Een vriend die alles pikt (geldkwestie)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Een vriend die alles pikt (geldkwestie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 15:56

Ik kan mezelf prima verdedigen maar als mijn vriend me na zo'n situatie waarin ik voor slet enz uitgescholden werd nog zou gaan vertellen dat ik "wel erg hard was geweest" zou ie toch een probleem hebben. :x Ik zou hem sowieso al vragen of hij wel een slet als vriendin wil hebben als hij dat toe laat van zijn vrienden maar als ie daarna ook nog eens gaat beweren dat ik te hard ben ook? :x Oei! Dan weet ie snel wat "hard zijn" is vrees ik. :x

Verder nam ik dergelijke mensen niet meer mee, sowieso zou ik er geen contact meer mee willen. Zijn ze nu helemaal? "dan moet je maar vroeger stoppen op je werk."
Neen is neen. Klaar. Als ik toch rijd en je past er bij in, dan wil ik ze gerust mee nemen maar dat moeten ze niet gaan opeisen. Dat doe ik uit mezelf of niet.

Overigens heb ik het opgelost door mijn auto te laten ombouwen naar een lichte vracht (enkel voorzetels.) Enfin, dat was niet speciaal daar voor, maar het was een prachtig bijkomend voordeel. _O- Ik kan maar max. 1 pers. vervoeren dus ik ben geen taxi meer. (in mijn auto wordt niet gerookt en ik heb ook liever geen straalbezopen mensen bij me in de auto dus sowieso reed ik al nooit graag met een groep.)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 16:48

Pfff jeetje wat een verhaal zeg :oo Die maken idd echt misbruik van je, goed dat je dat niet meer pikt hoor! Echt schandelijk gewoon.

Ik heb een hele simpele afspraak :) Ik vind het prima als mensen met me meerijden, maar ik vraag wel een bijdrage in de benzinekosten, en als ik voor ze moet omrijden, ook prima, maar dan wordt hun bijdrage wel ietsje ruimer dan de mijne :Y) Bovendien is benzine niet de enige kosten die ik maak, maar per kilometer die je rijdt is er in principe ook onderhoud nodig dat geld kost en daar kun je ook gerust rekening mee houden vind ik. Dat weet iedereen die bij mij in de auto stapt van te voren en niemand doet er ooit moeilijk over :)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 17:19

wow wat een reacties. Iemand vroeg of ik het wel eens vaker duidelijk heb gemaakt: dat is zo. Ik heb meerdere malen gezegd dat ik het ook eens fijn zou vinden dat wij een x mee kunnen rijden maar dat kan niet want als mensen mee moeten rijden is ineens iedereen zijn auto kapot of zo oud dat ze bang zijn dat de auto de afstand niet aan kan.. vervolgens kunnen ze er het weekend wel mee naar zee oid wat meer dan een uur rijden is :P

Mijn vriend is wat dat betreft gewoon een sul, natuurlijk heb ik hem er wel op gewezen maar het zit gewoon echt niet in hem om wat harder te zijn.. dat is iets waar ik mijzelf bij heb neergelegd en geaccepteerd heb, niemand is immers hetzelfde toch :) Hij had nog wel een sms gehad van de vriend met de vraag of ik chagerijnig was waarop hij geantwoord heeft dat het niet netjes was hoe hij mij behandelde en dat er met mij niks aan de hand is behalve dat ik het spuugzat ben taxi te spelen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 17:27

Ik zou het nu wel het voorval aanpakken om eens dingen goed te gaan regelen.
Als het blijkbaar allemaal geen drol kost rijden jullie vanaf nu fijn met de andere mee, het schijnt toch niks te kosten en geen probleem te zijn toch?
Of regels opstellen in de groep zoals vooraf al ergens genoemd werd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:21

Ik vind het erg brutaal van die vrienden dat zij denken dat ze alles kunnen bepalen en ze het blijkbaar normaal vinden dat jouw vriend als taxi-chauffeur maar doet wat van hem gevraagd wordt! Er lijkt weinig sprake van waardering maar vooral van misbruik van zijn goedheid...en dat zijn dan geen goede vrienden -O-

Maar ik neem aan dat dat zo gegroeid is, als jouw vriend het allemaal maar best vindt dan zijn die vrienden er in de loop der jaren aan gaan wennen dat dit normaal is :=

