Hoe vertel je iemand dat ze niet zo fris ruiken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:27

Menino schreef:
Misschien ruikt ze het zelf wel, maar is ze in de veronderstelling dat anderen het niet ruiken... of is ze chronisch verkouden/verstopte neus... Je weet het niet :P ik kan me niet voorstellen dat mensen bewust stinkend rond gaan lopen..

wij hadden vroeger ook een kind op school die er zo 'schooierig' bij liep en stonk en ja op de middelbare word je nogal gepest en dit riepen ze dus ook, dat ze stonk.
dus die wist wel degelijk dat ze niet de enige was die het rook
ik schaam me altijd toch wel kapot als ik mezelf ruik, dan denk ik altijd shiiiitt andere ruiken me..
maar ja af en toe is dat zo..

Jojoju

Re: Hoe vertel je iemand dat ze niet zo fris ruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:02

vroeghah... toen was ik zelf ook geen held in persoonlijke hygiene. Ik werd thuis ook niet al te best verzorgd en had het gewoon niet mee gekregen, ik moest ook vaak een hele week in dezelfde kleding naar school. Ook had ik geen goed passende kleding en ging in dezelfde kleding ook naar paardjelief. Mijn klasgenoten hadden het wel eens over een deo die onwijs goed zou helpen maar blijkbaar pikte ik de hint niet op. Totdat twee meiden me even apart namen en zeiden van: ' we vinden het echt heel vervelend maar je ruikt niet al te lekker op school, gebruik je wel een fijne deodorant? ' Tot drong het tot me door en ging het beter, ik was blij dat ze het zeiden.. tot gróte verbazing van mijn klasgenoten. Die dachten dat ik het niet goed op zou pakken en ze vonden het ZOOO banketstaaf voor me! Tja... maar ik was er dus blij mee :)

Vandaag de dag heb ik er geen last meer van en heb áltijd een parfum-testertje bij :D

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:10

Oei da's een lastige ja, ik denk dat je je dat bijna niet op een subtiele manier kán zeggen :\ Ik heb ook weleens mee gemaakt, maar dan dat iemand uit dr mond stonk, tja durfde dat ook niet te zeggen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:20

Als je vriendinnen bent kan je dit soort dingen toch gewoon zeggen?
Of is het in een leeftijd dat dit allemaal nog een beetje gevoelig ligt?

Ik wijs altijd iedereen op dingetjes tussen tanden, prutjes in ogen, uitgelopen make up, slechte adem, labeltjes die uit kleding hangen, verdwaald neuspulkje.
Gut, ik zou zelf ook willen dat iemand me er op attent maakte, zodat ik niet lachend met pitjes tussen m'n tanden een gesprek in ga oid.

En doe je er alles aan om niet te ruiken en is het toch zo, dan kan je dat toch gewoon aangeven?
'Dank je dat je me er op wijst, maar ik kan er helaas niets aan doen'

Altijd overal maar doekjes omwinden pfff, zo zonde van de energie.
Gewoon aangeven en als iemand er niet tegen kan of boos reageert zegt dat meer iets over die persoon dan dat je kwetsend bezig bent of zo.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:22

Ben zelf vroeger ook wel eens benaderd. Toen ik op het VMBO zat.
Deo? Ik wist niet wat het was, nog nooit gebruikt.
Vond anderen altijd wel lekker ruiken, en dacht dat het parfum was.

Hygiene was zoiezo niet zo in trek.
Ik douchede me maar 1 keer in de 2 dagen en kleren trok ik vaker aan.
Ook omdat het thuis niet ondersteunt werd.

Toen het werd voor gelegd, ben ik anders gaan denken.
Heeft wel 2 jaar (te lang dus) voordat ik het doorhad.
Elke dag douchen, deodorant op de oksel en kijken welke erbij past.
elke dag schone zooi aan. En het rook veel beter.

Sinds 3 jaar ben k ook veel meer gaan aantrekken van hygiene. Had een wasmiddel die mij naar hond liet ruiken.
Echt no kidding.
Nu heb ik een prettige wasmiddel.

