Onzeker, verlegen, introvert.. Slecht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:32

xMathilde schreef:
Ben het niet met je eens, ze heeft het toch ook over introverte mensen die dingen moeten leren.

Ja, maar stopt de extraverte persoon (alsof die bestaat) in een hokje en richt zich daarop. Daarop reageer ik, en werkelijk waar... Ik begrijp echt niet waar je jezelf druk om kan maken. Iets wat "wij" en wat "zij" moeten leren. :') Leer dat je mensen nooit in hokjes kunt stoppen ook jezelf niet. Iemand is zoals hij/zij is en als je ontevreden bent reageer dan niet op hoe "jullie" moeten zijn of hoe "jullie" dingen moeten leren volgens jou maar op jezelf. Als ik mij stoor aan introverte mensen reageer ik dat niet af door iemand te pushen om iets wel te doen. Dan laat ik diegene lekker in zijn waarde en zoek iemand die beter bij mij en mijn gedrag past.

Imitador

Re: Onzeker, verlegen, introvert.. Slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:40

Ik denk dat extraversie in een individualistische samenleving gewaardeerd wordt, omdat je in zo'n samenleving geacht wordt mondig te zijn en voor jezelf op te komen. In collectivistische samenleving is introversie juist heel erg gewaardeerd; niet meteen je woordje klaar hebben en voor jezelf denken, maar de mensen om je heen kunnen steunen en volgen, zonder dat iemand voortdurend zichzelf wil horen praten (even heel erg overdreven en generaliseerd). Dus als je in aziatisch land geboren was, was je juist een schoolvoorbeeld van hoe een persoon zich zou moeten gedragen ;) Tis een beetje kort door de bocht geschreven, maar ik denk dat dit een grote rol speelt.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:43

Denk dat introvert en extravert allebei mooie kanten hebben, maar je sterke kanten zijn helaas ook vaak je valkuilen. Introvert wordt in onze samenleving imo niet altijd gewaardeerd, zoals Imitador ook al zei. De mensen die het eerst hun woordje klaar hebben en precies zeggen wat ze denken, schoppen het vaak het meest ver. Brutalen hebben de halve wereld. Het is gewoon zo, helaas wel, want vaak betekent dat wel dat anderen, die hun woordje niet meteen klaar hebben, geen echte kans krijgen.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:03

Fred_Kroket schreef:
Ja, maar stopt de extraverte persoon (alsof die bestaat) in een hokje en richt zich daarop. Daarop reageer ik, en werkelijk waar... Ik begrijp echt niet waar je jezelf druk om kan maken. Iets wat "wij" en wat "zij" moeten leren. :') Leer dat je mensen nooit in hokjes kunt stoppen ook jezelf niet. Iemand is zoals hij/zij is en als je ontevreden bent reageer dan niet op hoe "jullie" moeten zijn of hoe "jullie" dingen moeten leren volgens jou maar op jezelf. Als ik mij stoor aan introverte mensen reageer ik dat niet af door iemand te pushen om iets wel te doen. Dan laat ik diegene lekker in zijn waarde en zoek iemand die beter bij mij en mijn gedrag past.

Oke, nu snap ik het beter :)
Je hebt wel een punt. Dat jij dan iemand gewoon in zijn waarde laat en niet gaat pushen vind ik wel mooi, het is inderdaad een manier om er mee om te gaan.

Dat sommige mensen wel pushen komt denk ik deels doordat mensen niet altijd besef van hebben dat sommige mensen niet altijd direct een woord klaar hebben. Ik neem even weer mijn vriend als voorbeeld. Hij is erg nuchter en dit is een onderwerp waar hij zich nooit van zijn leven mee bezig heeft gehouden. Hij vond het daarom ook heel raar dat ik niet altijd direct een weerwoord heb, omdat ik eerder naar introvert neig en hij naar extravert. Denk dat er behoorlijk wat mensen zijn die gewoonweg hier niet bij stil staan en weten hoe ze met extraverte of introverte karakters, anders dan hun eigen karakter, om moeten gaan. Ik zelf sta er zeker ook niet altijd bij stil en kan ook niet met alle karakters omgaan.

Maar ook zoals al eerder genoemd is, soms heeft pushen zeker nut.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:22

Pushen heeft, imo, zeker zin. Maar dan alleen als diegene die gepusht wordt ook 'nee' durft te zeggen. Als diegene dat niet durft, wordt het angst. Dan is pushen zinloos, daar raak je alleen maar gestresst van. Als diegene wel 'nee' durft te zeggen, heeft pushen zin. Je kan diegene net ff het duwtje en zelfvertrouwen geven.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 16:38

Bedankt voor de tip, dan ga ik maar op zoek naar een eigen leven want ik kom er net achter dat ik dat blijkbaar niet heb. Ik wil wel nog een keer uitleggen dat het juist niet om de hokjes gaat. De 'wij' zet ik dus ook express tussen aanhalingstekens omdat ik er geen wij-zij strijd van wil maken. Excuses als dat wel zo is overgekomen, dat is nou juist niet de bedoeling. :)

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:01

Interessante discussie! Ik lees veel herkenbare dingen. Ik heb hier toevallig vorige week ook uitvoerig over nagedacht en er met wat andere mensen over gepraat. Directe aanleiding was een e-mail van een docent. Hij zou commentaar mailen over een aantal schriftelijke opdrachten die ik ingeleverd had, nou, zijn commentaar daarop was erg positief en ik kreeg een heel mooi cijfer. Jammer alleen dat hij moest afsluiten met de opmerking dat hij me wel wat stil vond in de klas. Compleet irrelevant, want daar krijg ik geen cijfer voor én de colleges zijn al voorbij, dus ik kan er ook niks meer aan veranderen. Maar zo'n opmerking steekt wel, zeker omdat ik voor mijn doen redelijk wat heb gezegd in dat college. Met kritiek op mijn werk kan ik goed omgaan, kritiek op mijn persoonlijkheid vind ik lastiger...

