Vriendschappen, wat is het tegenwoordig nog waard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vriendschappen, wat is het tegenwoordig nog waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:17

Bij mij is het ook een principeding. Dat is hetzelfde als dat ik 's avonds met mijn vent op de bank zit, ik ook geen telefoons met internet in de buurt wil hebben. :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:18

Als men op visite is bij iemand dan vind ik dat je het niet kunt maken om uitgebreid te zitten bellen.Dat kan ook later,tenzij het een noodgeval is ofzo.
Zo had ik iemand op mn verjaardag uitgenodigd,die persoon ging doodleuk onderuitgezakt zitten bellen :wow: .En als er nu een serieus gesprek zou geweest zijn van 30sec ofzo dan had ik nog "begrip" kunnen tonen maar de antwoorden waren: jahh......ach.......huhumm........jahh.......neehh..........och.....enz enz.
Dat vond ik knap debiel >;) !!!!!Die hoeft ook niet meer te komen hier,bovendien kan men daar zo ook geen gesprek mee voeren want de telefoon is interessanter 8)7 pfff

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:23

Welkom in de meestal oppervlakkige wereld van het internet, ik stam nog uit de tijd zonder internet en wat was het leven simpel toen, echt simpel maar zoveel dieper en echter dan nu. Ook ik maak dankbaar gebruik van alle sociale media die er is, moet ook wel voor de handel, familie over de wereld verspreid enz maar wat kan ik soms terug verlangen naar het fijne, rustige leven zonder pling, bliep of nokia tune. Voor de jongeren hier (de meesten) misschien niet voorstelbaar maar wat was het leven fijn en mijn vrienden van toen zijn nog steeds vrienden nu. Digitale vrienden zijn geen vrienden dat zijn kennissen .

xnaomivdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:29

funnyhorses schreef:
Ik snap niet dat men op het internet schrijft wanneer men weg gaat en waarheen en hoe lang enz enz.
Inbrekers/dieven lezen ook mee,zo word het wel heel makkelijk voor zulke mensen,toch?

Als ik op vakantie ga plaats ik pas een berichtje als ik weer thuis ben over de vakantie. Je kan je profiel wel afschermen maar ze kunnen het alsnog lezen. Altijd als ik berichtjes zie van mensen die erop zetten wanneer ze op vakantie gaan/zijn, denk ik altijd van :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:31

Lara_Silver schreef:
Maar als je op terras gaat, dan ben je daar toch met mensen samen? Dan ga je toch niet je facebook zitten checken je zit namelijk irl met personen te kletsen. Ik zal wel heel ouderwets zijn. :D Maar ik vind het er altijd heel raar uit zien, mensen die hun telefoon op tafel hebben liggen of ermee in de hand zitten. Dat terwijl ik op mijn iphone ook hele leuke apps heb. Maar die bekijk ik wel als ik alleen ben.

Ik snap de commotie niet zo. Als je een keer in t uur even op je telefoon kijkt, is daar toch niks mis mee.
Dat is voor mij iig niet een gebrek aan interesse in mijn gesprekspartner of vice versa.
Als iemand nou constant op dat ding zit te turen vind ik het een ander verhaal.

Nu lijkt het misschien alsof ik helemaal mobiele telefoon verslaafd ben, maar ik laat dat apparaat gerust de hele dag thuis liggen.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:34

Geen last van! Ik heb 5 hele goeie vriendinnen en onze vriendjes gaan ook met elkaar om. Super gezellig. Ik hoef geen 100 zogenaamde vrienden, zou dat nooit allemaal bij kunnen houden. De mensen die ik heb ken ik al jaren en kan ik ook altijd bij terecht. Ook fb houd ik klein, voeg niet zomaar iedereen toe die ik 1 keer heb ontmoet. En dat gaat prima zo!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:38

XxX_Naoomii schreef:
funnyhorses schreef:
Ik snap niet dat men op het internet schrijft wanneer men weg gaat en waarheen en hoe lang enz enz.
Inbrekers/dieven lezen ook mee,zo word het wel heel makkelijk voor zulke mensen,toch?

