Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:25

Ik hoop dat dit topic respectvol kan verlopen maar meestal verzanden zulke discussies in herhaling van dezelfde argumenten van twee groepen die langs elkaar praten ipv met elkaar. Maar wie weet lukt het met deze insteek wel een keertje, kan boeiende discussies opleveren namelijk. Ik vind het iig een goede openingspost!

De ellende ermee is echter dat je praat over geloof. Zoals het woord al impliceert, is dat geen waarheid, geen feit maar iets wat iemand gelooft. Voor die persoon voelt het echt en daarmee wordt het voor die persoon wel waarheid. Maar als je dan een discussie gaat voeren met mensen die waarheid alleen zien als wetenschappelijke feiten, praat je al niet meer over hetzelfde. Feitelijk kan je gewoon niet zeggen dat God bestaat, net zo min als je kan bewijzen dat Hij niet bestaat! Of God bestaat is imo dus ook een persoonlijke mening/gevoel.

Voor mij persoonlijk weet ik het gewoon niet. Ik heb erg veel moeite met het feit dat er zoveel pijn en ellende in de wereld is, alles is zo oneerlijk verdeeld en dat kan ik heel moeilijk rijmen met een God. Ik heb zelf ook nooit steun ervaren aan geloof, terwijl ik wel gelovig ben opgevoed. Mijn schoonmoeder is heel gelovig en ik vind het prachtig om te zien hoeveel steun dat haar geeft, ik ben gewoon jaloers dat ik dat niet kan!
Daarbij denk ik dat mensen over het algemeen moeite hebben met onverklaarbare zaken en als er geen feitelijke verklaring te vinden is, zoeken we het in God. Net zoals men vroeger in een God van het onweer geloofde, want zulke verschijnselen konden niet normaal zijn. Inmiddels weten we wel beter natuurlijk. Ook kunnen we heel moeilijk leven met de gedachte dat ons leven geen zin heeft, niet bijzonder of nuttig is. Er MOET meer zijn volgens velen en geloven in iets groters, onzichtbaars, is veel fijner dan de gedachte dat je een klompje koolstofatomen bent die toevallig op deze planeet rondwandelt. Heel begrijpelijk lijkt mij en er is ook niks mis mee, maar ik kan het niet. Ik zeg dus niet dat er geen God bestaat, ik verwacht het alleen niet maar sta er altijd open voor omdat je nooit helemaal zeker kan zijn.

Ik geloof dan ook niet in een leven na de dood, na de dood is er imo gewoon niks meer.
Andere zaken denk ik meestal van dat er wel degelijk een feitelijke verklaring voor is maar dat we dat gewoon nog niet ontdekt hebben. En totdat we die verklaring hebben, vind ik elke verklaring die men voor zichzelf heeft helemaal prima.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:26

[***] schreef:
Tigra_ schreef:
Ik geloof niet in god. Dat is iets wat je hebt of niet denk ik. Wat zal ik er eens over zeggen. Als er een god is waarom is de wereld dan zo verrot en zijn er zoveel gekken. Bedoel als god degene is die alles stuurt en "alles heeft een reden" dan zou ik graag wat meer uitleg daarover willen waarom sommige mensen zo veel verdriet te verwerken krijgen. Verder ben ik denk ik te nuchter. Ik geloof ook niet in geesten en dat soort zaken. Mijn ouders zijn wel gelovig volgens mij katholiek.

Dat komt door de zondeval, daardoor is alle elende gekomen.
Ik geloof ook niet dat sommige mensen expes gestraft worden.

Trouwens, er zijn toch ook beroemde mensen die hun ziel aan de duivel verkocht hebben naar eigen zeggen, dan moet er toch ook een God zijn ?
En er zijn ook veel mensen met bijna dood ervaringen die beweren God te hebben gezien ?

