gescheiden moeders die werken..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 21:56

In hoeverre kan je broer nog iets qua logistiek betekenen?

Ziet er wel beter uit ts :)

Blijf altijd in je achterhoofd houden; 'ik ben de primaire verzorgster van dit jochie!'.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 21:58

Friemel: ik heb veel respect hoe je het doet en hoe je de tips oppakt _O_

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 21:58

Mijn broer werkt zo'n 70 a 80 uur in de week in de horeca, ik zie hem dus ook bijna nooit, daarom woon ik hier en niet bij mijn ouders, hier is t altijd rustig en stil, daar houdt die kleine van :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:00

:) erg fijn dat je bij je broer een mooi (voorlopig) thuis kan creëren :)

Wat dat betreft geloof ik ook in de 3 R'en; rust, reinheid en regelmaat.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-06-13 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:00

TS dat schema ziet er al veel beter uit :)

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:02

vuurneon schreef:

Beetje off-topic maar khad laatst een nieuw artikel gelezen over de nieuwe 3 R's heden ten dage: ''Rust, reinheid en ritalin'' :')

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 22:05

vuurneon schreef:

Zag zijn vader dat ook maar eens in...

Ik heb alles op papier gezet en vrijdag ga ik overleggen met de vader.. nouja overleggen.. hij heeft eigenlijk maar gewoon ook aan het kleintje te denken..

@ Kris thanks, ik heb echt een méga vrolijke beeb en ik merk gewoon ineens dat hij verlatingsangst heeft als het om mij gaat, hij wilde vanmiddag niet eens in zijn bed slapen, hij wilde alleen maar in mama zijn armen liggen..

Ik ga ook even langs een fietsenmaker om te kijken hoe t zit met die babymee, hebben de meeste fietsenmakers die op voorraad?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:05

Iris82 schreef:
Lianne86 schreef:
Toch denk ik dat het geen kwaad kan zolang er maar een ritme is overal...

Ik geloof niet zo in heel erg in dat hechten.... Ik ben half bij opa en oma opgegroeid.. ik kon eerder opa zeggen dan pappa en mamma (terwijl mijn ouders er gewoon altijd waren hoor :') mams ging mee naar opa en oma omdat paps wilde slapen... (zijn schuld dat ik huilde :')) Ik ging het meest met opa om... en mjah... zie niet in wat daaraan "verkeerd" was?

En ik ben er echt van overtuigd dat een vast ritme en vaste mensen het gewoon zijn... of dat er nu 2 zijn of 4 moet in mijn ogen niet uitmaken... Zo had ik ook nog bij een oudtante een bedje :') zij kon geen kinderen krijgen en vond het super leuk als wij langskwamen, dus daar was ik vaak ook nog 1 dag... (mams kon dan boodschappen doen en alles...) Dus mjah... Kan ik zeggen dat ik iets gemist heb? Nee... Had het ook niet anders willen doen...

En in veel opzichten zou ik een man willen zijn zeg :') ik blijf het belachelijk vinden dat de eerste jaren de vrouw voor het kind moet "opdraaien" als het mis gaat... :S (niet stom bedoeld... maar waarom moet een kind per se meer bij de moeder zijn en niet bij de vader? Blijf dat krom vinden... Komt misschien ook omdat ik echt een pappa's kindje ben :'))

Je gelooft niet zo in 'dat hechten'? Gelukkig zijn er wijze mensen die die uitgebreide onderzoeken gedaan hebben.
Net zoiets als: ik geloof niet in (noem willekeurige ziekte).

En nog grotere onzin (excuse my French) die onderste alinea. Je moet er niet voor opdraaien, je WIL ervoor opdraaien. Want je bent zn moeder. En een kind hoeft helemaal niet perse meer bij de moeder dan bij de vader, maar een baby vormt een sterkere hechtingsrelatie met zn moeder dan met zn vader. Dat is nou eenmaal zo.

Ik geloof wel dat er onderzoeken zijn gedaan, maar ik denk vaak dat het wordt overdreven en ik wil dan zelf graag zo'n onderzoek lezen, weten waar de steekproef uit bestaat etc. En als ik kijk naar andere culturen waar ze meer in groepen leven etc. dan zie ik ook niets raars bij die kinderen als ze ouder zijn ;) maar ik heb geen kind, dus heb me er niet in verdiept... Heb alleen bij mezelf nooit iets gemerkt van het "heen en weer gesleep" :)

Er staat ook "niet stom bedoeld"... want dat opdraaien klinkt fout... Maar het is wel zo dat de moeder het kind krijgt, zij meer moet "opofferen"... Terwijl de vader er redelijk makkelijk van af komt met een paar uurtjes bezoek etc. (minder impact op je leven) en natuurlijk kies je voor een kind, maar je kiest (neem ik aan) niet voor de situatie om het alleen te gaan opvoeden? Dus vandaar het "opgescheept zitten" (niet de juiste woorden). Ik heb zelf altijd meer met mijn opa gehad... Dus dat is ook de reden dat ik denk dat het helemaal niet zo hoeft te zijn (vandaar ook het verhaaltje erbij)..

