Gelovigen: homoseksualiteit een zonde?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:44

Vrouwelijke homoseksualiteit werd er gezegd, vrouwelijke homo's klinkt als een gewone homo hahahah oke dat was een grapje. Ik neem aan dat Vuurneon lesbiënnes bedoeld.
Laatst bijgewerkt door Aartje op 07-08-13 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:44

HarriesHorse schreef:
En vrouwelijke homo's? Wat wordt daarmee bedoeld?

Lesbiennes :)
Homoseksualiteit wordt vaak geassocieerd met seksuele relatie tussen mannen (en lesbisch voor de dames), maar is in werkelijkheid gewoon seksualiteit tussen mensen van hetzelfde geslacht. Maar de Bijbel spreekt alleen over mannen en niet over vrouwen. Dus de Bijbel zegt dus zowel iets over homo's maar tegelijkertijd helemaal niets.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:47

HarriesHorse schreef:
Nee homo zijn of worden is geen zonde of ziekte maar je kan er wel tegen vechten...
De man en de vrouw zijn voor elkaar geschapen, waarom zou je dan eigenlijk anders willen? Dat denk ik tenminste,... Maar ieder z'n eigen natuurlijk ;)

Het beste is gewoon ieder in z'n waarde te laten en te behandelen zoals je dat zelf ook wenst,...

Oké, ik ken nog zo iemand die er zo over denkt. Ook zij zegt dat ze respect heeft voor homoseksuele die bewust kiezen voor een alleenstaand leven gericht op god. Maar zou jij iemand kunnen respecteren die dat niet doet? Heb jij wel respect voor iemand die zijn gevoel achter na gaat en een leven opbouwt met iemand van het zelfde geslacht? Ik snap dat je als mens vaak dingen tegen komt die jezelf niet begrijpt. Bedoel, kijk naar dieren, mensen begrijpen vaak ook niet waarom die bepaald gedrag vertonen en toch gebeurd het. Maar dat is een gebrek van onze kant. Iets niet kunnen begrijpen is iets anders dan iemand accepteren om wie die is. Dus zou jij het accepteren als jouw eigen kind later homoseksueel blijkt te zijn en hier voor uit wil komen? dat vraag ik mij dan af.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:49

Sonja schreef:
Deze redenering klopt niet. Want dan zou God bijvoorbeeld ook moorden en roven 'gemaakt' hebben.

Je kunt, gelovig of niet, God niet verantwoordelijk maken voor het gedrag van mensen. Dat s hun EIGEN verantwoordelijkheid.

Gedrag is aangeleerd, niet aangeboren, dat is dus niet te vergelijken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:49

Mijn visie op geloof; neem het letterlijk qua inhoud van de bijbel of wees niet gelovig. Ik vind een tussenweg een vorm van arrogantie omdat je dus blijkbaar in god gelooft maar wel "je eigen geloofsgrezen" aan het stellen bent??
De mensen die het geloof letterlijk nemen zijn tegen homo's. Die quasi versoepelde regels over praktiseren is onzin.

Ik ben zelf overigens niet gelovig en vind het voornamelijk allemaal nogal hypocriet.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:50

Ik heb het topic globaal doorgelezen, in plaats van een maatschappelijk verantwoord antwoord te geven zal ik een verhaal vertellen van een ervaring (heb ik uit 1e hand gehoord) en dan wil ik de meningen nog een keer weten.

Een jonge meid (ken ik persoonlijk) is aangesloten bij de kerk, welke kerk laat ik in het midden, zij kwam er langzaamaan achter dat zij lesbisch is. (Dit is ongeveer 13 jaar geleden, zij was toen ongeveer 16 jaar oud)
Ze heeft het jarenlang verzwegen, ook voor mij, maar uiteindelijk heeft zij het aan haar ouders verteld, die zijn tenminste te vertrouwen toch?
Nou, dat was verkeerd gedacht van haar, zij is door meerdere mannen uit de kerkgemeenschap verkracht, want zo zou ze wel genezen.

Heel eerlijk? Iedereen die 'tegen' homoseksualiteit is en vind dat het een ziekte is, is zelf ziek. En de mannen in die gemeenschap waren doodziek.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:52

Fellor schreef:
Mijn visie op geloof; neem het letterlijk qua inhoud van de bijbel of wees niet gelovig. Ik vind een tussenweg een vorm van arrogantie omdat je dus blijkbaar in god gelooft maar wel "je eigen geloofsgrezen" aan het stellen bent??
De mensen die het geloof letterlijk nemen zijn tegen homo's. Die quasi versoepelde regels over praktiseren is onzin.

Ik ben zelf overigens niet gelovig en vind het voornamelijk allemaal nogal hypocriet.

