Vriend die geen tijd voor je heeft , wie nog ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xanthos111

Re: Vriend die geen tijd voor je heeft , wie nog ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 19:10

Ik wil niet elke dag bij mijn vriend zijn maar gewoon toch al 1 avondje in de week zou ik wel fijn vinden. Maar dit lukt amper :')

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:10

xanthos111 schreef:
Michellkuh schreef:
Mijn ex vriend zette mij altijd thuis af en ik ging thuis ng even lekker verder slapen

Hij rijdt mee met een 'busje' met al zijn collega's naar het werk dus dat kan jammergenoeg niet

Of ik fietste dat halfuurtje naar huis toe.. maar als ik nog wil slapen, ging dat makkelijk.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 19:13

Michellkuh schreef:
Hij rijdt mee met een 'busje' met al zijn collega's naar het werk dus dat kan jammergenoeg niet

Of ik fietste dat halfuurtje naar huis toe.. maar als ik nog wil slapen, ging dat makkelijk.[/quote]
Wij wonen best ver van elkaar ... 40 min met de trein , half uur met de auto. Dus ik zie me eerlijk gezegd niet met de fiets om 6u 's ochtends 2uur fietsen om dan weer in mijn bed te kruipen _O-

Maar we zullen wel een oplossing vinden , zoals de meesten hier zeggen , ik zal moeten leren volwassen worden op dit vlak :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:13

Ts, ik vind je vraag helemaal niet belachelijk, op die leeftijd kan ik me dat helemaal voorstellen. Geen werk vinden? Ik weet niet hoe het in Belgie is maar zitten er geen vakantieparken in de buurt, hotels en cafe's die poetsers nodig hebben, krantenbuurt overnemen voor een paar weken, er is veel meer werk dan alleen in de supermarkt.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:15

Als je nog werk zoekt kan je eventueel ook bij de thuiszorg gaan kijken? Daar hebben ze heel veel mensen nodig in de vakanties. Verder heb ik ook geen oplossing voor je probleem.. Veel succes daarmee!!

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 19:19

bigone schreef:
Ts, ik vind je vraag helemaal niet belachelijk, op die leeftijd kan ik me dat helemaal voorstellen. Geen werk vinden? Ik weet niet hoe het in Belgie is maar zitten er geen vakantieparken in de buurt, hotels en cafe's die poetsers nodig hebben, krantenbuurt overnemen voor een paar weken, er is veel meer werk dan alleen in de supermarkt.

Ik woon in het midden van België en hier in mijn streek vind je moeilijk hotels. Mijn meme heeft een café en mag hier gerust komen werken maar mijn moeder wilt niet dat ik in een café met "zatlappen" zal gaan werken. Heb al veel bakkerij's en slagerij's afgebeld maar ook hier geen succes.
Heb zelf bij Plopsaland en Walibi geweest over enkele weken voor werk in augustus maar ook hier hadden ze iedereen al.
Hier in België moet je er elk jaar vroeg bij zijn voor een vakantie job..
Mijn vader is wel zelfstandig dus als ik een dagje niet weet wat doen kan ik daar ook even gaan helpen maar om daar vast te werken vind ik het wat "smerig" om geld te ontvangen van mijn eigen vader terwijl ik die klusjes ook even goed kan doen zonder ervoor betaald te worden :)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:21

Vind inderdaad dat je een beetje overdrijft, treinen rijden tot laat dus je zou evt. ook de laatste trein kunnen nemen.
Mijn vriend woont ook 45 min hier vandaan als je de overstap tegen hebt en soms ga ik daar ook maar voor 3 uurtjes heen... Als je je vriend echt zo graag 1x per week wilt zien moet dat ene dagje vroeg je bed uit toch wel kunnen? T lijkt een beetje alsof je hem heel graag wilt zien maar alleen als het op een makkelijke/op jouw manier kan.

Snap overigens wel dat je het een nare situatie vind, zou er zelf ook niet blij van worden als ik mijn vriend 1x per week zou zien maar zou er dan wél alles aan doen om het te kunnen zien.