Ik vind het dan ook wel grappig dat jij eigenlijk hetzelfde lijkt te doen:
ook jij gaat voor je vriend zitten bepalen wat er met zijn auto gebeurt...jij rijdt net zo goed met hem mee :P

Kan me wel voorstellen dat het vanuit het oogpunt van die vrienden dan wel zo is dat ze er van balen dat ze nu ineens niet meer mogen meerijden met hun vriend...omdat zijn vriendinnetje die auto voor zichzelf wil claimen.... en blijkbaar heeft jouw vriend ook wel een dergelijk gevoel want hij zegt dat hij jou wel erg hard vind reageren :=

Kortom: ik snap jouw punt helemaal, snap dat je vindt dat die vrienden misbruik van hem maken (ben ik helemaal met je eens, echt onfatsoenlijk zoals ze doen!) maar op zich....als jouw vriend het geen probleem vindt wie ben jij dan om hem te verbieden om zijn eigen beslissingen te maken hierin... het is zijn auto, zijn tijd en zijn geld, wat dat betreft zie ik het als dat hij zelf toch ook gewoon mag kiezen waar hij zijn geld aan uitgeeft :)

Naar mijn mening ligt het probleem dus meer bij je vriend, dan bij die vrienden en zijn jullie allemaal voor hem de beslissingen aan het maken en zijn auto aan het claimen :=

Wil hij de zaken veranderen dan is dat aan hem zelf om die knoop door te hakken. :)

Kun jij hem best bij helpen als hij dat wil, maar het moet wel vanuit hem komen en niet dat de ene baasjes vervangen worden door het andere baasje :=

Maargoed, ik kan me ook wel weer voorstellen dat je liever wil dat hij naar jouw pijpen danst dan naar die van zijn vrienden :P

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:39

Sow eh, die waren bij mij aan het verkeerde adres als ze dat bij mij zouden flilken. En dan ook nog eems naderhand voor vanalles uitgemaakt worden? Had die allang de deur gewezen.. beetje profiteren van een ander.. zou toch opzoek gaan naar echte nieuwe vrienden. Hier wil je toch niet mee. Gaan?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:55

mijn ex had ook zulke 'vrienden'
aan het begin van onze relatie heb ik hem ook duidelijk gemaakt dat hij gebruikt werd voor zijn auto..
uit eindelijk begreep hij het en was hij het zelf ook zat..en heeft die zogenaamde vrienden links laten liggen..

ik was opgelucht :+

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 01:51

Dobel schreef:
...

Dat laatste had ik natuurlijk niet zo moeten doen.. maar hoe zou jij met deze situatie om gaan?

Ik had ze mee laten rijden, was gestopt bij een of ander landweggetje of in een bos, en had ze daar de auto uitgeschopt, konden ze zelf een taxi bellen of naar huis lopen. Dus ik vind dat je heel erg netjes hebt gehandeld.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 08:59

Misschien kan je alle uitgaven opschrijven voor je vriend en ''vrienden''? Dan kunnen ze zien hoeveel het nu eigenlijk is?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 09:00

bedankt voor alle tips

pmarena dit klopt wat je zegt, wel betaal ik als we samen zijn altijd parkeergeld of als we ergens een broodje oid halen om het wat 'eerlijker' te maken.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:12

Ik vind en kilometervergoeding en al het parkeergeld ook wel een beetje overdreven zoals hierboven ergens wordt genoemd. Dan lijkt het net alsof je er zelf een slaatje uit wilt slaan. In ieder geval vind ik het wel normaal dat het in ieder geval gevraagd wordt of er kosten zijn.

Als de één rijdt bij ons, dan betaalt de ander vaak de parkeerkosten of een drankje of de lunch bijvoorbeeld. Maar gelukkig is dat hier geen gedoe, want we rijden vaak om en om. De ene keer de één en de andere keer de ander.

