Zwanger en een paard.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:42

Hi.

Ik heb een paard en een pony op circa een kwartiertje auto rijden van mij thuis staan. Inmiddels is mijn zoontje 10 maanden.

Mijn paarden staan in de wei, dus alles zelf doen. Tijdens mijn zwangerschap heb ik tot 4 en een halve maand kunnen rijden. Toen deed het pijn omdat je bekken tijdens je zwangerschap week wordt. Er heeft nog 2x een meisje opgereden onder mijn begeleiding maar het is een apart paard waardoor ik hem erna op vakantie heb gezet... dit was geen probleem voor hemm. Hij gaf zichzelf beweging. Op een paar keer mennen na dan... dit heb ik gedaan tot 7 mAnden zwangerschap. .. toen zat mijn buik in de weg om op de bok te stappen haha
Tillen is niet verstandig tijdens een zwangerschap dus mijn vriend heeft met water en voer gesleept... gezien het feit dat paarden niet zijn hobby zijn, was dit toch wel erg lief van hem :)

Na de bevalling, heeft het een maandje of 3,5 tot 4 geduurd voor ik weer op mijn paard zat. Ik had een beetje problemen met het genezen van de knip en mijn paard is nogal stevig gebouwd waardoor ik het niet eerder wou.

Nu ondertussen hobbelen we wel weer wat rond (1 x per week is het streven. ..). Mijn vriend of de opa's en oma's letten dan op (meestal mijn vriend) bij het gewone verzorgen gaat mijn zoontje vaak gewoon mee, is hij lekker even buiten geweest. Ook wandelen we regelmatig met kinderwagen en de 2 paardjes...

Het is allemaal wel te doen... maar om nou te zeggen dat ik nog fanatiek bezig ben met rijden of mennen? Nee... maar zo erg is dat naar mijn idee niet voor paarden die in een kudde 24/7 buiten staan.

Edit: na de bevalling heeft een vriendin met paarden in de buurt de paarden verzorgd gedurende een weekje of 2. Tussendoor ging mij vriend een paar keer kijken zodat ze voor ons gevoel even een bekende zagen. Na anderhalve week ben ik weer de eerste keer er heen gegaan (lekker emo door de hormonen haha)

Wat trouwens wel heel erg leuk was, was om te zien hoe beschermend en voorzichtig de paarden met me waren gedurende de zwangerschap

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 23:05

Ik heb een dochter van 9 maanden en twee paarden aan huis, waarvan een jaarling en ik werk parttime.
Mijn dochter is niet van de klok en ik vind het best lastig combineren, maar ik weet ook dat het weer makkelijker wordt als ze straks wat ouder is.
Overdag slaapt ze als ik geluk heb zo’n 2 uur en dan kan ik even de stallen doen met babyfoon in mijn broekzak en snel even wat in huis/tuin of de was doen.
Rijden doe ik zo’n 2x per week, liefst rijd ik 4/5x pw en een uur les maar dat komt er nu gewoon niet van. Vanochtend heb ik een uurtje kunnen rijden en dat vind ik dan wel enorm genieten!

Dat paarden zo voorzichtig met je kunnen zijn met de zwangerschap herken ik wel.
Mijn paard is nogal een boef en een heethoofd maar van de een op de andere dag was hij zo lief voor mij en zette geen pas meer verkeerd.
Iedereen vroeg wat er met hem gebeurd was, haha. Voor mijn kindje is hij ook superlief.

Kamide

Re: Zwanger en een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:47

Leuk om iedereens invulling te lezen!!

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:51

VivaLaVida schreef:
Hmm ik wil ook bv geven, vraag me alleen wel af hoe het zal gaan met kolven en werken etc.. wil dan 24u gaan werken. .
Het scheelt idd wel een hoop geld ook!
Ik heb het wel luxe ja haha..
Edit: hoezo mag je niet rijden nu thinka? En hoe ver ben je? Edit: al gelezen waardoor..
Ohh.. heb echt medelijden met je. Ik zou het zo missen!

