Brontofobie (angst voor onweer) Wie nog meer ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:33

Ik ben zooooo dol op onweer :D het begint hier nu net en ik zit echt te genieten van de knallen en flitsen en natuurgeweld <3

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:36

Ik vind onweer verschrikkelijk. Nou moet ik eerlijk zijn: heel in de verte mag t van mij best rommelen. Maar in de verte moet t blijven ook.
Vroeger lag ik altijd bibberend en zwetend onder de dekens. Nu is t iets minder, maar nog steeds.. brr...

Straks dus ook de schrik van mn leven gehad: Onweer sloeg in--> weg stroom en t alarm ging af. K dacht dat ons huis in de fik stond.
Wat een opluchting dat dat niet zo was, maar ik had wel een halve hartaanval.

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:36

:')

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:41

Ik ben ook een grote schijterd als het om onweer gaat.
Al vanaf kleinds af aan. Krijg enorme buikpijn en zit dus ook bijna heel de onweersbui op de wc. :')
Ben echt een held op sokken.
Gister avond stond ik buiten en opeens een dikke rommel mijn zoontje van 2 kwam in paniek op mij af.
Dus ik heb me stoer gehouden mijn man zat in de tuin dus ik heb mijn zoontje aan mijn man gegeven en samen hebben ze naar het onweer gekeken. Ik heb er naast gezeten.
Me zoontej vond het eerst heel eng en klemde zich helemaal aan zijn papa vast.
En mijn man maar praten: de wolken maken muziek! Kijk zie je dat dat is een flits etc.
En mijn zoontej ging zelf vragen stellen etc. En uit eindelijk zat hij ontspannen naar het onweer te kijken.

Nu onweert het ook en is hij wel weer bang maar het lukt me tot nu toe (het onweert niet hard) om me groot te houden.
Hij zit op schoot volgens hem zitten er leeuwen in de bomen en vuur in de wolken ;)
We praten er veel met hem over en op deze leeftijd leren we hem maar dat het muziek is.
Later leren we hem dat onweer gevaarlijk kan zijn dus dat je wel moet oppassen buiten ;)

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:34

Ik ben jaren, maar dan ook echt jaren lang ontzettend bang geweest voor onweer. En dat is een heel stuk erger geworden toen het het bij ons thuis in sloeg. Was nog heel jong toen dat gebeurd, maar wat een inpakt heeft dat gemaakt zeg!!

Een tijdje terug was ik buiten toen het opeens ontzettend ging onweren. Ik zat gevangen buiten en kon geen kant meer op. Ben onder de afdak van een gebouw gaan zitten tussen de trap en het gebouw in. Zat in kleermakers zit met mijn handen in mijn oren. Heb er net zolang gezeten totdat de harde knallen weg waren en het nog een beetje na rommelde.

Vandaag durfde ik gewoon naar buiten met de onweer en regen. Heb de hond uitgelaten en zelfs onder een viaduct gezwommen *wou ik altijd nog een keer doen*.

Ik heb dan ook het idee dat mijn keer gevangen buiten zitten heel goed heeft geholpen om grotendeels over die angst te komen!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:37

Ik wás ook altijd spook benauwd voor onweer en prettig vind ik het nog steeds niet.
Maar sinds ik een x onweer in Italië meegemaakt heb, waarbij de schilderijen van de muur vielen en de kopjes en borden braken in de kast, is mijn angst voor Nederlands onweer een stuk minder geworden.
Echter zul je mij en ook mijn beesten met onweer nooit en te nimmer buiten vinden..

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:42

rina schreef:
Laat ik het zelfs zo zeggen, je krijgt mij met geen stok naar buiten. In een auto voel ik me dan weer iets minder veilig (terwijl dat echt een faraday kooi is), maar dat is meer omdat je daar de flitsen vaak erg goed ziet. Bij elke flits lig ik zo ongeveer onder het dashboard :+ Zelfs de PC, de satelieten alles trek ik eruit := Dan kan ik me een heel klein beetje ontspannen. Maar ben altijd blij als het over is.

