Geweerd van het terras vanwege adhd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Re: Geweerd van het terras vanwege adhd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:44

Maar het feit dat jij graag praat is geen excuus. Ik rook graag, maar doe dat alleen waar het mag. Als ik dan 11 uur in een vliegtuig zit, dan baal ik, maar dat is geen reden om een peuk op te steken;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:46

franka75 schreef:
Ehm ik denk dat er nog wel meer bij komt kijken , ik heb ook wel eens gevraagd of ik daar vrijwilliger mocht worden. Enja ik praat wel veel. Ik doe wel de bingo in het bejaardenhuis aan elkaar praten dan mag het wel uiteraard. en ik ben gewoon heel erg open heb geen geheimen voor niemand.

Maar kun je je ook iets voorstellen bij de ANDER waar je tegenaan praat? Waarom zou een vreemde, of iemand die in een ander gesprek verwikkeld is, jouw verhaal willen horen denk je?

Ik snap dat jij graag praat. Maar die ander wil niet graag naar jou luisteren. Dat moet ook meetellen...

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:47

zap schreef:
savieralover schreef:
als ik dit goed begrijp val jij mensen dus lastig als zij gewoon rustig op een terrasje wat zitten te drinken? sorry maar ik zou ook niet bepaald blij zijn als er iemand ergens verder op zit en zich met mijn gesprek gaat bemoeien en dan maakt het me geen bal uit dat ze ADHD hebben...

Sterker nog, ik vind het ADHD hebben ook geen excuus :). Klinkt hard, maar jij (ts) moet je gewoon aanpassen. Mond houden dus. Als mensen met je willen praten, spreken ze je zelf wel aan. En voordat mensen echt gaan klagen, moet je je best wel irritant (in de ogen van de anderen) gedragen. Mensen klagen echt niet zomaar.

Klinkt hard, maar het is wel heel erg makkelijk om de schuld in andermans schoenen te schuiven of zelf te schuilen achter je ADHD.

sorry maar ik ben het hier niet geheel mee eens .
ik ken er idd. die meer moeten aanpassen , maar ik ken nog veel echt veel meer "normale" mensen die zeuren om helemaal niks .
en van een mug een olifant maken .

sire is niet voor niets een HULP lijn voor NIET gehandicapten opgestart .
en mensen kunnen ook gewoon zeggen : sorry maar ik wil graag met mijn vriendin (o.i.d.) even zitten .

dan snappen we het ook wel .

door opmerkingen zoals deze durf ik dus helemaal niet meer te praten (dit is al heel lang zo en er word aan gewerkt) .
lekker makkelijk moet je maar opletten en leren . lang leve de dieren die zijn veel makkelijker .

ik trek me bij deze terug uit dit topic . als je nog reacties hebt o.i.d. mijn pb staat open .
en TS als je eens je verhaal kwijt wil , mag je dat altijd bij mij doen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:51

cherell0 schreef:
sorry maar ik ben het hier niet geheel mee eens .
ik ken er idd. die meer moeten aanpassen , maar ik ken nog veel echt veel meer "normale" mensen die zeuren om helemaal niks .
en van een mug een olifant maken .

Dat klopt.
Maar zolang ze niet tegen JOU zeuren, heb jij daar geen last van.
En daar zit het verschil tussen dit topic en wat jij nu beschrijft.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:51

franka75 schreef:
Bienotje schreef:
Mensen naar een cafe/ bar gaan meestal met zijn twee of meer. Ik krijg het vermoeden dat jij in je eentje gaat en daardoor bewust op zoek gaat naar aanspraak, kletsen met andere mensen. Maar realiseer je dat eigenlijk niemand van het publiek op zoek is naar aanspraak van buitenaf.

Klinkt een beetje raar, maar als jij zo hard op zoek bent naar aanspraak/ praatpartners e.d. Overweeg eens een single-cafe oid :)

Hoi dat zou ik kunnen doen maar ik heb een vriend en die werkt overdag dus misschien niet heel handig maar ik begrijp je idee absoluut.