Als ik op vakantie ga plaats ik pas een berichtje als ik weer thuis ben over de vakantie. Je kan je profiel wel afschermen maar ze kunnen het alsnog lezen. Altijd als ik berichtjes zie van mensen die erop zetten wanneer ze op vakantie gaan/zijn, denk ik altijd van :n

Ja precies!
Of van die ozo slimmerikken die aant ziek vieren zijn en dan tot in detail vertellen hoe leuk die feestavond was :') hahahaha
Dat heb ik ook al eens meegemaakt,diegene vloog er dus ook uit.(wat een dombo ook _O- hahaha)

xnaomivdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:41

funnyhorses schreef:
Ja precies!
Of van die ozo slimmerikken die aant ziek vieren zijn en dan tot in detail vertellen hoe leuk die feestavond was :') hahahaha
Dat heb ik ook al eens meegemaakt,diegene vloog er dus ook uit.(wat een dombo ook _O- hahaha)

Ja van die rare berichten, of een album met 100 foto's van diegene's hoofd _O-
Sommige mensen zijn echt raar hoor, en je moet echt oppassen wat je op internet zet. Denk maar aan project X. En ook jaaaaren later kunnen ze nog dingen van je achterhalen, dus bij een sollicitatie gesprek ofzo. Ze googlen je even en kunnen nare dingen over je vinden.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:43

het valt mij ook al heel lang op. Heb het er vaker over dat het nu wel leuk is dat je vriendschappen wat makkelijker onderhoud en toch weet waar ze mee bezig zijn via facebook ofzo maar het word inderdaad al snel oppervlakkig en echt samen wat gaan doen is moeilijk. Althans het is moeilijk zo iemand te vinden.
Vroeger was het normaal dat je afspreekt en elkaar veel ziet etc, nu gaat t allemaal via internet terwijl je met andere dingen bezig bent.

Uiteraard springen er altijd wat mensen uit die je wel vaker ziet en niet oppervlakkig zijn in het contact.
Het heeft dus voor en nadelen.
Het samen iets doen en dan op msn/fb etc zitten snap ik ook niet en vind ik ronduit ongehoord! Dan blijf thuis en ga je ding doen.
Dat het wel eens even gebeurt bij een belangrijk berichtje, of de ander even naar de wc is ofzo, prima maar verder snap ik het niet.

Vroeger ook wel eens bij een vriend vaker op bezoek gegaan die dan soms uren lang doodleuk bleef msnen op zn pc. Dan had ik ook zoiets van uuuuh halloooo!? waarom ben ik dan niet?

Je bent btw sowieso niet de enige, een hele tijd terug heeft joep van t hek het er ook al over gehad

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:46

Hier ook een die gebruik maakt van social media, maar ik kijk meer op fb dan dat ik er wat post en wat ik er post is over het algemeen paard gerelateerd. Een dagboek omtrent mijn paard dus eigenlijk.... _O-

Whatsapp gebruik ik meer als gratis sms, heb er ook helemaal geen groeps gesprekken in staan. Alleen soms beland ik in een groeps gesprek omdat ze uit willen gaan ofzo en dan is het wel makkelijk afspreken (vroegah regelde 1 iemand dat vaak en die belde iedereen dan op, moest er weer heen en weer gebeld worden en blablabla dan is zo'n groepsgesprek wel stuk makkelijker en sneller.. :P ).

Maar ook heel veel dingen hier die ik gewoon niet via social media doe, dat weiger ik gewoon...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:47

Ik vind het dan alleen wel jammer dat sommige mensen direct heel internet/facebook/whatsapp afkraken, alsof het nergens goed voor is. Er zitten ongelofelijk veel voordelen aan (internet dan iig, facebook wat minder en whatsapp is gewoon ideaal gratis smsen), en ja, ook nadelen. Maar dat is bij veel dingen zo. Voor mij wegen de voordelen altijd nog op tegen de nadelen in ieder geval..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:50

imd schreef:
Ik vind het dan alleen wel jammer dat sommige mensen direct heel internet/facebook/whatsapp afkraken, alsof het nergens goed voor is. Er zitten ongelofelijk veel voordelen aan (internet dan iig, facebook wat minder en whatsapp is gewoon ideaal gratis smsen), en ja, ook nadelen. Maar dat is bij veel dingen zo. Voor mij wegen de voordelen altijd nog op tegen de nadelen in ieder geval..

