Lening afsluiten, advies gevraagd.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:40

Die set bestaat toch uit een body en een aantal lenzen? Is het dan geen optie om je set stukje bij beetje bij elkaar te kopen en zo langzaamaan je apparatuur te vernieuwen en verbeteren?
(als alternatief mocht de lening iets moeilijker te krijgen te zijn dan verwacht)

Babeth

Re: Lening afsluiten, advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 11:54

Nee, want de lenzen die ik heb gaan niet mooi op een full frame, plus dat die lenzen van dusdanig kwaliteit zijn dat ze een nieuwe full frame body te niet doen. Dan is het als een kopen van een mooie dure boxspring en er dan een campingmatje opleggen ipv een matras haha

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:00

Dan kan je idd net zo goed wachten tot je alles in een keer kan kopen :+

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:13

Dorus schreef:
Een lening voor persoonlijk gewin (waar de meeste reacties hier op gebaseerd zijn) is heel wat anders dan lenen om te investeren in een bedrijf. Overigens zou ik de lening dan wel gewoon op naam van het bedrijf nemen en de aparatuur ook opnemen op de balans van het bedrijf.

Ik heb weinig ervaringen met het afsluiten van leningen, maar ik lees dat je weloverwogen te werk gaat dus ik heb er wel vertrouwen in dat dat goed komt. Bedenk wel dat je alleen een lening kan afsluiten als je een bron van inkomsten hebt. Als je nu geen werk hebt zal je dus geen persoonlijke lening af kunnen sluiten. Op naam van je bedrijf maak je dan meer kans.
Edit: de lening komt pas na het werk, dan heb ik dus niks gezegd :o

Ik wil je wel graag een lange termijn vraagstuk meegeven waar je, naar mijn mening, ook nu al over na moet denken. Op een moment zal de apparatuur verouderd zijn en vervangen moeten worden. Denk alvast na over wanneer dit zal zijn en wat de kosten hiervan naar alle waarschijnlijkheid zullen zijn zodat je ervoor kan zorgen dat je tegen die tijd deze lening hebt afgelost en als het even kan alvast ervoor gespaard hebt. Als je moet gaan vernieuwen en de oude lening is nog niet afgelost dan blijf je achter de feiten aan lopen.

Lowara schreef:
Wat je voor de volgende keer heel goed moet bedenken en doen, is de afschrijving van je camera in je administratie meenemen. Dat heb je dit keer duidelijk niet gedaan, waardoor je nu in de problemen zit.

De apparatuur in je administratie opnemen en erover afschrijven heeft alleen impact op je resultaat niet op je cashflow. Je spreid de kosten over meerdere jaren, maar je hebt daardoor aan het eind van de afschrijvings termijn niet ineens genoeg geld op je bankrekening staan om de apparatuur te vervangen. Dat is afhankelijk van andere factoren.

Boekhouden is mijn vak. Als je tips, hulp of advies nodig hebt over hoe je dingen het beste kan opzetten of boekhoudkundig verwerken mag je mij altijd een pb sturen.

Ik snap wat je bedoeld, maar als je je administratie op orde hebt en dit dus wel meeneemt ( omdat je bekend bent dat er afschrijving is, en je dit vanuit de administratie makkelijk kan uitrekenen en bijhouden/wegzetten) kan je hier wel als bedrijf actie op ondernemen, oftewel gespreid sparen.
Als je weet dat je camera zo'n 6 jaar meegaat, spaar je dus 6 jaar van tevoren er al elke keer kleine stukjes van, zodat je aan het eind van de periode weer een ander kan kopen.

Nu heeft TS ten tijde van een nieuwe camera geen cent gespaard met alle gevolgen van dien. Terwijl als ze twee jaar geleden ( bedrijf bestaat twee jaar lees ik?) alvast was begonnen met elke maand een klein bedrag opzij te leggen, ze nu meteen de camera had kunnen kopen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 12:25

Lowara schreef:
Ik snap wat je bedoeld, maar als je je administratie op orde hebt en dit dus wel meeneemt ( omdat je bekend bent dat er afschrijving is, en je dit vanuit de administratie makkelijk kan uitrekenen en bijhouden/wegzetten) kan je hier wel als bedrijf actie op ondernemen, oftewel gespreid sparen.
Als je weet dat je camera zo'n 6 jaar meegaat, spaar je dus 6 jaar van tevoren er al elke keer kleine stukjes van, zodat je aan het eind van de periode weer een ander kan kopen.

