What to do verstandelijk gehandicapt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:15

Ik heb een meervoudig verstandig gehandicapt broertje en geloof mij, wij gaan écht geen andere mensen met "ons probleem" omzadelen :+ ik zou eigenlijk de kinderbescherming bellen want dit kan gewoon niet...

Ragdollcat

Re: What to do verstandelijk gehandicapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:19

Tja, ligt ook wel aan jullie, want jullie lieten hem binnen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:23

TS nogmaals, bel eens naar Ter Engelen. Daar kennen ze hem waarschijnlijk ook wel ergens en zij zullen je kunnen helpen.
En anders, vraag eens aan die buur die hem heeft meegenomen om duidelijk te maken dat hij niet zomaar mag komen. Waarschijnlijk denkt hij hierdoor gewoon dat hij altijd bij jullie welkom is.

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:24

ben ik het inderdaad mee eens, jullie laten de jongen zelf binnen en laten hem dit een beetje een gewoonte van maken. Ouders maken er mooi gebruik van en het klikt idd alsof ze van hem af willen
Als ik jou was zou ik jeugdzorg kinderbescherming of een wijkagent oid inschakelen. Want inprincipe zorgt hij een beetje voor overlast. Heel sneu maar jullie hebben ook niet echt een leven meer zo

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:27

Wat een lastig probleem. Ik zou het ook moeilijk vinden. Aan de ene kant is het in en in triest dat hij bij jullie moet komen zoeken wat zijn ouders hem niet geven, maar aan de andere kant is het niet jullie verantwoordelijkheid.
Ik zou zoals velen al zeggen nog eens met de ouders van de jongen gaan praten, en als het echt zo door blijft gaan de kinderbescherming eens bellen, al is het alleen maar om tips.
Probeer niet te boos op de jongen zelf te worden, hij kan er echt niets aan doen dat hij zo is. Het zijn zijn ouders die hier fout zijn. Misschien kun je hem wel nog eens rustig en duidelijk uitleggen dat hij best eens in de week ofzo even mag langskomen, maar niet elke dag de hele dag.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:31

_mexx_lady_ schreef:
Kinderbescherming/jeugdzorg vind ik zo ver gaan.
Als ik open doe, dan zeg ik hem ook vriendelijk dat we écht geen tijd hebben en hij dus terug naar huis kan.
Maar ik vind het zo zielig als ik hem terug moet sturen, ik voel me dan zo een slecht mens ik help mijn medemens niet.

Je helpt je medemens door de juiste instantie te bellen.

Wat denk je hoe dit voor die jongen is?
Hij wordt gewoon verwaarloost door zijn ouders.
Kinderbescherming kan ingrijpen.
Sancties opleggen bij de ouders.

Die jongen voelt zich waarschijnlijk eenzaam.
Kinderbescherming kan hier wat aan doen.

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:36

iik zou ook kinderberscherming of soort gelijk iets in schakelen! die mensen laten hun kind aan het lot over,, en ook nog eens iemand met een beperking! misschien dat instanties door kunnen dringen op die ouderS?

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:45

Ik ben oppas van een meisje met een geestelijke handicap, en natuurlijk verschilt het per beperkte hoeveel ze achterlopen, maar uiteindelijk komt het neer op dat ze extra aandacht nodig hebben. In sommige gevallen voldoet daarbij ook kwade aandacht (woede e.d.), maar in sommige gevallen, en zo te lezen ook dit geval niet.
Hij komt thuis niet aan zijn aandacht, dus hij heeft een plaats gevonden waar hij dit wel krijgt. Die jongen is slim genoeg om te merken dat hij dit bij jullie echt wel krijgt.

De jongen aan zijn lot over laten zou ook niet mijn eerste keus zijn, en dat jullie dit niet doen vind ik erg goed. Desalniettemin krijgt hij thuis niet de juiste zorg en wordt hij in zekere zin verwaarloosd. Dus ik zou bij weigering van de ouders om klachten aan te horen zeker bellen naar jeugdzorg. Het is sneu voor hem, maar uiteindelijk wel ten goede, zodat hij de extra aandacht kan krijgen die hij nodig heeft.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:53

kwestie van batterij uit de deurbel halen?
Desnoods deurbel demonteren.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:55

Deur open doen en duidelijk nee zeggen en weer dicht doen? Geen idee, sowieso inderdaad even een instantie bellen voor het welzijn van dit kind

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 00:08

Ik snap best dat jullie hem binnen hebben gelaten, kind doet tenslotte geen kwaad.
Het word wel lastig als het elke dag is idd en je zelf ook dingen te doen hebt.
Het zal moeilijk zijn maar ik zou gewoon laten bellen als het niet uitkomt...gewoon weg de deur niet open doen.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 00:11

Nu weet ik niet of het ook bij verwaarlozing hoort maar de jonge op zich is goed verzorgt. Gaat goed gekleed, mooi verzorgd ook wat dus wel een teken is dat zijn ouders zich er ( waarschijnlijk ) wel mee zullen bezig houden dat ie mooi verzorgd is.
Is het dan nog verwaarlozing er wordt tot een zekere hoogte toch voor hem gezorgd?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 00:28

Geestelijke verwaarlozing is evengoed verwaarlozing.

Persoonlijk zou ik zelf liever als kind in een oud shirt hebben gelopen dan geen persoonlijke aandacht te hebben gekregen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:14

_mexx_lady_ schreef:
Nu weet ik niet of het ook bij verwaarlozing hoort maar de jonge op zich is goed verzorgt. Gaat goed gekleed, mooi verzorgd ook wat dus wel een teken is dat zijn ouders zich er ( waarschijnlijk ) wel mee zullen bezig houden dat ie mooi verzorgd is.
Is het dan nog verwaarlozing er wordt tot een zekere hoogte toch voor hem gezorgd?

