Altijd negatief BSA bij onvoldoende studiepunten HBO?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Re: Altijd negatief BSA bij onvoldoende studiepunten HBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:18

Bij ons zijn ze er wel heel streng in...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:19

Wat een verschil met vroeger. Wij moesten er 40 en je moest er minstens 27 hebben om door te kunnen. Dat is iets meer dan de helft. Van de 30 mensen uit onze klas gingen er ook maar 11 of 13 door naar klas 2.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:26

Maartje1990 schreef:
Mijn halve klas bestaat uit mensen die net niet die 50 studiepunten hadden en na 'even' een verzoek bij de examencommissie ingediend te hebben gewoon mochten blijven. Goed, 1 meisje vind ik het terecht (moeder heeft ALS) maar sommige.... := Al zoiets simpels als 'm'n relatie is uitgegaan', is al voldoende. Maar dat kan wellicht per school verschillen.

Wel benieuwd welke school dit is?
Dit zou echt niet moeten kunnen. Ik heb 3 jaar lang in een soort klachtencommissie gezeten waarbij studenten bezwaar konden maken tegen onder andere hun BSA.
Bij mij hogeschool waren maar een paar punten een optie voor uitstel:
- persoonlijke omstandigheden
- familie omstandigheden (bv sterfte van ouders)
- etc

Alleen dit verschilt per school, dus kan je even opzoeken in de Onderwijs- en ExamenRegelement (OER) van je opleiding.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:29

In ons OER staat dus geen strikte harde grenzen voor de overgang van jaar 1 naar 2 terwijl die wel zogenaamd gelden voor ons.
Per volgend jaar is dat overigens aangepast.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:31

Sammie schreef:
Wat een verschil met vroeger. Wij moesten er 40 en je moest er minstens 27 hebben om door te kunnen. Dat is iets meer dan de helft. Van de 30 mensen uit onze klas gingen er ook maar 11 of 13 door naar klas 2.

Zoveel scheelt het niet.. Jij moest 70% van de punten halen en nu moet er 75% gehaald worden. (als je uitgaat van 45/60)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:32

Rider01 schreef:
In ons OER staat dus geen strikte harde grenzen voor de overgang van jaar 1 naar 2 terwijl die wel zogenaamd gelden voor ons.

Is dit schriftelijk (blackboard, mail, post) en tijdig (dus begin van schooljaar) aan alle betreffende studenten kenbaar gemaakt door de opleiding/examencommissie?
Zo ja, dan geldt die harde grens wel.
Zo niet, dan bezwaar maken bij de examencommissie

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:32

Toch 5 % :P Er zijn scholen waar het strenger is, volgens mij. En hoe zit het met het halen van vakken. Was er sprake van compensatievakken of overal een 5,5 voor tegenwoordig.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:42

Dispar_Vulgo schreef:
Rider01 schreef:

Is dit schriftelijk (blackboard, mail, post) en tijdig (dus begin van schooljaar) aan alle betreffende studenten kenbaar gemaakt door de opleiding/examencommissie?
Zo ja, dan geldt die harde grens wel.
Zo niet, dan bezwaar maken bij de examencommissie

Nee, er staat voor dit jaar dus letterlijk GEEN harde grens in, pijnlijk puntje waar men dit jaar achter kwam.
Toch willen ze hun 'strenge' beleid wel handhaven, al staat het dus niet in het OER
vraag ik mij af wie welke rechten dan heeft

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:44

Toen de langstudeerboete geïntroduceerd werd is bij veel opleidingen de norm omhoog gegaan van het bsa. Idee is/was selectie en direct 'harder' laten studeren. Meeste opleidingen hanteren nu rond de 45 punten.

Compensatie is bij ons in 2010 afgeschaft in het programma. Alles moet minimaal een 5,5 zijn.

OER is leidend, kan wel een aanvulling op komen. En meestal staat er ergens een zinnetje dat de directie anders kan beslissen. Bij geeft de directie het bsa, daar teken je ook beroep aan tegen je bsa.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:01

Sammie schreef:
Toch 5 % :P Er zijn scholen waar het strenger is, volgens mij. En hoe zit het met het halen van vakken. Was er sprake van compensatievakken of overal een 5,5 voor tegenwoordig.

Overal een 5.5 :) (bij ons althans)
Bij mijn vorige opleiding was het 40 van de 60 punten, 66% dus. Maar ik geloof dat het na dat jaar verhoogd is.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:04

in principe overal 5.5 voor. Heb echter 2 vakken die samengevoegd worden (de ene geld voor 70% en de ander voor 30%). samen dus 1 cijfer.

Studiepunten zijn bij ons eerste jaar los. Maar vanaf het tweede jaar heb je in bijvoorbeeld blok A en blok B hetzelfde vak, echter Blok B ga je verder erop door. samen is het 4 stp, en je moet allebei de blokken halen wil je ze krijgen. het is dan niet zo dat als je de een haalt en de ander niet, je 2stp hebt oid.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:08

Kijk dat was bij ons dus ook niet. Je moest wel minimaal een 4 hebben, maar als je bijv. een 4.2 had kon je dat binnen een groep (weet ff de naam daar niet meer van) compenseren.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:04

Vroeger werd er inderdaad in blokken of programma onderdelen gecompenseerd. Wij hadden tot 3 jaar terug ook nog een kwalitatieve norm in het eerste jaar: haalde je die punten uit dat blok dan hoefde je maar 37 ects te halen (van de 60), haalde je de kwalitatieve norm niet, dan moest je 45 ects halen.