Nu heeft TS ten tijde van een nieuwe camera geen cent gespaard met alle gevolgen van dien. Terwijl als ze twee jaar geleden ( bedrijf bestaat twee jaar lees ik?) alvast was begonnen met elke maand een klein bedrag opzij te leggen, ze nu meteen de camera had kunnen kopen.

Kun jij in mijn portomonee kijken? :+
Blijf aub gewoon ontopic ipv allerlei aannames te doen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:33

Babeth schreef:
Lowara schreef:

Ik snap je niet?
Je geeft aan een lening te moeten afsluiten van een bepaald bedrag om een camera van te kopen.
Leningen sluit je af omdat je het geld niet hebt, dat is geen aanname, maar hetgeen wat je zelf aangeeft en waarom je dit topic start.
Ik geef een tip hoe je dit de volgende keer kan voorkomen, en hoe ik dit zelf binnen mijn eigen bedrijf probeer tegen te gaan.
Ik blijf dus netjes ontopic en houd mij ook aan de feiten die je zelf hebt aangeven.
Als het niet klopt, had je dit topic namelijk niet hoeven starten en hoef je geen lening af te sluiten, want dan heb je immers het geld gespaard?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 12:39

Lowara schreef:
Babeth schreef:

Ik snap je niet?
Je geeft aan een lening te moeten afsluiten van een bepaald bedrag om een camera van te kopen.
Leningen sluit je af omdat je het geld niet hebt, dat is geen aanname, maar hetgeen wat je zelf aangeeft en waarom je dit topic start.
Ik geef een tip hoe je dit de volgende keer kan voorkomen, en hoe ik dit zelf binnen mijn eigen bedrijf probeer tegen te gaan.
Ik blijf dus netjes ontopic en houd mij ook aan de feiten die je zelf hebt aangeven.
Als het niet klopt, had je dit topic namelijk niet hoeven starten en hoef je geen lening af te sluiten, want dan heb je immers het geld gespaard?

Jij hebt het over de afgelopen 2 jaar, dit topic gaat over de komende jaren, niet de afgelopen 2 jaar. Jij zegt dat als ik gespaard had de afgelopen 2 jaar, ik de camera had kunnen kopen. Dat kun je niet weten, want jij weet mijn financiele situatie van de afgelopen 2 jaar niet.
Daarbij ga je wel offtopic, ik vraag om ervaringen en advies wat betreft welke lening het beste is. Niet of het verstandig is er wel of geen af te sluiten of wat ik had moeten doen de afgelopen jaren.
Laatst bijgewerkt door Babeth op 25-07-13 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:40

Kleine edit;
Zonde dat je daarmee eventuele belangrijke adviezen volledig zou willen negeren, ongeacht wat er wel of niet in het verleden is gebeurd. Je kunt zelf zien wat het eindresultaat is geweest. Mijn beste tip ooit gekregen was dat ik zaken eventueel meeneem van mensen die er ervaring mee hebben, en dat heeft mij binnen het bedrijf goed geholpen. En soms waren dat tips die via een omweg kwamen en niet direct met een concrete vraag te maken hebben. ( hoewel ik dit persoonlijk wel vind in dit geval, zorgt ervoor dat je geen schulden krijgt)
Maar goed.. Einde discussie dan
Laatst bijgewerkt door Lowara op 25-07-13 12:46, in het totaal 2 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:43

Nee zou ik niet doen
Het is maar heel erg de vraag of je die lening kan krijgen in deze tijd want ze willen wel graag dat je financieel steady bent en daarmee bedoelen ze niet van ik heb net een nieuw baantje mag ik nu een lening ;)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 12:44

@ Lowara, Laat maar zitten, je begrijpt me niet. Ik hoef geen advies over of het verstandig is of niet of over wat ik beter had kunnen doen. Ik wil alleen maar advies over welke leningen er zijn, welke het beste is en wat het beste past. Ik blijf mezelf niet verantwoorden, kom zeg. Ik kan daarna altijd zelf nog bepalen wat het beste is voor mij en mijn bedrijf, daar heb ik bokt niet voor nodig.
Laatst bijgewerkt door Babeth op 25-07-13 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 12:44

shilady schreef:
Nee zou ik niet doen
Het is maar heel erg de vraag of je die lening kan krijgen in deze tijd want ze willen wel graag dat je financieel steady bent en daarmee bedoelen ze niet van ik heb net een nieuw baantje mag ik nu een lening ;)

Het gaat om zakelijk. :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:45

Je moet je vooral bij de bank kunnen verantwoorden :)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 12:46

shilady schreef:

Dat zal dan middels een ondernemingsplan zijn, hier hoef je geen werk voor te hebben. (Ookal kies ik er zelf liever voor om wél eerst werk te hebben.)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:54

Ga dan gewoon is naar en bank en leg je plan voor dan hoor je snel genoeg wat wel en niet mogelijk is.. Heb je veel meer aan dan hier op bokt een vraag te stellen.. neem al je papieren en gegevens mee...