Het is niet dat ik die onderzoeken niet geloof, maar er zijn zo veel onderzoeken, veel tegensprekende etc. en het hangt van zo veel factoren af :)

Tegen de tijd dat (als) er ooit een kind komt, dan wil ik me er wel in verdiepen, maar ik zeg nu gewoon heel eerlijk hoe ik er tegen aan kijk en hoe ik dingen heb meegemaakt.... En als ik er ooit alleen voor zou komen te staan, dat mijn kind dan toch echt bij mijn ouders komt te wonen.. (inclusief ikzelf :')) Ik ga dat anders gewoon nooit alleen redden... Dus echt wel respect voor mensen die dat doen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:06

_Friemel schreef:
Oke hoe ziet dit er uit:

Maandag ochtend: op de fiets naar oma en s'avonds weer mee terug op de fiets met mama (mijn moeder woont om de hoek bij mijn werk)
Dinsdag ochtend: schoonmoeder halen met de taxi ik in de avond ophalen met het openbaar vervoer of de fiets (denk dat dat net een slag te ver is) dan is hij eigenlijk gewoon alle nachten bij mij en zal hij mij s'ochtends zien.

Om de week bij zijn vader, indien hij het weekend bij zijn vader is dan pas vrijdag ochtend ophalen.

Dit ziet er denk ik beter uit?

Iris: ik kan daar verder openbaar niet over uitwijden, ik ben het met je eens hoor daar niet van!
Kan je mij per pb meer vertellen over hoe ik dingen moet regelen?

Adner, omdat ik samenwoon met mijn broer tot ik zelf een huis heb... zijn vader woont nog in het huis..

TS, dat wil ik zeker. :j
Maar wel op een ander moment want die kleine donder hier zorgt nog voor kortere nachten dan me lief zijn dus ga ik er op tijd in.

Dit schema is denk ik veel beter voor je kindje. :j
Neem alvast even de tijd om dat artikel door te lezen dat ik in het topic gezet heb.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:07

Ik heb de baby meel bij de fietsenverkopers hier in de buurt gezien :j dus kans is groot dat ie aanwezig is!
Nu zit ik wel in een andere regio, maar het is wel een vrij bekend iets :)

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 22:09

Ik zie dat de babymee ook zo bevestigd kan worden trouwens:
http://www.bakfiets-en-meer.nl/wp-conte ... i-cosi.jpg
Ik heb ook een voorrek :D
maar ik zie ook op foto's kortere bagage dragers dan die van mij dus denk dat dat wel goed komt eigenlijk..

Thanks iris! Ja is goed, mijn kleine smurf ligt al lekker vanaf 7, hij slaap lekker door tot 6 a 7 in de ochtend, ik ga ook lekker tukken :D

Vuurneon, ik ga er eens langs :j

Krissis

Re: gescheiden moeders die werken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:10

kijk, in die babymee heb ik erg veel vertrouwen! Inderdaad, dat je het kind ziet, dat is vast een geruststelling.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:16

Lianne86 schreef:
Ik geloof wel dat er onderzoeken zijn gedaan, maar ik denk vaak dat het wordt overdreven en ik wil dan zelf graag zo'n onderzoek lezen, weten waar de steekproef uit bestaat etc. En als ik kijk naar andere culturen waar ze meer in groepen leven etc. dan zie ik ook niets raars bij die kinderen als ze ouder zijn ;) maar ik heb geen kind, dus heb me er niet in verdiept... Heb alleen bij mezelf nooit iets gemerkt van het "heen en weer gesleep" :)

Er staat ook "niet stom bedoeld"... want dat opdraaien klinkt fout... Maar het is wel zo dat de moeder het kind krijgt, zij meer moet "opofferen"... Terwijl de vader er redelijk makkelijk van af komt met een paar uurtjes bezoek etc. (minder impact op je leven) en natuurlijk kies je voor een kind, maar je kiest (neem ik aan) niet voor de situatie om het alleen te gaan opvoeden? Dus vandaar het "opgescheept zitten" (niet de juiste woorden). Ik heb zelf altijd meer met mijn opa gehad... Dus dat is ook de reden dat ik denk dat het helemaal niet zo hoeft te zijn (vandaar ook het verhaaltje erbij)..