Ik deel deze woorden, moest net fietsen terwijl het onweerde. Wat was ik blij toen ik levend op mn werk was!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:12

ik ben schijtbenauwd voor onweer... en dan vind ik die knallen nog het engst... de bliksem kan ik nog enigszins mooi vinden... terwijl die juist het gevaarlijkst is... -O-

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:14

EliseBrouwer schreef:
Ik ben als de dood voor brand.. En ja, als het dichtbij onweert wordt ik daar wel angstig van..
Ondertussen ga ik wel gewoon rustig naar buiten als het onweert (of het moet heel dichtbij zijn en heel hard tekeer gaan..).

Verder was ik wel altijd bang dat de beesten het niet zouden overleven.. Een aantal jaar geleden was mijn werkgever op vakantie en ik zorgde een week voor zijn bedrijf. Na een flinke onweersbui kwam ik in het weiland 3 dode pinken tegen met het gras nog in hun bek.. Ik vraag mij nog altijd af waarom ze niet naar binnen gelopen zijn..

Ik zie nu pas dat er een stuk weggevallen is..

Onweer zelf vind ik wel super (als de beesten binnenstaan en er iemand anders in huis is :') ), ik ga ook graag buiten zitten om te kijken.. Ik heb altijd op het platteland gewoond, en 12 jaar daarvan ook nog eens vlak bij het Ijsselmeer.. Dan ging ik met papa met de auto naar het Ijsselmeer bliksem kijken! Op het Groningse platteland heb je ook altijd heel mooi zicht! :j

Donder doet mij eigenlijk vrij weinig.. Maar als ik dat gekraak van bliksem hoor (als het dichtbij inslaat) dan zit ik heel aandachtig te luisteren of er geen rookmelder af zal gaan of dat ik misschien wel brandlucht ruik..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:16

Ooh haha. Ik heb er ook last van, enkel als het donker is buiten en de fitsen zo opvallen! Vooral als ik dan moet slapen en bij harde knallen het huis gaat kraken. Meestal klam ik me dan vast aan mn vriend maar als hij nachtdienst heeft vervloek ik hem want ooooh dan scheit ik alle kleuren.
Overdag doe ik gewoon muziek in, of ik zoek afleiding bij andere personen. Dan durf ik er ook wel doorheen, op een scooter of auto. Als ik de knallen maar niet hoor

onley

Re: Brontofobie (angst voor onweer) Wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:24

uhh rolluiken open en apengapen voor het raam wel met de lichten uit uiteraard :D

helaas is het hier langs ons af getrokken net en dus maar een schim ervan gehad..
nu ook ik zit hier gewoon met de rolluiken open ramen open en geniet ervan hoe de regen kletterd..
de onweer is al helaas langs...

Mijn zoon word helemaal hysterisch bij onweer en zit dan te schaken en al :+ niks van mams dus

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:26

Hier ook een beetje
Of ik moet het absoluut niet zien (horen tot daar aan toe) of ik moet echt uit het raam kijken tot de bui over is...
Overdag is er niks aan de hand..
Het moet bij mij niet half half zijn..
Als de onweer ver weg is en ik moet naar buiten (zoals vandaag) ga ik wel
Maar anders blijf ik lekker binnen :)
Vuurwerk etc ben ik ook helemaal niet bang voor...
Verder vind ik het prachtig :) als ik maar kan kijken, dan kan ik zo genieten
Filmpjes maken fotos maken en maar bliksemschichten spotten :)
Maar als het echt veel te hard tekeer gaat (dat het vlak bij inslaat oid) nee dan zit ik het liefste in de kelder ofzo...

