Opgelicht door NL bedrijf?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Opgelicht door NL bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:19

en dat is jouw nummer of het foutieve nummer?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:24

Raponsje schreef:
Rekeningnummer wel, Iban niet.

Rekeningnummer is een onderdeel van het IBAN nummer (het laatste stuk is precies hetzelfde).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:26

uiteraard Netje...maar als ik het zo lees dan zouden die grappenmakers er bijvoorbeeld rekeningnummer 12.34.56.789 en iban 46242937265blahblah neer kunnen zetten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:27

Dat kan niet, want als het IBANnr. niet goed is krijgen ze een melding :) Een Iban is ook opgebouwd volgens bepaalde regels.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:28

Dat klopt Netje, maar op het factuur staat alleen het rekening nummer. Niet het Iban nummer.
Het is het correcte rekening nummer wat daar op staat trouwens.

Het door hen gebruikte Iban nummer lijkt trouwens niet eens op de mijne, snap dus ook niet waar ze het vandaan halen. Een cijfer omdraaien kan ik begrijpen, maar dit komt niet eens bijna overeen.

Stel mijn rekening nummer is 123456798
Dan hebben zij Iban nummer UK55558661 gebruikt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:29

Sammie, tuurlijk wel, je kunt alles op die faktuur zetten wat je maar wil. Heeft helemaal niets te maken met de gegevens die uiteindelijk in de echte overboeking terecht komen.
Laatst bijgewerkt door Kinke op 06-08-13 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:30

ok...dan sta je nog sterker lijkt me. Aangezien op de faktuur het juiste rekeningnummer vermeldt staat, maar zij dus naar een totaal ander nummer hebben overgemaakt.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:30

Ik bedoelde dat alleen het rekening nummer op de factuur vermeld staat. Het Iban nummer wordt niet vermeld.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:31

maakt niet uit Raponsje...ze hadden dus moeten overmaken naar het rekeningnummer (jouw correcte nummer dus) wat ook op de faktuur staat. Dat zij nu dus naar een ander nummer overmaken maakt alleen maar extra duidelijk dat zij fout zijn :)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:32

Ja, want daarmee hebben ze toch bewezen dat ze wel degelijk op de hoogte zijn van het juiste nummer. Een heel ander nummer doorgeven is dan niet geloofwaardig en hadden ze (stel dát je het had doorgegeven) ook meteen kunnen zien.

Want mijn rekeningnummer is bijv. 3537xxx en mijn IBAN: NL10INGB0003537xxx

Dus dat valt meteen op. Schuld ligt dan dus duidelijk bij hun zelf.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:33

dat lijkt mij dus ook Netje :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:33

Kinke schreef:
Sammie, tuurlijk wel, je kunt alles op die faktuur zetten wat je maar wil. Heeft helemaal niets te maken met de gegevens die uiteindelijk in de echte overboeking terecht komen.

Oh je bedoelt het hele nr. anders maken. Ik dacht alleen de IBAN.

Maakt niet uit. Factuur is leidend, dus dan zou de fout sowieso bij hen liggen :D

Raponsje schreef:
Dat klopt Netje, maar op het factuur staat alleen het rekening nummer. Niet het Iban nummer.
Het is het correcte rekening nummer wat daar op staat trouwens.

Het door hen gebruikte Iban nummer lijkt trouwens niet eens op de mijne, snap dus ook niet waar ze het vandaan halen. Een cijfer omdraaien kan ik begrijpen, maar dit komt niet eens bijna overeen.

Stel mijn rekening nummer is 123456798
Dan hebben zij Iban nummer UK55558661 gebruikt.

En dus ligt de fout bij hén. Wat die fout dan ook is, zij hebben 'm gemaakt dus....

HET IS WEL HUNNIE SCHULD :D

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:36

Sowieso halen ze de gegevens om de factuur op te stellen uit de informatie die ik heb ingevuld op hun platform. Dus vind het vreemd dat ze ineens een heel ander iban nummer hebben.

De emails van hun kant uit worden wel steeds onvriendelijker.

Neeee, we kunnen niks doen.
HET IS NIET ONZE SCHULD
IK WIL LATEN WETEN DAT DE FOUT NIET BIJ ONS LIGT!!!!
Het is niet te doen om uit te zoeken waar het geld is gebleven
Het rekeningnummer op de PDF is anders, dus verklaar maar is hoe dat komt dan!!! HET IS DUS NIET ONZE SCHULD!!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:37

Heb je een rechtsbijstandsverzekering?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:37

cursusje Nederlands zou daar ook niet misstaan. Wat een bizarre manier van reageren zeg. Dit kan toch geen professioneel bedrijf zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:38

Heb je een contract voor je geleverde diensten Raponsje?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:42

Ik heb geen contract, je werkt voor het bedrijf als freelancer.

Het was bedoeld als leuke bezigheidstherapie tijdens mijn laatste zwangerschapsweken. Het geld was een leuke extra. Daarnaast is het goed voor mijn Nederlands gezien we gaan emigreren volgende zomer.
Extra feedback op mijn Nederlands is altijd fijn.