Het is niet dat ik die onderzoeken niet geloof, maar er zijn zo veel onderzoeken, veel tegensprekende etc. en het hangt van zo veel factoren af :)

Tegen de tijd dat (als) er ooit een kind komt, dan wil ik me er wel in verdiepen, maar ik zeg nu gewoon heel eerlijk hoe ik er tegen aan kijk en hoe ik dingen heb meegemaakt.... En als ik er ooit alleen voor zou komen te staan, dat mijn kind dan toch echt bij mijn ouders komt te wonen.. (inclusief ikzelf :')) Ik ga dat anders gewoon nooit alleen redden... Dus echt wel respect voor mensen die dat doen!

Dan moet je zeker dat artikel lezen dat ik aanhaalde want daar staan 'de onderzoeken' in vermeldt. In andere culturen daar waar ze meer in groepen leven, is veilige hechting juist veel meer aanwezig omdat de kinderen daar over het algemeen meer op een natuurlijke manier opgroeien. Veel gedragen worden, bij de ouders slapen, langer borstvoeding krijgen. En het is juist niet zo dat opgroeien in groepsverband of met veel hechtingsfiguren niet goed is! Maar het is wel zo dat een kind zich aan een bepaald persoon moet kúnnen hechten. En dat gaat niet op het moment dat er steeds andere personen zijn die voor het kind zorgen. In jouw geval was je moeder er dus wel voor je, en daarnaast waren je grootouders ook belangrijke hechtingsfiguren. Dat is toch helemaal prima? Of het nu de vader of de opa of de buurvrouw is, zolang ze sensitief reageren op de baby's behoeften. Dat is het belangrijkst.

Natuurlijk moet je je als moeder meer opofferen, maar daar kies je voor. Maar dacht je dat dat leuk is voor de vader? Misschien wil die zich (als de mogelijkheden zich daar voor lenen) eigenlijk ook wel net zo opofferen? Alleen als je kijkt vanuit het kind, dan blijkt dat ze een sterkere hechtingsrelatie vormen met de moeder en dat het daarom voor jonge kindjes (onder de 2 jaar) belangrijk is om zoveel mogelijk bij de moeder te zijn.
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 26-06-13 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:27

Nee ok... want ik dacht even dat het per se de moeder moest zijn...

Snap wel dat een kind vaste personen nodig heeft... maar daarom vroeg ik me ook af waarom dat niet de oma's konden zijn... (Ik had altijd het idee, dat dat hechten vooral iets was wat "leuk is voor de mamma" (Aangezien ik meer bij mijn moeder was, en toch eerder "opa" zei.. werd dat niet in dank afgenomen ;))

Je kiest ervoor ja... maar hoe vaak zie je niet dat een man de benen neemt, overal moeilijk over doet... En mannen die willen, die zetten hun kind op 1 en stappen over ruzies heen (tenminste zo zie ik het). Dan moet een man gewoon lekker oppassen als de moeder werken is of wat dan ook... Maar ik blijf het raar vinden (ligt aan mij hoor) waarom het de moeder is... (Te maken met borstvoeding of wat dan ook ? Hoe zit het dan met een flessenkind?)

Volgens mij kan ik beter het artikel gaan lezen :+.... Maar toch... alleen en alles erbij... (Nouja, moet eerlijk zeggen dat hier heel veel moet veranderen voordat ik uberhaubt aan kids wil gaan denken.. want ik heb nu een "groot" kind erbij... en dat zou met een "echt" kind ook niet gaan... Of nouja... dan had ik er nog een dagtaak bij :')) Iig veel respect voor de mensen die het alleen (wel met wat hulp) regelen... ik moet er niet aan denken :S

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:30

Dat schema ziet er al beter en vooral rustiger voor je kindje uit!

Je kindje gaat om de week een weekend naar papa. Ik vind een weekend voor zijn kleintje wel heel lang. Helemaal als hij straks nog meer aan mama zal gaan hangen. Natuurlijk heeft je kleintje het recht om bij papa te zijn, en andersom, maar jij bent degene die de meeste zorg op zich neemt wat betreft jullie kindje en dus de stabiele factor en thuisbasis. Zou het dan een mogelijkheid zijn dat hij wekelijks een hele dag naar papa gaat, maar dan wel bij jou slaapt? Is dat slapen en een heel weekend iets dat je ex persé wilt?