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:37

corientjuhh schreef:
Hier ook een beetje
Of ik moet het absoluut niet zien (horen tot daar aan toe) of ik moet echt uit het raam kijken tot de bui over is...
Maar als het echt veel te hard tekeer gaat (dat het vlak bij inslaat oid) nee dan zit ik het liefste in de kelder ofzo...

Sorry, eventjes een half offtopic reactie..
Vuurwerk vind ik mooi van een afstandje.. Maar ook bij vuurwerk ben ik weer als de dood voor brand..
Waarom dat zo is weet ik niet.. Ik heb het altijd al gehad.

Een jaar of 5 terug hadden we thuis (we woonden er pas net) een brandje in de logeerkamer, daar zijn ik en mijn moeder op afgestormd en hebben we kunnen blussen met prullebakken vol water (de brandblusser die er hing werkte niet meer.. Dat ding was antiek :') )

Ook ons jaarlijkse paasvuur bij ons thuis doet mij niks.. Ik steek het ook graag aan! maar de gedachte dat je huis (of dat van iemand anders) in de hens staat, maakt mij helemaal gek!

Afbeelding
ik sta er een metertje of 10 vanaf..

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:39

Oh sorry jongens ik vind het altijd wel gezellig := Zat me er op te verheugen, maar er komt maar niets hierzo!
(moeten wel mijn paardjes binnen staan hoor)

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 23:40

Nou ik zit nu al de hele avond buienradar in de gaten te houden. Ik ga nu dus ook tactisch slapen, oftewel elk uurtje dat ik pak is mooi meegenomen. Nadeel is dat ik dus (net als vanacht) heel beroerd slaap en dus voor elk geluidje wakker word.

Onley ocherm, voel met m mee :(:)

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 00:14

EliseBrouwer schreef:
corientjuhh schreef:
Hier ook een beetje

Sorry, eventjes een half offtopic reactie..
Vuurwerk vind ik mooi van een afstandje.. Maar ook bij vuurwerk ben ik weer als de dood voor brand..
Waarom dat zo is weet ik niet.. Ik heb het altijd al gehad.

Een jaar of 5 terug hadden we thuis (we woonden er pas net) een brandje in de logeerkamer, daar zijn ik en mijn moeder op afgestormd en hebben we kunnen blussen met prullebakken vol water (de brandblusser die er hing werkte niet meer.. Dat ding was antiek :') )

Ook ons jaarlijkse paasvuur bij ons thuis doet mij niks.. Ik steek het ook graag aan! maar de gedachte dat je huis (of dat van iemand anders) in de hens staat, maakt mij helemaal gek!

[ Afbeelding ]
ik sta er een metertje of 10 vanaf..

:j Dat is ook hoofdzakelijk mijn reden. Angst voor brand. Ik weet alleen wel hoe het komt. Toen ik 2 jaar was zag ik een film waarin er een huis affikte. Is me altijd bijgebleven. Op een of andere manier echt een soort trauma.

Nou hebben wij ook een rieten dak, doet ook geen goed

Ik ben dan ook altijd bang voor brand bij onweer, vuurwerk en extreme droogte

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 00:53

Sinds een paar jaar ben ik goed bang van onweer. Ik wilde een toen mijn paard nog snel op stal zetten voor het noodweer zou uitbreken, toen ik buiten de stroom van de bedrading eraf wilde halen sloeg het bij de buurman in. Heb nog nooit zo'n grote klap gehoord, alles om me heen helemaal oranje, geel en blauw, ik dacht echt op dat moment dat ik dood zou gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 00:57

Ik heb een ongelofelijk goed gehoor (Wat klinkt dat arrogant -O- ), dus schrik me dood van elke klap. Ik ben niet perse bang voor onweer, maar die klappen vind ik vreselijk.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 01:13

Misschien helpt het om je meer te verdiepen in onweer, zodat je er meer van weet. Ik heb vroeger van een meester geleerd hoe dat zat met het aantal tellen tussen de bliksem en de donder, en hoe ver het onweer dan weg was (vaak kilometers). Dat scheelt al de helft.