Maar de Bijbel kun je niet letterlijk nemen. Dat is het nu net :+
Wetboek is ook niet zwart/wit, de Bijbel al helemaal niet. Er staat niets in over vrouwen en homoseksualiteit bijvoorbeeld.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:53

@ Fellor, Ik snap niet dat je zo'n oordeel kunt hebben als je zegt zelf niet gelovig te zijn. Waarom moet iemand iets 'zwart wit' beoefenen en mag daar niet z'n eigen interpretatie aan geven? Dat doen we allemaal met paardrijden toch ook? Genoeg boeken die zeggen hoe het moet maar toch voegt iedereen daar een beetje z'n eigen meningen aan toe.. Daar hoor ik je ook niet over..?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:53

geerke schreef:
Urielle schreef:
Ik heb jouw vraag destijds gesteld in de katholieke kerk. Het antwoord was: 'Als twee mensen van elkaar houden, hoe kan dat slecht zijn? God is liefde, God schenkt liefde, en ook dus aan mensen van hetzelfde geslacht.'
Overigens kreeg ik in de moskee een soortgelijk antwoord hoor.

nou...ik ken een moslim die homo is en die heeft al jaren een geheime relatie.
Ik kijk meer naar de reacties van moslims te op zichte van homo's,en die gaat niet echt samen met wat jij beweerd dat er in een moskee word gezegt.

Homo,lesbies...moet kunnen.Make love,not war.

Dat maakt niet dat àlle moslims een hekel hebben aan homo's :+ In de voetbalwereld kun je ook maar beter niet zeggen dat je homo bent, in de rap-wereld al evenzeer. Maakt dat dan meteen dat alle voetballers en rappers een hekel hebben aan homo's? Nee. Niet zo over een kam scheren zeg.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:56

AmyII schreef:
Ik heb het topic globaal doorgelezen, in plaats van een maatschappelijk verantwoord antwoord te geven zal ik een verhaal vertellen van een ervaring (heb ik uit 1e hand gehoord) en dan wil ik de meningen nog een keer weten.

Een jonge meid (ken ik persoonlijk) is aangesloten bij de kerk, welke kerk laat ik in het midden, zij kwam er langzaamaan achter dat zij lesbisch is. (Dit is ongeveer 13 jaar geleden, zij was toen ongeveer 16 jaar oud)
Ze heeft het jarenlang verzwegen, ook voor mij, maar uiteindelijk heeft zij het aan haar ouders verteld, die zijn tenminste te vertrouwen toch?
Nou, dat was verkeerd gedacht van haar, zij is door meerdere mannen uit de kerkgemeenschap verkracht, want zo zou ze wel genezen.

Heel eerlijk? Iedereen die 'tegen' homoseksualiteit is en vind dat het een ziekte is, is zelf ziek. En de mannen in die gemeenschap waren doodziek.

Zoiets is natuurlijk al helemaal heftig en ik weet zeker dat een hoop gelovige zich hier echt van zullen afkeren. Maar dit gedrag (wat die mensen uit die kerkgemeente haar hebben aangedaan) komt wel voort uit onwetendheid en angst. Want als je het niet als bedreiging ziet zou je er mee kunnen leven, en dat is precies hun probleem geweest. Dat durfde ze niet aan, dus moest het 'aangepakt' worden. Gelukkig hoor je dit steeds minder en is er langzaam aan steeds meer een verandering te zien in verschillende kerkgemeentes over homoseksualiteit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:57

@Amy, zo'n mensen hebben gewoon een kronkel in hun kop, heeft totaal niks meer met geloof te maken, zo'n mensen mogen ze van mij op een onbewoond eiland zetten.. Ik hoop dat je vriendin wel aangifte heeft gedaan en deze personen opgepakt zijn..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:58

volgens mij hebben ze homosexualiteit in de kerk uitgevonden :+

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:58

mayniac_val schreef:
Dat maakt niet dat àlle moslims een hekel hebben aan homo's :+ In de voetbalwereld kun je ook maar beter niet zeggen dat je homo bent, in de rap-wereld al evenzeer. Maakt dat dan meteen dat alle voetballers en rappers een hekel hebben aan homo's? Nee. Niet zo over een kam scheren zeg.

Helemaal mee eens. Mijn (islamitische) broer en zijn vrouw zijn 'echte moslims' en zeer trouw aan hun geloof maar respecteren mij helemaal als mens en ook mijn vriendin wordt gewoon geaccepteerd. Dus scheer het ajb niet zo over een kam.

geerke

Re: Gelovigen: homoseksualiteit een zonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:00

in bepaalde culturen is het zijn van homo niet echt geaccepteerd,dat heeft niets met over een kam scheren te maken.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:00

"hij heeft ons geschapen in zijn evenbeeld"....waarom geldt niet in dit geval??

