Dierenwelzijn verbeteren, wat doe jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:27

Miracle_ schreef:
Interessante ervaringen Captain! Ook leuk om eens te lezen, want vaak is het alleen maar negatief. Fijn dat er bedrijven zijn die je ook zo'n kans bieden, en waar de beesten het ook 'goed' hebben.

Maar een ding vraag ik me af, jij schrijft dat de kippen gelukkig ogen, maar ik denk dat ze gewoon niet beter weten. Als je een vrije uitloop kip plotseling opsluit in een kippenschuur bij honderden anderen, zou hij dan net zo gelukkig zijn denk je?

Klopt ook, ze weten niet beter. En gelukkig hebben dieren (naar mijn inziens) het besef ook niet dat ze weten dat het ook beter kan. Een kip in een stal die de buitenlucht ervaart zal veel gelukkiger zijn dan wanneer ze in de stal zou blijven. Maar dat weten ze toch niet.
Andersom is het ook zo, een biologische kip die je binnen gaat houden zal ongelukkig worden. Is maar net wat ze gewend zijn.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:29

Dierenwelzijn verbeteren tja.... Het klinkt altijd zo mooi maar ik vind het altijd een moeilijk onderwerp. Want wat is nou dierenwelzijn? Is dat daadwerkelijk wat de dieren willen, of is dat wat wij denken wat de dieren willen (wat wij willen zien bij de dieren). Dierenwelzijn heeft een ruime definitie en iedereen heeft z'n eigen invulling ervan. Een boer waarvan de dieren gezond op stal staan zal zeggen dat hij een hoog dierenwelzijn heeft in zijn bedrijf. De dieren zijn namelijk vrij van honger, dorst en lichamelijke gebreken. Maar een dierenrechtenactivist ziet het als uitbuiting en mishandeling... Die willen namelijk het liefst de dieren in de wei zien waarbij ze pas geslacht worden als ze oud en gerimpeld zijn (bij wijze van).

Ik ben een onwijze dierenliefhebber. Vooral landbouwhuisdieren vind ik geweldig! Ook eet ik al jaren geen vlees meer. Maar niet omdat ik het zielig vind dat dieren voor consumptie gehouden worden. Ik hoop later ruim te wonen waarbij ik kippen, varkens en misschien zelfs koeien kleinschalig kan houden. En dan zou ik graag mijn eigen dieren willen opeten. Waarom? Omdat ik dan weet waar ze vandaan komen, hoe ze geleefd hebben en hoe ze geslacht zijn. Ook het eten van paarden, honden en katten kan mijn niet zoveel schelen, als dit maar op een goede wijze gebeurd!

Ik heb gister ook de docu earthlings gekeken. Ik vond dat deze erg mooi begon maar daarna vond ik hem een beetje zeikerig. Tuurlijk is er veel dierenleed en gaat het op zo veel plaatsen fout. Maar ik vind dat die docu je wel enigszins een schuldgevoel probeert aan te praten over het houden van huisdieren, eten van vlees en dergelijke. Terwijl dit 'naar mijn mening' niet perse slecht is! Als wij goed voor deze aarde zorgen dan zorgt de aarde ook goed voor ons en zullen we worden voorzien van (goed!)voedsel, onderdak, kleding ect.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:45

Een dierenrechtenactivist wil helemaal geen dieren in de wei die pas op hoge leeftijd geslacht worden. Deze activisten willen juist helemaal geen weides en helemaal geen slachthuizen :Y) Jij bent in de war met dierenwelzijnsactivisten, en dat doen veel mensen, maar het is wel erg irritant als je de hele dag tegen vooroordelen moet opboksen.

Kan iemand me trouwens vertellen waar het idee vandaan komt dat biologisch zo veel vriendelijker is?

Moonfight

Re: Dierenwelzijn verbeteren, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:47

Sorry appelmoes, ik ben niet bekend in die wereld en de verchillende stromingen. Vandaar dat ik er ook 'bij wijze van' bij had gezet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:57

Appelmoes_11 schreef:
Een dierenrechtenactivist wil helemaal geen dieren in de wei die pas op hoge leeftijd geslacht worden. Deze activisten willen juist helemaal geen weides en helemaal geen slachthuizen :Y) Jij bent in de war met dierenwelzijnsactivisten, en dat doen veel mensen, maar het is wel erg irritant als je de hele dag tegen vooroordelen moet opboksen.