Ook tandenpoetsen gaat nu elke dag! Douchen soms 2x per dag, vooral met dit weer.
Deodorant op VOORDAt ik ga zweten.
Maar ook mijn beddengoed, met dit weer? Elke week, soms wel 2 keer. Anders wordt t zuur.
Ook het huis maak ik zelf goed schoon (uitwonend)

Al die dingen tellen wel mee natuurlijk, aan je geur. Dus ook je omgeving...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:19

Konstantine schreef:
Veel wasmiddel gebruiken kan ook averechts werken. Nieuwere wasmachines gebruiken relatief gezien maar heel weinig water, dus als je dan de wasmachine erg vol propt en/of er veel wasmiddel in gooit, dan is het water niet genoeg om dat alles goed schoongespoeld te krijgen. De wasmachine een extra keer laten spoelen kan helpen, maar beter is het hem niet te vol te proppen. (Op tijd wassen dus, dan voorkom je ook dat je niets schoon hebt als het wassen een keer niet gelukt is :P)

ooh, tegenwoordig heb iker geen problemen meer mee hoor... en mijn kleren ruiken altijd heerlijk naar robijntje als ze uit de wasmachine komen (ik gebruik voeibaar wasmiddel, dan moet je wel je best doen om je was machine dáár mee overvol te krijgen denk ik). Bij mijn ouders was het een ander verhaal, en die hadden ook niet altijd tijd / zagen niet altijd de noodzaak het opnieuw te doen. Helaas.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-07-13 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:21

Bij goede vriendinnen is het gewoon: Joh je meurt naar zweet hier heb je deo.
Bij wat minder goede; zelf deo opdoen en dan vraagt de persoon vast ook of ie wat mag.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:26

Maar ik vraag me af hoe het door een persoon opgevangen wordt wanneer deze helemaal niets meer kan doen. Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar als men mij zou vertellen dat ik 'stink' nadat ik een avond niet kunnen douchen heb of nadat ik net tegen de wind in heb moeten fietsen en ik zweet wat of je hebt een shirtje aangetrokken dat nog niet door de was geweest is. Dan weet je waar de lijfgeur op dat moment aan ligt en weet je ook dat je dat moet veranderen. Maar je hebt ook mensen die jammer genoeg een lijfgeur hebben, zonder dat ze daar meteen aanleiding toe hebben. Die mensen wisselen soms zelfs tijdens de dag hun kleding, doen nooit iets twee keer achter elkaar aan, douchen sowieso iedere dag en wanneer ze gezweet hebben meerdere keren, gebruiken natuurlijke zeep en deo etc etc. En toch behouden ze in meer of mindere mate de lijfgeur. Ik denk dat de boodschap dan harder aankomt omdat je alles al doet en toch blijft het een probleem.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:45

Gewoon: dude je stinkt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:46

in theorie zou vers zweet niet moeten stinken, omdat de stank pas komt nadat bacterien zich vermenigvuldigen. Tenzij je bv. heel veel knoflook eet, maar daar is dan wel weer wat aan te doen. Of mss door medicijnen dat je echt stinkend zweet hebt.
Ik denk eigenlijk dat er in de meeste gevallen iets aan te doen is... En dat de gevallen die er niets aan kunnen doen uitzonderingen zijn....

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:59

In de situatie dat iemand er niks aan kan doen, dan weet deze persoon het van zichzelf.
Dan zal iemand waarschijnlijk reageren met "bedankt dat je het zegt, maar ik kan er weinig aan doen."
Vaak hebben deze mensen een luchtje (parfum) bij zich om de geur te verhullen.

Op kantoor zijn wij er erg open en direct over. Als ik merk dat een van mijn directe collega's niet zo fris ruikt (uit de mond of naar zweet) dan krijgen deze het direct te horen.
Mijn manager drinkt nog wel eens te weinig en ruikt daardoor soms minder prettig uit zn mond. Als hij dan naast me gaat zitten om te praten is het eerste wat hij dan hoort is: Goh M, volgens mij heb je te weinig gedronken. Hier heb je een smintje, maar een flesje water zou beter werken.

Ook ligt er standaard een spuitbus (dames :') ) deo in zn bureau lade. Hij weet dat hij veel zweet (en heeft dus ook erg snel natte zweet plekken in zn kleding) en zorgt dat hij niet gaat ruiken.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:04

deo neerleggen vind ik wel heel brutaal, maar je zult er iets over moeten zeggen, anders praat straks iedereen erover en die persoon weet van niks, al kan die persoon er misschien niets aan doen, dat zou je zelf ook niet leuk vinden als men het achter je rug om over je heeft, maar bot hoeft ook weer niet, want het is niet grappig als je iemand daarmee raakt

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:55

Menino schreef:
Konstantine schreef:
Veel wasmiddel gebruiken kan ook averechts werken. Nieuwere wasmachines gebruiken relatief gezien maar heel weinig water, dus als je dan de wasmachine erg vol propt en/of er veel wasmiddel in gooit, dan is het water niet genoeg om dat alles goed schoongespoeld te krijgen. De wasmachine een extra keer laten spoelen kan helpen, maar beter is het hem niet te vol te proppen. (Op tijd wassen dus, dan voorkom je ook dat je niets schoon hebt als het wassen een keer niet gelukt is :P)

ooh, tegenwoordig heb iker geen problemen meer mee hoor... en mijn kleren ruiken altijd heerlijk naar robijntje als ze uit de wasmachine komen (ik gebruik voeibaar wasmiddel, dan moet je wel je best doen om je was machine dáár mee overvol te krijgen denk ik). Bij mijn ouders was het een ander verhaal, en die hadden ook niet altijd tijd / zagen niet altijd de noodzaak het opnieuw te doen. Helaas.

