het begint hier nu net en ik zit echt te genieten van de knallen en flitsen en natuurgeweld
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

rina schreef:Laat ik het zelfs zo zeggen, je krijgt mij met geen stok naar buiten. In een auto voel ik me dan weer iets minder veilig (terwijl dat echt een faraday kooi is), maar dat is meer omdat je daar de flitsen vaak erg goed ziet. Bij elke flits lig ik zo ongeveer onder het dashboardZelfs de PC, de satelieten alles trek ik eruit
Dan kan ik me een heel klein beetje ontspannen. Maar ben altijd blij als het over is.
EliseBrouwer schreef:Ik ben als de dood voor brand.. En ja, als het dichtbij onweert wordt ik daar wel angstig van..
Ondertussen ga ik wel gewoon rustig naar buiten als het onweert (of het moet heel dichtbij zijn en heel hard tekeer gaan..).
Verder was ik wel altijd bang dat de beesten het niet zouden overleven.. Een aantal jaar geleden was mijn werkgever op vakantie en ik zorgde een week voor zijn bedrijf. Na een flinke onweersbui kwam ik in het weiland 3 dode pinken tegen met het gras nog in hun bek.. Ik vraag mij nog altijd af waarom ze niet naar binnen gelopen zijn..
), ik ga ook graag buiten zitten om te kijken.. Ik heb altijd op het platteland gewoond, en 12 jaar daarvan ook nog eens vlak bij het Ijsselmeer.. Dan ging ik met papa met de auto naar het Ijsselmeer bliksem kijken! Op het Groningse platteland heb je ook altijd heel mooi zicht!

niks van mams dus 
als ik maar kan kijken, dan kan ik zo genieten
corientjuhh schreef:Hier ook een beetje
Of ik moet het absoluut niet zien (horen tot daar aan toe) of ik moet echt uit het raam kijken tot de bui over is...
Overdag is er niks aan de hand..
Het moet bij mij niet half half zijn..
Als de onweer ver weg is en ik moet naar buiten (zoals vandaag) ga ik wel
Maar anders blijf ik lekker binnen
Vuurwerk etc ben ik ook helemaal niet bang voor...
Verder vind ik het prachtigals ik maar kan kijken, dan kan ik zo genieten
Filmpjes maken fotos maken en maar bliksemschichten spotten
Maar als het echt veel te hard tekeer gaat (dat het vlak bij inslaat oid) nee dan zit ik het liefste in de kelder ofzo...
)
EliseBrouwer schreef:corientjuhh schreef:Hier ook een beetje
Of ik moet het absoluut niet zien (horen tot daar aan toe) of ik moet echt uit het raam kijken tot de bui over is...
Overdag is er niks aan de hand..
Het moet bij mij niet half half zijn..
Als de onweer ver weg is en ik moet naar buiten (zoals vandaag) ga ik wel
Maar anders blijf ik lekker binnen
Vuurwerk etc ben ik ook helemaal niet bang voor...
Verder vind ik het prachtigals ik maar kan kijken, dan kan ik zo genieten
Filmpjes maken fotos maken en maar bliksemschichten spotten
Maar als het echt veel te hard tekeer gaat (dat het vlak bij inslaat oid) nee dan zit ik het liefste in de kelder ofzo...
Sorry, eventjes een half offtopic reactie..
Vuurwerk vind ik mooi van een afstandje.. Maar ook bij vuurwerk ben ik weer als de dood voor brand..
Waarom dat zo is weet ik niet.. Ik heb het altijd al gehad.
Een jaar of 5 terug hadden we thuis (we woonden er pas net) een brandje in de logeerkamer, daar zijn ik en mijn moeder op afgestormd en hebben we kunnen blussen met prullebakken vol water (de brandblusser die er hing werkte niet meer.. Dat ding was antiek)
Ook ons jaarlijkse paasvuur bij ons thuis doet mij niks.. Ik steek het ook graag aan! maar de gedachte dat je huis (of dat van iemand anders) in de hens staat, maakt mij helemaal gek!
[ Afbeelding ]
ik sta er een metertje of 10 vanaf..
Dat is ook hoofdzakelijk mijn reden. Angst voor brand. Ik weet alleen wel hoe het komt. Toen ik 2 jaar was zag ik een film waarin er een huis affikte. Is me altijd bijgebleven. Op een of andere manier echt een soort trauma.
Bovendien zijn er in dorpen en steden overal bliksemafleiders, dus daar kan je sowieso niks gebeuren. In een auto ben je ook altijd veilig.