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:56

Je staat voor een lastige keuze; ik snap je overweging. Ik zou proberen het investeren toch bijv. een half jaar uit te stellen. In die tijd kun je werken en alvast een groot deel bij elkaar sparen van de investering. Daarmee wordt het te lenen bedrag overzichtelijk. Daarnaast zou ik de lening áltijd zakelijk houden; het is immers voor je bedrijf.
Ik kan natuurlijk niet in je agenda kijken, maar als je een volledige baan hebt, heb je misschien ook iets minder tijd te besteden aan je eigen bedrijf? Daardoor neemt de 'acute' noodzaak tot investeren wat af, wat prima zou passen bij een half jaartje uitstel.
Succes!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 12:57

shilady schreef:
Ga dan gewoon is naar en bank en leg je plan voor dan hoor je snel genoeg wat wel en niet mogelijk is.. Heb je veel meer aan dan hier op bokt een vraag te stellen.. neem al je papieren en gegevens mee...

Dat was ik sowieso al van plan, staat ook in mijn openingspost. Maar ik vind het wel fijn om al van te voren zoveel mogelijk informatie in te winnen, want een bank praat natuurlijk ook naar hun eigen voordeel.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:57

Lowara, ik vind dat je wel heel erg belerend overkomt in je advies "als je nu zus en zo had gedaan had je nu niet in deze situatie gezeten". Niet iedereen begint zijn bedrijf met een strategie, visie en strak opgezet ondernemingsplan. Er zijn ook mensen die vanuit hobby erin rollen en zichzelf ineens op een kruispunt bevinden waarbij ze een keus moeten maken welke kant ze op willen gaan.
Ik maak uit de berichten van TS op dat dit een hele weloverwogen beslissing is. Of die verstandig is is een tweede, maar dat is niet aan ons te bepalen.

@Babeth: ik wil je toch adviseren om tussen de regels door te lezen, er staan heel wat dingen waar je in de toekomst wellicht wat aan kan hebben. En je hoeft jezelf niet te blijven herhalen, als mensen niet kunnen lezen is dat hun probleem. Adem in, adem uit. ;)

@shilady: TS zit momenteel in het buitenland dus ze kan niet zomaar naar een bank stappen. Ik vind haar eigenlijk wel goed bezig om nu alvast via Bokt advies in te winnen zodat ze beslagen ten ijs komt als ze straks wel in de gelegenheid is bij een bank binnen te stappen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:14

Babeth schreef:
shilady schreef:

Dat zal dan middels een ondernemingsplan zijn, hier hoef je geen werk voor te hebben. (Ookal kies ik er zelf liever voor om wél eerst werk te hebben.)

Maar wel een startkapitaal of onderpand :) Heb je dat wel? Ik heb net ook gereageerd maar volgens mij sta je niet open voor advies wat je nu grais kan krijgen ipv betaald bij de bank :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:19

Babeth schreef:
shilady schreef:
Nee zou ik niet doen

Het gaat om zakelijk. :)

Heb je die conclusie nu al wel getrokken? In de OP gaat het nog over een persoonlijke lening.
Ik ga je niet adviseren of wat dan ook want ik vind je bijzonder onvriendelijk in je reacties.
Wees blij dat hier mensen zitten die je van advies willen voorzien. Als je er niet voor open staat, open dan ook geen topic :Y)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:27

Babeth schreef:
Ik blijf mezelf niet verantwoorden, kom zeg. Ik kan daarna altijd zelf nog bepalen wat het beste is voor mij en mijn bedrijf, daar heb ik bokt niet voor nodig.

Als je niet tegen overige meningen en kritiek kan open er dan ook geen topic over, je vraagt erom en je weet dat je ook adviezen kunt krijgen die niet in je straatje passen
Als je dat nu nog niet weet van bokt... (van eigenlijk alle fora's!)
Als je alleen dat advies wil ga je toch lekker verschillende banken af lopen, dan krijg je precies wat je wil..