In hoeverre kun je met je ex normaal rond de tafel om het welzijn van jullie kindje te bespreken, eventueel met een mediator?

En wat me ook nog te binnen schoot .... In hoeverre is er te schuiven met de werkdagen van jou en je ex? Zou er een mogelijkheid zijn dat jij werkt op een papadag of je ex zijn papadag verschuift naar jouw werkdag door anders te gaan werken (of ouderschapsverlof als hij zich dat kan permiteren)? In heel veel gevallen zal dit niet mogelijk zijn, maar het zou maar net zo zijn dat dit wel een optie bij jullie zou kunnen zijn!

Ik hoop echt dat jullie er samen uitkomen en daarbij het welzijn van jullie kleintje op stip op nr. 1 zal komen te staan!

KaiKarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:56

Helemaal eens met Iris!! Wij hebben ivm adoptie heel veel gelezen over hechting en stoornissen hierin, en geloof me: dit wil je echt niet meemaken!
Natuurlijk heeft bij mama zijn de absolute voorkeur, daarbuiten kan je kindje zich hechten in de eerste maanden aan slechts enkele andere (steeds dezelfde) personen.
Hier benoemt iemand dat zij meer bij opa en oma was dan thuis en geeft ook zelf aan dat ze eerder opa/oma kon zeggen dan papa/mama, dat is wat mij betreft juist een 'bewijs' voor die hechtingstheorie. Een kindje hecht zich aan zijn twee primaire verzorgers!

Heel veel succes en geluk de komende tijd met je zoontje!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 23:51

Ik denk dat je nieuwe schema al een hele grote stap in de goede richting is +:)+
Fijn om te lezen dat je wat met de tips doet die je gegeven worden, ik hoop voor je dat de Baby mee op je fiets gaat passen dat zou denk ik sowieso meer vrijheid betekenen voor jullie tweetjes.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:33

Lianne86, uiteindelijk is het grotendeels gewoon biologie...je kunt nog zo hard roepen dat mannen en vrouwen hetzelfde zijn, maar het is en blijft grote onzin, biologisch/fysiologisch zijn er gewoon wezenlijke verschillen tussen man en vrouw. Uiteindelijk is een mens ook maar een simpel zoogdier met hele basale behoeften en noden.
dat we dezelfde rechten(moeten) hebben, absoluut , dat we voor dezelfde werkzaamheden etc hetzelfde beloond moeten worden absoluut...maar man en vrouw hetzelfde? neuh...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:53

Krissis schreef:
Marie111 schreef:
Waarom passen de oma's zoveel op en waarom blijft je zoontje daar slapen? Gemakkelijk?
Kan hij niet gewoon naar het kinderdagverblijf?

''gewoon'' naar de dagverblijf?
Weet je wat dat kost? 3 dagen in de week bruto €980 per maand....

Pff. Ik heb met drie kinderen vanaf de scheiding altijd de kost moeten verdienen. Valt niet mee. Ben blij dat mijn kinderen wat groter waren want ik verdien niet eens 908 euro per maand. Heb altijd thuis gewerkt, zodat ik er altijd zou zijn voor de kinderen. Maar die keus heeft niet iedereen.

Zou in elk geval zo min mogelijk met je baby gaan slepen. Zoveel mogelijk op een vaste plek met bekende mensen. Desnoods zou je ervoor kunnen verhuizen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:07

Kan me voorstellen dat je kindje niet blij is, 4 adressen in 7 dagen, da's volgens mij hartstikke veel.
Denk dat het nieuwe schema er al een stuk beter uitziet.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:29

Lianne86 schreef:
Toch denk ik dat het geen kwaad kan zolang er maar een ritme is overal...

Daar ben ik het niet helemaal mee eens..
Hier een moeder die 6 dagen werkt, wel met een partner gelukkig maar die werkt zo'n 70 uur. Met geluk is hij op tijd om haar op bed te leggen.
Ons kleine meisje gaat woensdag naar de gastouder, donderdag naar mijn vader die dan vrij is, vrijdag naar de gastouder en dan zaterdag om de week schoonouders en mijn ouders..
Dan blijven er dus nog 2 dagen over.. Die ging ze mee.. Tot vorige maand. Ze raakte compleet overstuur, alleen maar krijsen..
Na 2 weken proberen helaas besloten haar ook die overige 2 dagen maar naar mijn ouders te brengen. Gelukkig zit mijn vader thuis en kan ik haar dus altijd brengen. Laat ze nou net gek zijn op hem....
In mijn ogen is ze te weinig bij mij, maar het is nu even niet anders. Zij doet het er prima op en gelukkig ben ik in het najaar weer veel thuis :)

Wij werken inderdaad ook zo veel mogelijk met rust en regelmaat omdat ik en mijn ouders toch wel een beetje ADHD hebben en er best wat met haar gesleept word.
Ondanks het ritme wat we al een maand of 4 hadden, ging het toch ineens mis.