Kan iemand me trouwens vertellen waar het idee vandaan komt dat biologisch zo veel vriendelijker is?

http://www.wspa.nl/helpen/diervriendeli ... meren.aspx

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:02

Weten jullie in hoe énorm veel producten met name varken en onderdelen van een varken verwerkt zijn?
Google eens op Pig 05049 van Christien Meindertsma.. Dat is een boek waarin beschreven staat waar allemaal varken in verwerkt wordt en eerlijk gezegd, zelfs ik "schrok" daar ook van. Ik ben absoluut geen vegetarier of wat dan ook, maar als je door dat boek heen bladert kom je erachter dat het ook bijna onmogelijk is om vegetarier te zijn.
Paar voorbeeldjes: toetjes waar gelatine in zit (redelijke inkopper maar toch), alle andere producten met gelatine en dat zijn er véél: tabletten, surgical gelatine sponzen, surgical gelatine antibiotica ), papier, koper, brons, lucifers, behang maar ook insuline als medicijn kan afkomstig zijn van varkens, bio diesel (hoe ironisch, kan vet van varken bevatten), wasmiddel, kaarsen, body lotion etc etc etc....

Verder geloof ik niet alle dingen die wij als "diervriendelijk" omschrijven dat echt zijn...
Kippen in een weiland heb ik bijvoorbeeld zo mijn vraagtekens bij; dat zijn dieren die gewend zijn in het bos te leven en zijn in een weiland bang om gevangen te worden. Varkens idem dito...

Ook biologisch.. Vind ik echt niet altijd vriendelijker hoor.. Ook daar kan gewacht worden met het halen van een dierenarts of het geven van medicijnen omdat het dier anders niet meer als biologisch verkocht kan worden. Of hele schuren vol kippen die afgemaakt moeten worden omdat er een ziekte heerst die héél makkelijk verholpen kan worden met een vaccin of medicijn maar dat niet gegeven mag worden..

Het grootste probleem zit hem in de consument: die wil niet meer betalen voor zijn melk/vlees/eieren en daarom zijn boeren genoodzaakt dieren op deze manier te houden...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:07

Er wordt hier thuis ook geen producten gegeten met gelatine, aangezien dit dus binnenkant bot van een dier bevat. Moeders koopt speciale snoep :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:23

Iris82 schreef:
Ow Yamcha, wat doe je me aan. :')
De tranen rollen over mn wangen.

Voorheen heb ik er nooit zo bij stil gestaan, maar nu ik zelf een kindje heb, vind ik het eigenlijk ook maar een vervelend idee dat kalfjes zo ontzettend snel bij de moeder weggehaald worden en alleen in een hokje gezet worden. Het voelt gewoon zo niet juist. Heb daarom ook maar besloten om mijn eigen melkinname drastisch te beperken.

Of ze nou poeder of echte melk krijgen. Ze worden op ongezond jonge leeftijd weggehaald bij de moeder. En dat vind ik echt niet juist.

Dat filmpje raakte mij ook enorm..... Ik heb geen kinderen, maar het voelt idd zó oneerlijk, en alles voor een glas melk...... Al dat leed, alleen maar voor een glas melk, voor mensen die het niet nodig hebben. Dat breekt mijn hart.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:23

Sodera schreef:
Het grootste probleem zit hem in de consument: die wil niet meer betalen voor zijn melk/vlees/eieren en daarom zijn boeren genoodzaakt dieren op deze manier te houden...

Dat valt mee hoor, steeds meer supermarkten krijgen nu een biologisch assortiment omdat er vraag naar is. De winkel van mijn vriend loopt ook als een trein.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:24

Ik ben hier ook steeds meer mee bezig. Helaas maakt de markt het niet altijd mogelijk om hier 100% voor te gaan, daar heb ik het geld gewoon niet voor, en ik heb wel een kerel die een echte vlees eter is :o Ik ben sowieso niet zo gek op vlees, en eet het dan ook maar 3/4 keer in de week.. Maarr, ik bereid wel gewoon 2 stukjes omdat met vent een stukje extra wel waardeert. Dus dat schiet ook niet zo op..
Wat doe ik dan wel om bij te dragen en eerlijker vlees?

-Ik koop inderdaad wel goede kipfilet omdat die 'waterige' kipfilet gewoon niet smaakt en van plofkippen afkomstig is.