Zondeval geen idee wat het is dus geen idee wat je er eigenlijk mee bedoelt.
Als god geen invloed heeft of weinig invloed dan zie ik niet in waarom er dan in te geloven.
Tja bijna dood ervaring is natuurlijk traumatisch en dan kun je vast wel dingen zien die er helemaal niet zijn. Als je hallucineert zie je ook dingen die er niet zijn dus dat op zich vind ik niet zo vreemd er is nog nooit iemand terug gekomen om met bewijzen te komen.
Dat vind ik hetzelfde met geesten en het communiceren daarmee. Zolang er geen geest voor m'n neus staat om het te bewijzen kan ik er niet in geloven.

liempje

Ik geloof niet. Dat er iets is, dat geloof ik wel maar niet god zoals in de bijbel. Er zijn zoveel verschillende ideeën zoals Budda, Allah en weet ik veel hoeveel je er nog hebt. Het is maar net waar je vandaan komt. Mensen geloofden vroeger overal in zoals bv. heksen, die kwamen op de brandstapel. Is wel leuk om zo een bijbel te schrijven maar de mensen hadden vroeger hele andere inzichten. Volgens mij was het Mozes waarvoor de zee uiteen ging. Was dat niet gewoon een fata morgana? Sprinkhanenplaag? Die heb je vandaag de dag ook nog! Alles is wel te verklaren wat er in de bijbel gebeurd is.

Nee ik persoonlijk vind het geloof flauwekul. Ik heb geen god nodig om sterk te zijn. Een god komt jou echt niet helpen in slechte tijden.

Het geloof zorgt alleen maar voor oorlog. 9 van de 10 keer hebben ze ruzie om het geloof.
Laatst bijgewerkt door liempje op 26-07-13 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabaluga12

XxX_Naoomii schreef:
Ik word christelijk opgevoed maar ik weet het zelf echt niet.

Veel mensen maken de fout dat ze de bijbel te letterlijk nemen.

Ook denk ik dat ons verstand en bewustzijn ver onder dan die van God liggen. God heeft voor alles een reden. Is God een persoon die op een stoel in de hemel zit? Misschien zit God wel in de schepping, in de natuur.

Maarja, waarom leven we dan hier op aarde..?

God heeft ons wel een vrije wil gegeven zodat we geen marionettes zijn.

Het gaat allemaal ver en filosofisch. Net als je denken en je doen, je bewustzijn, je ego. Daar moet je je dan wel in verdiepen dus daar kan ik geen oordeel over doen.

Ik weet het niet.

Dan heeft god een flinke fout gemaakt. Hij had ons beter marionettes kunnen maken, hadden we niet beter geweten en er was geen ellende...

pmarena

Je bent lekker bezig met topics openen Antje :P

Ik geloof dat de mens God heeft geschapen, en niet andersom :)

Maar tegelijkertijd ben ik me er ook weer heel erg bewust van dat er allerlei in eerste instantie heel ongeloofwaardig klinkende opties ook weer niet pertinent onmogelijk zijn :P

chevax

Tieneke schreef:
Ik geloof wel. Velen vragen waarom er zoveel ellende is, als er toch een God bestaat. Wel, omdat niet God, maar de mensen voor miserie zorgen. God stuurt niet alles, hij geeft mensen verantwoordelijkheid om te sturen. Daar komen goede en minder goede tot slechte dingen uit voort. Mensen zijn geen marionetten die door God worden aangestuurd.

Ik ben niet gelovig (denk ik ;-) ). Maar ik vind jouw uitleg wel heel goed: kort en krachtig. Het lijkt me inderdaad wel zo dat mensen toch hun eigen verantwoordelijkheid houden, ook als alles boven geregeld zou worden.

heidy_wilco

Ik geloof wel dat er een godachtig iets is, maar ik weiger bij een geloof te horen. Het geloof zelf heb ik absoluut geen moeite mee hoor. Maar de mensen hebben sommige (goede) dingen uit de bijbel zo verandert, dat het gewoon niet meer is zoals het geloof ooit bedoelt was. Er zijn niet voor niets zoveel oorlogen en ruzzies om geloven geweest, omdat heel veel mensen elkaar gewoon niet konden en kunnen respecteren om het geloof. En volgens mij staat er in elk godsdienstig boek: Respecteer elkaar, verspreid het geloof zover je kan, maar ga elkaar niet de kop afhakken, als een ander iets anders gelooft, en blijft geloven. En niet alleen in de Bijbel, maar ook in de Koran etc.