Rowdine schreef:
Ik ga je niet adviseren of wat dan ook want ik vind je bijzonder onvriendelijk in je reacties.
Wees blij dat hier mensen zitten die je van advies willen voorzien. Als je er niet voor open staat, open dan ook geen topic :Y)

Nou idd, dit dus!

en hoop niet dat je klanten je verder googlen, want bij mij zou dit meteen reden zijn om van je af te zien...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:33

Babeth schreef:
@ Lowara, Laat maar zitten, je begrijpt me niet. Ik hoef geen advies over of het verstandig is of niet of over wat ik beter had kunnen doen. Ik wil alleen maar advies over welke leningen er zijn, welke het beste is en wat het beste past. Ik blijf mezelf niet verantwoorden, kom zeg. Ik kan daarna altijd zelf nog bepalen wat het beste is voor mij en mijn bedrijf, daar heb ik bokt niet voor nodig.

Kleine toevoeging, wat denk je dat je bij de bank moet doen? Ik heb honderden financieringen beoordeeld en ook heel veel afgewezen omdat ondernemers onvoldoende kennis of info gaven over hoe en wat ze wilden doen..

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:55

Tja als ondernemer komen de kosten nou eenmaal voor de baten. Niet ideaal maar soms is het niet anders. Soms moet je creatief zijn in het zoeken naar oplossingen en keuzes maken.
Onder de normale omstandigheden reserveer je je afschrijving hiervoor. Alleen dat lukt in de opstart fase niet altijd. Want als zelfstandige is er altijd wel wat. Nooit saai maar ook wel eens lastig.
Ik zou met mijn jaarcijfers gewoon met de bank gaan praten wat de opties zijn. Ondertussen kijken of er familie of vrienden zijn die je het kunnen lenen. En kijken of je de set, tot je het gespaard hebt, van iemand kan huren voor de dagen dat je het nodig hebt.
Kortom denk niet in beren op de weg maar in oplossingen. Succes!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:03

Bij een prive lening is het inderdaad vrij normaal voor een bank om de terugbetaal periode over verschillende jaren uit te spreiden. Dit zorgt er uiteraard voor dat zij meer rente vangen (en je dus uiteindelijk veel meer betaald dan die 6000 Euro). Maar betekent ook dat je doorgaans niet zomaar een lening af kunt sluiten als je net bent gaan werken.

Hoe het met zakelijke leningen precies zit weet ik niet, maar ik kan me zo voorstellen dat 'even een ondernemingsplan schrijven' absoluut niet afdoende gaat zijn. Een bank heeft zeker in deze tijden graag de garantie dat jij dat geld ook daadwerkelijk weer terug gaat betalen. Hoeveel gaan je inkomsten zijn de komende jaren met je eigen bedrijfje? Wat als de klanten ineens toch wegblijven of ze niet betalen. Een bank gaat niet zomaar geld lenen op basis van 2 jaar dat je bedrijfje nu bestaat.

Mijn tip; zeker omdat je denkt zo'n 700 Euro over te kunnen houden per maand als je gewoon gaat werken. Spaar het zelf bij elkaar en bespaar je op die manier de ellende van torenhoge rentes bij priveleningen, jarenlang aan die lening vastzitten (eerder aflossen levert meestal vrij vervelende boetes van de bank op) en eventuele andere moeilijkheden bij een zakelijke lening waar je als beginnend bedrijf niet op zit te wachten.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:34

Hier is iig een linkje naar de rabobank waar je online een overzichtelijk ondernemersplan kunt maken. http://www.rabobank.nl/bedrijven/specia ... mingsplan/ Als je dat alvast eens invult dan kun je als je terug bent in NL meteen een afspraak maken. Al is het enkel voor informatie dan weet je iig waar je wel/niet voor kiest.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 17:38

chocobroodje schreef:
Hier is iig een linkje naar de rabobank waar je online een overzichtelijk ondernemersplan kunt maken. http://www.rabobank.nl/bedrijven/specia ... mingsplan/ Als je dat alvast eens invult dan kun je als je terug bent in NL meteen een afspraak maken. Al is het enkel voor informatie dan weet je iig waar je wel/niet voor kiest.

Ik had dat al gevonden, maar sowieso bedankt.
Ik maak alleen liever zelf een ondernemingsplan, want dit stukje op de rabobank vraagt ontzettend weinig informatie en toont niet wat een uitgebreid ondernemingsplan doet.