-Mijn eigen kippen leggen lekkere biologische eitjes (ik voer met Garvo) In de winter leggen ze niet, en dan koop ik scharrel eieren.
-Kies voor beter leven sterren
-Eet geen winegums enze (lust ik niet zo graag, maarja mijn vriend eet het wel)
-Eet ik vooral vlees afkomstig uit NL

Wat kan er beter:
-Make up, ik gebruik nagellak, mascara en oogpotlood geen idee of het proefdier vrij is :\
-Mijn vriend zal denk ik ook vleesvangers wel lusten
-Meer vlees halen bij de echte biologische slager, ik weet dat we ze hier ergens hebben

Wat kan ik nog meer doen?

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:42

Miracle_ schreef:
Inderdaad, een lekker stukje duurzame zalm van de Lidl is ook lekker! Naast onze 2 vega avonden, hebben we ook een (duurzame) vis avond!

En het vlees van de Lidl heeft ook Beter Leven stickers :j Ik vind het alleen jammer dat ze nu gratis vlees gaan weggeven. Naar mijn idee is een "dier" geen stunt artikel.
Net als dat de AH een tijdje geleden 2 pakken kipfilet voor de prijs van 1 had, belachelijke actie. Alsof de boeren het al niet moeilijk genoeg hebben.

Dora88: Wat voor koeien hebben jullie, als ik vragen mag? :)

@Ais: Om de prijs niet, of om de smaak niet?

Om de smaak niet. Ik vind niet al het vlees even lekker, dus wat ik niet écht lekker vind, koop ik ook niet.
Net als zuivel, een deel lust ik, een deel niet, wat ik niet écht lekker vind eet ik ook niet.

@ Sodera; over waarin varken allemaal verwerkt was, heeft ook ooit een filmpje van op bokt gestaan. Ik verbaasde me ook deels, gelatine e.d. wist ik, maar dat ze ook varken gebruiken om (runder!)biefstukken mee te maken, dat wist ik niet.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:43

lieveli schreef:
Sodera schreef:

Dat valt mee hoor, steeds meer supermarkten krijgen nu een biologisch assortiment omdat er vraag naar is. De winkel van mijn vriend loopt ook als een trein.

Maar dat is een relatief kleine groep mensen, die heel bewust is. Het overgrote deel sluit zijn ogen bewust of onbewust..
Ik ken genoeg mensen die zich niet voldoende realiseren dat die kilo-knaller van een dier afkomstig is, gewoon omdat ze niet (willen) nadenken over de herkomst van hun eten....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:44

CK88 schreef:
Ik ben hier ook steeds meer mee bezig. Helaas maakt de markt het niet altijd mogelijk om hier 100% voor te gaan, daar heb ik het geld gewoon niet voor, en ik heb wel een kerel die een echte vlees eter is :o Ik ben sowieso niet zo gek op vlees, en eet het dan ook maar 3/4 keer in de week.. Maarr, ik bereid wel gewoon 2 stukjes omdat met vent een stukje extra wel waardeert. Dus dat schiet ook niet zo op..
Wat doe ik dan wel om bij te dragen en eerlijker vlees?

-Ik koop inderdaad wel goede kipfilet omdat die 'waterige' kipfilet gewoon niet smaakt en van plofkippen afkomstig is.

-Mijn eigen kippen leggen lekkere biologische eitjes (ik voer met Garvo) In de winter leggen ze niet, en dan koop ik scharrel eieren.
-Kies voor beter leven sterren
-Eet geen winegums enze (lust ik niet zo graag, maarja mijn vriend eet het wel)
-Eet ik vooral vlees afkomstig uit NL

Wat kan er beter:
-Make up, ik gebruik nagellak, mascara en oogpotlood geen idee of het proefdier vrij is :\
-Mijn vriend zal denk ik ook vleesvangers wel lusten
-Meer vlees halen bij de echte biologische slager, ik weet dat we ze hier ergens hebben

Wat kan ik nog meer doen?

je kunt de app van dierproefvrij op je telefoon zetten en je cosmetica scannen! Dan weet je in een wip of het dierproefvrij is.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:49

Handige tip die app! Thanks

Bwuh die kiloknallers en overpnsumptie.. Laatst op een verjaardag: 66 chickenwings van KFC voor 6 personen. Dat zijn zo ongeveer 16 kippen (uitgegaan van 2 vleugels en twee pootjes per kip) en dat is dus zo'n 2,5 kip p.p! :wow: Kon het niet laten dat even uit te rekenen terwijl ik aan mijn vega sate zat (aanrader overigens!! :9 Van mora, uit het vriesvak)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 12:58

