Waarom zijn mensen zo?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:43

_MelloW_ schreef:
Je helpt iemand pas echt als je er eigenlijk niks voor terug verwacht. Ga je het op de weegschaal leggen dan "help" je dus eigenlijk ook een beetje voor jezelf. Aan de andere kant sommige weten precies waar ze moeten zijn voor hulp. De kunst voor jou is of om het te doen en niks terug verwachten of gewoon een keertje nee zeggen als jij je eigen verwachtingen daarbij niet opzij kan zetten.

Dit ;)

En echte vrienden zijn er ook voor jou als jij eens ziek bent of iets nodig hebt
dan leer je ze wel kennen.

Ik denk dat het verstandig is om niet meteen iemand 100% te vertrouwen.

Ik denk toch als je alles zo snel wi geven je de foute mensen aantrekt
bepaald soort mensen hebben antennes voor gevoelige mensen zoals jij en maken daar meteen misbruik van als iemand zo is.

Ik zou toch eens proberen te minderen met dingen geven zoals geld/sig en gewoon een luisterend oor zijn ofzo
Pas als iemand echt je vriend/in is dan kun je wel wat meer geven maar dan weet je iig dat dat echt is.

Sammy_xxs

Re: Waarom zijn mensen zo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 12:26

Ja het gaat mij eingenlijk niet eens om het geven, het gaat mij er om dat ik uiteindelijk in de steek word gelaten.Zonder dat ik iets verkeerds heb gedaan.
Dat ik spullen geef, vind ik niet erg daar zit ik niet mee.
Maar je bouwt toch een band op met die mensen, je lucht je hart bij ze, en andersom ook. Je heb het gezellig, je kan lachen gaan samen op stap e.d. En dan ineens verdwijnen ze, en keren ze zich tegen mij...
En dan heb ik zoiets van wat heb ik dan verkeerd gedaan?

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:30

_San87_ schreef:
Waarom mensen zo zijn... Omdat we in wezen egocentrische wezens zijn :). Uiteraard de een meer dan de ander, maar vroeg of laat bezwijken we allemaal.

wil hier even op reageren :)

egocentrisch heeft een hele nare klank, het is een erg negatief woord, terwijl, in mijn ogen, er helemaal niks mis is meet wat egocentrie (?)
Ik ben het aller, aller belangrijkste in mijn leven. Zonder mij geen ik. Dus ja, ik ben egocentrisch. Daarbij nog eens groot fan van mijzelf, dus gooi er ook maar 'n portie narcisme tegenaan. Toch schijn ik een uitermate plezierig mens te zijn (zeggen ze), ik help graag anderen.

Maar, na 39 jaar ben ik erachter gekomen dat je niet iedereen kunt helpen, dat je soms keuzes moet maken, en dat Nick Cave gelijk had toen 'ie zong 'People just ain't no good'.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:39

Sammy_xxs schreef:
Ja het gaat mij eingenlijk niet eens om het geven, het gaat mij er om dat ik uiteindelijk in de steek word gelaten.Zonder dat ik iets verkeerds heb gedaan.
Dat ik spullen geef, vind ik niet erg daar zit ik niet mee.
Maar je bouwt toch een band op met die mensen, je lucht je hart bij ze, en andersom ook. Je heb het gezellig, je kan lachen gaan samen op stap e.d. En dan ineens verdwijnen ze, en keren ze zich tegen mij...
En dan heb ik zoiets van wat heb ik dan verkeerd gedaan?

Mensen zijn opportunisten, zit in ons systeem. Wij handelen naar omstandigheden die in ons voordeel zijn (met name in tijd van crisis/nood) Als je moet jagen, ga je niet achter het sterkste dier aan rennen maar achter de zwakste.
Dat zullen die mensen ook gedacht hebben; in tijden van nood, wie biedt ons de meeste voordelen? Ah, jij! Als het weer beter gaat ben je simpelweg overbodig; de omstandigheden zijn dusdanig veranderd dat jij geen voordeel meer oplevert.

Je zal zien dat als jij happy bent met jezelf, je stevig in je schoenen staat en goed je grenzen aan durft te geven; er ook minder misbruik van je wordt gemaakt. Dan ben jij immers niet meer het zwakste dier van de kudde waar ze maar achter aan rennen als ze honger hebben.

Sammy_xxs

Re: Waarom zijn mensen zo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 16:57

Ja ik moet zowiezo een keer happy zijn met mezelf, dat ben ik al jaren niet meer -O- Maar dat is ook de reden waarom ik in therapie ga :) Heb t wel echt nodig heb ik afgelopen tijd gezien.

Maar wat je zegt zit inderdaad wel een kern van waarheid in, hopelijk als het beter met mezelf gaat dat het weer allemaal op zn pootjes terrecht komt :)