Succes!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:32

Maar jeetje, hoezo nou 1x per week zien? Hij is toch elke avond na 18 uur vrij (en jij ook)? Tijd zat lijkt me zo, of zie ik dat nou verkeerd? Iedere dag kunnen afspreken, daar kunnen veel mensen alleen maar van dromen.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:33

xanthos111 schreef:
Ik wil niet elke dag bij mijn vriend zijn maar gewoon toch al 1 avondje in de week zou ik wel fijn vinden. Maar dit lukt amper :')

Je kan er toch geen reizen? Na zijn werk een avondje erheen.
en dan voor paar uurtjes, en dan weer naar huis.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:34

Mijn Vriend heeft er een bestuursjaar bijna opzitten.

Dit is een fulltime bestuursjaar dit betekend iedere dag van 9.30 tot 22.00 en 1 of 2 keer in de week tot Laat. in het weekend moesten er ook vaak dingen gebeuren en ben ik veel op wedstrijd met mijn wedstrijdroeiers.

Nu ben ik ook zeer actief binnen deze studentenvereniging en doe meerdere commissies maar het heeft wel zijn tol op de relatie gehad.

wat wij doen is iedere keer als hij naar het centrum moet dan spreken we daarna een keer af bij een cafe en drinken ff wat en bespreken de dag. (dit doen meerdere bestuursleden met de vriendin) daarnaast hebben ze 1 keer in de 2 weken een avond vrij en dan plannen we standaard een date in.
1 keer in de maand hebben ze de weekend vrij. en dan proberen we iets in te plannen als ik niet op wedstrijd ben. en anders gsat hij naar huis.

Op avonden van feesten slaapt hij savonds bij mij.
ik slaap af en toe bij hem.

Even over jouw schema

Dit geld alleen als jullie in dezelfde stad zitten

Kijk jij werkt tot 19.00
dan zou het prima moeten lukken om daarna nog iets te gaan doen
- even in de stad een drankje doen
- samen thuis eten en filmpje pakken daarna bij elkaar blijven slapen
- samen tussendoor lunchen (als dit kan met werk)
etc

het is vooral hoe graag je het wil. dan kan je altijd iets bedenken

En vroeg opstaan dat is gewoon aan wennen. desnoods ga je daarna in je eigen bed verder slapen

*** ik heb de restvan de posts niet gelezen ***

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:36

Net zoals Mindim zie ik mijn vriend de helft van het jaar niet: 6 weken weg, 6 weken thuis. Is hij weg, dan is 1 mailtje/dag onze dagelijkse "conversatie" om te kijken hoe elkaars dag was. En 1x/week bellen. Soms 10min, soms 1,5u :))
Je wil niet weten hoe ons schema er soms uitziet als hij thuis is. Gewoon omdat ik sinds kort mijn jonge paard doorrij (3 dagen werk, 1 dag rust) en vanaf half juli begin ik tot het einde van mijn schoolvakantie weer bij mijn werkgever. Dus in shiften, wat wil zeggen van huis tussen 6u-17u of 10-21u. In het doorrijden zit 2x/week les.
Tjah, het is gewoon niet anders. Dat hoort er nu eenmaal bij.

Ik vraag me wel af in hoeverre je vriend het gaat volhouden om 7/7 te werken. Dat kan toch niet allemaal volgens studententarief zijn? Hij gaat veel te veel uren hebben (of dagen) en ver boven het maximum zitten ivm behoud van kinderbijslag. Daarnaast werkt mijn vriend beroepsmatig 7/7 12u/dag 6 weken aan 1 stuk en ik kan je garanderen, die is afgepeigerd als die thuiskomt. Ik bewonder het zeker dat hij zoveel overheeft voor zijn motor maar is dit niet wat teveel van het goeie? Omwille van zijn gezondheid zou ik toch aanraden dat hij 1 dagje/week tijd neemt om uit te blazen, ofwel minder lange dagen maakt. Ofwel dat hij een goede 2dehands motor op de kop probeert te tikken ipv een splinternieuwe.