Bij vloeibaar wasmiddel moet je een wasbol gebruiken en niet in de doseerbak doen. Het kan nog wel eens achterblijven in de toevoer en dan gaan stinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:42

ik doe het altijd op mijn kleding. Nog nooit verkeerd gegaan :P
Sterker nog, als ik openbare wasmachines moest gebruiken was dat verplicht :) Maar dat is redelijk off-topic. Hoewel het misschien wel aangeeft dat er een hoop mis kan gaan met de was waardoor het niet meer zo frisjes ruikt :+

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:04

Kanelly schreef:
Als je vriendinnen bent kan je dit soort dingen toch gewoon zeggen?
Of is het in een leeftijd dat dit allemaal nog een beetje gevoelig ligt?

Ik wijs altijd iedereen op dingetjes tussen tanden, prutjes in ogen, uitgelopen make up, slechte adem, labeltjes die uit kleding hangen, verdwaald neuspulkje.
Gut, ik zou zelf ook willen dat iemand me er op attent maakte, zodat ik niet lachend met pitjes tussen m'n tanden een gesprek in ga oid.

En doe je er alles aan om niet te ruiken en is het toch zo, dan kan je dat toch gewoon aangeven?
'Dank je dat je me er op wijst, maar ik kan er helaas niets aan doen'

Altijd overal maar doekjes omwinden pfff, zo zonde van de energie.
Gewoon aangeven en als iemand er niet tegen kan of boos reageert zegt dat meer iets over die persoon dan dat je kwetsend bezig bent of zo.

Mee eens!
Ik kreeg eens van een klant aan de kassa te horen "De rode lippenstift staat je mooi maar je moet even dat vlekje op je tanden weghalen"

Nou ligt een zweetlucht misschien wat gevoeliger dan een restje lippenstift op een voortand, maar hoe dan ook is de beste manier om het te vertellen gewoon duidelijk en direct.
Dat lees ik ook terug in de posts van mensen aan wie het verteld is. En volgens mij geldt het voor alle 'slechtnieuws' gesprekken. Dan wil je ook niet dat je manager tegen je zegt "Sja, het gaat wel slecht met het bedrijf hè. Er moeten mensen uit, maar ík ben het niet" en vervolgens wenkbrauwwiebelend verwacht dat jij de boodschap snapt dat je bent ontslagen.

Overigens zou ik liever tegen iemand zeggen "Je ruikt niet zo fris" i.p.v. "Je stinkt". De boodschap is hetzelfde maar ik denk dat het laatste sneller kwetsend over kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:08

Er is ook een speciale website voor zodat je anoniem door kan geven dat iemand stinkt. Ideaal! :D

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:13

Ik ga mee met Plien en Kanelly :) En eventueel zou je nog eens subtiel kunnen hinten: 'Nu het zomer is douch ik zeker tweemaal per dag! Lekker fris voelt dat he'. Mocht je 's avonds samen gaan stappen ofzo en je maakt je samen klaar, zou ik ook aanbieden of ze de douche even wil gebruiken. Het is je taak niet, maar zo voorkom je dat mensen achter haar rug gaan kletsen natuurlijk. Pff, lastig!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:20

Menino schreef:
Ik denk eigenlijk dat er in de meeste gevallen iets aan te doen is... En dat de gevallen die er niets aan kunnen doen uitzonderingen zijn....

Mmm, ik weet het toch niet. Als iemand af en toe, op bepaalde momenten stinkt, dan is het eigenlijk geen kwestie. Iedereen stinkt af en toe wel eens en als je iemand bent die snel zweet, dan kan dat regelmatiger voorkomen.
Iemand die continu een lijfgeur heeft (en ik neem aan dat dat hier het geval is) dan is het ofwel gewoon een vuilak die persoonlijke hygiëne niet hoog in het vaandel draagt ofwel een persoon die gewoon sneller een lijfgeur krijgt ongeacht deo's/zeep/kleren wisselen enz.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:29

Ik ben zelf zo'n persoon die snel ruikt en heb dan ook altijd een klein flesje zwitsal douche gel bij me zodat ik me soms wel eens kan op frissen want als snel ruikt en dan nog eens deodorant op gaat doen dan wordt dat gewoon erg muffig. Maar ik zou het wel gewoon zeggen. :)

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:42

Misschien ligt het inderdaad aan het wassen? Een wasmachine die wel gewoon draait,maar die niet meer warm wordt bijvoorbeeld, dit heb je niet altijd direct door maar pas als je aan het deurtje voelt. Of ze laat de natte was er te lang in, of krijgt gewoon de lucht niet meer uit haar kleding.