LindyH schreef:Misschien helpt het om je meer te verdiepen in onweer, zodat je er meer van weet. Ik heb vroeger van een meester geleerd hoe dat zat met het aantal tellen tussen de bliksem en de donder, en hoe ver het onweer dan weg was (vaak kilometers). Dat scheelt al de helft.
En als je bang bent voor inslag... Bliksem zoekt altijd het hoogste punt om in te slaan, dus als je lager bent dan dat punt in je omgeving (bijvoorbeeld een boom) dan ben je veilig. Je moet alleen niet met een paraplu gaan lopen, want daar houdt de bliksem erg van.Bovendien zijn er in dorpen en steden overal bliksemafleiders, dus daar kan je sowieso niks gebeuren. In een auto ben je ook altijd veilig.
Maarja, als je in een afgelegen huis of boerderij woont met een antenne op je dak, dan kan je net zo goed op je dak schilderen: Kom maar bliksen, sla hier maar in.![]()
Tot zo ver het verhaal van mijn meester van groep 7. Hopelijk heb je er wat aan.
een aantal jaren is hier buiten het dorp een vrouw overleden door inslag van de bliksem, terwijl zij aan het fietsen was (en dus rubberen banden, waardoor je eigenlijk ook 'veilig' zou moeten zijn, omdat je geen electrisch geleidend contact maakt met de grond). Ik ken de plek, en daar staan genoeg bomen e.d., en zo goed als tegenover staat een afgelegen boerderij.LindyH schreef:En als je bang bent voor inslag... Bliksem zoekt altijd het hoogste punt om in te slaan, dus als je lager bent dan dat punt in je omgeving (bijvoorbeeld een boom) dan ben je veilig. Je moet alleen niet met een paraplu gaan lopen, want daar houdt de bliksem erg van.
Citaat:Slaat de bliksem altijd op het hoogste punt in?
Een wijd verbreid misverstand is dat de bliksem altijd op het hoogste punt zou inslaan. Zou dat zo zijn, dan was bliksembeveiliging een fluitje van een cent. Zet links en rechts rond woonkernen een aantal hoge masten, aard deze goed af en klaar is Kees. Helaas, zo werkt het niet.
durfde niet dicht bij de meterkast te zitten. Niet dicht bij elektrische apparaten, bang dat er word ingeslagen. Uiteindelijk ben ik echt serieus huilend onder de kapstok gaan zitten wachten. De telefoon ging van mensen die het weten van mij. Maar op dat soort momenten durf ik ook echt niet de telefoon op te pakken want ik heb mijn handen in mijn oren.LindyH schreef:Bovendien zijn er in dorpen en steden overal bliksemafleiders, dus daar kan je sowieso niks gebeuren.
RusselNuwell schreef:LindyH schreef:Misschien helpt het om je meer te verdiepen in onweer, zodat je er meer van weet. Ik heb vroeger van een meester geleerd hoe dat zat met het aantal tellen tussen de bliksem en de donder, en hoe ver het onweer dan weg was (vaak kilometers). Dat scheelt al de helft.
En als je bang bent voor inslag... Bliksem zoekt altijd het hoogste punt om in te slaan, dus als je lager bent dan dat punt in je omgeving (bijvoorbeeld een boom) dan ben je veilig. Je moet alleen niet met een paraplu gaan lopen, want daar houdt de bliksem erg van.Bovendien zijn er in dorpen en steden overal bliksemafleiders, dus daar kan je sowieso niks gebeuren. In een auto ben je ook altijd veilig.
Maarja, als je in een afgelegen huis of boerderij woont met een antenne op je dak, dan kan je net zo goed op je dak schilderen: Kom maar bliksen, sla hier maar in.![]()
Tot zo ver het verhaal van mijn meester van groep 7. Hopelijk heb je er wat aan.
Om dan even de angst hier te ondersteuneneen aantal jaren is hier buiten het dorp een vrouw overleden door inslag van de bliksem, terwijl zij aan het fietsen was (en dus rubberen banden, waardoor je eigenlijk ook 'veilig' zou moeten zijn, omdat je geen electrisch geleidend contact maakt met de grond). Ik ken de plek, en daar staan genoeg bomen e.d., en zo goed als tegenover staat een afgelegen boerderij.
(http://www.hartvannederland.nl/nederlan ... r-bliksem/)
Ook bij de inslag die ik meegemaakt heb, was het onweer plots van 10 tellen naar een inslag gegaan, waarschijnlijk was het net boven ons huis begonnen met onweren o.i.d., en onze bomen zijn hoger dan dat die bij de buurman was.
Electriciteit zal inderdaad normaal gesproken de kortste weg naar beneden zoeken, maar er zijn helaas genoeg uitzonderingen. Dus nee, angst voor onweer is niet echt ongegrond.