Uit huis gaan, hoe moet dat nou?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:42

Dat valt best mee hoor TS. Ik heb in een studentenhuis gewoond, waar ik de buren echt nooit gehoord heb. Best grappig want het is niet de rustigste omgeving (al zat ik niet echt in een 'feesthuis' hoor, maar studenten hebben wel rare tijden dat ze wakker zijn soms).
Nu zit ik in het appartement van mijn vriend. We horen 's avonds af en toe de bovenbuurman maar dat is echt zelden. Dus heb ik ook niet het idee dat ze ons kunnen horen. Ook hier een alleenstaande buurvrouw en wie er aan de andere kant woont, geen idee want dat is een ander trapgat. Ook die horen we nooit (al kan dat komen omdat de hele gedeelde muur bedekt is met een overvolle boekenkast, dat dempt wel haha)

Beide zijn wat oudere flatgebouwen, die van die dikke betonnen muren hebben. Daar komt echt niet zomaar geluid doorheen.
Heb je toevallig kennissen / vrienden / familie die een appartement hebben? Vraag of je een keer mag logeren, om te kijken of het iets voor je is.

Wat betreft die jarenlange wachtlijsten, dat scheelt denk ik heel erg voor waar je zoekt en wat je zoekt. En een beetje geluk is altijd welkom om een leuke plek te vinden.

Edit; tijdelijke woning kan inderdaad een heel goed idee zijn! Of anti-kraak, lekker goedkoop.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:45

antje_vip schreef:
Sonja; een rijtjeshuis vind ik op zich ook wel goed, ik bedoelde echt de kamers/appartementen dat je boven, onder, links, rechts, voor, achter allemaal mensen hebt. Ligt er dan ook nog aan hoe gehorig het is. :) Ik heb de muziek nogal eens keihard aanstaan, ik dans ook veel dus het zou dan vervelend zijn als het hele gebouw er last van heeft :P En andersom hoef ik de buren niet horen plassen/ruzieen/snurken etc.

ik zou ook niet zo snel in een appartement kunnen aarden hoor :)
wat dat betreft snap ik je wel :j

maar het is met een wajong wel mogelijk om een normaal huisje te huren hoor, met huurtoeslag er bij word de huur redelijk betaalbaar en met de bijkomende regelingen is het allemaal wel te doen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:54

Cayenne schreef:
Wanneer je buren hebt moet je daar gewoon rekening mee houden. Dit houd dus in dat je niet nogal eens de muziek keihard aan zet. Of je moet een koptelefoon opzetten, dan is het natuurlijk geen probleem. Je buren horen geen overlast van jou te hebben en andersom natuurlijk ook niet :)

Hmm, dat is soms haast niet te voorkomen hoor. Mijn studentenkamer had bv enorm veel last van de bovenburen. En niks bijzonders, maar gewoon lopen, deur open/dicht doen. Vreselijk. En overlast van boven is ook nog eens driedubbel zo irritant. Helaas zijn veel goedkope appartementen niet gebouwd met geluidsisolatie in gedachte, en dat maakt dat het heel vervelend kan zijn.
Bij mijn huidige appartement hoor ik de benedenburen ook vrij goed, maar op zich heb ik er gelukkig meestal niet echt last van. En ik heb geen bovenburen :)

Anoniem

Re: Uit huis gaan, hoe moet dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:59

Ik heb in een appartement gewoond, (nu een rijtjeshuis, particulier allemaal), en dat appartement heb ik geen seconde iets gehoord van mijn buren. :) En zij dus ook niet van ons :D en dat terwijl ik twee katten ahd die graag elkaar schreeuwend in de haren vlogen :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:01

Jans schreef:
Ik heb in een appartement gewoond, (nu een rijtjeshuis, particulier allemaal), en dat appartement heb ik geen seconde iets gehoord van mijn buren. :) En zij dus ook niet van ons :D en dat terwijl ik twee katten ahd die graag elkaar schreeuwend in de haren vlogen :+

Dit bedoel ik idd. Ik woon in een appartementje op de begane grond (het zijn in principe gewoon boven en onderwoningen) en de buren hoor je amper. Ik heb een krijsende vogel en mijn buren wisten het nieteens. Nu ze het weten en hij soms buiten staat, fluiten ze vrolijk met hem mee :')

Shadow, het ligt er ook maar net aan wat je tolerantieniveau is. Ik zou ook gek worden wanneer iemand steeds harde muziek op heeft, maar heel eventjes vind ik dan geen probleem. TS geeft zelf aan wel regelmatig muziek heel hard op te hebben staan. Dan moet je zelf ook wat tolerantie op kunnen brengen vind ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:01

antje_vip schreef:
Ik ben het niet gewend, mijn ouders wonen vrijstaand :) Ik ben gewoon bang dat het mij te druk wordt en dat ik niet kan ontspannen als ik constant de buurtjes hoor. Of dat ik mezelf niet kan zijn thuis omdat de buren mij zouden kunnen horen.