Als je weet hoe je er gebruik van moet maken is het allemaal super.
Facebook is leuk om wat vage vriendschappen een beetje te onderhouden. En het is vermakelijk om te lezen wat iedereen zo al bezig houdt.
Whatsapp is gewoon lekker plat en weinig inhoudelijk.
Komop mensen, deze mediums zijn er niet om hechte vriendschappen echt te onderhouden. Dat doe je irl of met een belletje :)

Ik heb er trouwens wel een schurft hekel aan als ik tijdens werktijd 2 keer door m'n vriend gebeld word voor de lol. Bellen is prima als het gezellig is, en voor de leuk na werktijd. Natuurlijk mag bellen in noodgevallen altijd, maar verder moet je gewoon niet bellen, haha.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:53

Er zijn ook hele generaties opgegroeid met MSN he. (Zoals ik) in mijn geval was dat wel heel handig want ik woonde destijds zo'n 15km bij mijn vriendinnen vandaan. En gezien wij maar 1 telefoonlijn hadden vonden pa en ma het ook niet fijn als ik urenlang zat te bellen :D

Maar dan raak je dus meer gewend aan het virtuele contact dan via telefoon. Hoewel ik nu zelf trouwens wel vaker probeer te bellen :))

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 15:55

Ik zie nu al een aantal keer 'leeftijd' voorbij komen, sorry, maar wat heeft dat ermee te maken? Moge het duidelijk zijn dat ik toch wel even iets ouder ben dan 15, maar dit geldt toch niet alleen voor 'een bepaalde leeftijdsgroep' dus ik zie niet in waarom dat erbij gehaald word ..? Daar gaat de hele 'discussie' verder niet over.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:57

Courses schreef:
Ik zie nu al een aantal keer 'leeftijd' voorbij komen, sorry, maar wat heeft dat ermee te maken? Moge het duidelijk zijn dat ik toch wel even iets ouder ben dan 15, maar dit geldt toch niet alleen voor 'een bepaalde leeftijdsgroep' dus ik zie niet in waarom dat erbij gehaald word ..? Daar gaat de hele 'discussie' verder niet over.

Dat heeft er zeker wel mee te maken. De jonge generatie is ermee opgegroeid. Zij zullen het eerder normaal vinden om alles op facebook te gooien en de hele tijd met hun neus in de telefoon te zitten dan ouderen die er niet mee opgegroeid zijn. Of bedoel je het op een andere manier? Dan heb ik niets gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:58

Courses schreef:

Ik denk dat de wat oudere bokkers, opgegroeid zonder Facebook en whatsapp, misschien hun vriendschappen vaker anders onderhouden dan de jongere generaties die echt met Facebook en whatsapp zijn opgegroeid.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:59

Courses schreef:

Vooropstaande dat ik geen idee heb hoe oud jij bent: ik haalde het aan omdat het toch onder bepaalde leeftijdsgroepen - de tieners, de pubers - vaker het geval is dat ruzies online worden uitgevochten, mensen online uitgescholden worden.

Ik heb nooit ruzie via whatsapp of facebook, en dat is niet omdat ik nooit een meningsverschil heb, maar omdat ik die in real life uitpraat. Mensen die mij uitschelden zijn uberhaupt geen vrienden en heb ik dus ook niet op facebook of whatsapp.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:21

Ik zal wel de verkeerde vrienden hebben want ik herken het niet. Ofja ik heb dan eigenlijk de juiste :D .

Mijn gsm heeft niet eens internet (is blijkbaar tegenwoordig ook al schokkerend :+ ) en volgens mij bij de helft van mijn vriendinnen is het ook maar zo'n gammel iets dat je alleen gebruikt als je in een noodgeval echt iets moet weten.
Als wij samen zijn wordt er gepraat en gelachen. Kijkt er niemand eens op zijn gsm? Ligt er nooit eens eentje ergens op tafel? Stuurt er nooit eens iemand een bericht? Jawel hoor. Maar niets storend. Het is even een stiller moment, of iemand is volop aan het vertellen en dan stuurt er eens iemand een bericht terwijl die gewoon meeluistert en mee reageert. Ik heb het nog nooit als storend ervaren en de rest ook niet, omdat het die weinige keren dat het eens gebeurd ook heel snel afgehandeld wordt.