Als TS in het dorpje woont dat in haar profiel staat kan ik jullie garanderen dat er geen late trein meer is. Dat is hooguit 4x/dag een boemeltje: eentje om de mensen 's ochtends naar het grote station in de buurt te brengen en eentje 's avonds om die mensen van dat station weer naar huis te voeren. En de buslijnen zou ik ook niet echt enthousiast van worden (ik woon in haar buurt nl. ;) )

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:44

Hier is het omgekeerd ik zit in mijn 1e jar hogeschool en ging elke dag naar Mechelen ( woon onder Brussel en dus gem. 1uur trein enkel) en vriendlief zit/zat in zijn 7e jaar en elkaar zien was best wel een opdracht :+ Ik zat na school met school werk en hij werkt na school en in het weekend, maar gaat wel samen met mijn naar ponylief :D daar ben ik hem heel dankbaar voor want dit is toch tijd samen :) Vanaf juli gaat hij full-time werken en ik wss trg een eerste jaar doen ( andere richting) dus ben benieuwd hoe het ga aflopen...
Maar hij heeft een auto wat het allemaal wat makkelijker maakt en ik heb mijn voorlopig rijbewijs en heb zelf geen auto, maar onze relatie lukt prima! ;) Maak je niet druk om een paar km of dagen dat je elkaar niet ziet, want als jullie elkaar graag zien maakt dit niet uit :)

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 19:45

Varekaj schreef:
Net zoals Mindim zie ik mijn vriend de helft van het jaar niet: 6 weken weg, 6 weken thuis. Is hij weg, dan is 1 mailtje/dag onze dagelijkse "conversatie" om te kijken hoe elkaars dag was. En 1x/week bellen. Soms 10min, soms 1,5u :))
Je wil niet weten hoe ons schema er soms uitziet als hij thuis is. Gewoon omdat ik sinds kort mijn jonge paard doorrij (3 dagen werk, 1 dag rust) en vanaf half juli begin ik tot het einde van mijn schoolvakantie weer bij mijn werkgever. Dus in shiften, wat wil zeggen van huis tussen 6u-17u of 10-21u. In het doorrijden zit 2x/week les.
Tjah, het is gewoon niet anders. Dat hoort er nu eenmaal bij.

Ik vraag me wel af in hoeverre je vriend het gaat volhouden om 7/7 te werken. Dat kan toch niet allemaal volgens studententarief zijn? Hij gaat veel te veel uren hebben (of dagen) en ver boven het maximum zitten ivm behoud van kinderbijslag. Daarnaast werkt mijn vriend beroepsmatig 7/7 12u/dag 6 weken aan 1 stuk en ik kan je garanderen, die is afgepeigerd als die thuiskomt. Ik bewonder het zeker dat hij zoveel overheeft voor zijn motor maar is dit niet wat teveel van het goeie? Omwille van zijn gezondheid zou ik toch aanraden dat hij 1 dagje/week tijd neemt om uit te blazen, ofwel minder lange dagen maakt. Ofwel dat hij een goede 2dehands motor op de kop probeert te tikken ipv een splinternieuwe.

Als TS in het dorpje woont dat in haar profiel staat kan ik jullie garanderen dat er geen late trein meer is. Dat is hooguit 4x/dag een boemeltje: eentje om de mensen 's ochtends naar het grote station in de buurt te brengen en eentje 's avonds om die mensen van dat station weer naar huis te voeren. En de buslijnen zou ik ook niet echt enthousiast van worden (ik woon in haar buurt nl. ;) )

Hey ,
Ja allereerst ik woon in Erpe-Mere inderdaad dus de trein/bus verbinding is hier niet zo denderend.
Over het werk , dat is ook 1 van de dingen waar ik mij een beetje druk in maak. Hij is nu al moe na 1 weekend werken. Dus vraag mij echt af hoe hij 7/7 zal volhouden... En hij werkt ook een deel in het zwart dus over die kinderbijslag hoeven ze zich geen zorgen te maken. Hij werkt ook bij zijn eigen vader ( die zelfstandig is ) op de werf dus dat helpt dan ook al weer. En een 2dehands moto kan ik hem niet in zijn hoofd inpraten. Hij moet en zal een nieuwe moto hebben.
Hij is even koppig als zijn moeder lief ;).

