[LZP] gesubsidieerd sporten voor gehandicapten! waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:42

Aprils_joke schreef:
voor het wonen op een woongroep betaal je een eigen bijdrage (ligt aan de hoogte van je uitkering.)
met bijv. 600 euro uitkering moet je 150 euro eigen bijdrage betalen(bij het cak) . heb je meer dan betaal je ook meer eigen bijdrage heb je minder dan minder , en dan worden er nog kosten gerekend voor het wassen van de kleding of het gebruik maken van een wasmachine. deze kosten kunnen uiteenlopen maar die liggen gemiddeld op maximaal 20 euro in de maand.

dit was wat ik moest betalen. dus 170 euro in de maand voor mn zorg 24 uurs , voedsel en onderdak en dagbesteding 4 dagen in de week .dit was overigens wel gewoon werken dus niet knutselen ofzo.

En clienten die extra zorg nodig hebben? Of extra begeleiding. Waarbij bewegen goed is voor de spieren die anders vast gaan zitten. En waar gedrag verminderd door sporten?

Mensen met een handicap krijgen echt niet zoveel uitkering hoor. Vaak zijn er nog extra kosten voor bijv een speciaal bed enz enz

Aprils_joke

Re: [LZP] gesubsidieerd sporten voor gehandicapten! waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 09:45

die extra zorg wordt dus betaald door het cak. die hoeft de client niet te betalen, zou ook niet normaal zijn als dat wel moest. ik heb hier een boekje liggen met daarin presies de kosten wat een client wel en niet moet betalen, voor een groepswoning waar ook zwaar gehandicapte jongeren verblijven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:46

Aprils_joke schreef:
ik vroeg het mezelf af omdat er zo ontzettend veel bezuigend moet worden in de zorg.
en ik bedacht me waarom daar dan niet op bezuinigen.

Waarom wel? Het gaat niet om gigantisch hoge bedragen (tussen de 250 en 1250 euro per jaar), bij mensen die nou niet heel veel mazzel hebben. Wil je besparen in de zorg, dan zou ik me eerst richten op de fraude. Ja, ook bij pgb-houders, maar nog veel meer bij de ziekenhuizen en instellingen.

Het klinkt zo.... jaloersig. Alsof je het ze misgunt. En dat snap ik niet zo goed?

Oh, en besef goed dat er ook mensen zijn die redeneren dat als je een paard hebt terwijl je een uitkering hebt, je uitkering te hoog is. Wat je argumenten ook zijn, wat je er ook verder voor opgeeft. IK heb daar geen moeite mee, maar de sfeer is steeds meer dat je als je gehandicapt bent of leeft van een uitkering vooral niet al te veel plezier mag hebben, want dat is niet noodzakelijk om in leven te blijven en dus kan daar best wel op bezuinigd worden. Wees daar voorzichtig mee, want dat geeft een hele nare afgunstige samenleving en een heel onplezierig leven voor de mensen die door het lot toevallig in die situatie komen.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 09:46

ik lees hier net dat een speciaal bed. rolstoel . sta zit stoel . looprek, ect ect , ook worden vergoed

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:47

Aprils_joke schreef:
ik lees hier net dat een speciaal bed. rolstoel . sta zit stoel . looprek, ect ect , ook worden vergoed

Tot je gpb op is :)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:47

Ja, Aprils_joke, dat lijkt me vrij logisch. Hoe wil je dat betalen als je niet kunt werken, een lage uitkering hebt en geen reserves?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:48

Aprils_joke schreef:
die extra zorg wordt dus betaald door het cak. die hoeft de client niet te betalen, zou ook niet normaal zijn als dat wel moest. ik heb hier een boekje liggen met daarin presies de kosten wat een client wel en niet moet betalen, voor een groepswoning waar ook zwaar gehandicapte jongeren verblijven.

Bij mij( op de kliniek) is dat dus wel zo

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:49

Wilawander schreef:
Denk dat de gehandicapten liever gezond waren en het dan zelf kunnen betalen.