Maar nu achteraf had ik liever bokkers blij gemaakt met gratis advies als er toch niets tegenover staat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:45

Het riekt gewoon naar oplichting :') Het is wel te doen waar het geld is gebleven. Want dat weten ze.. Ze hoeven alleen maar een belletje naar hun bank te plegen en/of hun rekening na te pluizen waar het geld dan is gebleven. Wat een kul allemaal.

Ik zou gewoon een nette formele brief sturen dat je hen in gebreke stelt en dat je geld wilt binnen x termijn. Anders volgen er strafrechtelijke maatregelen. Als privé persoon kun ook een incassobureau inschakelen.
Het is maar net hoe ver je wil gaan, maar je eerste stap zou zijn bellen met de juridische telefoon (voor zoverdatkan vanuit het buitenland)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:48

Ik heb wel een rechtsbijstand verzekering hier, maar ik weet niet uit mijn hoofd of zaken in het buitenland daar onder vallen. Ook weet ik niet hoe het zit of ik gerechtelijke stappen kan nemen omdat ik geen Nederlandse nationaliteit heb en niet woonachtig ben in Nederland.

Er is een hele lieve bokker die me helpt een mail op te stellen. Het wordt nu gewoon een principe kwestie.

Want het is inderdaad HELEMAAL WEL HUNNIE SCHULD.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:50

Je zou het aan je rechtsbijstandsverzekering voor kunnen leggen. Dan krijg je van hun vanzelf wel te horen of en zo ja wat, ze voor jou kunnen betekenen. Je kunt dan in je communicatie naar HUNNIE :D meenemen dat je als ze geen gevolg geven aan jouw verzoek, eea uit handen gaat geven aan je jurist (er van uitgaande dat ze iets voor je kunnen doen)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:51

Je kan zekere gerechtelijke stappen ondernemen. Je hebt een overeenkomst gesloten (je hebt bewijs).. Je hoort betaald te krijgen en zij weigeren dat. Het is alleen de vraag (voor zover daar tegenwoordig nog verschil in zit) welke wetten er van toepassing zijn. De Nederlandse of de Britse. (of EU)

Ik vind het inmiddels ook een principe kwestie geworden :P

Succes.. Ben benieuwd hoe het af gaat lopen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:55

Je kunt natuurlijk ook altijd nog zeggen dat je het op de site van Radar en Opgelicht gaat aanmelden. Publiciteit vinden dit soort bedrijven vaak niet leuk. Kan soms helpen :D (net als Consumentenbond voor als je een geschil hebt met een leverancier van het een of het ander).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:02

Raponsje schreef:
Ik heb wel een rechtsbijstand verzekering hier, maar ik weet niet uit mijn hoofd of zaken in het buitenland daar onder vallen. Ook weet ik niet hoe het zit of ik gerechtelijke stappen kan nemen omdat ik geen Nederlandse nationaliteit heb en niet woonachtig ben in Nederland.

Er is een hele lieve bokker die me helpt een mail op te stellen. Het wordt nu gewoon een principe kwestie.

Want het is inderdaad HELEMAAL WEL HUNNIE SCHULD.

Je kan hun het beste een email/aangetekende brief sturen met daarin een ingebreke stelling omdat zij hun deel van de overeenkomst niet nakomen. Zij laten namelijk na te betalen op JOUW rekening, en derhalve komen zij de gesloten (mondelinge?) overeenkomst niet na.
Zet daarin dat je hen nog tot 14 augustus de tijd geeft, en dat dan het geld op JOUW bankrekening moet staan. Vergeet niet te noemen dat wanneer zij geen gehoor geven aan deze ingebrekestelling binnen de gestelde termijn, je genoodzaakt bent juridische stappen tegen ze te ondernemen.
(overigens is het recht van toepassing dat door de partijen is gekozen of anders is het afhankelijk van het soort overeenkomst)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-08-13 23:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:08

Netje schreef:
Je kunt natuurlijk ook altijd nog zeggen dat je het op de site van Radar en Opgelicht gaat aanmelden. Publiciteit vinden dit soort bedrijven vaak niet leuk. Kan soms helpen :D (net als Consumentenbond voor als je een geschil hebt met een leverancier van het een of het ander).

Inderdaad, en ik geloof dat er een forum voor is op de site van Kassa?

Uberhaupt al om anderen te waarschuwen voordat er nog meer opgelicht worden.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:00

Raponsje: het recht van de verweerder is van toepassing op de overeenkomst. Uitzondering hierop is dat er bij overeenkom voor een bepaald recht wordt gekozen. Hierop zijn weer uitzonderingen, maar die durf ik niet zo uit mijn hoofd te zeggen. Ik wil het wel allemaal voor je nakijken en er vanavond nog even op terugkeren als je dat wilt? Dan kijk ik meteen hoe je dit juridisch het beste kan aanpakken