Lastig onderwerp. Ik zou het in elk geval vertellen in een 1 op 1 situatie, er eerst naar vragen voordat je het meld. Misschien is ze zich er wel van bewust, doet er alles aan maar niets helpt. Dan is: "je ruikt niet zo fris" een stuk kwetsender dan vragen naar "ben je je ervan bewust dat".

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:11

Het wil ook wel eens zo zijn dat ze wel deo gebruikt, maar dat haar lichaam daar verkeerd op reageert. Ik heb dat ook met bepaalde deo's, hoe meer er een 'lekker luchtje' aan zit, hoe sneller mijn oksels geloof ik zeggen "Zweten maar, weg met die bloemetjes!" . Heeft volgens mij iets te maken met je PHwaarde enz. Dat heb je toch ook met parfums, dat kan bij de een anders ruiken dan bij de ander, komt door je huidwaardes.

Ik heb ook wel eens een periode gehad dat ik juist zelf vond dat ik niet lekker rook, en gauw zweetlucht meende te ruiken bij mezelf. Ik bleef stug doorsprayen met deo en natuurlijk continu douchen en elke dag een nieuw shirt en hemdje, maar toch bleef het. Tot ik erachter kwam dat het juist door de deo kwam! Ik gebruik nu ook absoluut geen deo meer van het merk FA want daar heb ik die reactie het snelste bij, en verder hou ik het bij de PH-neutrale varianten. Zo min mogelijk toegevoegde lekkerluchtjes in elk geval, juist om stinken te voorkomen.

Kan dus ook zijn dat zij een vast merk gebruikt en dat voor haar wel lekker ruikt op het moment dat ze het opsprayt, maar het dus vervolgens wat tegenwerking krijgt onder dr oksels.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:15

SANEX schreef:
Het wil ook wel eens zo zijn dat ze wel deo gebruikt, maar dat haar lichaam daar verkeerd op reageert. Ik heb dat ook met bepaalde deo's, hoe meer er een 'lekker luchtje' aan zit, hoe sneller mijn oksels geloof ik zeggen "Zweten maar, weg met die bloemetjes!" . Heeft volgens mij iets te maken met je PHwaarde enz. Dat heb je toch ook met parfums, dat kan bij de een anders ruiken dan bij de ander, komt door je huidwaardes.

Ik heb ook wel eens een periode gehad dat ik juist zelf vond dat ik niet lekker rook, en gauw zweetlucht meende te ruiken bij mezelf. Ik bleef stug doorsprayen met deo en natuurlijk continu douchen en elke dag een nieuw shirt en hemdje, maar toch bleef het. Tot ik erachter kwam dat het juist door de deo kwam! Ik gebruik nu ook absoluut geen deo meer van het merk FA want daar heb ik die reactie het snelste bij, en verder hou ik het bij de PH-neutrale varianten. Zo min mogelijk toegevoegde lekkerluchtjes in elk geval, juist om stinken te voorkomen.

Kan dus ook zijn dat zij een vast merk gebruikt en dat voor haar wel lekker ruikt op het moment dat ze het opsprayt, maar het dus vervolgens wat tegenwerking krijgt onder dr oksels.

Ah, nu snap ik het, jouw boktnaam is afgeleid van de deodorant die je gebruikt :))

Nu ik erover nadenk heb ik ook wel deo's (gehad) waarbij ik juist het gevoel had dat ik niet fris rook en een zweetlucht verspreidde. Is echt per deo verschillend.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:18

Ik heb dat met die ene van Nivea, die geen witte strepen en geen gele vlekken maakt... Ik heb toch liever witte strepen en gele vlekken dan zo'n zure lucht, eigenlijk. :')
En met alles van 8x4, die hoef ik ook echt niet te kopen.

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:19

SANEX schreef:

Heb dat ook bij FA inderdaad, of Vogue, zelfde verhaal. Gewoon zo min mogelijk "lekker luchtje" eraan werkt toch t beste.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:24

Plien91 schreef:
Ah, nu snap ik het, jouw boktnaam is afgeleid van de deodorant die je gebruikt :))

Mwoehaha ja nou je het zegt... maar nee, dat is eigenlijk niet zo, was 'vroegah' mijn bijnaam, is afgeleid van mn roepnaam (Sanneke)