En hier ben ik het helemaal mee eens, er zijn genoeg gehandicapten die eerst een goede baan hadden, jaren belasting betaald en nu niks meer kunnen, moeten we ze dan ook nog de gesubsidieerde sport ontnemen?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 09:53

ik leef ongeveer van hetzelfde bedrag als een gehandicapte en mijn sport wordt toch ook niet betaald ? niet dat ik dit erg vind. want sporten doe ik toch liever niet op een verening.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:54

Aprils_joke: je slaat allerlei berichten over. Zou je kunnen reageren op mijn verhaal hierboven? Het klinkt toch behoorlijk afgunstig.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:55

Jeetje waar maak je je druk om. Je betaald toch niet voor die mensen. Dit klinkt nu heel erg als misgunnen :(

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 09:57

dus iedereen die het eens met een kritisch oog bekijkt misgunt het mensen ?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:58

Nee, niet iedereen.
Maar jij kijkt niet echt kritisch maar meer om je tegenstand te bevestigen. Want je schijnt je niet heel erg in de materie te hebben verdiept, en je lijkt ook niet echt te proberen om het van meerdere kanten te bekijken. Dat komt wel erg afgunstig over.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:59

Dus: als jij een paard kan onderhouden krijg je dus teveel uitkering

( ik gun het je hoor, maar zo komt het dan op mij neer hoe jij over anderen denkt)

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:01

Naja, mocht ze belasting betalen... Maar ik weet zelf wat sport met mij doet. Dus dan wil ik best wat bijdragen om gehandicapten ook aan het sporten te houden. En vaak kunnen deze niet op 'normale' sporten, dus hebben extra aandacht, faciliteiten of begeleiding nodig.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 10:01

als het zo over komt dan is dat niet mijn bedoeling

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:02

Aprils_joke, dat kun je dan misschien voorkomen door een onderbouwde mening te geven en niet alleen maar reageren met één zinnetje. Je start een topic en dan moet je dat zelf ook wel beetje proberen "onderhouden". :)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 10:03

quera schreef:

( ik gun het je hoor, maar zo komt het dan op mij neer hoe jij over anderen denkt)

wie zegt dat ik mijn paard geheel zelf betaal ? dat is onmogelijk met zo,n lage uitkering

de maandelijkse lasten ja , maar de rest wordt ik mee geholpen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:04

Aprils_joke schreef:
ik leef ongeveer van hetzelfde bedrag als een gehandicapte en mijn sport wordt toch ook niet betaald ? niet dat ik dit erg vind. want sporten doe ik toch liever niet op een verening.

Oei wat een egoistische gedachtegang heb jij meid.
Jij bent niet gehandicapt, ga je er dan ook niet mee vergelijken.

Blijkbaar vind je het wél erg, er loopt inmiddels een topic en je hebt het enkele keren herhaalt. :=

Korten bij mensen met een handicap vind ik geen goed idee.
De Wajong eens goed nakijken en de helft van de mensen die er een heeft eruit donderen, dat zou wel mogen. Ik ken 'vrienden' die daar toch maar mooi misbruik van maken.

Gehandicapte mensen hebben het al moeilijk zat en ook daar wordt bezuinigd, laat ze daar niet nog meer weghalen, en zeker niet bij sport.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:04

Het gaat niet om wereldschokkende bedragen. Je hoeft dus alvast niet te doen of het serieus invloed zou hebben op het begrotingstekort of bezuinigingen of jouw zorgpremie, want dat is niet zo. Dus waarom maak je er zo'n probleem van? Wees liever blíj voor die mensen, dat ze de mogelijkheid krijgen om te sporten en op vakantie te gaan. Omdat jij dat niet -vergoed- kan betekent toch niet dat zij het dus óók niet zouden mogen? Waarom kan je het ze niet gewoon gunnen? Blij voor ze zijn dat ze kunnen profiteren van dergelijke regelingen? Zo'n tof leven heb je vaak toch al niet als gehandicapte, nou, dit soort extraatjes gun ik ze dan van harte hoor.