Nou in t begin was ik alleen maar blij dat t goedging met de beeb( als je met zes weken het bloed langs je enkels hebt lopen wordt t paardrijden echt onbelangrijk..) maar nu alles gewoon goed voelt denk ik echt wel hmm.. zou er graag weer opklimmen!!

al ben ik inmiddels ook aan de medicijnen tegen het spugen ben nu bij a 13 weken en t wordt alleen maar erger... dus in dat opzicht is op een paard klimmen ook niet mn eerste gedachte haha.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:54

Bij de eerste tot de 17e week gereden (toen ging het sneeuwen) en 6 weken na de bevalling zat ik er weer op. Wel bijna de hele zwangerschap weiland uitgemest (staan 24/7 buiten met schuilstal), gelongeerd en gewandeld. Ik had toen 2 paarden. Voor 1 had ik een bijrijdster en de ander heeft na m'n bevalling een maand bij m'n instructrice gestaan. Een half jaar na m'n bevalling heb ik 1 paard verkocht, ik kon 2 paarden niet meer combineren met 4 dagen werk, kind en half uur reistijd (enkele reis) naar stal en dubbele mestbeurten. De ander heb ik nu nog steeds. Ik ga zelf 3x per week en mijn bijrijdster 2x per week. De andere 2 dagen heeft hij rust. Dat werkt goed. Paard is ook alweer bijna 20 jaar, die kan ik gerust een aantal dagen op de wei laten staan en dan weer opstappen. Ik ga s avonds en in het weekend, dan is m'n man bij m'n dochter. Nu 14 weken zwanger van de tweede en ik rij nog steeds. Ben benieuwd tot hoeveel weken ik het dit keer vol hou. Als ik niet meer kan rijden ga ik weer wandelen en longeren/grondwerk doen.

Als dit paard komt te overlijden, dan koop ik voorlopig geen nieuw paard meer. Denk dat het met twee kinderen straks een stuk drukker wordt. Vooral in de winter heb ik s avonds weinig zin om nog de deur uit te gaan en in het weekend ben ik altijd aan het haasten omdat ik ook nog wat leuks met m'n gezin wil doen. Als paard in volpension zou staan zou het makkelijker zijn, maar er zijn weinig volpensionstallen waar de paarden zomers en s winters 24/7 buiten kunnen staan, waar goede uitrijmogelijkheden zijn (ik rij vrijwel altijd in het bos) en wat nog enigszins betaalbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:16

Wat balen thinka... wat het misselijk zijn betreft heb ik echt geluk gehad. Alleen heb ik van de week een half uur les gehad ipv en uur. Want dan word ik wel beroerd!
Fijn dat alles toch goed is met je beeb.. wel schrikken zeg! !

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:23

Ik heb mijn paard tijdens mijn derde zwangerschap weg gedaan, ik was na 2 maanden weer zwanger van nummer 3 en het was in mijn geval niet meer te combineren. Mijn zwangerschappen zijn loodzwaar, ik heb tot nu toe HG bij iedere zwangerschap (jeej, nu voor de 5de keer) en bij mijn laatste 2 zwangerschappen heb ik de laatste maanden volledige bedrust gehad ivm voortijdige weeen. Met 1 kind vond ik het nog wel te doen, hoewel ik niet meer gereden heb vanaf het moment dat ik zwanger was, en mesten zat bij de stalprijs inbegrepen, maar zodra ik dr 2 had was het niet meer te doen. Mijn oudste 2 schelen 14 maanden, dus ik had 2 hele kleintjes en was in verwachting van nummer 3 (nummer 2 en 3 schelen 11 maanden) dus heb toen besloten dat het eerlijker was om een andere baas voor mijn paard te zoeken.
Achteraf ook geen spijt van, want nu we 4 kinderen hebben (en zwanger van de 5de) zou ik niet weten waar ik de tijd vandaan zou moeten halen.

25 euro per week voor een baby is makkelijk haalbaar, zelfs met flesvoeding (wij hebben altijd kruidvat flesvoeding gegeven, tegen spugen) Kleding haalden wij van marktplaats (en kon van de een naar de andere door) en dat was nog geen 10tje per maand. Luiers van kruidvat of pampers in de aanbieding en de rest hoeft echt niet duur te zijn.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:27

Wanneer zaten jullie weer te paard na de bevalling?
Ik zat er na 6 weken weer op, pijnloos en helemaal happy :)
(mijn subtotaal-ruptuur genas geweldig snel)

Ik gebruik nu Lidl luiers, ben er zeer tevreden over. Niet zo stug als die van het Kruidvat. Eerst wel pampers gebruikt, tot hij een half jaar was ofzo.
Laatst bijgewerkt door Storm op 01-08-13 14:28, in het totaal 3 keer bewerkt

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:28

Na mijn eerste na ongeveer 4 weken, na mijn tweede eigenlijk niet meer, mijn BI was niet over dus kon met geen mogelijkheid op een paar komen. En ja, toen dat enigszins weer zou kunnen was ik weer zwanger.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:29

Ik gebruik wasbare luiers Storm :) .