En als je bang bent voor inslag... Bliksem zoekt altijd het hoogste punt om in te slaan, dus als je lager bent dan dat punt in je omgeving (bijvoorbeeld een boom) dan ben je veilig. Je moet alleen niet met een paraplu gaan lopen, want daar houdt de bliksem erg van. :D Bovendien zijn er in dorpen en steden overal bliksemafleiders, dus daar kan je sowieso niks gebeuren. In een auto ben je ook altijd veilig.

Maarja, als je in een afgelegen huis of boerderij woont met een antenne op je dak, dan kan je net zo goed op je dak schilderen: Kom maar bliksem, sla hier maar in. :P

Tot zo ver het verhaal van mijn meester van groep 7. Hopelijk heb je er wat aan. :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 01:20

LindyH schreef:
Misschien helpt het om je meer te verdiepen in onweer, zodat je er meer van weet. Ik heb vroeger van een meester geleerd hoe dat zat met het aantal tellen tussen de bliksem en de donder, en hoe ver het onweer dan weg was (vaak kilometers). Dat scheelt al de helft.

En als je bang bent voor inslag... Bliksem zoekt altijd het hoogste punt om in te slaan, dus als je lager bent dan dat punt in je omgeving (bijvoorbeeld een boom) dan ben je veilig. Je moet alleen niet met een paraplu gaan lopen, want daar houdt de bliksem erg van. :D Bovendien zijn er in dorpen en steden overal bliksemafleiders, dus daar kan je sowieso niks gebeuren. In een auto ben je ook altijd veilig.

Maarja, als je in een afgelegen huis of boerderij woont met een antenne op je dak, dan kan je net zo goed op je dak schilderen: Kom maar bliksen, sla hier maar in. :P

Tot zo ver het verhaal van mijn meester van groep 7. Hopelijk heb je er wat aan. :)

Om dan even de angst hier te ondersteunen := een aantal jaren is hier buiten het dorp een vrouw overleden door inslag van de bliksem, terwijl zij aan het fietsen was (en dus rubberen banden, waardoor je eigenlijk ook 'veilig' zou moeten zijn, omdat je geen electrisch geleidend contact maakt met de grond). Ik ken de plek, en daar staan genoeg bomen e.d., en zo goed als tegenover staat een afgelegen boerderij.
(http://www.hartvannederland.nl/nederlan ... r-bliksem/)

Ook bij de inslag die ik meegemaakt heb, was het onweer plots van 10 tellen naar een inslag gegaan, waarschijnlijk was het net boven ons huis begonnen met onweren o.i.d., en onze bomen zijn hoger dan dat die bij de buurman was.
Electriciteit zal inderdaad normaal gesproken de kortste weg naar beneden zoeken, maar er zijn helaas genoeg uitzonderingen. Dus nee, angst voor onweer is niet echt ongegrond.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 01:23

LindyH schreef:
En als je bang bent voor inslag... Bliksem zoekt altijd het hoogste punt om in te slaan, dus als je lager bent dan dat punt in je omgeving (bijvoorbeeld een boom) dan ben je veilig. Je moet alleen niet met een paraplu gaan lopen, want daar houdt de bliksem erg van. :D

Helaas is dat geen garantie.
Mijn oom en tante hadden een huis naast een watertoren en helaas is hun huis afgebrand door een bliksem inslag.

Citaat:
Slaat de bliksem altijd op het hoogste punt in?
Een wijd verbreid misverstand is dat de bliksem altijd op het hoogste punt zou inslaan. Zou dat zo zijn, dan was bliksembeveiliging een fluitje van een cent. Zet links en rechts rond woonkernen een aantal hoge masten, aard deze goed af en klaar is Kees. Helaas, zo werkt het niet.

http://www.rvb.nu/Info_bliksem.html

Irisx94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 01:23

Oh jeetje, ik meld mij ook. Gisteren maar 2 uurtjes geslapen omdat er op een bepaald tijdstip 's nachts onweer kwam volgens buienradar en bliksemdetectie en dan kan ik echt niet meer slapen want ik ken het gevoel van wakker worden TERWIJL het al onweert. Dan is het voor mij met handen in de oren en in paniek naar mijn ouders kamer rennen en hartkloppingen hebben en soms hyperventileren. Ik weet echt niet waarom ik zo bang ben.

