Kinderen en dieren slachten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Kinderen en dieren slachten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 00:15

Ik vertel het wel gewoon. Toen Gioy een jaar of vier was reed er een vrachtwagen varkens langs en wou ze weten waar die naartoe gingen. 'Naar het slachthuis' 'Wat doen ze daar dan?' 'Daar maken ze ze dood en het vlees gaat dan naar de slagers en de supermarkt zodat wij vlees kunnen kopen om te eten.'
Nou oke, dat wist ze dan, sindsdien vraagt ze ook bij de keren dat we vlees eten (eten veel vegetarisch nu) van welk dier het is.
Ook voert ze haar eigen kat zelf zijn kuikens.
Het echte slachten hoeft ze van mij niet te zien, maar ze is ook wel eens een dode kip (natuurlijke dood :P ) komen bekijken uit interesse en ik hou haar trouwens ook niet weg van geboortes en dekkingen bij de dieren. Voor mij hoort dat bij het leven en hoe minder geheimzinnig je erover doet, hoe minder shockerend/spannend/luguber/... dergelijke dingen worden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 01:17

Dat wij (broers en ik) nog heel jong waren kwamen we veel op de boerderij van onze oom en tante. Toen heeft mijn vader dmv een kip laten zien waar ons eten vandaan kwam. Ook waren er elk jaar 'de zielige lammetjes', lammetjes die niet helemaal oké waren werden afgemaakt en op de barbecue gegooid. Wij hebben er nooit iets aan overgehouden, vonden het wel heel zielig maar niet eng. Ik heb een tijd lang vegetarisch gegeten, eet nu weinig vlees (want biologisch is duur) en mijn broer eet geen vlees meer.

Ik weet een voorval met mijn broer, die was toen 6. Er was een koe aan het kalven maar het kalfje kwam er dood uit. Mijn moeder probeerde er nog iets van te maken en zei 'Aw kijk, het kalfje slaapt'. En mijn broer keek haar aan, 'dit kalfje is dood hoor', haalde zijn schouders op en liep weg :=

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 08:49

Ik dacht eerst dat dit in 't nieuws was. Dat er in een land ergens kinderen en dieren werden geslacht :')

Maar, ontopic. M'n vader is jager dus ik zag van heel jongs af aan al allerlei dode dieren (eenden, duiven, konijnen, wilde zwijnen, reeën) in de garage hangen en vervolgens op m'n bord liggen :P Heb 'm ook vaak genoeg een dier zien plukken en het vlees in stukken zien snijden. Mocht ook vaak helpen trouwens, zakjes aangeven en stickers plakken enzo :P Kan me niet herinneren dat m'n ouders me daar weg van hebben gehouden ofzo.
We hebben ook altijd als we bv kuikentjes hadden, het te veel aan haantjes opgegeten of agressieve haantjes, die eindigden allemaal in de soep. Als die de nek om werden gedraaid, zorgde m'n vader er wel voor dat m'n zusje en ik dat niet zagen. Maar we wisten zeker wel wat er gebeurde. Werd ook verder niet geheimzinnig over gedaan.
Sinds een jaar hebben m'n ouders ook 2 koeien waarvan laatst een kalf naar de slacht is gegaan.

Dus ja, ik ben er zeker wel voor dat kinderen weten waar hun vlees vandaan komt. Dat halfzachte gedoe van mensen soms... Persoonlijk vind ik 't altijd wat hypocriet om niet te willen weten dat jouw kipfilet ooit een hele kip is geweest.

Zelf eet ik op 't moment nagenoeg geen vlees. Mocht ik een keer zin hebben in vlees, zou ik alleen vlees willen eten wat m'n vader zelf geschoten heeft of van ons eigen kalf/kip.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 08:53

Ligt een beetje aan de leeftijd van het kind lijkt me. Ik denk dat een kind op een gegeven moment zelf wel aan kan geven of hij dit wilt zien of niet. Wat je zegt, ik had vroeger ook een teer zieltje mbt slachten en dode dieren en moest ik er ook niks van weten. Nu daarintegen vind ik het berenintressant :j

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:01

Ons werd vroeger gewoon verteld dat er wat geslacht werd. In het begin gingen we dan snel buiten rijden. Later vonden we het toch wel interessant en bleven we kijken. En zo leer je dingen als klein kind.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:04

Ik ben het helemaal met je eens ts!