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:35

Rinske, dat is helemaal ideaal!
Ik ben er een beetje te makkelijk voor vrees ik...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:52

Storm schreef:
Wanneer zaten jullie weer te paard na de bevalling?

Nr. 1: 2 weken na de bevalling wat gestapt, na 3 a 4 weken weer half uurtje rijden.
Nr. 2: 2 weken na de bevalling weer gaan rijden, na 4 weken alweer met 3 paarden op concours. Na 6 weken besloten dat ik wat langer rust nodig had en toen ivm postnatale depressie heel onregelmatig en weinig gereden. Eigenlijk pas na anderhalf jaar mezelf een schop onder de kont kunnen geven om weer serieus iets te doen.
Nr. 3: 6 weken gewacht volgens voorschrift en tot 6 maanden last gehad van gevoelige en slappe bekkenbodemspieren (wel doorgereden, maar spierpijn!!!! Zelfs tijdens het rijden := )

Hechtingen zijn nooit een probleem geweest wel pijn aan het bekken zelf en de bekkenbodemspieren dus. (ik was ook een tijd vreselijk incontinent :o )

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:16

Mn meisje is nu 4 jaar en ik heb eind vorig jaar een paard gekocht, omdat ik nu genoeg tijd heb.
Ze gaat naar school en ik werk wat minder.
Het is moeilijk te zeggen of het gaat lukken ja of nee, mijn meisje heeft de eerste 2 jaar eigenlijk heel veel gehuild door pijn en ik kon daardoor bijna niet weg en daarbij veel ziekenhuisbezoeken...
Dus ik was heel blij dat ik de eerste 2 a 3 jaren geen paard had te staan!

Nu lukt het prima, al was het wel ff plannen toen ze 11 weken ziek was en hele avonden en nachten huilde.
Ik ben iedere dag bij mn paard , momenteel 2 x daags (staat op pension 10 bij me vandaan).
KLeine meid gaat veel mee, maar niet als ik ga rijden,. Dat werkt nog niet.
Daarbij werk ik 2 vaste dagen in de week en nog oproep, maar het is prima te combineren!
Maar 5 a 6 dagen in de week rijden gaat niet meer iedere week slagen, ook nog een vriend die eens wat wil doen met de auto's.
maar waar een wil is is een weg, en daarbij hangt het ook van je partner af...Als die veel weg is overdag en savonds dan is het wel flink plannen

En over rijden tijdens zwangerschap, mijn knieschijf was toen kapot dus dat ging niet.
maar mocht het me nu weer overkomen en mn paard is wat te vertrouwen dan rijd ik zeker door!
Want wat ben ik toen gegroeid en ik voelde me echt zooo niet fit door het niets doen.....

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:34

_Nadia_ schreef:
Ik heb mijn paard tijdens mijn derde zwangerschap weg gedaan, ik was na 2 maanden weer zwanger van nummer 3 en het was in mijn geval niet meer te combineren. Mijn zwangerschappen zijn loodzwaar, ik heb tot nu toe HG bij iedere zwangerschap (jeej, nu voor de 5de keer) en bij mijn laatste 2 zwangerschappen heb ik de laatste maanden volledige bedrust gehad ivm voortijdige weeen. Met 1 kind vond ik het nog wel te doen, hoewel ik niet meer gereden heb vanaf het moment dat ik zwanger was, en mesten zat bij de stalprijs inbegrepen, maar zodra ik dr 2 had was het niet meer te doen. Mijn oudste 2 schelen 14 maanden, dus ik had 2 hele kleintjes en was in verwachting van nummer 3 (nummer 2 en 3 schelen 11 maanden) dus heb toen besloten dat het eerlijker was om een andere baas voor mijn paard te zoeken.
Achteraf ook geen spijt van, want nu we 4 kinderen hebben (en zwanger van de 5de) zou ik niet weten waar ik de tijd vandaan zou moeten halen.

