Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Dorus schreef:Een lening voor persoonlijk gewin (waar de meeste reacties hier op gebaseerd zijn) is heel wat anders dan lenen om te investeren in een bedrijf. Overigens zou ik de lening dan wel gewoon op naam van het bedrijf nemen en de aparatuur ook opnemen op de balans van het bedrijf.
Ik heb weinig ervaringen met het afsluiten van leningen, maar ik lees dat je weloverwogen te werk gaat dus ik heb er wel vertrouwen in dat dat goed komt. Bedenk wel dat je alleen een lening kan afsluiten als je een bron van inkomsten hebt. Als je nu geen werk hebt zal je dus geen persoonlijke lening af kunnen sluiten. Op naam van je bedrijf maak je dan meer kans.
Edit: de lening komt pas na het werk, dan heb ik dus niks gezegd
Ik wil je wel graag een lange termijn vraagstuk meegeven waar je, naar mijn mening, ook nu al over na moet denken. Op een moment zal de apparatuur verouderd zijn en vervangen moeten worden. Denk alvast na over wanneer dit zal zijn en wat de kosten hiervan naar alle waarschijnlijkheid zullen zijn zodat je ervoor kan zorgen dat je tegen die tijd deze lening hebt afgelost en als het even kan alvast ervoor gespaard hebt. Als je moet gaan vernieuwen en de oude lening is nog niet afgelost dan blijf je achter de feiten aan lopen.Lowara schreef:Wat je voor de volgende keer heel goed moet bedenken en doen, is de afschrijving van je camera in je administratie meenemen. Dat heb je dit keer duidelijk niet gedaan, waardoor je nu in de problemen zit.
De apparatuur in je administratie opnemen en erover afschrijven heeft alleen impact op je resultaat niet op je cashflow. Je spreid de kosten over meerdere jaren, maar je hebt daardoor aan het eind van de afschrijvings termijn niet ineens genoeg geld op je bankrekening staan om de apparatuur te vervangen. Dat is afhankelijk van andere factoren.
Boekhouden is mijn vak. Als je tips, hulp of advies nodig hebt over hoe je dingen het beste kan opzetten of boekhoudkundig verwerken mag je mij altijd een pb sturen.
Lowara schreef:Ik snap wat je bedoeld, maar als je je administratie op orde hebt en dit dus wel meeneemt ( omdat je bekend bent dat er afschrijving is, en je dit vanuit de administratie makkelijk kan uitrekenen en bijhouden/wegzetten) kan je hier wel als bedrijf actie op ondernemen, oftewel gespreid sparen.
Als je weet dat je camera zo'n 6 jaar meegaat, spaar je dus 6 jaar van tevoren er al elke keer kleine stukjes van, zodat je aan het eind van de periode weer een ander kan kopen.
Nu heeft TS ten tijde van een nieuwe camera geen cent gespaard met alle gevolgen van dien. Terwijl als ze twee jaar geleden ( bedrijf bestaat twee jaar lees ik?) alvast was begonnen met elke maand een klein bedrag opzij te leggen, ze nu meteen de camera had kunnen kopen.

Babeth schreef:Lowara schreef:Ik snap wat je bedoeld, maar als je je administratie op orde hebt en dit dus wel meeneemt ( omdat je bekend bent dat er afschrijving is, en je dit vanuit de administratie makkelijk kan uitrekenen en bijhouden/wegzetten) kan je hier wel als bedrijf actie op ondernemen, oftewel gespreid sparen.
Als je weet dat je camera zo'n 6 jaar meegaat, spaar je dus 6 jaar van tevoren er al elke keer kleine stukjes van, zodat je aan het eind van de periode weer een ander kan kopen.
Nu heeft TS ten tijde van een nieuwe camera geen cent gespaard met alle gevolgen van dien. Terwijl als ze twee jaar geleden ( bedrijf bestaat twee jaar lees ik?) alvast was begonnen met elke maand een klein bedrag opzij te leggen, ze nu meteen de camera had kunnen kopen.
Kun jij in mijn portomonee kijken?
Blijf aub gewoon ontopic ipv allerlei aannames te doen.
Lowara schreef:Babeth schreef:
Kun jij in mijn portomonee kijken?
Blijf aub gewoon ontopic ipv allerlei aannames te doen.
Ik snap je niet?
Je geeft aan een lening te moeten afsluiten van een bepaald bedrag om een camera van te kopen.
Leningen sluit je af omdat je het geld niet hebt, dat is geen aanname, maar hetgeen wat je zelf aangeeft en waarom je dit topic start.
Ik geef een tip hoe je dit de volgende keer kan voorkomen, en hoe ik dit zelf binnen mijn eigen bedrijf probeer tegen te gaan.
Ik blijf dus netjes ontopic en houd mij ook aan de feiten die je zelf hebt aangeven.
Als het niet klopt, had je dit topic namelijk niet hoeven starten en hoef je geen lening af te sluiten, want dan heb je immers het geld gespaard?

shilady schreef:Ga dan gewoon is naar en bank en leg je plan voor dan hoor je snel genoeg wat wel en niet mogelijk is.. Heb je veel meer aan dan hier op bokt een vraag te stellen.. neem al je papieren en gegevens mee...

Babeth schreef:shilady schreef:Je moet je vooral bij de bank kunnen verantwoorden
Dat zal dan middels een ondernemingsplan zijn, hier hoef je geen werk voor te hebben. (Ookal kies ik er zelf liever voor om wél eerst werk te hebben.)
Heb je dat wel? Ik heb net ook gereageerd maar volgens mij sta je niet open voor advies wat je nu grais kan krijgen ipv betaald bij de bank
Babeth schreef:shilady schreef:Nee zou ik niet doen
Het is maar heel erg de vraag of je die lening kan krijgen in deze tijd want ze willen wel graag dat je financieel steady bent en daarmee bedoelen ze niet van ik heb net een nieuw baantje mag ik nu een lening
Het gaat om zakelijk.
Babeth schreef:Ik blijf mezelf niet verantwoorden, kom zeg. Ik kan daarna altijd zelf nog bepalen wat het beste is voor mij en mijn bedrijf, daar heb ik bokt niet voor nodig.
Rowdine schreef:Ik ga je niet adviseren of wat dan ook want ik vind je bijzonder onvriendelijk in je reacties.
Wees blij dat hier mensen zitten die je van advies willen voorzien. Als je er niet voor open staat, open dan ook geen topic
Babeth schreef:@ Lowara, Laat maar zitten, je begrijpt me niet. Ik hoef geen advies over of het verstandig is of niet of over wat ik beter had kunnen doen. Ik wil alleen maar advies over welke leningen er zijn, welke het beste is en wat het beste past. Ik blijf mezelf niet verantwoorden, kom zeg. Ik kan daarna altijd zelf nog bepalen wat het beste is voor mij en mijn bedrijf, daar heb ik bokt niet voor nodig.
chocobroodje schreef:Hier is iig een linkje naar de rabobank waar je online een overzichtelijk ondernemersplan kunt maken. http://www.rabobank.nl/bedrijven/specia ... mingsplan/ Als je dat alvast eens invult dan kun je als je terug bent in NL meteen een afspraak maken. Al is het enkel voor informatie dan weet je iig waar je wel/niet voor kiest.