Slapen doet ze eigenlijk altijd thuis. Alhoewel we haar eens in de maand/ 6 weken op zaterdag wel eens bij opa en oma laten.
Dan hebben wij een 'vrije avond' om een keer te stappen, uit eten te gaan oid.

Ts, ik zou echt zo veel mogelijk proberen je zoontje zo veel mogelijk bij jou te houden en een fijn ritme te zoeken waar jullie je samen fijn bij voelen.
En tja, die vader, die moet je duidelijk maken dat het ook zijn zoontje is. Jij moet dingen opgeven en hij moet dat ook. Hoe lastig dat ook is.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:20

Ik ben ook een alleenstaande mama, en werk door omstandigheden 38 uur. Nou is mijn zoontje al 8 en zit dus ook de meeste tijd op school. Ik werk ook tot 4 waardoor hij maar een uurtje bij de moeder van mijn ex is uit school.

Mijn ex is het type ik haal hem op als dat mij uitkomt en dat hoor je een uur van te voren..

Het is niet altijd makkelijk, en blijft regelen maar ik vind ook dat je die nachten bij oma slapen moet skippen..
Dan maar iets later thuis, en wat verder om fietsen helemaal als ik lees dat jou moeder bij jou werk om de hoek zit. Dan is het een kleine moeite om hem aan te pikken..

Ik hoop dat je eruit komt met een passend schema.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:21

.
Laatst bijgewerkt door Love_myhorse op 03-02-26 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:32

Ik heb toen onze jongste geboren was ook gekeken voor een babymee mc zitje maar uiteindelijk toch bij een fietskar uitgekomen... Nu 19 maanden later nog altijd heel content van en ben zo blij dat ik in de tijd daarvoor ben gegaan... was wel ietsjes duurder dan de babymee maar kan er ook veel langer gebruik van maken en (vind ik persoonlijk) heeft het uiteindelijk ook veel meer comfort voor je kindje... :)

2de hands ook regelmatig te vinden voor leuke prijsjes...

En heel zwaar fietsen is het niet (je merkt wel iets dat er aan hangt maar t is niet zo dat je je het apenzuur trapt) , staat stabiel (ik ben zo'n fietser die de stoepjes nogal eens durft mee te nemen :o )

verder met hoe te regelen en alles geen ervaring mee... sorry

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:50

Voor kinderen, en helemaal voor baby's is zo veel mogelijk rust en regelmaat, en dan bedoel ik elke dag hetzelfde, niet elke dag van de week andere mensen, andere slaapplek etc. het beste.
Bij kinderopvang is het ook het beste als er zo weinig mogelijk wiselingen zijn in de leidsters. In dat kader is een gastouder gezin een hele goede optie omdat je daar altijd dezelfde persoon hebt die voor je kind zorgt. Of inderdaad 1 vaste oppas in de familie als de kosten onoverkomenlijk zijn.
Het 2e schema lijkt al beter, maar ik zou toch echt advies vragen aan een pedagoog over de omgangsregeling met je ex. Dan sta je ook sterker in je onderhandelingen over de afspraken met hem.

Het lastige is dat doordat jullie gescheiden leven je al 2 locaties en 2 verschillende situaties en verzorgers hebt. Dan komen de oma's er nog bij en zit je al op 4 personen en als het kind dan ook nog van hot naar her wordt gesleept, geeft dat veel onrust en onzekerheid. Beter is om bijvoorbeeld jouw woonplek en jullie oude huis waar je ex nu nog steeds woont en dus ook jullie kind opvangt, als vaste basis te houden en niet nog meer adressen er bij.

Heel veel sterkte, dit zijn lastige dingen met zulke jonge kinderen. Het is niet voor niets dat werkloze alleenstaande moeders met een baby eerst niet verplicht werden te werken. Zelfs tot 4 jaar hielden ze er vroeger rekening mee. Weet niet hoe het nu is hoor. Maar zegt wel iets over het belang van stabiliteit voor jonge kinderen.