25 euro per week voor een baby is makkelijk haalbaar, zelfs met flesvoeding (wij hebben altijd kruidvat flesvoeding gegeven, tegen spugen) Kleding haalden wij van marktplaats (en kon van de een naar de andere door) en dat was nog geen 10tje per maand. Luiers van kruidvat of pampers in de aanbieding en de rest hoeft echt niet duur te zijn.

heb je nog tips met betrekking tot HG?..
Ik word er zo moedeloos van... vooralsnog zeg ik dat ik gewoon erge last van zwangerschapsmisselijkheid heb.. maar hou gewoon nauwelijks wat binnen en werken gaat helemaal niet... liefst de hele dag slapen en liggen dan hou ik nog iets binnen.... 8)7

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:50

Jeetje Nadia, dat zijn geen leuke zwangerschappen :(:)
En dan 5x nog wel, zag je er er dan niet tegenop van te voren?

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:55

Handig topic om te lezen hoe een ieder het combineert.
Ik ben 21 weken zwanger van de eerste. Toen ik zwanger werd, stond mijn eigen paard stil ivm een blessure en ik reed een paard voor iemand anders. Anderhalve maand geleden heb ik mijn paard in laten slapen doordat de blessure verergerd was. Ik ben rond de 19 weken gestopt met mijn bijrijdpaard. Ik kom daar nog wel om hem te longeren en te poetsen. De eigenaresse wil graag dat ik hem overneem, maar daar begin ik voorlopig niet aan. Eerst maar bevallen en kijken hoe alles loopt.
Doordat ik hypermobiel ben heb ik nu al veel bekkenklachten. Ik was van plan om zo lang mogelijk te blijven rijden, maar het geeft al teveel pijnklachten.
Ik wil tzt wel weer een paard. Dankzij het rijden had ik altijd weinig rug- en heupklachten. Dus maar even afwachten hoe het de komende maanden zal gaan als ik nu kan rijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:09

Ik ben ook licht hypermobiel en heb al aardig wat klachten met mijn heupen gehad in het verleden dus ik duim dat het niet te erg gaat worden.
Ik ben nu een aantal jaar pijnvrij en ik moet er niet aan denken dat ik dadelijk weer zo last heb.
Lang stappen probeer ik te voorkomen, want dat is het zwaarst voor de heupen.
Ik ben ook vast preventief met krukje aan het afstappen zadat paard alvast weet wat de bedoeling is als het nodig blijkt.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:34

ik zat weer op het paard rondjes te stappen toen de kraamhulp er nog was...bij de eerste alleen bij de tweede mocht dit niet van manlief... :D

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:59

Ik heb tot week 38 nog gereden {1 paard maar dan wel intensief. Alleen doorzitten niet}. Daarna was ik mijn balans kwijt, waar mijn paard te veel last van had. Ik had op week 39 een geplande keizersnee. Daarna mag je 6 weken niet veel doen. Moet zeggen dat ik me daar niet te braaf aan gehouden heb. Met 2.5 week stond ik te vegen, met 3 weken begonnen met uitmesten {niet gelijk alle stallen maar begonnen met 2} en met 5,5 week weer gereden {gewoon stappen, draven en galopperen}. Nooit last gehad {alleen heel erg spierpijn maar dat heb ik altijd als ik een tijdje niet rij}. Ik werd helemaal gek van dat niks doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:06

Ik zit nu wel nog beter dan bij mijn eerste zwangerschap ( 14 weken nu) maar galop zit niet meer lekker en doorzitten ook niet. Ik zat er ook vrij snel weer op na de eerste bevalling, alleen jeetje, buikspieren zijn helemaal weg dan, en wat ben je snel moe dan pfff

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:31

thinka schreef:
heb je nog tips met betrekking tot HG?..
Ik word er zo moedeloos van... vooralsnog zeg ik dat ik gewoon erge last van zwangerschapsmisselijkheid heb.. maar hou gewoon nauwelijks wat binnen en werken gaat helemaal niet... liefst de hele dag slapen en liggen dan hou ik nog iets binnen.... 8)7

Nee, ik zou willen dat ik tips had, bij de eerste en tweede heb ik medicatie gehad die wel iets deed (waren reisziektepilletjes, weet de naam niet meer) maar bij mijn meiden hielp helemaal niets, geen medicijnen of wat ook. Ben ook meerdere keren (bij alle 5 de zwangerschappen) opgenomen in het ziekenhuis voor een infuus.
Bij mijn jongens duurde het tot 16 weken, bij mijn oudste dochter tot 41 weken, en bij mijn jongste dochter tot 24 weken. Nu zit ik er nog steeds midden in.