Ik snap het probleem niet, jij hebt neem ik aan overdag ook je werkzaamheden en dan ga je zelf samen met hem naar het terras/ cafe sávonds en zorg je ervoor dat je alleen hem de oren van zijn hoofd af kletst ipv anderen die er dus blijkbaar niet op zitten te wachten. :)

Volgens mij moet je het zo zien, je gaat bij wijze van naar een clubje waar mensen zitten die compleet fan zijn van star wars en dus ook met die reden komen. Jij als paardrijliefhebber die er komt om over paarden te beppen zit dan niet op de goede plek. Dan kun je niet verwachten dat de mensen die voor star wars komen zich aan jouw aanpassen. Jíj moet je aanpassen, of een omgeving zoeken waar je 'paardenpraat' wel passend is. :j

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:52

Ik snap dat het moeilijk is, maar het werkt twee kanten op. Jullie willen praten, de mensen op het terras willen dat niet. Er is altijd 1 partij die zich dan aan moet passen. Ik vind dat je niet naar een terras moet gaan om bij vreemden aan te haken die in een groep zitten. Zet dan een oproep online voor iemand die ook een gesprekspartner zoekt.

Ik wil me best aanpassen. Schreeuwende kinderen in de trein? Kan gebeuren, maar niet in de stilte coupe. Schreeuwende kroeghangers, prima, maar niet in de woonwijk op de weg terug naar huis.

'Ongewenst' (let op de aanhalingstekens!!) gedrag is prima, maar wel in de juiste context.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 22:54

jiehaaa schreef:
Blijkbaar ben je te opdringerig. Misschien eens opletten wat voor non verbale signalen mensen geven, niet iedereen zal zeggen dat ze liever weer verder willlen praten met hun eigen gezelschap.

Hoi dat is nou net een probleem ik zie die signalen niet goed tot niet. Ik leer mezelf wel er op te letten en als iemand reageert van ik wil ff niet praten dan doe ik dat ook niet meer. Dan is voor mij tenmiste duidelijk. En helaas zijn er tegenwoordig inderdaad heel veel mensen die zeuren om niks. En zeker niet iedereen maar wel veel.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:55

zap schreef:
Sterker nog, ik vind het ADHD hebben ook geen excuus :). Klinkt hard, maar jij (ts) moet je gewoon aanpassen. Mond houden dus. Als mensen met je willen praten, spreken ze je zelf wel aan. En voordat mensen echt gaan klagen, moet je je best wel irritant (in de ogen van de anderen) gedragen. Mensen klagen echt niet zomaar.

Klinkt hard, maar het is wel heel erg makkelijk om de schuld in andermans schoenen te schuiven of zelf te schuilen achter je ADHD.

Vind ik ook. :j Tuurlijk, het is vervelend dat je ADHD hebt maar dat betekend niet dat je je niet kan aanpassen. Dat je graag praat, super, hartstikke gezellig in de meeste gevallen! Maar als je je zomaar in een gesprek van wildvreemden gaat mengen en klaarblijkelijk (non-verbale) signalen niet doorhebt waardoor mensen zich ongemakkelijk gaan voelen (en zelfs die horecagelegenheid gaan vermijden) dan ga je wel wat te ver.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:56

franka75 schreef:
jiehaaa schreef:
Blijkbaar ben je te opdringerig. Misschien eens opletten wat voor non verbale signalen mensen geven, niet iedereen zal zeggen dat ze liever weer verder willlen praten met hun eigen gezelschap.