Dat is afgeschaft bij ons, het is nu 48 ECTS halen (80%)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:55

Hier moet je eigenlijk ook alles met een 5,5 halen. Je kunt maar drie tentamens niet halen, of één project niet en één tentamen. 50 punten is heel wat en terecht, wordt gelijk het kaf van het koren gescheiden. :j

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:09

Op Windesheim wordt je zonder pardon van school gekickt als je niet genoeg punten hebt, en dat vind ik terecht.
Zo weet je meteen van tevoren waar je aan toe bent.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:00

Lauraa90 schreef:
MyHorseGirl schreef:
OT: vind 45 studiepunten wel heel laag, stel dat je een BSA-verlaging krijgt hoef je er misschien maar 40 te halen? Dat zijn bij ons zo'n 6 tentamens + één klein vak van één punt die je dan niet hoeft te halen en dan volgend jaar moet doen. :wow:

Ik denk dat jou totaal aantal studiepunten dan hoger is dan dat bij mij bijvoorbeeld.
Voor je propedeuse moet je bij ons alle 60 studiepunten halen, dat is dus de max, 45 van 60 is dus absoluut niet laag.

Bij mij gaat het zelfs per 15 studiepunten, dus ik heb 4 clusters met per cluster minimaal 4 vakken. Als ik 1 toets van 1 vak binnen 1 cluster niet haal mis is meteen 15 studiepunten.
Als ik 2 toetsen van 2 vakken binnen 2 clusters niet haal mis ik 30 studiepunten. Dus laag is de norm absoluut niet.

Laat me raden? HAN?

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Eerste jaar CO op de HAN. Miste door bedrijfseconomie en een 5.3 voor de herr van Engels 15 studiepunten. Ik heb vorige week de opleiding byebye gezegd.

Echt zuur :/

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:10

Samiyah schreef:
Sammie schreef:

Zoveel scheelt het niet.. Jij moest 70% van de punten halen en nu moet er 75% gehaald worden. (als je uitgaat van 45/60)

27/ 40 * 100 = 67,5??
Scheelt dus bijna 10 %. En dan is 45 nog de laagste norm, de meeste studies hanteren minimaal de norm van 50! 50/60 * 100 = 83%..
Imo echt een reuze verschil met ''vroegah''...

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:13

Oeps, rekenfoutje! My bad.
Maar de norm van 50 heb ik nog nooit gehoord.. Ik hoor overal 45/60 en bij m'n vorige opleiding zelfs 40/60.. Het zal overal wel anders zijn. :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:13

Samiyah schreef:
Oeps, rekenfoutje! My bad.
Maar de norm van 50 heb ik nog nooit gehoord.. Ik hoor overal 45/60 en bij m'n vorige opleiding zelfs 40/60.. Het zal overal wel anders zijn. :)

Lees de reacties hier maar ;).
Zijn er veel met een norm van 50.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:16

Waar ik nu zit schijnen ze ook erg streng te zijn. Je moet er 50 van de 60 om door te mogen naar het volgende jaar. Toch erg vervelend dat de punten per 6 gaan. Je mag dus maar 1 blok iets niet halen..

Als je geen 50 punten hebt krijg je BAS, en kan je daar tegen in gaan. Daarbij gaan ze kijken naar redenen en prof. gedrag :j

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:00

Ik ben zo'n gevalletje die aan het eind van het eerste jaar een negatief BSA heeft gekregen. Dat kwam door persoonlijke omstandigheden (traumatische stoornis) wat bekend was bij de studieadviseurs. Ik kon daar bezwaar op maken middels een officiële brief aan de examencommissie en ben vervolgens uitgenodigd voor een hoorzitting. Ze hebben toen ook echt gevraagd of ik het VWO gewoon netjes binnen 6 jaar gehaald heb, kopie gemaakt van m'n doktersverklaring e.d. Uiteindelijk is het negatief BSA ingetrokken, maar dat ging dus echt niet zomaar! Ik was dat jaar ook samen met een ander meisje die de ziekte van Crohn heeft de enige die een tweede kans hebben gekregen.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:03

Bij mij op school moet je in het eerste jaar minimaal 48 van de 60 punten hebben. Nu waren er vorig jaar een aantal leerlingen uit mijn klas die de 48 punten niet gehaald hadden en na een slijmpraatje bij de examencommissie zijn ze gewoon over gegaan. Wel moet je in je tweede jaar je propedeuse halen anders krijg je ook een bsa.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 21:10

Ik heb al heel wat uitslagen binnen en ik ga het waarschijnlijk niet halen op 2 of 3 punten onder de 45. Wat is nu het beste te doen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 21:13

NienkeNiels schreef:
Ik heb al heel wat uitslagen binnen en ik ga het waarschijnlijk niet halen op 2 of 3 punten onder de 45. Wat is nu het beste te doen?

Wat zegt je slber? Gok dat de examencommissie pas weer in augustus bij een komt

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 22:52

Heb met mijn slber contact al gehad die adviseerde een afspraak met decaan weer aan dus die staat er al voor volgende week. Verder heb ik het hoofd van de examencommissie net al gemaild met mijn verhaal. Heb denk ik toch nog weinig te verliezen. Bokkers ervaring met dit?