Dan blijf je met jouw budget vrees ik best gewoon thuis wonen. Wat je wil is imo gewoon niet haalbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:02

Mijn oude buren hadden kennelijk altijd keihard de muziek aan, ik heb nooit wat gemerkt, en ik hoor echt alles :))

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:27

TS, heb je je inmiddels uberhaupt al ingeschreven?
Ik weet niet in welke omgeving je zou willen wonen, maar ik zie dat je nu in Groningen woont en daar zit je zo aan een wachttijd van ruim 5 jaar. Ik zou je dus wel zsm inschrijven als ik jou was :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:31

Appartement waar ik ga wonen is voor zover ik heb gehoord ook een stuk stiller dan hier nog thuis in een rijtjeswoning... :+

Huren onder de max. huurgens voor huurtoeslag is hier in Groningen wel mogelijk hoor, gelukkig.
Je moet alleen wel echt ingeschreven staan bij woningnet. Ik heb nu 4 jaar ingeschreven gestaan en het geluk gehad dat ik eerste kwam te staan op deze woning, vaak duurt het nog wel wat langer..

Er zijn wel plaatsen waar je begeleid kan wonen als je autisme hebt, ik zou als ik jou was Ladybird even PBen, die kan je er meer over vertellen :)

Je zult hoe dan ook aanpassingen moeten doen, moeilijk, maar niet onmogelijk als je het echt wil. Harde muziek kan je ook met een koptelefoon opluisteren.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:33

TS, is het geen optie om in de tuin een soort van eigen huisje te creëren? Dan heb je toch een plek voor jezelf, maar niet de (mogelijk) hoge kosten van een eigen woning :).

Mijn buren hebben bijvoorbeeld een vrijstaand huis met daaraan vast een klein huisje waar hun dochter een tijd heeft gewoond, dit was een compleet huisje met woonkamer, keuken, badkamer en slaapkamer. Ze had daar gewoon haar privacy, maar niet de hoge kosten die bij huren/kopen komen kijken. Nu staat het leeg en wordt het gebruikt als Bed and Breakfast.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:41

Als je rustiger wil wonen schrijf je dan in bij de woningstichtingen in de dorpen om Groningen heen. Woonborg heeft huizen in verschillende plaatsen ten zuiden van de stad http://www.woonborg.nl/. Eelde heeft een eigen vereniging http://www.seweelde.nl/. Ten noorden van de stad weet ik niet welke verenigingen er zijn. Ik denk dat je hier sneller een plekje vindt dan in de stad zelf, bovendien is het vaak net wat ruimer en rustiger. Ik heb 4,5 jaar ingeschreven gestaan voordat ik mijn eerste bovenwoning kon krijgen in Groningen-zuid. Dat is wel al 10 jaar geleden. Ik neem aan dat je niet op kamers wil wonen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:44

antje_vip schreef:
Bedankt voor de tips tot zover :D
Ff kijken of ik alle vragen kan beantwoorden:
Ik heb geen ruzie thuis ofzo, maar wil me niet meer telkens aan de regels van mijn ouders houden, constant moeten melden waar ik ben etc.
Ik heb 2 HBO studies gedaan maar niet kunnen afronden. Dit komt dus omdat ik autisme heb. Ik kan heel goed leren maar als ik iets in praktijk moet toepassen lukt me dat niet. Ik weet dus ook niet of ik überhaupt ooit kan gaan werken. Ik ben momenteel aan het kijken/uitvinden of ik iets passends qua werk tegenkom...
Misschien, als de nood te hoog wordt, als het écht niet anders kan, kan ik idd een hutje achterop het land planten. Weet alleen niet of mijn ouders dat zien zitten ;)

Het zal in mijn huidige situatie wel moeilijk worden om iets voor mijzelf te vinden...