Ik weet van mezelf dat ik wat "overdrijf" . Maar voor mij is vooral de verandering dat mij een beetje stoort ( licht autisme volgens mijn moeder ). Ik weet dat ik een meer volwassen kijk hierover zal moeten krijgen maar wou gewoon weten of er mensen waren die ook in zo een situatie zaten. ( Leeftijdsgenoten dan :) )

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 19:47

mohica schreef:
Hier is het omgekeerd ik zit in mijn 1e jar hogeschool en ging elke dag naar Mechelen ( woon onder Brussel en dus gem. 1uur trein enkel) en vriendlief zit/zat in zijn 7e jaar en elkaar zien was best wel een opdracht :+ Ik zat na school met school werk en hij werkt na school en in het weekend, maar gaat wel samen met mijn naar ponylief :D daar ben ik hem heel dankbaar voor want dit is toch tijd samen :) Vanaf juli gaat hij full-time werken en ik wss trg een eerste jaar doen ( andere richting) dus ben benieuwd hoe het ga aflopen...
Maar hij heeft een auto wat het allemaal wat makkelijker maakt en ik heb mijn voorlopig rijbewijs en heb zelf geen auto, maar onze relatie lukt prima! ;) Maak je niet druk om een paar km of dagen dat je elkaar niet ziet, want als jullie elkaar graag zien maakt dit niet uit :)

Eindelijk een "oppeppende" reactie :)
Ik hoop dat onze relatie ook zal standhouden ookal zien we elkaar een pak minder als ervoor . Als mijn vriend uiteindelijk zijn moto heeft zal hij ook wel sneller ergens naartoe rijden voor mij dus dat zal ook wel al schelen.
Bedankt voor de reactie ;)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:48

Even alleen de openingspost gelezen.
Ik ga volgend jaar mijn 7de jaar afmaken en mijn vriend gaat naar de unief. Ik zelf ga heel juli werken, dit is best te doen want ik doe dagjes van half 9 tot half 5. Maar hij gaat de eerste 2 weken van juli werken, dan nog eens 2 weken in augustus, en 2 weken in september.. Ook 6 tot 6. Ik snap jou situatie zohard! Ik zou ook niet graag daar gaan slapen en dan om 6 uur daar blijven liggen ookal heb ik een goed band met zijn ouders.
Wij maken nu al ruzie als we een week amper tijd voor elkaar hebben, heb er echt schrik van. Snap je echt goed... En inderdaad als ze zo een hele week werken zijn ze meestal doodop als je er dan naartoe gaat is het gelijk bam slapen.. :')

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 19:54

k_m schreef:
Even alleen de openingspost gelezen.
Ik ga volgend jaar mijn 7de jaar afmaken en mijn vriend gaat naar de unief. Ik zelf ga heel juli werken, dit is best te doen want ik doe dagjes van half 9 tot half 5. Maar hij gaat de eerste 2 weken van juli werken, dan nog eens 2 weken in augustus, en 2 weken in september.. Ook 6 tot 6. Ik snap jou situatie zohard! Ik zou ook niet graag daar gaan slapen en dan om 6 uur daar blijven liggen ookal heb ik een goed band met zijn ouders.
Wij maken nu al ruzie als we een week amper tijd voor elkaar hebben, heb er echt schrik van. Snap je echt goed... En inderdaad als ze zo een hele week werken zijn ze meestal doodop als je er dan naartoe gaat is het gelijk bam slapen.. :')