Erg onfatsoenlijk hoe de vrienden misbruik van jullie maken. Daar zou ik ook helemaal klaar mee zijn :j.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:14

als je ergens een slaatje uit wilt slaan moet je winst maken, als je gewoon eerlijk de benzine kosten verdeeld heeft het niks met een slaatje slaan te maken :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:14

Wat een rot situatie. Het is een beetje lastig natuurlijk want je vriend moet eigenlijk voor zichzelf op komen kan me voorstellen dat het voor zijn vrienden ook "naar" overkomt als z'n vriendin nu gaat bepalen wie er mee mag rijden. Wel ben ik van mening wie mee rijdt zich maar moet schikken aan de bestuurder wil deze naar huis dan ga je mee of heb je pech heel simpel jij gaat als meerijder niet bepalen dat je later naar huis wil en de bestuurder tegen z'n zin in moet blijven wachten. Verder lijkt het me inderdaad niet meer als normaal om toch een compensatie te geven. In de zin van wat drinken betalen of inderdaad het parkeergeld. Ik zou er dus ook zeker niet bij laten zitten en toch eens met je vriend over praten wat hij er nu van vind want persoonlijk vind ik wel dat hij degene is die er met jullie vrienden over moet praten. Zijn auto dus hij beslist.
Zelf zou ik persoonlijk ook niet om geld gaan vragen, maar aanbieden is wel zo netjes natuurlijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:17

Als ik met een vriendin weg ga, rijd ik vaak, en dan trakteert zij een drankje. :+ We doen dat eigenlijk onbewust... Enfin, op het moment dat de ene de andere eentje geeft, staan we er niet bij stil en vaak betalen we er na apart. Als zij rijdt, trakteer ik het eerste drankje... :+
Dat doe je toch uit jezelf?
(wij doen dan vaak terrasjes in de buurt dus een km of 5 max. Geen grote ritten)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:20

Vind het ook best brutaal. Mijn vrienden rijden ook het vaakst met ons mee omdat wij amper iets drinken en goedkoop rijden, maar parkeergeld stellen ze soms zelf voor te betalen en als we op verlof gaan ofzo betalen ze mee. Ik zou gek worden van iedereen thuis af te moeten zetten altijd. Dat je af en toe je vrienden eens thuis afzet is normaal, maar je gaat toch niet ieder weekend taxi spelen. Vooral als ik hoor wat een waardering je terug krijgt. Mischien tijd om andere mensen te leren kennen ?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:23

Hier is het normaal dat iedereen echt voor zichzelf betaald... Moet toegeven dat mijn vriend en zijn broer (werken bij hetzelfde bedrijf, auto van de zaak, onbeperkte km's) eigenlijk vaak de auto's gebruiken, maarja... Ze betalen evenveel of ie nu stilstaat of rijdt ;)

Met parkeren is het omstebeurt eigenlijk.. Of degene krijgt een drankje betaald etc. Zelfs als we met mijn auto gaan dan gaan ze zeggen dat ze km-vergoeding willen betalen... (terwijl het dan 10 km ofzo is...)

Aan de ene kant vind ik dat heel fijn hoor :) Want heb in het verleden ook vaak meegemaakt "Jij drinkt niet, dan kun je wel even om rijden naar ons huis"... En mensen die er ook echt standaard vanuitgaan dat je dat wel doet, dat is het vervelendste... Als ze dat niet doen, geen probleem. Het netjes vragen, ergens een drankje betalen voor je of iets dergelijks... Maar niet van die mensen die vooraf alles al bedenken "lekker makkelijk"...

Mijn paps is ook zo'n sul die het altijd deed... Rijden, want hij had een auto waar 8 personen in konden (en ok... als zijn ooms/tantes (ruim in de 80) naar een begrafenis moesten, dan ging ie ze ophalen etc. maar dat is gewoon netjes... zij konden niet) maar ook met collega's.. Gingen ze stappen, reden ze mee.... Auto onderkotsen, langer blijven hangen terwijl paps naar huis wilde.. (Volwassen mensen he? 30+ allemaal, dus geen 16jarige pubers)... Dus de keer daarop ging ik mee en ik reed... Ik zei "nu instappen want ik rij nu aan"... Ze vonden het in eerste instantie flauw, maar niemand die nog moeilijk doet nu :') (Taxi was toch duur ;))

En jij eerder stoppen met werken omdat jij iemand anders moet rijden?! Ik zou bijna geneigd zijn " we komen jullie ophalen" en alles op je dooie gemak doen en 2 uur later aankomen :')

Even ander voorbeeldje: zeg eens dat de auto kapot is en kijk eens bij wie je dan mee kunt rijden ;) (Zo heb ik een keer voor mijn bijrijder het zadel mee naar huis genomen, onder motto "bij zadelmaker") en ze zou hem gaan longeren, niet geweest.. Kwam alleen om te rijden :') (Ok, ze liet ook het liefst mijn zusje alvast poetsen, en daarna ook afzadelen terwijl zij in de kantine ging zitten...) Maar gewoon een testje ;) Zul je verbaasd zijn hoe mensen zijn!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:30

lifaya schreef:
als je ergens een slaatje uit wilt slaan moet je winst maken, als je gewoon eerlijk de benzine kosten verdeeld heeft het niks met een slaatje slaan te maken :+