Ik geloof wat ik wil geloven. Ik heb op de basisschool (openbaar) een jaar godsdienstles gehad. Dat krijgt iedereen. Ik ben niet gelovig, maar ik heb wel altijd respect voor haar en het geloof gehad, zoals zij ook ons respecteerde. Zij wou ons ook absoluut niet bekeren of wat dan ook. Ik heb veel van haar geleerd, en aan het einde hebben wij een bijbel gekregen met een mooie boodschap van haar. Die bijbel heb ik nog, en die gaat ook nooit weg. Nog steeds denk ik aan de verhaaltjes die ze vertelde, en daar leer ik ook van.

En ik vind het zo jammer dat ook hier weer Moslims zo negatief worden gezien. Ik heb moslims leren kennen, en over het algemaan waren het hele hartelijke mensen, waar ik geen verkeerd woord over hoef te horen. Het zijn de extreem gelovige mensen, die het boek niet respecteren, en geheel verkeerd interpeteren waar je zo voor uit moet kijken, en die zitten in ieder geloof.

Ik heb 1 geloof en dat is geloof in mijzelf.
En ik geloof dat er meer op aarde is dan alleen wij.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 26-07-13 14:29, in het totaal 3 keer bewerkt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:27

Loesje88 schreef:
Ik geloof ook niet in een god.
Al vind ik het 'concept' wel heel mooi. Ook ben ik er verder helemaal niet tegen. Ik vind het prachtig dat mensen hun kracht of juist rust kunnen vinden dmv hun geloof.

Jij verwoordt hiermee precies wat ik dus bedoel. Ik heb alleen wel iets tegen mensen die anderen proberen te overhalen (ooit zo'n klasgenootje gehad, mateloos irritant). Maar niet tegen het geloof op zich en ik vind het erg interessant hoe mensen die wél geloven dat precies doen :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:28

liempje schreef:
Ik geloof niet. Dat er iets is, dat geloof ik wel maar niet god zoals in de bijbel. Er zijn zoveel verschillende ideeën zoals Budda, Allah en weet ik veel hoeveel je er nog hebt. Het is maar net waar je vandaan komt. Mensen geloofden vroeger overal in zoals bv. heksen, die kwamen op de brandstapel. Is wel leuk om zo een bijbel te schrijven maar de mensen hadden vroeger hele andere inzichten. Volgens mij was het Mozes waarvoor de zee uiteen ging. Was dat niet gewoon een fata morgana? Sprinkhanenplaag? Die heb je vandaag de dag ook nog! Alles is wel te verklaren wat er in de bijbel gebeurd is.

Nee ik persoonlijk vind het geloof flauwekul. Ik heb geen god nodig om sterk te zijn. Een god komt jou echt niet helpen in slechte tijden.

Ja precies. De mensen wisten toen heel veel nog niet en hebben daar zelf invulling aan gegeven. Of wellicht had er iemand teveel paddestoelen gegeten of was hij geestesziek.

(ps dit is niet sarcastisch of gemeen bedoeld)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:28

heidy_wilco schreef:
Ik geloof wel dat er een godachtig iets is, maar ik weiger bij een geloof te horen. Het geloof zelf heb ik absoluut geen moeite mee hoor. Maar de mensen hebben sommige (goede) dingen uit de bijbel zo verandert, dat het gewoon niet meer is zoals het geloof ooit bedoelt was. Er zijn niet voor niets zoveel oorlogen en ruzzies om geloven geweest, omdat heel veel mensen elkaar gewoon niet konden en kunnen respecteren om het geloof. En volgens mij staat er in elk godsdienstig boek: Respecteer elkaar, verspreid het geloof zover je kan, maar ga elkaar niet de kop afhakken, als een ander iets anders gelooft, en blijft geloven. En niet alleen in de Bijbel, maar ook in de Koran etc.