In vooral dat laatste herken ik mijn relatie ook. Maar meestal ga ik van zaterdag op zondag slapen en ben ik gelukkig weesten paardrijden dus ben ik al mijn energie al wat kwijt dus vallen we alletwee wel makkelijk in slaap.
Jij hebt ook wel iets meer geluk dan mij met die paar weken dat je hem toch kan zien !
Normaal ging mijn vakantie er ook zo ongeveer uitzien maar door het misverstand dat hij normaal 3weken vrij zou hebben , heb ik mijn werk laten schieten en zit ik nu dus zonder werk en mijn vriend met teveel werk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:56

Hij kan ook eventueel een avondje naar jou toe komen na werk, en van daaruit dan vertrekken. Zaterdagavond bijvoorbeeld, ik vermoed dat hij niet om 8u 's ochtends in dat restaurant moet zijn?
Als zijn vader in de bouw zit heeft hij trouwens sowieso bouwverlof. Dit is wettelijk geregeld dacht ik. Er zijn nog bedrijven die een tijdje sluiten in de zomer omdat het zo in de CAO staat voor vb. grote herstellingswerken of grote onderhoudswerken.
7/7 werken is een pak zwaarder dan overdag naar school en 2 dagen weekendwerk. Heb vorig voorjaar een tijdje 2 jobs op 1 dag gecombineerd en dan nog eens een shiftje erbij in het weekend van mijn bijverdienste, en dat 3 weken aan 1 stuk. Ik was blij dat die periode erop zat, al heb ik toen wel mooi kunnen bijverdienen.

Zolang hij onder de 21 is kan hij nog niet zoveel qua motor, hij zit dan nog vast aan de limiet van max. 25kw dacht ik (ofzoiets). Ervaring leert me dat ze er in onze regio vaak op controleren, echt specifiek ook moto's daarvoor staande houden. Heb zo nl. een vriend 2x op 2 maanden tijd mogen oppikken en dat was 1x regio Aalst en 1x in Erpe. Tenzij hij hem effectief laat begrenzen en de papieren daar dan ook op laat aanpassen in de garage. Eens hij 21 is kan hij dan het "volwaardige" rijbewijs A halen voor alle categorieën en mag hij met eender wat rijden.
Heb zelf ook dat rijbewijs proberen halen voor ik m'n bekken brak, vandaar dat ik het weet.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:59

@xanthos, ah das helemaal vervelend, ben heel blij dat ik zelf ook die maand ga werken, anders zou ik het toch echt te lang vinden. En inderdaad gelukkig heeft hij nog een paar weken vakantie. Waar gaat jou vriend werken? Want als het in de bouw is heeft hij toch ook bouwverlof? (reden dat mijn vriend 2 weken vakantie heeft) Komt trouwens vast wel goed hoor, als je elkaar zo lang niet ziet besefje in zo een weekend pas hoe gelukkig je samen bent! Net zoals nu met de examens :')

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:00

Varekaj schreef:
Hij kan ook eventueel een avondje naar jou toe komen na werk, en van daaruit dan vertrekken. Zaterdagavond bijvoorbeeld, ik vermoed dat hij niet om 8u 's ochtends in dat restaurant moet zijn?
Als zijn vader in de bouw zit heeft hij trouwens sowieso bouwverlof. Dit is wettelijk geregeld dacht ik. Er zijn nog bedrijven die een tijdje sluiten in de zomer omdat het zo in de CAO staat voor vb. grote herstellingswerken of grote onderhoudswerken.
7/7 werken is een pak zwaarder dan overdag naar school en 2 dagen weekendwerk. Heb vorig voorjaar een tijdje 2 jobs op 1 dag gecombineerd en dan nog eens een shiftje erbij in het weekend van mijn bijverdienste, en dat 3 weken aan 1 stuk. Ik was blij dat die periode erop zat, al heb ik toen wel mooi kunnen bijverdienen.