Hoi dat is nou net een probleem ik zie die signalen niet goed tot niet. Ik leer mezelf wel er op te letten en als iemand reageert van ik wil ff niet praten dan doe ik dat ook niet meer. Dan is voor mij tenmiste duidelijk. En helaas zijn er tegenwoordig inderdaad heel veel mensen die zeuren om niks. En zeker niet iedereen maar wel veel.

ja maar vind jij het normaal om op een terras te zitten met vrienden/familie en aangesproken te worden door een complete vreemde die zich met mijn gesprek gaat bemoeien? ik niet namelijk...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:56

Maar waarom laat je anderen het initiatief niet nemen? Ik bedoel, zeg dat het zulk lekker terrasweer is. Bij geen tot nauwelijks reactie laat je het daarbij. Als zij een gesprek aanknopen haak je in;)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 22:57

="Sonja"]="franka75"]
Sonja schreef:
Nou blijkbaar is het die horecauitbater he die last van je heeft, anders probeert 'ie je niet weg te krijgen ;)
PRAAT met zo iemand. VRAAG wat het probleem is. (en pas je daarna aan...)

Dat heb ik vanmiddag dus al gedaan maar hij kiest voor klanten die nu dus doorlopen[/quote]

Even 1 stapje terug.
Wat doe jij dan volgens hem, dat klanten doorlopen? Alleen "hoi" zeggen tegen bekenden of mensen die oogcontact met je maken, veroorzaakt dit probleem niet.

WAT is er (volgens hem) gebeurd, dat hij deze maatregel neemt?
Wat voor gedrag heb jij daarvoor vertoond?[/quote]
Ik heb alleen met mensen gepraat die dat blijkbaar niet wilde en thats it, ze zien mij en lopen door en dat zeggen ze tegen de eigenaar, ze komen niet naar binnen als ze mij zien om dat ze niet willen praten.
eilleen333 schreef:
Maar waarom laat je anderen het initiatief niet nemen? Ik bedoel, zeg dat het zulk lekker terrasweer is. Bij geen tot nauwelijks reactie laat je het daarbij. Als zij een gesprek aanknopen haak je in;)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:57

franka75 schreef:
jiehaaa schreef:

Misschien moet je dan gewoon vragen of mensen het vervelend vinden, en ze ook vragen om duidelijk aan te geven wanneer ze er geen zin meer in hebben. Leg dan uit dat je die signalen niet herkent maar dat je niet beledigd bent als ze eerlijk zijn tegen je.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:59

Dit gedrag heeft geen zak met ADHD te maken, maar met je niet in kunnen leven in anderen. Als je al voor de derde keer weggestuurd bent en geen flauw idee hebt waarom, zou ik daar toch eens hulp voor zoeken want hier wordt niemand vrolijk van.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:00

franka75 schreef:
Ehm ik denk dat er nog wel meer bij komt kijken , ik heb ook wel eens gevraagd of ik daar vrijwilliger mocht worden. Enja ik praat wel veel. Ik doe wel de bingo in het bejaardenhuis aan elkaar praten dan mag het wel uiteraard. en ik ben gewoon heel erg open heb geen geheimen voor niemand.

Hier zou misschien ook wel de crux kunnen zitten, tenminste als ik naar mijzelf kijk dan praat ik ook wel eens met onbekenden op een terrasje, (of in de bus of in de rij bij de supermarkt of of) dat is echt een familie trekje. Nu niet met iedereen en niet met mensen die al in gesprek zijn. Echter als ik iemand zie met een vrolijk kindje, een mooie aparte tas etc. dan geef ik daar wel snel een complimentje over of begin ik een gesprekje. Eigenlijk is daar nog nooit raar op gereageerd. Maar om nu je gehele levensverloop te gaan vertellen aan een onbekende die daar niet naar vraagt of om uitgebreid te gaan beschrijven wat je als ontbijt hebt gegeten daar zitten mensen niet op te wachten.

Kortom in denk dat je moet leren wanneer anderen aangeven (ook non verbaal) of ze open staan voor contact en wat gewenste gespreksonderwerpen zijn op een terras (misschien zijn dat er wel niet zoveel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:01

jiehaaa schreef:
Misschien moet je dan gewoon vragen of mensen het vervelend vinden, en ze ook vragen om duidelijk aan te geven wanneer ze er geen zin meer in hebben. Leg dan uit dat je die signalen niet herkent maar dat je niet beledigd bent als ze eerlijk zijn tegen je.