Ik heb het nu over mijn echte vriendinnen en dat zijn er een stuk of vijf. Maar om eerlijk te zijn, ook in mijn ruimere "vriendenkring" ken ik niet veel mensen die meer op hun gsm leven als ze uit gaand dan aan hun tafeltje zelf. Een jaar of tien geleden was dat nog anders, toen zag ik op school en was smsen nog heel primitief. Maar ik herinner me nog dat ik zelf ook véél vaker vanalles deed met de gsm, ook al was ik ergens anders. Tegenwoordig is dat gewoon "afgeleerd."

En facebook zie ik als een geweldige verrijking van mijn leven. Niet dat ik al mijn vrienden op facebook als mijn echte vrienden zie, maar ik gebruik het om bv bij oud-studiegenoten die te ver weg wonen en waarmee ik anders geen contact meer had, toch nog te horen het er mee gaat. En zo blijf ik op de hoogte van mensen die ondertussen gaan trouwen, zwanger zijn, een huis kopen..leuk om elkaar nog af en toe iets te kunnen zeggen of wensen.

Wat ik dan wel weer vreemd vind, zijn mensen die facebook gebruiken alsof het een soort openbaar dagboek is waarin ze héél hun privéleven zetten. Ik zeg ook wel eens wat ik gedaan heb, maar dat zijn meer dingen die niet vaak voorkomen en algemeen, zoals dat ik naar een festival ben geweest en het leuk was ofzo.
Maar ik heb nu bv iemand op facebook zitten die momenteel met haar vriend op vakantie is, en ik kan perfect zeggen wanneer ze zijn vertrokken, wanneer aangekomen, welk hotel ze hebben(en waar ze vandaag zijn heengetrokken want ze moet natuurlijk ook melden om hoe laat ze uitcheckt en naar het volgende gaat :+ ), waar ze elke dag naar toe zijn gegaan, wat hun avondmaal is, wat ze de volgende dag gaan doen, hoe de terrasjes daar zijn....er wordt nog net niet geüpdate waar en hoe ze seks hebben gehad :+ . Bij zo'n types denk ik ook, wil je dan echt niks meer intiem tussen jij en de perso(o)n(en) met wie je weg bent intiem hebben? :+

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:23

Daar sluit ik me volledig bij aan =)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:36

Kwanyin schreef:
Wat ik dan wel weer vreemd vind, zijn mensen die facebook gebruiken alsof het een soort openbaar dagboek is waarin ze héél hun privéleven zetten. Ik zeg ook wel eens wat ik gedaan heb, maar dat zijn meer dingen die niet vaak voorkomen en algemeen, zoals dat ik naar een festival ben geweest en het leuk was ofzo.
Maar ik heb nu bv iemand op facebook zitten die momenteel met haar vriend op vakantie is, en ik kan perfect zeggen wanneer ze zijn vertrokken, wanneer aangekomen, welk hotel ze hebben(en waar ze vandaag zijn heengetrokken want ze moet natuurlijk ook melden om hoe laat ze uitcheckt en naar het volgende gaat :+ ), waar ze elke dag naar toe zijn gegaan, wat hun avondmaal is, wat ze de volgende dag gaan doen, hoe de terrasjes daar zijn....er wordt nog net niet geüpdate waar en hoe ze seks hebben gehad :+ . Bij zo'n types denk ik ook, wil je dan echt niks meer intiem tussen jij en de perso(o)n(en) met wie je weg bent intiem hebben? :+

Dit is zó waar. Sommige mensen zetten hun hele drama's of ieder klein dingetje wat ze doen (openbaar) op facebook! Ikzelf beperk het tot de vreugdemomentjes, dingen waar ik blij van word of hoogtepuntjes enzo. En alleen zichtbaar voor vrienden!