Zolang hij onder de 21 is kan hij nog niet zoveel qua motor, hij zit dan nog vast aan de limiet van max. 25kw dacht ik (ofzoiets). Ervaring leert me dat ze er in onze regio vaak op controleren, echt specifiek ook moto's daarvoor staande houden. Heb zo nl. een vriend 2x op 2 maanden tijd mogen oppikken en dat was 1x regio Aalst en 1x in Erpe. Tenzij hij hem effectief laat begrenzen en de papieren daar dan ook op laat aanpassen in de garage. Eens hij 21 is kan hij dan het "volwaardige" rijbewijs A halen voor alle categorieën en mag hij met eender wat rijden.
Heb zelf ook dat rijbewijs proberen halen voor ik m'n bekken brak, vandaar dat ik het weet.

over dat rijbewijs, dat dacht ik inderdaad ook al, hier moet je toch 3 jaar je rijbewijs voor hebben ofzo iets..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:12

Ik weet niet bij een rijbewijs A of je OF 21 moet zijn OF 3 jaar je rijbewijs of dat het EN 21 is + 3 jaar rijbewijs. In elk geval is onder de 21 jaar geen volledig A-rijbewijs maar een "verzwakte" variant hiervan en zit je dus beperkt in het aantal kw. Cru gezegd: hij moet dan geen yamaha diversion 600 gaan aanschaffen, daar zit hij ruimschoots boven die norm. En da's dan nog maar een simpele tourmotor.
Wat bijvoorbeeld wél kan, is een BMW GS laten afstellen op de maximale grens voor -21 jaar. Daar heeft dus mijn kennis mee rondgesnord tot hij 21 was en zijn volledige A mocht gaan afleggen. Want jawel, dat is opnieuw examen doen.

Dus voor zover ik weet zijn die motors ook niet zo vreselijk duur. Je haalt daarmee mss wel tot 110 op de autostrade, maar ervaring leert me dat je tegen 90km/u al flink gas moet geven om zelfs maar een vrachtwagen in te halen en voorbij te raken. Sneller kunnen die echt niet. Een gewone volwaardige motor kan dit wel maar ik denk niet dat hij al onder die groep valt. En als ze je daarmee pakken ben je nog niet van huis, want dan rij je met een ongeldig rijbewijs rond.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 20:16

Mijn vriend heeft normaal 3 weken vakantie ( met het bouwverlof dus ) Maar 2 weken hiervan werken ze gewoon door in het zwart dan. Dus dan heeft hij 1 week vakantie. En die vakantie is dan ook de enige week waarin we elkaar kunnen zien.
& voor dat rijbewijs. Hij gaat hem nu een Honda cbr 250 kopen. dat is het hoogste dat hij tot nu toe mag rijden blijkbaar ( ken zelf niet zoveel van moto's ). Na 3 jaar ( als hij 21 is ) gaat hij hem een zwaardere kopen ;)

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:27

Hier ook normaal "" bouwverlof"" :P en als er toch iet ""fout loopt"", het zal mss cliché klinken, maar communicatie is heel belangrijk :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:48

Waarom niet gewoon in het cafe werken, als je oud genoeg bent voor een relatie met alles erop en eraan ben je ook oud genoeg om in't cafe te werken, vertel dat je mama maar.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 21:03

Tja moeders wil is wet hé :) daar kan ik meestal moeilijk tegen op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:33

Eerlijk? Ik zou hem dan eerder rustig laten sparen voor een goede motor over een paar jaar, en nu gewoon met de trein, auto of bus rondrijden. Motors zakken erg snel in waarde, en zeker die kleine lichte dingen met veel km's. Voor het bedrag dat hij eraan wil uitgeven heeft hij al een mooie start voor een gewone moto of kleine 2ehands autootje.
Want als jij wil/moet meerijden op die cbr moet je ook wel een motorpak aandoen volgens de wet. Of op zijn minst helm, gepaste schoenen, motorjas en handschoenen. Die dingen zijn niet goedkoop en veel plezier in de winter alvast. Heeft hij daar al aan gedacht?