Of makkelijker: laat mensen gewoon met rust tot ZIJ het initiatief nemen om met jou te praten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:03

betreft moeite hebben met signalen zien kan ik heel goed inkomen. Ik heb dat ook. Ik kan ook niet onderscheid maken bij sommige mensen of het nou grappig bedoeld was of serieus, en ja, daar ontstaan conflicten over :+ Gelukkig ben ik zelf een vrij sarcastisch persoon en snap ik bijvoorbeeld sarcasme wel weer redelijk. Vroeger had ik altijd het idee dat ik mezelf teveel opdrong en dat mensen hier last van hadden en heb toen mezelf aangeleerd om compleet het tegenovergestelde te doen, wat ook helaas niet altijd fijn is, namelijk jezelf afzonderen. Al vind ik het nog steeds heerlijk om soms lekker luidruchtig te zijn en het middelpunt te zijn en dan kan ik ook echt doorlullen terwijl andere mensen eigenlijk hun verhaal willen doen. Ik probeer me dus nog steeds aan te leren om gewoon mijn kop dicht te houden en tot dusver gaat het beetje bij beetje beter. ook leer ik mezelf om mezelf in te houden als ik opeens een onwijs "belangrijke" ingeving heb die ik er uit MOET gooien als andere mensen met elkaar aan het praten zijn. Wat écht lastig kan zijn.

TS, mijn tip is, hoe moeilijk het ook is, om echt er op te letten dat je je in houd. Een klein praatje is leuk, maar een vreselijk super enthousiaste wildvreemde ADHDer voor je neus word voor sommige mensen gewoon teveel :')

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:08

Is het kenmerkend voor een ADHD'er dan, dat ze lichaamstaal zo slecht herkennen? Ik ben bekend met dat ze het moeilijk vinden prikkels te verwerken, te negeren en moeite hebben met zich inhouden in bepaalde situaties. Eerst doen, dan pas denken.
Maar als ik lees dat je zoveel moeite hebt met het lezen van lichaamstaal, dan denk ik meer richting autisme inderdaad.
Feit is namelijk wel dat mensen met PDD-NOS vaak ook kenmerken hebben van ADHD en andersom en dat hierdoor vaak mis-diagnoses zijn.

In elk geval: het blijft lastig en ik denk dat je misschien een soort van training nodig hebt in het begrijpen van sociale interacties :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:09

MamaMiesje schreef:
Is het kenmerkend voor een ADHD'er dan, dat ze lichaamstaal zo slecht herkennen? Ik ben bekend met dat ze het moeilijk vinden prikkels te verwerken, te negeren en moeite hebben met zich inhouden in bepaalde situaties. Eerst doen, dan pas denken.
Maar als ik lees dat je zoveel moeite hebt met het lezen van lichaamstaal, dan denk ik meer richting autisme inderdaad.
Feit is namelijk wel dat mensen met PDD-NOS vaak ook kenmerken hebben van ADHD en andersom en dat hierdoor vaak mis-diagnoses zijn.

In elk geval: het blijft lastig en ik denk dat je misschien een soort van training nodig hebt in het begrijpen van sociale interacties :)

is redelijk ADHD - eigen :j Ik heb ook moeite met bepaalde signalen herkennen, of iig te laten doordringen en te verwerken

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 23:10

Samiyah schreef:
zap schreef:

Vind ik ook. :j Tuurlijk, het is vervelend dat je ADHD hebt maar dat betekend niet dat je je niet kan aanpassen. Dat je graag praat, super, hartstikke gezellig in de meeste gevallen! Maar als je je zomaar in een gesprek van wildvreemden gaat mengen en klaarblijkelijk (non-verbale) signalen niet doorhebt waardoor mensen zich ongemakkelijk gaan voelen (en zelfs die horecagelegenheid gaan vermijden) dan ga je wel wat te ver.

Ligt het aan mij dat zij mij ontlopen omdat ik veel praat als zij niet zeggen dat ze dat niet willen, hoe kan ik nou te ver gaan als ik probeer overal rekening mee te houden. Ik kan me niet een verdedigen want ik weet niet wie het zijn.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:11

franka75 schreef:
Ik heb alleen met mensen gepraat die dat blijkbaar niet wilde en thats it, ze zien mij en lopen door en dat zeggen ze tegen de eigenaar, ze komen niet naar binnen als ze mij zien om dat ze niet willen praten.]

Voor dat je dat voor elkaar krijgt, dat ze niet eens naar binnen willen komen, dan moet je het wel aardig bont hebben gemaakt...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 23:12

Sonja schreef:
franka75 schreef:

Maar kun je je ook iets voorstellen bij de ANDER waar je tegenaan praat? Waarom zou een vreemde, of iemand die in een ander gesprek verwikkeld is, jouw verhaal willen horen denk je?

Ik snap dat jij graag praat. Maar die ander wil niet graag naar jou luisteren. Dat moet ook meetellen...

IK snap dat mensen niet altijd willen praten en echt ik houd daar rekening mee, tuurlijk maar dat is wel moeilijker voor een adhder helaas.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:14

Ts, je bent al 3x ergens weggestuurd. Dan houd je niet met alles rekening. Als je met alles rekening zou houden, zou je het gesprek niet eens aangaan.

Maar leg nou eens uit hoe het precies gaat. Wat vraag/zeg je? Hoe begin je? Waarmee bemoei je je?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 23:16

="jiehaaa"]
[="franka75"]="jiehaaa"]
[/quote]
Hoi dat is nou net een probleem ik zie die signalen niet goed tot niet. Ik leer mezelf wel er op te letten en als iemand reageert van ik wil ff niet praten dan doe ik dat ook niet meer. Dan is voor mij tenmiste duidelijk. En helaas zijn er tegenwoordig inderdaad heel veel mensen die zeuren om niks. En zeker niet iedereen maar wel veel.[/quote]

Misschien moet je dan gewoon vragen of mensen het vervelend vinden, en ze ook vragen om duidelijk aan te geven wanneer ze er geen zin meer in hebben. Leg dan uit dat je die signalen niet herkent maar dat je niet beledigd bent als ze eerlijk zijn tegen je.[/quote]
Dat vertel ik ook vaak maar mensen zitten vaak zelfs daar niet op te wachten om over "problemen te praten" niet praten is niet praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:17

franka75 schreef:
Ligt het aan mij dat zij mij ontlopen omdat ik veel praat als zij niet zeggen dat ze dat niet willen, hoe kan ik nou te ver gaan als ik probeer overal rekening mee te houden. Ik kan me niet een verdedigen want ik weet niet wie het zijn.

Soms hoef je je niet te verdedigen, maar moet je dingen gewoon accepteren.
Geloof me, dergelijke maatregelen worden niet zomaar genomen. En zeker niet 3x bij 1 persoon.
Maar ook in dit topic BLIJF je maar vanjezelf uit gaan, ipv je eens te verdiepen in de ander. Dat noemen we niet-empathisch, of zelfs egoïstisch. En dat is niet positief.

Ik snap dat het moeilijker is voor jou om signalen op te pikken, dus maak het jezelf makkelijk: laat mensen met rust tot ZIJ een gesprek met jou beginnen, en geef dan aan het begin van een gesprekje aan dat ze heel duidelijk aanmoeten geven wanneer ze het gesprek willen beëindigen, omdat jij graag doorkletst, maar je niet wilt opdringen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 23:17

Heino schreef:
Dit gedrag heeft geen zak met ADHD te maken, maar met je niet in kunnen leven in anderen. Als je al voor de derde keer weggestuurd bent en geen flauw idee hebt waarom, zou ik daar toch eens hulp voor zoeken want hier wordt niemand vrolijk van.

en dat niet in kunnen leven komt dus wel door adhd, jij snapt het dus echt niet