Er is inderdaad veel gevochten tussen verschillende religies onderling, maar vaak was/is de geloofskwestie ook maar een excuus om toch die oorlog te starten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:30

Tabaluga12 schreef:
M.i. draait het allemaal om macht

:j Macht en angst zaaien.. tegenwoordig misschien minder, maar als ik die verhalen van mijn oma af en toe moet geloven.. brr.. als klein kind moest ze naar de kerk, biechten bij de pastoor, want anders ging je naar de hel.. overal in de kerken werd niks anders gepreekt dan hel en verdoemenis, en o wee als je iets fout deed.. dan ziet God het wel.. Was toen gewoon een soort flitser zonder camera, pure bluf van de burgemeester en de pastoor die de macht destijds in handen hadden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:30

Ik geloof wel dat er meer is tussen hemel en aarde dan wij kunnen bevatten, genoeg voorbeelden gezien die niet wetenschappelijk te verklaren zijn. Ik geloof dus niet in God, Allah of welke naam ze er ook aan gegeven hebben. Waar ik veel moeite mee heb is dat mensen die zwaar gelovig zijn altijd zeggen dat het aan God ligt als het je goed gaat en aan jezelf als het slecht gaat.

xnaomivdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:31

Tabaluga12 schreef:
XxX_Naoomii schreef:
Ik word christelijk opgevoed maar ik weet het zelf echt niet.

Veel mensen maken de fout dat ze de bijbel te letterlijk nemen.

Ook denk ik dat ons verstand en bewustzijn ver onder dan die van God liggen. God heeft voor alles een reden. Is God een persoon die op een stoel in de hemel zit? Misschien zit God wel in de schepping, in de natuur.

Maarja, waarom leven we dan hier op aarde..?

God heeft ons wel een vrije wil gegeven zodat we geen marionettes zijn.

Het gaat allemaal ver en filosofisch. Net als je denken en je doen, je bewustzijn, je ego. Daar moet je je dan wel in verdiepen dus daar kan ik geen oordeel over doen.

Ik weet het niet.

Dan heeft god een flinke fout gemaakt. Hij had ons beter marionettes kunnen maken, hadden we niet beter geweten en er was geen ellende...

God maakt geen fouten.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:32

XxX_Naoomii schreef:
Tabaluga12 schreef:

God maakt geen fouten.

Ik denk soms wel eens dat de mens de grootste fout is die op aarde rondloopt...

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:33

XxX_Naoomii schreef:
God maakt geen fouten.

Misschien kun je wat meer toelichting geven? :)
Door dit soort 'kort-door-de-bocht' antwoorden lopen dit soort topics vaak vast.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:34

Citaat:
God maakt geen fouten.

Dus God heeft met opzet het lichaam zo geschapen dat er allerlei rare afwijkingen mogelijk zijn? Dat cellen kunnen veranderen in kanker? Dat is niet erg aardig van God :n

xnaomivdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:35

Loesje88 schreef:
XxX_Naoomii schreef:
God maakt geen fouten.

Misschien kun je wat meer toelichting geven? :)
Door dit soort 'kort-door-de-bocht' antwoorden lopen dit soort topics vaak vast.