Vanmiddag was het noodweer en ik was alleen thuis, mijn vader kwam iets later weer en mijn moeder ligt inn het ziekenhuis. Oh jeetje wat een hel. Het zweet liep mij serieus over het gezicht heen en wist niet meer wat ik moest doen :o durfde niet dicht bij de meterkast te zitten. Niet dicht bij elektrische apparaten, bang dat er word ingeslagen. Uiteindelijk ben ik echt serieus huilend onder de kapstok gaan zitten wachten. De telefoon ging van mensen die het weten van mij. Maar op dat soort momenten durf ik ook echt niet de telefoon op te pakken want ik heb mijn handen in mijn oren.

Mijn hele leven heb ik dit al, dus moet er maar mee leren leven, maar ben ook zo bang voor vuurwerk en ballonnen wat ook heel irritant kan wezen. En het rare is dat ik ook echt niet weet waarvoor ik bang ben!

Verder ben ik nou nog wakker omdat er over 3 uur weer onweer komt bij ons. Dan kan ik de hele nacht niet slapen en pff dat is zo vermoeiend.
Had niet gedacht dat zoveel mensen nog bang waren. In onze vriendenkring niemand namelijk

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 01:24

LindyH schreef:
Bovendien zijn er in dorpen en steden overal bliksemafleiders, dus daar kan je sowieso niks gebeuren.

Deze zin klopt niet. In dorpen en steden zijn zelden bliksemafleiders te vinden. Over het algemeen zijn er maar weinig te vinden. Kerken hebben ze wel vaak, maar veel zijn ze er absoluut niet. zie jij ze vaak?

Nee inlezen maakt het voor mij niks beter. Ik ben ook niet bang voor mijzelf. Maar voor t huis en de dieren

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 01:26

Bliksemafleiders trekken geen bliksem aan... het zorgt alleen bij inslag van dat betreffende gebouw dat de bliksem snel naar de grond kan wegtrekken.
Het geeft echter nooit 100% garantie dat het gebouw niet beschadigd zal raken.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 01:27

RusselNuwell schreef:
LindyH schreef:

Maarja, als je in een afgelegen huis of boerderij woont met een antenne op je dak, dan kan je net zo goed op je dak schilderen: Kom maar bliksen, sla hier maar in. :P

Om dan even de angst hier te ondersteunen := een aantal jaren is hier buiten het dorp een vrouw overleden door inslag van de bliksem, terwijl zij aan het fietsen was (en dus rubberen banden, waardoor je eigenlijk ook 'veilig' zou moeten zijn, omdat je geen electrisch geleidend contact maakt met de grond). Ik ken de plek, en daar staan genoeg bomen e.d., en zo goed als tegenover staat een afgelegen boerderij.
(http://www.hartvannederland.nl/nederlan ... r-bliksem/)

Ook bij de inslag die ik meegemaakt heb, was het onweer plots van 10 tellen naar een inslag gegaan, waarschijnlijk was het net boven ons huis begonnen met onweren o.i.d., en onze bomen zijn hoger dan dat die bij de buurman was.
Electriciteit zal inderdaad normaal gesproken de kortste weg naar beneden zoeken, maar er zijn helaas genoeg uitzonderingen. Dus nee, angst voor onweer is niet echt ongegrond.

Het rubber is ook niet hetgene wat je beschermt he. ook niet bij een auto. daarvoor is de hoeveelheid lading veel te groot. een fiets is dus ook echt niet veilig