Maar zonder opleiding ga je dat niet vinden.. Dan heb je banen als cassiere, verkopen, schoonmaakster, callcentermedewerker, of ergens in loondienst bij een fabriek. Ook niets mis mee, maar ik denk niet dat dit banen zijn waar jij, met je autisme, je thuis kan voelen.. En dus blijf je in de wajong... En met de wajong heb je niet veel opties en keuzemogelijkheden, waar je dan wilt wonen en hoe jij je leven in wil delen. Zelfstandig een vrijstaand huis is iets wat hem sowieso niet zal worden.. Je zult jezelf gelukkig moeten prijzen als jij straks van de woningbouw een appartement krijgt toegewezen. Kans op een rijtjeshuis is ook niet erg groot, daar je geen gezin hebt en de rijtjeshuizen met meestal 3/4 kamers vinden ze dan te groot voor je.

Is dat nou een toekomst die jij zou willen? Klein huis, weinig geld, afhankelijk van anderen..

Of je moet een vent trouwen die allemaal wel heeft wat je wil.. Maar dan ben je de rest van je leven afhankelijk van die man. Dat is toch ook geen goede toekomst zo. En stel dat die je later het huis uitzet.. Zit je weer terug bij af.

Ik denk toch TS, dat je moet kijken naar opleidingen.. Dat is toch wel 'snelste' manier om die wensenlijst van je voor elkaar te kunnen krijgen en een goede onafhankelijke toekomst (van ouders en een kerel) op te bouwen. En dan hoeft dat geen HBO te zijn, maar op MBO niveau zijn er ook prima opleiding.. Of doe een thuis opleiding. Misschien is dat fijner voor je.

Dan kun je je toekomst opbouwen, zonder gegeven geld van de regering. Je bent een jonge meid, die wat wil... Maar als je echt wat wilt, zul je daar zelf iets voor moeten doen. Het word je niet in de schoot geworpen.. Ja, je hebt autisme, en dat is iets wat je tegen zal werken.. Maar niets is onmogelijk. Mijn broer heeft ook autisme en werkt keihard.. En er zijn er vast meer met (diverse soorten) autisme die zich met enige aanpassingen in het werkveld begeven. Misschien kun je daar eens op googelen? Of lotgenoten vinden met dezelfde problemen. Er zijn vast wel fora's.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 13:47

Mijn vader is landbouwer en zou mij best een stukkie grond willen verkopen... Daar zou ik dan een huisje op kunnen bouwen. Ik heb het ook met mijn ouders besproken en ze willen me graag helpen :D Maar dat is niet zomaar allemaal geregeld... Maar dat lijkt mij ook wel een goede optie, toch? :) Dan heb ik gewoon een 'hypotheek' bij mijn vader, aangezien ik van de bank toch niks ga krijgen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:23

Voor een huisje bouwen heb je wel een vergunning nodig gok ik zo. Dat is ook niet zomaar geregeld. Er komt nogal wat bij kijken, ook op eigen grond.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:24

En als je ouders er weg willen of komen te overlijden?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:20

antje_vip schreef:
Mijn vader is landbouwer en zou mij best een stukkie grond willen verkopen... Daar zou ik dan een huisje op kunnen bouwen. Ik heb het ook met mijn ouders besproken en ze willen me graag helpen :D Maar dat is niet zomaar allemaal geregeld... Maar dat lijkt mij ook wel een goede optie, toch? :) Dan heb ik gewoon een 'hypotheek' bij mijn vader, aangezien ik van de bank toch niks ga krijgen.

Als het landbouwgrond is moet je eerst het bestemmingsplan laten wijzigen... En een vergunning aanvragen, en een lening zien te krijgen (of je ouders betalen het)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:34

verootjoo schreef:
antje_vip schreef:

Als het landbouwgrond is moet je eerst het bestemmingsplan laten wijzigen... En een vergunning aanvragen, en een lening zien te krijgen (of je ouders betalen het)

Prima toch :)?

Lijkt me een hele leuke en goede oplossing, antje_vip. Neem rustig de tijd om alles uit te zoeken, het zou tof zijn wanneer het lukt!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:40

Leuk idee inderdaad, maar de kans dat hiervoor een vergunning wordt afgegeven lijkt mij nihil, dus als je het serieus gaat onderzoeken kun je maar beter beginnen met een belletje naar de gemeente.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:40

_San87_ schreef:
verootjoo schreef:

Lijkt me een hele leuke en goede oplossing, antje_vip. Neem rustig de tijd om alles uit te zoeken, het zou tof zijn wanneer het lukt!