Mensen die maar drama blijven posten blokkeer ik ook gewoon..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:48

Het hele Facebook leven is een vertekende waarheid doordat mensen juist of alleen maar negatieve dingen plaatsen of juist (zoals het gros), alleen maar positieve verhalen plaatsen.
Want waarom wil je alleen maar positieve dingen plaatsen bijvoorbeeld? Ik ben daar wel benieuwd naar?
Het is gebleken dat mensen hierdoor depressief kunnen worden! (Bron kan ik later opzoeken, nu ff telefoon bokken)

Ikzelf vind het ook bijzonder irritant als mensen alleen maar hun positieve, goede ervaringen op Facebook zetten. Tenminste het ligt er een beetje aan wat voor ervaringen. Mensen die steeds opschepperig zijn in hun voorkomen op fb blok ik gelijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-13 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:49

imd schreef:
Kwanyin schreef:

Dit is zó waar. Sommige mensen zetten hun hele drama's of ieder klein dingetje wat ze doen (openbaar) op facebook! Ikzelf beperk het tot de vreugdemomentjes, dingen waar ik blij van word of hoogtepuntjes enzo. En alleen zichtbaar voor vrienden!

Mensen die maar drama blijven posten blokkeer ik ook gewoon..
l veel en betrap me zelfs soms hier ook op!
Herkenbaar! Verschrikkelijk... Dat ze zelfs op vakantie niet zonder internet kunnen :n

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:57

Ik ben het met de TS eens. Ik heb hier zelfs een vriendin aan verloren. Was altijd maar bezig met haar telefoon. Reageerde op mijn verhalen met 'hmm' 'uhuh' 'ja' en luisterde duidelijk gewoon niet. Zat non stop op Twitter etc (levensverhalen).

Ik was al heeeeeeel snel klaar hiermee.

Ik kijk vrijwel nooit op m'n telefoon als ik bij mensen ben. Alleen kijk ik inkomende berichten wel altijd snel, als t onbelangrijk is negeer ik ze. Nou krijg ik vrijwel nooit berichten omdat ik ook vaak langzaam reageer dus problem solved :').

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:01

Rowdine schreef:
Het hele Facebook leven is een vertekende waarheid doordat mensen juist of alleen maar negatieve dingen plaatsen of juist (zoals het gros), alleen maar positieve verhalen plaatsen.
Want waarom wil je alleen maar positieve dingen plaatsen bijvoorbeeld? Ik ben daar wel benieuwd naar?
Het is gebleken dat mensen hierdoor depressief kunnen worden! (Bron kan ik later opzoeken, nu ff telefoon bokken)

Goeie vraag eigenlijk, interessant. Ik denk omdat ik geen zin heb om drama's op het internet te gooien ofzo? Ik zit eens te denken welke negatieve dingen ik dan op het internet zóu kunnen gooien. Dat zal dan vooral een kapotte wasmachine (meh, niet boeiend voor anderen. Waarbij ik me nu realiseer dat ik bij de dingen die ik wél post dus eigenlijk aanneem dat ze wél boeiend zijn, wat helemaal niet zo is/hoeft te zijn.), een rotdag (vind ik zo'n vervelende manier van aandacht vragen, en het gaat niet iedereen wat aan waarom mijn dag rot is) of een niet-gehaald tentamen (schaam schaam) zijn denk ik.

Schaamtjedingetjes of baaldingen gooi ik er ook weleens op hoor, laatst nog had ik mijzelf buitengesloten uit m'n huis := En soms wat gezeur over hoe hard ik wel niet aan het studeren ben en hoe saai het wel niet is.. Maar voornamelijk positief, 80% gok ik?

Persoonlijk ben ik meestal ook wel positief ingesteld en heb ik vaak de neiging om alles van de goede kant te zien. Glas halfvol enzo. Wellicht dat dat er wat mee te maken heeft?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:06

Ik zet er ook niet veel negatief nieuws op. Ik zit er ook niet op te wachten om alle oliebol van anderen via facebook voorgeschotelt te krijgen. Het is juist leuk om te zien waar iedereen zich mee bezig houdt. Een keertje een berichtje als het minder gaat is uiteraard prima. Maar mensen die elke keer negatief zijn die ontvriend ik. Ik houd niet van negatieve mensen, die ga ik in het echte leven ook uit de weg.

Dat wil niet zeggen dat ik mijn ogen sluit voor slecht nieuws. Een kennis van me hield zijn fb vrienden op de hoogte van zijn ziekteproces. Maar hij stond heel positief in het leven ondanks alle moeilijke dingen die hij tegen kwam. Confronterend, maar tegelijk een inspiratie.