Doet me denken aan een vrouw die laatst op de radio was. Ze had geklaagd omdat er koeien bij haar huis in de buurt waren komen staan waar ze last van had. Voornamelijk omdat ze straks haar kinderen moest gaan uitleggen dat dat stukkie vlees op hun bord van de koe komt, dat wilde ze liever niet vertellen..?! En dat vind ik best wel schandalig :=

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:20

Stel je voor dat je kind weet wat 'ie eet! Sjongejonge :n

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:25

Ik heb een keer gelezen dat kinderen tegenwoordig niet weten dat vlees van een dier komt. Dit idee wil ik mijn kind niet meegeven.
We eten biologisch en letten op dierenwelzijn en dat wil ik mijn kind ook meegeven. Om bewust de keuze te maken om vlees te eten en daarmee dus het beeindigen van een leven. Zelf ben ik hier steeds bewuster van geworden.
Vroeger was het gewoon een kg gehakt bv. Nu is het een kg dier dat je eet wat dood is gegaan, veelal voor het vlees.
Op welke leeftijd mijn kind dit mee gaat krijgen is afhankelijk van wanneer het aan bod komt en hoe hij is.
Ik zou zelf niet aanwezig willen zijn bij de slacht, ik heb een dag bij Friki gewerkt en het is me daardoor volkomen duidelijk geworden hoe er met dieren en vlees omgegaan (kan) worden/wordt maar mocht mijn kind dat willen weten dan zou ik daar geen probleem mee hebben.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:29

ik vind dat kinderen daar gewoon bij mogen zijn hoor :j
ik zie het regelmatig :j
zo was ik bij mijn verzorgpony , ik wilde de eigenaar iets vragen
was hij kippen aan het slachten :=
het is echt niet dat ik van mijn stokje val.
tijdens het rijden kreeg ik zelfs zin in kipfilet :')

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:40

Ik vind het alleen maar goed dat kinderen bewust word gemaakt waar hun vlees vandaan komt. Er zijn zat kinderen die niet weten dat hun kip op het bord eerst een rondscharrelende kip was...

Als ik 'later' kinderen krijg wil ik ze ook opvoeden met het idee waar hun eten vandaan komt. Ze hoeven niet te zien hoe het dier geslacht maar verder wel een beetje weten hoe of wat.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:44

Er is niets mis met kinderen vertellen waar het vlees vandaan komt. Beter dan dat ze denken dat vlees in de fabriek gemaakt wordt..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:45

Kuggur schreef:
Alles behalve het schieten (doden) zelf.

IJslanders zijn sowieso al een stoer volk, is geen goede vergelijking ;) :D
Lijkt me een prima schoolreisje

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:50

Mijn kind is vanaf haar geboorte vegetarisch opgevoed. Ik ben het zelf al 24 jaar, om principiele redenen (maar ook om gezondheidsredenen :) ). Inmiddels heeft mijn dochter de leeftijd dat je ze uit kunt leggen, waarom we vegetarisch zijn. Ik heb ook gezegd dat ze zelf de keuze heeft nu. Ze is zo'n enorme dierenliefhebber, wil absoluut geen vlees (en vis) eten. Dus ja, ze weet hoe het vlees op je bord komt (als je het eet) en kiest ervoor het niet te eten. Heeft er ook geen behoefte aan. Ze vindt dode dieren vreselijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:09

Kinderen én dieren slachten. Helemaal mee eens :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:11

Nou, er zijn eerder veel volwassen mensen die ik best zou willen slachten. :D

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:08

Sammie schreef:
Kinderen én dieren slachten. Helemaal mee eens :D

:')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:14

ik vind het prima dat kinderen bij slachten zijn....laat ze ook de behuizing maar goed zien van de plofkippen ,en duizenden varkens in een schuur,....als het tegen zit zonder zuurstof...en niet vergeten de slachttransporten.
Dan willen ze nieteens vlees meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:22

vind het ook wel goed hopor :j ... Denk dat het helemaal geen kwaad kan. En het mss zelfs wel goed is als een kind gewoon leert dat dieren ed. gewoon dood gaan. En dat vlees van dode dieren komt.
Denk dat het veel schadelijker is om een kind angstvallig weg te houden van alles wat met doodgaan te maken heeft enzo :+

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:26

Het ligt wel een beetje aan de leeftijd van het betreffende kind.