Het is niet benzinekosten delen, het is kilometervergoeding vragen en het volledige parkeergeld is voor de bijrijders. Als je het eerlijk verdeeld, deel je de benzinekosten én het parkeergeld, maar dat is niet het geval hierboven. Dus ik vind dan en kilometervergoeding betalen en parkeergeld dubbel op.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:45

Wat een vrienden :n
Ze vergeten ook even voor het gemak dat een diesel meer wegenbelasting kost.
Ik had al helemaal niet op dat eerste sms-je van die vriendin gereageerd, als ze mee wil rijden kan ze bellen en het netjes vragen maar dan idd ook wel of allemaal een keer rijden of mee delen in de kosten.

Zap ik begrijp wat je bedoelt, maar dat was wat ik begreep meer een voorbeeld voor die profiterende vrienden.

Ik moet zeggen dat ik ook de parkeer garage betaal als ik met mijn vader mee rij := die vrienden van jullie zullen mij wel helemaal geschift vinden :+

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:50

Hmm wat een vrienden idd..

Hier delen we altijd de kosten en we proberen het rijden zoveel mogelijk te verdelen. Tuurlijk zijn er mensen bij die niet vaak rijden, maar dat wordt ze dan wel duidelijk gemaakt dat het echt weer hun beurt is ;)

Vervelend voor jou dat jij er zo tussen zit.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:53

Sonja schreef:
Japke_Z schreef:
Uhm, nieuwe vrienden zoeken?

Het woordje 'echte' tussen 'nieuwe' en 'vrienden' in en ik sluit me er bij aan.

Dat zijn geen vrienden, dat zijn parasieten.

+1! *\o/*

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:04

Noujaaa dit is niet te geloven... Wat een aso's.
Hier rijdt er omstebeurt iemand en de bob drinkt gratis...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:15

zap schreef:
lifaya schreef:

Het is niet benzinekosten delen, het is kilometervergoeding vragen en het volledige parkeergeld is voor de bijrijders. Als je het eerlijk verdeeld, deel je de benzinekosten én het parkeergeld, maar dat is niet het geval hierboven. Dus ik vind dan en kilometervergoeding betalen en parkeergeld dubbel op.

Mja ik niet. Als je het eerlijk verdeeld ga je namelijk dan ook kijken naar het onderhoudt van de auto, de afschrijving, de verzekering, de wegenbelasting. Een auto kost meer dan alleen de benzine kosten. Daarbij moet je dus als bestuurder nuchter blijven, je bent verantwoordelijk voor je ('s avonds waarschijnlijk dronken) vrienden, je moet (vaak) omrijden voordat je zelf naar huis toe kan. Ik vind dat er erg veel nadelen zitten aan de bob zijn, tov erg weinig voordelen. Dan vind ik het niet zo gek als je een hele kleine kilometervergoeding vraagt, want voor dit geld rijdt een auto echt niet, en je meerijders de parkeerkosten betalen.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:22

Vind dat je dat bijna geen vrienden kan noemen als iemand je zo behandeld als ze een keer hun zin niet krijgen.
Wanneer er bij ons iemand bobt betalen wij samen de andere kosten zoals parkeergeld en drankjes.
Anders voorbeeldje: mijn buurvrouw heeft sinds kort een auto en trailer waarmee we met twee paarden naar her strand kunnen. Ik regel dan altijd het eten en drinken voor ons, hooi voor de paarden en de trailer kan bij mij thuis worden schoongemaakt.
Dat vind ik een eerlijke verdeling voor zoiets, want voor een normale taxi moet je ook betalen toch ;)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:31

Geef ze het telefoonnummer van een taxi bedrijf. :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:33

Japke_Z schreef:
Dobel schreef:
heb ze overigens niet mee terug genomen, waren andere mensen zat waar ze mee terug konden. Mijn vriend vond mij 'hard' maar ik ben het wel spuugzat.. '

En je vriend vind het wel best dat jij voor slet, kreng en poedersuiker wordt uitgemaakt? Dan zou ik ook een nieuwe vriend zoeken...

_/-\o_ Amen.