Ik snap dat nooit. "Ik heb het niet dus dat zij het wel hebben is oneerlijk! En het kost geld! Mijn geld! Niet eerlijk!" ^)
In plaats van: "Wat fijn dat er zoiets voor hen geregeld kan worden! Ik zou het ook graag zo willen, maar helaas zit dat er niet in. Toch fijn voor hen dat zij wél die vergoeding krijgen!" :j

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:06

Aprils_joke schreef:
quera schreef:

wie zegt dat ik mijn paard geheel zelf betaal ? dat is onmogelijk met zo,n lage uitkering

de maandelijkse lasten ja , maar de rest wordt ik mee geholpen

ik leef ook van een wajong uitkering. en dat is inderdaad alle dubbeltjes 3x omdraaien om de maand rond te komen.vooral omdat ik een paard heb en die zijn eigenlijk echt niet voor iemand met een uitkering weggelegt.

Hier zeg je dat je dat zelf moet betalen. Zoals het er hier staat ga ik er van uit dat je alles betaald.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 10:09

de maandelijkse kosten zijn al hoog genoeg om ieder dubbeltje op zn kant te leggen.
en ik heb een verzekering voor haar , waar ik laatst toen ze koliek had heel blij mee was , want oeiii als ik die rekening had moeten betalen was ik nog niet klaar geweest . poe
sorry voor de verwarring maar ik bedoelde daar de stalling mee

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:25

Maar Aprils_joke: dat is nou precies wat ik bedoelde. Mensen leggen de zaken vaak veel simpeler uit dan ze in werkelijkheid zijn. Tenzij je alle financiele onderbouwing precies hebt bekeken en gecontroleerd hebt weet je helemaal niet precies hoe mensen hun geld besteden. Toch verbind jij er makkelijk de conclusie aan dat dat allemaal uit het PGB gaat - en dat dat niet eerlijk is. Maar er zou wel eens veel meer achter kunnen zitten. Het PGB wordt namelijk behoorlijk in de gaten gehouden, dus zomaar willekeurig meerdere sporten 'voor de leuk' ermee financieren is echt niet gewoon.

En het interesseert mensen die snel hun mening klaar hebben vaak niets wat de achtergrond is. Het zal ze bij jou misschien ook niet interesseren... jij hebt een paard en een uitkering: dan kan er wel wat af. Misschien vinden ze wel dat de mensen die je nu helpen met je paard helpen je dan maar gewoon met de noodzakelijke kosten om van te leven moeten helpen, dus de uitkering nog verder terugschroeven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:32

ik las net trouwens de reactie, dat gehandicapten een dikke uitkering krijgen, nou dat valt tegen hoor :+
die krijgen ook gewoon een wajong, waar als ze begeleid wonen een flinke klap vanaf gaat voor huisvesting en zorg, verzekeringen etc , daarnaast voedselbudget en dan houden ze aan het eind van de rit nog net een paar tientjes per maand over waar ze hun kleding mee op peil kunnen houden en andere basale dingen kunnen ondernemen.
sportabbo's betalen etc is daar 1 van, vaak is daar wel weer begeleiding voor nodig , daarvoor is ene pgb.
het is heel simpel, is er geen subsidie , dan zal de gemiddelde afgekeurde persoon met een handicap niets meer kunnen ondernemen buiten overleven in een beschermde woonomgeving want daar is simpelweg geen geld voor.

fraude is er overal, maar de controle op uitgaven uit het pgb is inmiddels zo streng, daar word nog maar weinig verkeerd besteed zonder dat daar consequenties aan hangen.

Zo heb je trouwens ook muziekverenigingen etc speciaal voor, maar die draaien vrijwel helemaal op vrijwilligers

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:50

Waarom is het oneerlijk dat mensen met een beperking, van een zeer lage uitkering, iets vergoed krijgen voor sport/vakantie? Zij hebben het al moeilijk genoeg! Ik vind het ook afgunstig overkomen, maar je denkt verder niet na dan: "zij krijgen gratis geld en ik niet." Weet jij wel hoe het is om niet mee te kunnen doen in de maatschappij? Dat je geen baan kan krijgen, en dus ook geen huisje kan kopen, je leven te beginnen, iets op te bouwen? Sommige mensen passen nou eenmaal niet in de maatschappij zoals die nu is. En dan bedoel ik dat niet iedereen kan meekomen. Die mensen moeten toch ook leven? Of mag dat niet van jou? Ik vermoed dat je gaat zeggen dat dat WEL mag, dus stoor je er dan ook niet aan dat ze geld van de overheid krijgen.