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:03

AmyII schreef:

Mag toch hopen dat ze een aanklacht heeft ingediend, anders dachten die idioten ook nog dat ze "genezen" was.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:05

geerke schreef:
volgens mij hebben ze homosexualiteit in de kerk uitgevonden :+

Dat was vroeger gewoon de ideale 'baan' als homo en pedofiel zijnde... Geen excuus nodig waarom je niet getrouwd was, en onbeperkt toegang tot jongetjes en mannen :=

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:05

@ Geerke maar je spreekt over moslims.. niet over bepaalde moslims of de mensen uit jouw omgeving of iets in die trant. Dus formulier het dan iets anders. Maar ik snap wel wat je bedoeld! In bepaalde culturen kijken ze er inderdaad zo tegen aan.. Dat vind ik jammer. Het zijn de culturen die een bepaalde interpretatie geven aan de bijbel/koran of wat dan ook. Maar feit is dat dat nooit zo zwart wit beschreven is en dat een ieder een eigen interpretatie eraan mag geven.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:06

ik zelf ben lesbish maar heb nog nooit echt slechte comentaar daarop gekregen ik denk dat we op dat vlak wel trots mogen zijn op Belgie en Nederland dat het hier al goed aanvaard word in tegenstelling tot Amerika..

vele denken dat er in de bijbel staat dat het een zonde is maar dit is niet waar er word gezegd 'a man shall not lay with another man" dat is waar maar als je verder leest kan je zien dat deze tekst over het vreemdgaan gaat tijdens het huwelijk. het heeft dus niks te maken met homoseksualiteit.. of dit is toch wat mij altijd gezegd is geweest.

Moest er toch echt iets over in de bijbel staan dan zeg ik toch wel mooi tegen God 'Waarom maak jij me lesbisch om dan heel men leven achtervolgt te worden door gelovigen die mij ervoor 'straffen'

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:08

geerke schreef:
nou...ik ken een moslim die homo is en die heeft al jaren een geheime relatie.
Ik kijk meer naar de reacties van moslims te op zichte van homo's,en die gaat niet echt samen met wat jij beweerd dat er in een moskee word gezegt.

Homo,lesbies...moet kunnen.Make love,not war.

Zoals er christelijke gelovigen zijn die homoseksualiteit ziek, zondig, vies of duivels vinden zijn er ook islamitische gelovigen die er zo tegenover staan. Andersom geldt dat uiteraard ook, dat er gelovigen van beide godsdiensten zijn die zich kunnen schikken bij homoseksualiteit :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:09

TsarinaZ schreef:
vele denken dat er in de bijbel staat dat het een zonde is maar dit is niet waar er word gezegd 'a man shall not lay with another man" dat is waar'

Dat is niet waar, want dat is Leviticus... Oftewel Joods (De Hebreeuwse bijbel) en niet de christelijke bijbel want die kent geen Levicitus.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-08-13 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Re: Gelovigen: homoseksualiteit een zonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:11

staat er ene reden bij waarom dat niet mag dan??

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:13

vuurneon schreef:
TsarinaZ schreef:
vele denken dat er in de bijbel staat dat het een zonde is maar dit is niet waar er word gezegd 'a man shall not lay with another man" dat is waar'

Dat is niet waar, want dat is Leviticus... Oftewel Joods (Tenach) en niet de christelijke bijbel want die kent geen Levicitus.

oh dit wist ik niet dan hebben ze mij iets wijsgemaakt :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:14

vuurneon schreef:
Fellor schreef:

Maar de Bijbel kun je niet letterlijk nemen. Dat is het nu net :+
Wetboek is ook niet zwart/wit, de Bijbel al helemaal niet. Er staat niets in over vrouwen en homoseksualiteit bijvoorbeeld.

Paardrijden en geloof zijn totaal verschillende dingen. Als jij zegt bij een bepaald geloof te horen dan vind ik het vreemd als je je eigen draai aan regels geeft binnen dat geloof, of je nou moslim, christen enz enz bent.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:15

Ik vergelijk geen paardrijden met geloof :? Ik kies bewust het wetboek omdat daar ook de geboden en verboden in staan maar net zo vatbaar zijn voor interpretatie als de bijbel.
Beiden zijn niet zwart/wit.

'Gij zult niet moorden' maar zelfverdediging is bijvoorbeeld een omstandigheid waardoor je misschien wel moet moorden waardoor je zowel in de bijbel als voor het wetboek niets verkeerd hebt gedaan.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-08-13 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt