Neger of zwarte? Discussie met een Engelsman.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:22

Wat een gezeur toch altijd dat mensen zo snel 'beledigd' zijn -zeiken om het zeiken in mijn ogen- Als iedereen daar toch eens mee op zou kunnen houden, wat zou dat fijn zijn! Ik ben nu eenmaal doorschijnend wit, moet ik dan gaan huilen als ze me witte/spook/kaaskop/blanke/wat dan ook gaan noemen? Hou op hoor. Zoveel ophef om niks.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:23

Imitador schreef:
Hangt denk ik een beetje van de context af. Ik merk dat het hier in het westen minder geaccepteerd is (voor mijn gevoel) dan het in het oosten is.

Context: Hé neger, om een onbekende mee te roepen, is not done natuurlijk.
Maar vertellen dat je 'lange negers' wel sexy vindt, vind ik persoonlijk best oke.

Sowieso is het not done om een onbekende te roepen en dan hun huidskleur te noemen.

Maar je tweede argument snap ik wel. Ligt er ook inderdaad maar net aan waar je woon denk ik.
Neger gebruiken we hier niet heel vaak, maar om 't nu als scheldwoord te zien... mm nee.

Jolliegirl

Re: Neger of zwarte? Discussie met een Engelsman.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:26

Wat een gezeur zeg...
Als ik iemand een neger noem bepaal ik dat zelf... wij worden ook blanke genoemd...

Het is de manier waarop je iets zegt... :)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:32

Cayenne schreef:
phormicola schreef:
Maar Amerikanen en Engelsen zijn gewoon overgevoelig :+ Ik vind dat dus veel racistischer he, dat gevoelige gedoe :')

Mwah ik niet. Ik ken iemand die ook gevoelig reageert op 'neger of nigger', maar haar familie werd mishandeld tijdens de slavernij en toen was het dus ook een scheldwoord. Dan kan ik het me best voorstellen dat het gevoelig ligt.

Oh kom nou, dat is al meer dan 100 jaar geleden. Als er nu nog iets is wat op slavernij lijkt snap ik het maar dat is hier niet het geval. Misschien is dit hard, maar dat vind ik dan weer een beetje overdreven.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:33

spicegirl schreef:
het woord "negro "is wat netter.

en het n-woord is alleen een scheldwoord, als een blanke het gebruikt. bij de rappers onderling is het normaal, om elkaar zo aan te spreken.
dus het ligt eraan wie, en hoe je het zegt.

Dat vind ik dan weer zo apart hé (niet tegen jou bedoeld hoor!)
Als je zelf zwart bent, dan mag je jezelf wel neger noemen of iemand met dezelfde huidskleur neger noemen. Maar als een blanke het doet, dan is het opeens een scheldwoord :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:18

Shona schreef:
Oh kom nou, dat is al meer dan 100 jaar geleden. Als er nu nog iets is wat op slavernij lijkt snap ik het maar dat is hier niet het geval. Misschien is dit hard, maar dat vind ik dan weer een beetje overdreven.

Het is maar wat je overdreven vind :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:25

Shona schreef:

Ach ja en vanaf toen werden ze ook meteen als gelijke gezien....not!

Ga je er eens in verdiepen.

http://www.britishpathe.com/video/schoo ... o-children

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:28

Ik zeg wel gewoon neger en de negers ( :D ) uit mijn omgeving hebben daar geen problemen mee. Daarentegen zou ik nooit 'nigger' zeggen, net als 'die zwarte'. Klinkt imo heel negatief.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:41

Veel woorden veranderen in de loop van de jaren van inhoud.
Debiel of zwakzinnig is nu een scheldwoord wat niet meer in het ABN voorkomt.
Vroeger was het een gangbare titel; nu hoort dat niet bij beschaafd taalgebruik en wordt het meestal ervaren als een scheldwoord.

Datzelfde is gebeurd met 'neger'. Het komt voort en herinnert aan de tijd van de slavernij.
Mensen uit deze bevolkingsgroep ervaren het als pijnlijk en discriminerend.
Taalgebruik maakt uit hoe je genoemd wilt worden.
Dat is ook de reden dat het woord in benamingen is verboden.
Ik vind het niet meer dan normaal om die wens te honoreren.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:45

Die bruine al genoemd ;)

Ik zeg meestal getint, maar dat is eigenlijk meer voor marrokkaantjes denk ik?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:50

Haha, marokkaantjes. :))

Ik zeg altijd 'als ik hetero was geweest zou ik echt op negers vallen'. Nog geen enkele.. ehh.. donkere man ontmoet die dat erg vond. :))

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:54

nigger is naar mijn weten iets anders dan neger in het nederlands. Nigger zou uit een blankeman zijn mond namelijk als een negatief iets worden gezien. Als je de correcte vertaling wilt is negro meer op zijn plaats geloof ik. met het woord neger heb ik niet veel problemen, ik gebruik het zelf alleen vrijwel niet :') (al is het wel voor een hele lange tijd mijn "type" geweest :P )

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:55

F_Orumster schreef:
Die bruine al genoemd ;)

die worden soms ook wel zandnegers genoemd lol :') of zeg ik nou iets heel fouts lol? :))

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:59

Lisa_H schreef:
spicegirl schreef:
het woord "negro "is wat netter.

en het n-woord is alleen een scheldwoord, als een blanke het gebruikt. bij de rappers onderling is het normaal, om elkaar zo aan te spreken.
dus het ligt eraan wie, en hoe je het zegt.

Dat vind ik dan weer zo apart hé (niet tegen jou bedoeld hoor!)
Als je zelf zwart bent, dan mag je jezelf wel neger noemen of iemand met dezelfde huidskleur neger noemen. Maar als een blanke het doet, dan is het opeens een scheldwoord :')

"nigger" is iets heel anders dan neger ;) nigger is het woord wat werd gebruikt tijdens de slavernij oa. door de blanke mensen en werd als een negatief en denigrerend woord gebruikt. Ik kan me heel goed voorstellen dat als een Afrikaans iemand een blanke dit woord hoort gebruiken dat die flink pissed word. In amerika heb je nog veel van die rednecks en echte boeren die niet veel verder kijken dan hun neus lang is en alles wat niet blank is, is slecht. En zij gebruiken dus wel het woord "nigger" (of eigenlijk meer "nikker" zoals sommige het uitspreken). Althans, dit is wat ik heb meegekregen :P

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:10

Saskiaatje schreef:
Haha, marokkaantjes. :))

Ik zeg altijd 'als ik hetero was geweest zou ik echt op negers vallen'. Nog geen enkele.. ehh.. donkere man ontmoet die dat erg vond. :))

Ik zei laatst spontaan tegen een diep-zwarte vrouw: "U bent de mooiste negerin die ik OOIT heb gezien!" en ik kreeg een dikke big smile terug :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:11

lifaya schreef:
F_Orumster schreef:
Die bruine al genoemd ;)

die worden soms ook wel zandnegers genoemd lol :') of zeg ik nou iets heel fouts lol? :))

Dat is echt fout ja :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:13

haha Weet niet meer wie het ooit tegen me had gezegd hoor haha, maar het klonk nog best logisch, althans, voor de berbers :')

Vind het overigens behoorlijk grappig als een jongen/meisje van Marokkaanse afkomst mij bleekscheet noemt terwijl zij ook gewoon blank als mijn bil zijn :)) Ach, kan er alleen om lachen :') ik heb respect voor iedereen zolang zij mij ook maar respecteren

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:22

Volgens mij is het ook echt zo'n blank-ding om het allemaal te gaan lopen overdrijven. Het doet me denken aan dat interview met Samuel L. Jackson over Django Unchained. In die film wordt om de twee woorden 'nigger' gebruikt, waar heel politiek correct blank Amerika een probleem van maakte, zo ook de interviewer. Die noemde het dus 'The N-word' en Jackson vroeg hem het gewoon nigger te noemen in plaats van er zo debiel omheen te draaien. Interviewer weigerde het, dus Jackson ging van 'I'm not gonna answer if you don't say it!' _O-

http://www.youtube.com/watch?v=qQdYM0ZzOEI
Deze dus :')
Laatst bijgewerkt door mayniac_val op 28-06-13 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:24

Ik zeg altijd neger, alleen op school zeg ik zwarte. Ik vind zwarte erger klinken dan neger eerlijk gezegd...

