Als Nederlander rijbewijs halen in Belgie. Toegestaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:52

gekkesies schreef:
Tja, als we gaan muggenziften kun je ook gaan zeggen dat iemand die een keer zijn kauwgom op straat gooit illegaal bezig is. Dat is ie ook, maar zoals ik al zei, imo is er een wezenlijk verschil. Ik breng niemand in gevaar en er is geen haar op mijn hoofd die eraan denkt het verkeer in te gaan zonder dat dit verzekerd of verantwoord is.

Rijden in een auto zonder rijbewijs en een stukje kauwgom op staat gooien zijn toch echt 2 verschillende dingen...

gekkesies

Re: Als Nederlander rijbewijs halen in Belgie. Toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:55

Ja, het is illegaal, zoals ik ook al beaamd heb. Maar nee, ik zie echt niets kwaads in leren rijden op een gigantische verlaten parkeerplaats waar ik geen andere weggebruikers in gevaar breng (ze zijn er immers niet!). Shoot me. :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:28

gekkesies schreef:
We hebben dit een tijdje terug al nagevraagd en het zou wel mogen (dus verzekerd én niet strafbaar zijn) als ik mijn theoretisch examen zou hebben afgelegd en gehaald. Mede daarom nu dus de vraag of ik dat in België mocht doen, want nogmaals, we doen helemaal niks illegaals en willen geen gevaar vormen voor anderen. :)

Nu blijkt dat dit niet kan zit er dus helaas weinig anders op dan alsnog veel te veel geld uit te geven om het allemaal in Nederland te doen. Jammer maar helaas. :)

Is niet waar. Want de Belgische regelgeving zegt dus dat je alleen in Belgie rijexamen kan doen als je daar woont. Dat houdt dus in dat dat ook voor je theorie geldt. Zelfs die kan jij niet in Belgie halen. En dan krijgt je punt 2, als jij in NL je theorie hebt gehaald, mag jij in NL alleen maar rijden met rij-instructeur in een lesauto die extra pedalen ed heeft. En die auto mag echt de grens niet over, niet naar Belgie en niet naar Duitsland. Dat is in het kader van de verzekering. Dus hoe dan ook gaat je gedachtengang spaak ;)
Heb ooit geleerd voor dat papiertje van rij-instructeur ;) En aangezien ik heel erg dicht bij de grens van Dld woon, kwam die discussie dus een keer met mijn instructeur over de grens overgaan en een stukje in Duitsland te rijden tijdens een les. En dat is dus niet toegestaan omdat jij voor de verzekering en het land in kwestie niet over de juiste papieren beschikt.

Je bent dus hoe dan ook illigaal bezig, en ook heel onverantwoord. Je bent nl hoe dan ook niet verzekerd. Kan niet want je hebt de juiste papieren niet om dat voertuig te besturen.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:34

gekkesies schreef:
Ja, het is illegaal, zoals ik ook al beaamd heb. Maar nee, ik zie echt niets kwaads in leren rijden op een gigantische verlaten parkeerplaats waar ik geen andere weggebruikers in gevaar breng (ze zijn er immers niet!). Shoot me. :)

Jij kan er dan geen kwaad in zien (wat ik overigens met je eens ben!), maar je rijdt op dat moment zonder rijbewijs, zonder de juiste papieren/toestemming op een openbare parkeerplaats. Voor de wet is dat net zo illegaal én strafbaar als rijden door het centrum van Antwerpen. Als je wordt aangehouden is de boete ook net zo hoog.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:37

spatter schreef:
Er zijn maar weinig Belgen die goed auto kunnen rijden dus de kinderen die het leren van hun ouders leren het net zo beroerd!
Belgie staat enorm hoog in het aantal verkeersslachtoffers en ongelukken.

Verder mag TS zeker niet rijden op openbaar terrein :n , zal ze niet verzekerd zijn en is zelfs strafbaar!

Je bent nederlandse, woonachtig in Nederland dus moet je daar je rijbewijs halen maar ook op de door Nederlandse wetgeving manier.
De enige manier is je laten inschrijven bij je vriend als woonachtige.

Ik wilde dus ook het omgekeerde.
Mijn zoon, in bezit van theorie rijbewijs, laten lessen in Nederland bij een Nederlandse rijschool, maar dat mag ook niet.
Zo krom want hij moet aflessen in een dorpie hier vlakbij en het gross van de exame lui hebben dan nog nooit op een snelweg gereden , maar alleen in en rondom dat dorpie zodat ze de examen routes goed kennen.
Net over de grens in Nederland zit wel een grote snelweg en ik had graag dat hij daar ook ervaring kon opdoen maar dat kan dus pas als hij zijn rijbewijs heeft 8)7

Ik heb 20 jaar geleden met de rijschool toch echt wel stukjes op de snelweg gedaan hoor. Ligt gewoon aan degene waar je les van hebt.