Heb je enig idee wat voor onderneming het bestemmingsplan laten wijzigen is :=

Vrienden van mij willen ook hun huis bouwen op hun eigen landbouwgrond, zijn al jaren bezig het bestemmingsplan voor die grond gewijzigd te krijgen, en er zit tot nu toe geen schot in. Weet niet of ze in Groningen makkelijker zijn, maar hier gaat dat echt niet zomaar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:47

Wijzigen doen ze sowieso niet snel tenzij het woonuitbreidingsgebied is en dan nog. Tenzij je landbouwer gaat worden en kan bewijzen dat het grootste deel van jouw inkomsten uit die grond komen, dan heb je kans dat je mag bouwen maar ook dat is allemaal zo simpel niet.

En om eerlijk te zijn, met een kijk die dusdanig onrealistisch is, betwijfel ik ook of het slim is om alleen te gaan wonen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:50

Ik zou het gewoon met je ouders en de gemeente regelen en niet met bokt, anders ben je jezelf alleen maar aan het verdedigen.

Ik zou me, als ik jou was, sowieso inschrijven als woningzoekende en dan hopen dat je met een jaar of wat in aanmerking komt voor een huis. En dat zal vast niet het huis van je dromen zijn als je zoekt wat je ouders ook hebben, maar daar moet je heel hard gezegd geld en een baan voor hebben en dat heb je niet.

En wat er al gezegd is, een appartement is niet per definitie luidruchtig of onrustig. Ik hoor mijn onderbuurman nooit, behalve als hij zijn sleutels is vergeten :')

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:53

Maak een overzicht van je inkomen en van je te verwachte kosten. Daar zijn checklijsten voor. Ga je orienteren wat de woningmarkt jou kan bieden in jouw omgeving. Ga dan toch eens kijken naar de woningen die er zijn. Ook al denk je nu dat je niet in een appartement kan wonen, misschien is het wel heel anders als je er bent wezen kijken. Ik woonde vroeger bij mijn ouders in een vrijstaand huis. Toen ik op mijzelf ging in een tweekamerappartement op de begaande grond. Heel gehorig maar ik het er 13 jaar met veel plezier gewoond. Nu heb ik een koop woning vrijstaand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:54

Wat het huis op het land bij je ouders betreft: dat zou ik samen met je ouders en de gemeente uitzoeken :) wie weet is het bestemmingsplan wel zo dat het er ruimte voor biedt.

Ik vraag me alleen af of je dan wel zo "vrij" bent van je ouders. Gezien je nog op het zelfde land woont, blijven ze dan steeds vragen wat je doet?

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:01

Je schrijft dat je vanwege je autisme een wajonguitkering krijgt. Ik kan mij voorstellen dat op jezelf wonen ivm je autisme op sommige punten lastig kan zijn. Hieronder een link waar je misschien wat aan hebt en waar je misschien via via woonideeën op kan doen of er achter kan komen hoe anderen het doen die in dezelfde situatie zitten.

http://www.woonpuntautisme.nl/

Verder geef je aan wel gestudeerd te hebben maar geen werk hebt. Probeer je kwaliteiten te vinden en aan te bieden. Nog een link waar je misschien wat aan hebt.

http://www.autismewerktwel.nl/

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:03

verootjoo schreef:
_San87_ schreef:

Heb je enig idee wat voor onderneming het bestemmingsplan laten wijzigen is :=

Vrienden van mij willen ook hun huis bouwen op hun eigen landbouwgrond, zijn al jaren bezig het bestemmingsplan voor die grond gewijzigd te krijgen, en er zit tot nu toe geen schot in. Weet niet of ze in Groningen makkelijker zijn, maar hier gaat dat echt niet zomaar.

Het gaat me niet om het bestemmingsplan, ik doel op 'hypotheek bij vader', ik zie niet in wat daar mis mee is.

En voor wat betreft het bestemmingsplan, ik denk niet dat pa als agrariër achterlijk is wat dat betreft, boeren weten echt wel wat ze op hun land wel of niet mogen doen, dus dat is het laatste waar ik me zorgen over zou maken :). En ja, als dochter van een architect weet ik precies wat voor onderneming het bestemmingsplan wijzigen is, do not worry.