Onze zoon van bijna 2 eet "vlees". Ik ga hem nog niet vertellen dat het kip of koe of varken is, dat is nog veel te verwarrend. Maar zeker weten dat hij mettertijd zal leren dat we dieren eten die dood zijn gegaan daarom. En hoe. En waar melk vandaan komt, en dat daar kalfjes voor worden geboren. Mijn ex dacht dat koeien melk gaven omdat ze gras aten :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:31

:)) Ach.. Dan vind ik “melk komt uit een fabriek” nog een tikkie erger :D

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:58

Ik vind het boerse geheel en de instelling die daarbij hoort prachtig, zeker. :j
Heb zelf als kind geleerd dat elk leven genoeg waard is en het niet aan een mens te beslissen is om hier zomaar een eind aan te maken. Ik zou hier in huis dus nog geen vlieg doodmeppen :n neehor raampje open en beestje naar buiten.
Wel heb ik meegekregen dat het mooi is te kunnen beslissen over het leven wanneer het niet anders kan (bijvoorbeeld bij het achteruit gaan van de levenswaarde) en dan vind ik persoonlijk de slacht het meest humaan.
Ik eet geen plofkip, wel biologische kip. Beest heeft een goed leven gehad.
Ik persoonlijk zou het niet aan kunnen zien dat een dier lijdt, dat is wel hetgeen waar de media ons mee doodgooit en het hallal slachten komt steeds meer in de media. Ik zou mijn zoontje straks met alle liefde meegeven waar zijn vlees vandaan komt en dan ook de waarde van t vlees, als hij ooit aangeeft te willen zien hoe t beestje geslacht wordt zal ik hem niet tegenhouden. Maar ik zou hem dus duidelijk het verschil tussen de slacht ala boederijdier en ala plofkip uitleggen.
Bedoel daar dus mee dat ik geen voorstander ben van de massaslachten en liever wat euro's meer uitgeef aan een stukje vlees waarbij het dier een goed leven gehad heeft.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:29

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar mijn zoon van 8 slacht ook de vissen die wij zelf vangen.

Hij vangt ze zelf gaan in het leefnet en daarna slacht hij ze, en maakt ze zelf schoon.

Daarna worden de gevangen visjes gerookt en eten we ze op :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:37

Wij hebben een boerderij (akkerbouw en wat hobbydieren) en 2 kinderen van 5,5 en 2,5 jaar. Toevallig hebben we vorige week onze 5 kippen geslacht. Althans dat heb ik laten doen door mijn schoonvader :'). Ik heb er geen moeite mee, maar eerlijk is eerlijk het slachten zelf hoef ik niet te zien.
Ik heb het hem bewust laten doen op een tijdstip dat de kinderen er niet waren. Ik wil niet dat ze dat op deze leeftijd zien. Ik vind het geen toegevoegde waarde hebben om ze daar nu al aan bloot te stellen. Ik heb het ook niet verteld en ze hebben de kippen nog niet gemist.

De oudste weet sinds kort dat de kippenbout op haar bord van een echte kip komt. Ze vroeg daar zelf naar en daar heb ik eerlijk op geantwoord. Maar ik vertel ook niet meer dan dat ze vraagt. Ze was tevreden met dat antwoord en vroeg niet verder door. Dus over slachten hebben we het niet gehad, omdat ze daar niet naar vroeg.

Ik begin er zelf niet over, maar als ze vragen heeft en dingen wilt weten geef ik overal eerlijk antwoord op. Een tijd terug had de jager zijn vangst opgehangen (wat geschoten eenden) en kwamen we daar toevallig langs. Toen hebben we ook even gekeken naar de eenden en dat vond ze wel interessant.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 23:33

Ik moest vroeger van mijn ouders toekijken, want ik moest weten waar vlees vandaan kwam. Mijn broer riep voluit wanneer de kip eenmaal kaalgeplukt was: "En nu is het vlees!" terwijl ik er groot afschuw van had. Ik ben zelf dan ook 10 jaar lang vegetarier geweest. Nu ben ik wel blij dat ik weet hoe en wat het allemaal zit en heb hierdoor ook geleerd dat dit een veel mooiere manier van dood is voor die beesten dan via een slachthuis. (heb daar ooit eens in weten te breken toen ik een jaar of 10 was. Toch nieuwsgierig zijn he :+ ) Maar ik denk dus niet dat het slecht is voor een kind om te zien, als er maar respectvol mee omgegaan word.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:25

De vader van mijn vriend is veehandelaar en dit komt daar ook aan te pas. Ik heb het nooit gezien, en vriend heeft er ook nooit iets over gezegd.. alleen dat hij niet wil dat ik het te zien krijg :') We waren gisteren bij hem thuis wat aan het helpen en zijn moeder reed twee maal voorbij met een kruiwagen vol geslacht pluimvee. Ook toen hij ff moest gaan helpen met zijn moeder moést ik binnen blijven en maar wat tv kijken ofzo.. :+ Gelukkig zouden wij dat hele gedoe van handelen niét overnemen, toch zou ik het wel zo een keertje laten zien aan mijn kinderen als we het ooit kunnen bijwonen, maar wel pas als ze daarvoor "klaar" zijn. :)