Verder erger ik mij vaak aan de buitenlandse chauffeurs dan aan de belgen. De buitenlanders denken vaak dat het voor hen niet nodig is om de verkeersveiligheid in acht te nemen. Verder gooit zowel Belg als elke andere EU burger de striktere methodes van het rijden over zijn schouder eenmaal ze het papiertje binnen hebben. Iedereen ontwikkeld een eigen rijstijl, onbewust doe je dat.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:41

Als jullie de belgen al eens slechte chauffeurs vinden moet je dan eens in parijs rondrijden. Dat zijn pas gekken in het verkeer. :=

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 14:45

rina schreef:
Is niet waar. Want de Belgische regelgeving zegt dus dat je alleen in Belgie rijexamen kan doen als je daar woont. Dat houdt dus in dat dat ook voor je theorie geldt. Zelfs die kan jij niet in Belgie halen.

Dat is toch ook exact wat ik zeg? Ik ontdek dmv dit topic dat ik ook mijn theorie niet mag halen in Belgie = geen toestemming om daar de weg op te gaan = in Nederand lessen. Dat klopt toch?

rina schreef:
En dan krijgt je punt 2, als jij in NL je theorie hebt gehaald, mag jij in NL alleen maar rijden met rij-instructeur in een lesauto die extra pedalen ed heeft. En die auto mag echt de grens niet over, niet naar Belgie en niet naar Duitsland. Dat is in het kader van de verzekering. Dus hoe dan ook gaat je gedachtengang spaak ;)

Welke gedachtengang? :P Ik heb het nergens gehad over in Nederland lessen en de grens over willen haha. Ik vroeg me enkel af of ik alles binnen Belgie mocht doen. Dat blijkt niet zo te zijn, dus nu ga ik alles gewoon binnen de grenzen van Nederland doen. Zowel lessen als theorie- en praktijkexamen. :)

rina schreef:
Je bent dus hoe dan ook illigaal bezig, en ook heel onverantwoord. Je bent nl hoe dan ook niet verzekerd. Kan niet want je hebt de juiste papieren niet om dat voertuig te besturen.

Over dat "onverantwoord" bezig zijn ben ik nu wel duidelijk geweest denk ik. Ik rijd op een parkeerplaats waar letterlijk niemand komt en het ook voor absolute klunzen vrijwel onmogelijk is om iets te raken. Ik heb nog nooit op een echte weg en/of met andere weggebruikers om me heen gereden en ben dit ook niet van plan nu ik weet dat ik het niet mag. Nogmaals, daarom vraag ik het juist! Ik stel juist deze vragen om te voorkomen dat ik iets doe dat echt niet mag en omdat ik geen anderen (en mezelf) in gevaar wil brengen.

Ik snap dat je probeert te helpen hoor, waarvoor dank, maar volgens mij ontstonden er hier een paar communicatiefoutjes haha. ;)

@Traiectum: Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. :)

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:52

Ik zou trouwens wel oppassen met het rijden op de parkeerplaats, als je dat nog van plan bent. Ik ben zelf, toen ik net m'n auto had (en al vijf jaar niet meer gereden te hebben), een paar keer op zondagochtend naar een verlaten parkeerplaats gereden om parkeren te oefenen - vooruit, achteruit netjes het vakje in. Er was geen kip daar, maar ik ben wél een keer gecontroleerd door een voorbijrijdende agent die het maar vreemd vond dat ik daar heen en weer aan het rijden was.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:53

Ik begreep uit je post dat iemand tegen je gezegt heeft dat je wel in Belgie zou mogen lessen als je je theorie had, en dat je dan dus wel verzekerd en niet strafbaar zou zijn. Maar zoals je zelf al zegt dat is dus niet het geval. Omdat de regelgeving van Belgie en NL verschillen en de regels van beide landen zeggen dat je inwoner moet zijn om er examen te mogen doen.

Het andere stukje is ook vanwege het theorie in NL en dan rijden in Belgie ;) Dat mag dus niet omdat je geen NL instructeur, lesauto hebt. En je theorie dus in Belgie niet geldig is.

Wat al een paar gezegt hebben, je kan echt wel zonder een paket examen doen. Dat is iets wat je gewoon met een rijschool moet overleggen. En hoeveel lessen zij denken dat je nodig bent. Maar daarvoor kan je dus een intake les doen.
Sucses.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:56

gekkesies schreef:

Dan leer je dus niet rijden...dan leer je een pedaal bedienen en sturen.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 15:04

Traiectum: Dat risico loop ik inderdaad, hoewel ik vermoed dat ze op een parkeerplaats die áchter het gebouw ligt en niet zichtbaar is vanaf de normale weg komen controleren. Maar klopt, het kan altijd. Dat is een risico dat ik neem.

Rina: Inderdaad een beetje miscommunicatie dus haha. :) Ik ga nu gewoon alles in Nederland doen, theorie+praktijk+lessen, aangezien ik in Belgie dus niet mag en niet het verkeer in kan en het inmiddels niets meer toevoegt om wat over een parkeerplaats te rijden aangezien ik dat nu wel beheers. :) Bedankt voor je info!

lizy29: Dat besef ik ook wel, ik ben niet volslagen achterlijk. :P Maar omdat ik klaar ben voor de volgende stap (het écht leren rijden) ben ik deze vragen eens gaan stellen. Ik snap ook echt wel dat autorijden meer is dan vooruit komen en kunnen stoppen en dat het veel moeilijker is om verkeerssituaties goed in te schatten dan om die auto te besturen. :Y)

Ik heb in ieder geval de info gekregen die ik wilde hebben, dus iedereen bedankt!