Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
[***] schreef:Tigra_ schreef:Ik geloof niet in god. Dat is iets wat je hebt of niet denk ik. Wat zal ik er eens over zeggen. Als er een god is waarom is de wereld dan zo verrot en zijn er zoveel gekken. Bedoel als god degene is die alles stuurt en "alles heeft een reden" dan zou ik graag wat meer uitleg daarover willen waarom sommige mensen zo veel verdriet te verwerken krijgen. Verder ben ik denk ik te nuchter. Ik geloof ook niet in geesten en dat soort zaken. Mijn ouders zijn wel gelovig volgens mij katholiek.
Dat komt door de zondeval, daardoor is alle elende gekomen.
Ik geloof ook niet dat sommige mensen expes gestraft worden.
Trouwens, er zijn toch ook beroemde mensen die hun ziel aan de duivel verkocht hebben naar eigen zeggen, dan moet er toch ook een God zijn ?
En er zijn ook veel mensen met bijna dood ervaringen die beweren God te hebben gezien ?
XxX_Naoomii schreef:Ik word christelijk opgevoed maar ik weet het zelf echt niet.
Veel mensen maken de fout dat ze de bijbel te letterlijk nemen.
Ook denk ik dat ons verstand en bewustzijn ver onder dan die van God liggen. God heeft voor alles een reden. Is God een persoon die op een stoel in de hemel zit? Misschien zit God wel in de schepping, in de natuur.
Maarja, waarom leven we dan hier op aarde..?
God heeft ons wel een vrije wil gegeven zodat we geen marionettes zijn.
Het gaat allemaal ver en filosofisch. Net als je denken en je doen, je bewustzijn, je ego. Daar moet je je dan wel in verdiepen dus daar kan ik geen oordeel over doen.
Ik weet het niet.
Tieneke schreef:Ik geloof wel. Velen vragen waarom er zoveel ellende is, als er toch een God bestaat. Wel, omdat niet God, maar de mensen voor miserie zorgen. God stuurt niet alles, hij geeft mensen verantwoordelijkheid om te sturen. Daar komen goede en minder goede tot slechte dingen uit voort. Mensen zijn geen marionetten die door God worden aangestuurd.
Loesje88 schreef:Ik geloof ook niet in een god.
Al vind ik het 'concept' wel heel mooi. Ook ben ik er verder helemaal niet tegen. Ik vind het prachtig dat mensen hun kracht of juist rust kunnen vinden dmv hun geloof.
liempje schreef:Ik geloof niet. Dat er iets is, dat geloof ik wel maar niet god zoals in de bijbel. Er zijn zoveel verschillende ideeën zoals Budda, Allah en weet ik veel hoeveel je er nog hebt. Het is maar net waar je vandaan komt. Mensen geloofden vroeger overal in zoals bv. heksen, die kwamen op de brandstapel. Is wel leuk om zo een bijbel te schrijven maar de mensen hadden vroeger hele andere inzichten. Volgens mij was het Mozes waarvoor de zee uiteen ging. Was dat niet gewoon een fata morgana? Sprinkhanenplaag? Die heb je vandaag de dag ook nog! Alles is wel te verklaren wat er in de bijbel gebeurd is.
Nee ik persoonlijk vind het geloof flauwekul. Ik heb geen god nodig om sterk te zijn. Een god komt jou echt niet helpen in slechte tijden.
heidy_wilco schreef:Ik geloof wel dat er een godachtig iets is, maar ik weiger bij een geloof te horen. Het geloof zelf heb ik absoluut geen moeite mee hoor. Maar de mensen hebben sommige (goede) dingen uit de bijbel zo verandert, dat het gewoon niet meer is zoals het geloof ooit bedoelt was. Er zijn niet voor niets zoveel oorlogen en ruzzies om geloven geweest, omdat heel veel mensen elkaar gewoon niet konden en kunnen respecteren om het geloof. En volgens mij staat er in elk godsdienstig boek: Respecteer elkaar, verspreid het geloof zover je kan, maar ga elkaar niet de kop afhakken, als een ander iets anders gelooft, en blijft geloven. En niet alleen in de Bijbel, maar ook in de Koran etc.
Tabaluga12 schreef:M.i. draait het allemaal om macht
Tabaluga12 schreef:XxX_Naoomii schreef:Ik word christelijk opgevoed maar ik weet het zelf echt niet.
Veel mensen maken de fout dat ze de bijbel te letterlijk nemen.
Ook denk ik dat ons verstand en bewustzijn ver onder dan die van God liggen. God heeft voor alles een reden. Is God een persoon die op een stoel in de hemel zit? Misschien zit God wel in de schepping, in de natuur.
Maarja, waarom leven we dan hier op aarde..?
God heeft ons wel een vrije wil gegeven zodat we geen marionettes zijn.
Het gaat allemaal ver en filosofisch. Net als je denken en je doen, je bewustzijn, je ego. Daar moet je je dan wel in verdiepen dus daar kan ik geen oordeel over doen.
Ik weet het niet.
Dan heeft god een flinke fout gemaakt. Hij had ons beter marionettes kunnen maken, hadden we niet beter geweten en er was geen ellende...
Loesje88 schreef:XxX_Naoomii schreef:God maakt geen fouten.
Misschien kun je wat meer toelichting geven?![]()
Door dit soort 'kort-door-de-bocht' antwoorden lopen dit soort topics vaak vast.
Tabaluga12 schreef:Dan heeft god een flinke fout gemaakt. Hij had ons beter marionettes kunnen maken, hadden we niet beter geweten en er was geen ellende...
Tieneke schreef:Angst zaaien? Mijn geloof neemt mijn angst net weg. Ik hoef helemaal nergens bang voor te zijn en dat is bevrijdend voor mij geweest. In mijn kerk wordt niets gezegd over "dit doen, want anders moet je bang zijn voor...". Bij ons wordt vooral gezegd dat als je Jezus aanneemt en gelooft in Hem, dat je gered bent. Ik moet helemaal niks, moet niks betalen of afgeven, ik ga wanneer ik zelf kies om te gaan en moet ook geen taak opnemen als ik daar geen zin in heb.
Vroeger was het wellicht anders en werd het christelijk geloof wel misbruikt om de mensen onder de duim te houden. Maar mensen koppelen het geloof zelf vaak aan de mensen of instanties die het misbruiken. En dàt is best kortzichtig