maar ik heb er ook een paar die om de paar weken moeten. Dus verschilt echt per paard.

Nynke1

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:06

Die van ons gaan om de 7/8 weken, maar goed.. Ander slag paarden ook, wellicht geen goede vergelijking.

TS, ben wel heel benieuwd hoe je het gaat ervaren dus ik lees zeker even mee. Heel veel succes!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:07

Wij hebben het totaal niet slecht.. Maar door stages in de hulpverlening ben ik wel enorm zuinig geworden door alle tips en trucs die ik zelf heb geleerd om aan anderen te leren :)

Mijn vriend vindt het zeer vervelend dat ik zo bewust bezig ben met wat we uitgeven/en welke potjes waarvoor zijn :+ Het is denk ik ook een kwestie van wennen.. Omdat ik al een tijdje op mijzelf woonde en daardoor al dit systeem steeds meer hanteerden.

Wij werken allebei 32 uur in de week.. Dus totaal geen slecht inkomen allebei.. Maar... Ik pin 1x ind e maan 130 euro boodschappengeld.. Dit houdt in dat wij 32,50 per week te besteden hebben aan de boodschappen samen.

Met stroom ed zijn we enorm zuinig, dus hier kunnen we ook op besparen.

Ik doe oa boodschappen bij de Hoogvliet (supermarkt). Deze heeft op de achterkant spaarzegels en elke 3 weken zijn het nieuwe producten. Regelmatig zit er wasmiddel/wasverzachter/tandpast/deo op.. Omdat ik toevallig ook werkzaam ben en dus mijn boodschappen flink verspreid te doen en door bonnen die ik van andere krijg heb ik vaak wel 6 tot 8 kaarten vol. Wasmiddel en wasverzachter koop ik dus nooit.. Ook nog nooit hoeven doen. Dat scheelt echt enorm volgens mij! Vaak geef ik ook nog aan mijn bijrijdster :j

Verder let ik altijd op de aanbiedingen. Ik woon tegen het winkelcentrum aan,dus zat supermarkten waar ik mijn boodschappen kan halen. Ik maak ook altijd een boodschappen lijst voor de hele week en wat we ervan kunnen eten :j

Kleren kopen die ik alleen als ze in de aanbieding zijn. En vaak besluit ik dan om voor 100 euro te mogen shoppen (Denk 1x in de zomer 1x in de winter) en dan vind ik het nog een sport om zoveel mogelijk te kopen voor weinig :+

Daarnaast hebben wij ook nog een leuke dingen potje voor elkaar.. Daar doen we beide 30 euro per maand in.. Dus daar kunnen we dan een keertje van lunchen/uit eten of bijv in september gaan we naar een voetbal wedstrijd

Vakantieveilingen is ook onze grote vriend om leuke dingen te doen die dan goedkoper zijn :))

Op deze manier bespaar je echt een hoop geld!

Ik ben overigens wel van overtuigd dat wij ook van minder weekgeld zouden kunnen leven, omdat we nu ook vaak nog wel luxe producten in huis hebben :)

Dragon16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:08

Ik doe zelf elke week de wekelijkse boodschappen en dan kan ik met 50 euro voor 2 personen voor de hele week eten halen. Als mijn vriend boodschappen gaat halen voor bijvoorbeeld t weekend. Dan is hij 65 euro kwijt en kenne we een dag eten. Haha. Ik heb hem ook al gezegd dat hij meer zou moeten opletten. Ik denk dat het voor ons ook wel een uitdaging zou zijn om mee te doen. Vooral.om te kijken waar al het geld werkelijk naar toe gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:10

Olympia; Dat is echt heel netjes, met z'n 2en van 32,50 in de week. :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:11

Interessant topic! Ik lees mee, misschien komen er nog handige tips langs!