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 20:24

Ik snap 'em, ik moet ook echt eerlijk zeggen dat ik 'nigger' alleen gebruikt heb, omdat het in de uitspraak zo op 'neger' lijkt (in vergelijking met 'black guy') :+ kan er ook weinig aan doen, en dat terwijl mijn Engels vaak beter is dan mijn Nederlands :')

Ik moet zeggen ik vind ook dat er vaak wel erg overtrokken over gereageerd wordt, want zelfs in een positieve of neutrale context stoort het mensen soms.

Mayniac_Val: Wat een geweldig filmpje!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:42

mayniac_val schreef:
Volgens mij is het ook echt zo'n blank-ding om het allemaal te gaan lopen overdrijven. Het doet me denken aan dat interview met Samuel L. Jackson over Django Unchained. In die film wordt om de twee woorden 'nigger' gebruikt, waar heel politiek correct blank Amerika een probleem van maakte, zo ook de interviewer. Die noemde het dus 'The N-word' en Jackson vroeg hem het gewoon nigger te noemen in plaats van er zo debiel omheen te draaien. Interviewer weigerde het, dus Jackson ging van 'I'm not gonna answer if you don't say it!' _O-

http://www.youtube.com/watch?v=qQdYM0ZzOEI
Deze dus :')

die film vond ik echt héérlijk :') al was het wel vreemd om dat woord zo vaak voorbij te horen komen, maar in die tijd was het natuurlijk anders. alleen maar fijn dat ze het een beetje "echt" :') houden :P

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:53

@TS: Waar ik wel benieuwd naar ben: wat vindt die vriend/kennis van jou dan wel een goede benaming voor een donkere man?

Kyara27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:57

Nigger vind ik persoonlijk niet kunnen, ook al noemen ze zich zelf regelmatig wel zo. Maar ik hoor Nederlanders het onderling wel eens over Kaaskoppen hebben, noem mezelf ook wel eens zo als iemand vraagt wat is je afkomst. Maar toch zou ik vreemd staan te kijken als mijn Turkse collega het zou zeggen over een autochtoon. Eigenlijk wel stom, maar zo is het denk andersom ook zo als ik in een groep Surinamers ineens iemand neger noem. Ik woon in de stad en leef hier met veel verschillende culturen om mij heen, ik hoor hier zelden een autochtoon iemand anders neger of zwarte noemen. Ik zeg zelf meestal gewoon Surinamer of Antiliaan, of Afrikaan. Misschien zit ik dan wel verkeerd te gokken maar het klinkt in mijn oren wel wat vriendelijker.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 21:01

Hij noemt ze dus 'black people' en dat is in Engeland een heel algemeen aanvaarde term.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:10

Cayenne schreef:
Wat vinden jullie dan van 'medelanders'? Ik weet dat het vaak voor allochtonen word gebruikt, maar tegenwoordig spreken ze iedereen er mee aan die niet enigzins blank is.

Ik vind dergelijle benamingen een verschrikking...politieke correctheid en veel te angstvallig overal maar truttige synoniemen voor verzinnen want stel je voor datiemand..ergens ....ooit eens op zijn/haar teentjes getrapt is....

Ik word ook regelmatig met een lichamelijk kenmerk aangeduid ter omschrijving.. Is nu eenmaal makkelijk als iemand niet weet wie er bedoelt word.

Hier ook geen moeite met ht woord neger... Ben ook nog niemand tegengekpmen die dat wel heeft.althans... Hier in nl, ook niet allochtone nls.