@sizzle, ik vind zwanger zijn niet leuk nee, maar wij zien het als geschenk om kinderen te mogen krijgen (onze oudste heeft 4 jaar op zich laten wachten, daarna kwamen ze allemaal nogal erg kort op elkaar (4 binnen 4 jaar) en onze nu jongste met deze baby is een verschil van 2,5jaar terwijl we dus geen voorbehoedsmiddelen gebruiken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:37

Heftig hoor.
Wordt het op den duur niet gevaarlijk voor je eigen gezondheid als je in feite al jaren bijna non-stop aan het overgeven bent?
Ik ben bang dat ik in zo'n geval een stuk 'egoistischer' zou zijn wat zwanger worden betreft. Maar iedereen is daar natuurlijk anders is.

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:47

Even binnenvallen..
Ik heb zelf een kleine van 3,5 jaar, toen ik zwanger was ben ik tot me laatste week nog 5 stallen elke dag aan het mesten.
De eigenaar van stal was natuurlijk op vakantie dat ik 38 weken was en ik voor 1 of 2 weken voor ze moest zorgen. Geen probleem deed ik altijd maar nu hoogzwanger en 5 x mesten, binnen, buiten zetten , 4 keer op een dag heen en voeren etc.. Werd me echt teveel .. (Zwangerschapsvergiftiging als gevolg) .
Zelf heb ik niet lang gereden, aangezien me paard vaak schrikt of omhoog komt en ik wel eens onderuit gegaan ben met madame.. Dacht ik toen ik een buikje kreeg.. Ik stop maar met rijden, wel gestapt een oaar keer op het land en rustig gereden met 25 weken, maar daarna echt niet meer. Ze is gewoon echt te druk en gevaarlijk.. Ik nam geen risico.

Ik had gelukkig een bijrijdster gevonden de laatste weken en die heeft hAar ook gedaan de rest van mijn bevalling en nog een half jaar daarna.
Inmiddels bij.2 maanden was ik alleenstaand en vond ik het wel erg moeilijk om het te combineren..
Had geen auto , alleen een fiets.. En stal was 30 min lopen... Want op de fiets kon me kleine niet mee..
Dus elke keer erheen lopen. Geen succes als je zo beroerd bent bevallen en nog lang niet hersteld bent.
Rijden kwam ook niks ervan.. Kon niet eens op me paard na me bevalling, dat duurde maaanndeennn..
Je moet maar net pech hebben, tot me kindje kon zitten en op de fiets mee kon, tot hij echt kon lopen werd het voor mij makkelijker, hij hielp heerlijk mee elke dag en nog steeds doet hij dat. Laatst was ik aan t praten en me kindje was de stal al in, zegt hij, mama ikke schoonmaken. Dus ik denk ja is goed. Bleek het dat hij echt Alle drollen eruit had gehaald <3 , hoefte ik zelf niks meer te doen.. Nou dat is heerlijk haha.
Ik denk als je samen bent dat het veel makkelijker gaat dan alleen. Dat merk ik nu ook. Je hebt meer tijd en kan meer. Financieel komt het altijd wel goed hoor..

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:58

Sizzle schreef:
Heftig hoor.
Wordt het op den duur niet gevaarlijk voor je eigen gezondheid als je in feite al jaren bijna non-stop aan het overgeven bent?
Ik ben bang dat ik in zo'n geval een stuk 'egoistischer' zou zijn wat zwanger worden betreft. Maar iedereen is daar natuurlijk anders is.

Nee dat valt wel mee, natuurlijk zodra ik uitdroog krijg ik een infuus, maar thats it. Voor ons is het geen keus maar een overtuiging, en we merken ook dat mijn lichaam het reguleert, anders was ik nooit pas na ruim anderhalf jaar pas weer zwanger geworden, dan was het direct al weer raak geweest.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:05

@nadia.. o wat een toestand zeg!!.. hoop dat t niet zover komt.. gisteren echt op t randje.. maar savonds gaat t bij mij wel dus probeer zoveel mogelijk te drinken.. bouilon en water etc..

medicatie werkt totaal niet.. dus lig weer te hangen met een emmer naast me :(