Ik heb zelf helemaal geen inkomen, en geen recht op bijstand omdat ik op papier bij mijn ouders woon, maar moet wel maandelijks huur betalen en gas + electra, en voer voor de hond en de paarden, en mezelf. Om aan dat geld te komen doe ik tekenen en schilderen totdat ik een baan heb gevonden, maar dat is natuurlijk heel krap. De ene maand heb ik redelijk wat opdrachten en kan ik alles wel betalen, maar vaak ook niet. En als je eenmaal in het rood staat dan wordt het wel makkelijker om minder uit te geven :Y) Als ik boodschappen doe bij de AH is mijn kar bijna helemaal rood/wit :Y) Ik let op aanbiedingen; afgelopen jaar de american pizza's voor 1 euro, dan sla ik er meteen 10 in.. Vleesvervangers van de AH voor 99 cent, meteen 20 pakjes inslaan.. En ik heb een moestuin aangelegd :) Brood bak ik zelf.. De verwarming staat in de winter op 16,5.. De hoeven van mijn paard doe ik zelf vijlen (maar dat doe ik al jaren, niet alleen vanwege de kosten) en uitgaan doe ik vrijwel nooit. Wel krijgen mijn hond en paard duur merkvoer.. daar ga ik dan weer niet op bezuinigen. Paard staat trouwens achter het huis, dus dat scheelt ook :)
Gelukkig maandag een sollicitatiegesprek voor een baan die me erg leuk lijkt, dus ik hoop dat dit iets gaat worden.. kan ik eindelijk weer eens nieuwe kleren kopen, want dat mis ik wel een beetje!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:12

Ja, dat vind ik ook netjes! Ik moet ook nog 4 katten voeren van die 50 euro per week maar ik hou meestal nog wel iets over. De ene keer een tientje de andere keer 5 euro. Soms niets. Ligt er maar aan of ik wc papier, shampoo etc moet kopen. Maar dat is allemaal goedkoop merk. :')

DaisyDarling

Nynke1 schreef:
Die van ons gaan om de 7/8 weken, maar goed.. Ander slag paarden ook, wellicht geen goede vergelijking.

TS, ben wel heel benieuwd hoe je het gaat ervaren dus ik lees zeker even mee. Heel veel succes!

Die van mij moet ook om de 8 weken, anders heb ik gegarandeerd een kreupel paard. Heel jaloers dus op van die goede voeten :j

Ik ben heel benieuwd naar al je bevindingen ts. Over een jaar ga ik zelf studeren en wil ik toch met zo min mogelijk ouderhulp voor mijn dagelijks leven zelf rondkomen. In mijn eten, drinken en kleding wil ik sowieso zelf kunnen voorzien. En veel geld hou je als student ook niet over geloof ik, al is dat heel anders dan een uitkering. Ik vind het echt heel gaaf dat je dit doet, zo zie je toch wel in hoeveel je hebt. Ik mag me zelf nu ook ontzettend gelukkig prijzen, lees ik wel. Tof! :)

Autumnn

Heel erg leuk initiaf! Ik volg :j Ben alleen wel benieuwd hoe lang je dit gaat 'volhouden', heb je een datum tot wanneer,
of blijf je dit doen?
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 09-08-13 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:13

een hele uitdaging. Ik ga t volgen.

Wij werken samen maar ik heb geen gat in mijn hand. Ik heb geen handen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:13

Ik lees mee!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:14

Fijne uitdaging, heb het een aantal jaar geleden ook gedaan doordat ik een hoop geld kwijtgespeeld was aan een onbetrouwbaar individu die zichzelf dan "een vriend" durfde noemen. Ik kon wel zonder dat geld, maar wou mezelf "straffen" voor mijn naïviteit door zo snel mogelijk dat geld terug te verdienen. Ben van halftijds naar 4/5 overgeschakeld, in het weekend gaan afwassen in een restaurant, maandelijks 600 euro op mijn spaarrekening gezet, en daar onder geen beding nog aan geraakt. Had ik de 20ste vd maand maar 8 euro meer over, dan was het maar zo, ik had meestal nog wel een pot choco en kon nog enkele broden kopen, of wat restjes uit de diepvries, en zo had ik in enkele jaren tijd mijn mislukte investering terug.

Ergens is het wel een fijn gevoel ook hoor, moet je niet zitten denken: "Zou ik dat niet kopen?". Je koopt alleen het noodzakelijkste, en de rest, daar breek je je hoofd niet over, een veel simpeler leven dus. Wss beland ik in september ook weer in een gelijkaardige situatie, omdat ik door rugpijn mijn werk niet kan aanhouden, en dan wss een jaartje weer ga studeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:22

Reken je benzine ook onder de vaste lasten? Ik kan me voorstellen dat je zo wel wat vaker met de fiets zou gaan.