Omdat God's verstand, bewustzijn etc. ver boven dat van de mens ligt. Mensen zijn maken fouten, en worden beïnvloed door de duivel.
Ik kan het niet heel goed uitleggen aangezien ik zelf geen beslissing heb gemaakt of ik wel of niet geloof.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:35

Angst zaaien? Mijn geloof neemt mijn angst net weg. Ik hoef helemaal nergens bang voor te zijn en dat is bevrijdend voor mij geweest. In mijn kerk wordt niets gezegd over "dit doen, want anders moet je bang zijn voor...". Bij ons wordt vooral gezegd dat als je Jezus aanneemt en gelooft in Hem, dat je gered bent. Ik moet helemaal niks, moet niks betalen of afgeven, ik ga wanneer ik zelf kies om te gaan en moet ook geen taak opnemen als ik daar geen zin in heb.

Vroeger was het wellicht anders en werd het christelijk geloof wel misbruikt om de mensen onder de duim te houden. Maar mensen koppelen het geloof zelf vaak aan de mensen of instanties die het misbruiken. En dàt is best kortzichtig :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:36

God maakt geen fouten.[/quote]

Dat is nu precies mijn punt. Alleen weet jij niet of god fout maakt of heeft gemaakt.. En dat weet ik ook niet.
Laatst bijgewerkt door Tabaluga12 op 26-07-13 14:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:36

Ik ben een agnostische atheïst, ik geloof niet in god omdat ik vind dat er te weinig (lees: geen) wetenschappelijk bewijs voor is.

Als mensen me gewoonlijk naar mijn geloof vragen zeg ik dat ik lid ben van de kerk van het FSM (Flying Spaghetti Monster), en dus Pastafari ben. Het is een geloof wat voor mij erg logisch is en veel meer betekend dan een regulier geloof.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_Spaghettimonster

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:37

Tabaluga12 schreef:

Het idee achter die keuze (aldus de filosofen) is dat geloven niets zou betekenen als het niet uit vrije wil ontstaat. Mensen moeten zélf voor God kiezen, dan pas is het waardevol. En dat betekent dat ze zich ook van God kunnen afkeren.

Wat betreft de ellende in de wereld, daar zijn meerdere theorieën over. Bijvoorbeeld:
- dat de duivel daar de oorzaak van is (en dat God dan nog altijd erger leed voorkomt, dus zoals bij de treinramp in Spanje 'slechts' 78 doden in plaats van iedereen)
- dat de ellende het gevolg is van de vrije keuzes die mensen mogen maken
- dat de ellende een 'straf' is voor onze zondeval
- dat er een groter plan is waarin deze mate van narigheid 'nodig' is om erger te voorkomen
- dat mensen zonder narigheid de goedheid van God ook niet kunnen waarderen

Als je erin wil geloven is het dus prima te verklaren, op zich. :)
Laatst bijgewerkt door Dani op 26-07-13 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:37

Tieneke schreef:
Angst zaaien? Mijn geloof neemt mijn angst net weg. Ik hoef helemaal nergens bang voor te zijn en dat is bevrijdend voor mij geweest. In mijn kerk wordt niets gezegd over "dit doen, want anders moet je bang zijn voor...". Bij ons wordt vooral gezegd dat als je Jezus aanneemt en gelooft in Hem, dat je gered bent. Ik moet helemaal niks, moet niks betalen of afgeven, ik ga wanneer ik zelf kies om te gaan en moet ook geen taak opnemen als ik daar geen zin in heb.

Vroeger was het wellicht anders en werd het christelijk geloof wel misbruikt om de mensen onder de duim te houden. Maar mensen koppelen het geloof zelf vaak aan de mensen of instanties die het misbruiken. En dàt is best kortzichtig :)

als je Jezus aanneemt en gelooft in Hem, dat je gered bent. En anders?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:38

Ik vind Morgan Freeman als God in de film Bruce Almighty, wel een toffe God die het goed uitlegt allemaal hoe het zit met die rampen en vrije wil e.d. :P

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:38

Oehhhhhh gaat deze Darwin aanhanger zich mengen in deze discussie of niet.......

* vind het altijd een prachtige discussie die je netjes kan voeren maar wordt er altijd zo bloedje fanatiek van. Gaat nog even op de handjes zitten :D *

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:39

Anders niet.