Corelli schreef:
Handige tip die app! Thanks

Bwuh die kiloknallers en overpnsumptie.. Laatst op een verjaardag: 66 chickenwings van KFC voor 6 personen. Dat zijn zo ongeveer 16 kippen (uitgegaan van 2 vleugels en twee pootjes per kip) en dat is dus zo'n 2,5 kip p.p! :wow: Kon het niet laten dat even uit te rekenen terwijl ik aan mijn vega sate zat (aanrader overigens!! :9 Van mora, uit het vriesvak)

Inderdaad een handige App, meteen gedownload! :j

Jeetje... eigenlijk niet normaal.. :n -O-

En vega saté klinkt lekker! Zijn dat van die kant en klare bakjes zeg maar, van mora? Die kan je in heet water doen toch?

Ik ben helemaal nog niet zo thuis in vega producten. Ik eet nu vooral graag de kaasschelpen van de Lidl :9 Of de groente schnitzels daar zijn ook erg lekker!
In de snackbar neem ik vaak een kaassoufflé of een Bonita.

Ik ben wel op zoek naar lekkere vega receptjes, vega hapjes (voor bv. verjaardagen) of vleesvervangers, dus als er nog meer tips zijn, graag! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:06

Vega saté vind ik ook wel een aanrader. Van de Vegetarische Slager zijn de vega kipstukjes ook erg lekker vind ik, en het gehackt, en de gehacktbal ook :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 13:07

Yamcha schreef:
Vega saté vind ik ook wel een aanrader. Van de Vegetarische Slager zijn de vega kipstukjes ook erg lekker vind ik, en het gehackt, en de gehacktbal ook :)

Kan je dat in de random supermarkt krijgen?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:09

Ja, gewoon zo'n kant en klaar bakje inderdaad :j Wij doen m altijd in de magnetron, maar hij kan vast ook wel au bain marie. De sate is te koop bij de jumbo overigens

Qua verjaardagshapjes, vind je koud geserveerde hartige taart wat? Ik heb twee recepten voor lekkere vega hartige taart :)
Verder olijfjes, franse kaasjes (als je tenminste wel kaas eet), toastjes en stokbrood met vega salades, gevulde eitjes (als je ei eet), chippies etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:09

In de Jumbo hebben ze het sowieso :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:14

Mensen bewust maken van wat er gebeurt is een van mijn grotere bijdragen aan het dieren welzijn en dan heb ik het niet alleen over het eten van vlees maar ook over broodfokkers en foute fok richtlijnen, massa productie en milieu vervuiling (denk b.v. aan verpakkingsmateriaal of afvalstoffen bij productie).

En nee ik ben niet iemand die een ander overspoeld met informatie maar als ik denk dat iemand er open voor staat zal ik ze zeker wijs maken en een het goede voorbeeld geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:16

AH en Hoogvliet verkopen de vega-saté ook. En ook de Mora kipproducten zijn als het goed is plofkipvrij inmiddels.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:22

Ik ben alweer 7 jaar vegetariër en koop vrije uitloop eieren of biologische eieren, melk pak ik altijd van Friesche vlag weidemelk :j

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:27

Het is inderdaad bizar in hoeveel producten dierlijke meuk verwerkt is...
Ik heb veganistische tandpasta. :)

En biologisch is niet altijd vriendelijker, maar het geeft imo wel een signaal af. :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 13:56

Corelli schreef:
Ja, gewoon zo'n kant en klaar bakje inderdaad :j Wij doen m altijd in de magnetron, maar hij kan vast ook wel au bain marie. De sate is te koop bij de jumbo overigens

Qua verjaardagshapjes, vind je koud geserveerde hartige taart wat? Ik heb twee recepten voor lekkere vega hartige taart :)
Verder olijfjes, franse kaasjes (als je tenminste wel kaas eet), toastjes en stokbrood met vega salades, gevulde eitjes (als je ei eet), chippies etc

Nou kom maar op! :D

Broodfokkers..sja.. daar heb ik ook geen goed woord voor over..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:35

Bedenk wel dat kaas van melk wordt gemaakt hè :) niet om vervelend te zijn verder :)