Absoluut, geestelijke (psychische) verwaarlozing. Ouders laten hem aan zijn lot over.

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:07

je zou toch kunnen bellen en het probleem voorleggen,, maar zeg je er bij of je niet zeker weet of je er goed aan doet om te bellen.. dan zullen hun je vertellen of je er wel of niet goed aan doet.. en anders als het niet zo is,, beter 10 x te vaak dan 1x te weinig toch..

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:16

Die jongen vind het zo te lezen ook wel een stuk leuker bij jullie dan bij z'n eigen ouders.. tenminste zo lees ik het.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 20:27

xMarloes schreef:
Die jongen vind het zo te lezen ook wel een stuk leuker bij jullie dan bij z'n eigen ouders.. tenminste zo lees ik het.

Kan best zijn. Wij hebben paardjes, een hondje thuis heeft hij geloof ik niks van dieren.
Enkel de koeienstal van de boer langs het huis.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:47

Ik snap gewoon niet dat de ouders hem zelf ook bij jullie dumpen zonder ook maar 1 gesprek hierover met jullie. Echt stap gewoon naar binnen in hun huis en zwg dat je er niet van gedient bent om als dagbesteding te functioneren..

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:52

Kwanyin schreef:
TS nogmaals, bel eens naar Ter Engelen. Daar kennen ze hem waarschijnlijk ook wel ergens en zij zullen je kunnen helpen.
En anders, vraag eens aan die buur die hem heeft meegenomen om duidelijk te maken dat hij niet zomaar mag komen. Waarschijnlijk denkt hij hierdoor gewoon dat hij altijd bij jullie welkom is.

TS waarom reageer je niet op Kwayin.
Ik vindt het een hele goede om de instelling te bellen waar hij onder valt.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:56

liesjecryos schreef:
Kwanyin schreef:

TS waarom reageer je niet op Kwayin.
Ik vindt het een hele goede om de instelling te bellen waar hij onder valt.

Een instelling mag geen informatie verstreken.
Doen ze dit wel zijn hun fout!!

Ik zou nogmaals proberen te praten met een van de ouders en nders inderdaad de wijkagent of kinderbescherming/jeugdzorg inschakelen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:02

wat ook fout is dat die jongen bij ts en moeder gedumpt wordt en niemand er van plan is om iets te gaan doen.
Ts wat ga je nu doen? Want ik het zo en zo het idee dat je niks doet met de dingen die gezegd worden?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:09

Marlis schreef:
Een instelling mag geen informatie verstreken.
Doen ze dit wel zijn hun fout!!

Ik zou nogmaals proberen te praten met een van de ouders en nders inderdaad de wijkagent of kinderbescherming/jeugdzorg inschakelen.

Wie heeft het over informatie verstrekken? ik heb het gewoon over melden zodat ze kunnen helpen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:51

Ik heb zelf een verstandelijk gehandicapte zus en ook zij vind het maar ozo leuk om in het weekend naar onze buren te gaan als ze thuis is. Nu hebben mijn ouders een goede band met de buren en de buren kennen haar al vanaf kleins af aan, maar mijn ouders stellen wel grenzen. Nee is nee en dan word ze misschien wel kwaad maar dat is ook wel weer naar een paar uur over. Als mijn buren er op dat moment geen tijd of zin in hebben dan zeggen ze dit ook of bellen ze mijn moeder en dan gaat ze of zelf naar huis of haalt mijn vader of moeder haar op.
Ik zou inderdaad ook eens jeugdzorg gaan bellen want zoals ik dit lees krijgt dit kind niet de aandacht wat hij nodig heeft.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 13:28

Hij is nu gelukkig een dag of 2 niet meer langs geweest.
1x wou hij wel maar zag hij ons allemaal wegrijden dus ik hij maar naar huis gefietst. Vandaag hebben we hem ook nog niet zien verschijnen en het is zondag dus misschien dat zijn ouders hem dit keer wel een bezigheid hebben gegeven in de vakantie. Wat anders niet zo was.
Hierboven wordt ook ergens vermeld dat instanties geen informatie mogen geven over een kind, dit is inderdaad zo. Dus naar zijn school bellen is geen optie. Ik ga het nog even aanzien en als hij deze week nog iedere dag langskomt bel ik even naar jeugdzorg om te vragen wat zij hiervan vinden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 13:31

Maar TS nogmaals, ik heb het er helemaal niet over dat jij daar moet gaan vragen of hij wel thuis goed verzorgd wordt ofzo :n .
Bel gewoon en zeg dat die jongen bij die bij hun naar school gaat, regelmatig bij jullie langskomt. Jullie dat vervelend vinden en met de ouders niet te praten valt. Of zij misschien weten wat je tegen hem moet zeggen of als zij eventueel in jullie plaats eens een praatje kunnen maken met hem of zijn ouders. Dat mag echt wel, wie weet zijn zij niet eens op de hoogte dat hij thuis zo aan zijn lot wordt over gelaten en dan gaan ze juist blij zijn met deze extra informatie. Waarom direct zo'n zware instanties als jeugdzorg er op gooien omdat hij nu eenmaal graag komt buurten en je geen goed contact hebt met zijn ouders, terwijl er vlak bij je deur een instelling is die hem waarschijnlijk veel beter kent?