Ja, ik ben introvert. Ja, ik heb een hekel aan spreken in groepen. Ik kan het wel en als het moet, doe ik het ook zonder veel problemen, maar leuk vind ik het niet. Dus ik zal alleen vrijwillig iets zeggen in een (grote) groep als ik vind dat het echt een hele belangrijke opmerking is. Ik heb absoluut een sterke mening en ik kan die een op een of in kleine gezelschappen met mensen die ik vertrouw ook heel goed overbrengen.

Ik werd inderdaad vroeger ook als verlegen en stil bestempelt. Ik heb echt wel sociale vaardigheden, op dat gebied ben ik de juiste jaren juist veel gegroeid. Ik hou alleen niet van grote groepen, ik sta niet graag in het middelpunt van de belangstelling en soms heb ik even heel veel behoefte aan alleen zijn. Daar functioneer ik prima mee hoor. Ik ben vorig jaar in mijn eentje een half jaar in het buitenland gaan studeren en daar ben ik niet weggekwijnd. Ik ben voorzitter van de studievereniging en als ik een groep mensen moet toespreken, dan geef ik mezelf een schop onder mijn kont en doe ik dat.

Imitador schreef:
Ik denk dat extraversie in een individualistische samenleving gewaardeerd wordt, omdat je in zo'n samenleving geacht wordt mondig te zijn en voor jezelf op te komen. In collectivistische samenleving is introversie juist heel erg gewaardeerd; niet meteen je woordje klaar hebben en voor jezelf denken, maar de mensen om je heen kunnen steunen en volgen, zonder dat iemand voortdurend zichzelf wil horen praten (even heel erg overdreven en generaliseerd). Dus als je in aziatisch land geboren was, was je juist een schoolvoorbeeld van hoe een persoon zich zou moeten gedragen ;) Tis een beetje kort door de bocht geschreven, maar ik denk dat dit een grote rol speelt.

Beetje zwart-wit inderdaad, maar ik denk dat het wel ongeveer zo werkt. Extravert is de norm in onze samenleving. En dat is jammer, want aan die norm zal ik nooit kunnen voldoen (en velen hier met mij :P ). Ik denk wel dat het verschil maakt als je sociale vaardigheden ontwikkelt en wat zelfvertrouwen kweekt. Ik ben ervan overtuigd dat introvertheid ook positieve kanten heeft

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:07

Intressant onderwerp!

Ik herken sommige dingen wel. Ik ben altijd al ontzettend onzeker geweest. Dit samen met een laag zelfbeeld maakt mij altijd heel kwetsbaar (voor mijn gevoel vooral) Maar, ik vond vaak dat pushen wel fijn, zolang dit maar niet te veel gebeurd.

Ik kan net zoals TS heel verschillend zijn. Sociaal, middelpunt en een echt feestbeest. Maar ik ben ook iemand die verlegen is, kat uit de boom kijkt en soms heel stil kan zijn. Vaak heeft dit tijd nodig, voordat dit verschuift zegmaar. Dit vind ik vaak wel jammer omdat mensen het vaak goed bedoelen.. Het geeft soms wel een naar gevoel.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:33

Sentido schreef:
Bedankt voor de tip, dan ga ik maar op zoek naar een eigen leven want ik kom er net achter dat ik dat blijkbaar niet heb. Ik wil wel nog een keer uitleggen dat het juist niet om de hokjes gaat. De 'wij' zet ik dus ook express tussen aanhalingstekens omdat ik er geen wij-zij strijd van wil maken. Excuses als dat wel zo is overgekomen, dat is nou juist niet de bedoeling. :)

Ja maar je plaatst ze er wel in, je zet zelfs een schijfje neer waar je mensen in kunt plaatsen en jezelf in hebt geplaatst. En ik zie het absoluut niet als een strijd, je bent zoals je bent en ik ook.

Misschien bedoel je het niet zo, maar daarom kun je het wel doen en kun je op deze manier misschien zien dat het dus wel gebeurd. Ik heb helemaal nergens gezegd dat je geen eigen leven hebt. Ik begrijp alleen niet waarom je over zoiets blijft doorgaan. Ik begrijp je probleem niet, of ga je nu vertellen dat er geen probleem is :') want zoek je een oplossing, lotgenoten zodat je met meer mensen het hierover kunt hebben of begrip? Of totaal iets wat ik heb gemist.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:46

Wat een lompe reactie Fred Kroket (op de vorige pagina). TS geeft in haar OP genoeg aan dat ze geen hete discussie wil voeren en dat alle types goede en slechte kanten hebben. Ieder zijn mening, maar ze respectvol uitdrukken is ook een kunst.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 21:56

Fred_Kroket schreef:
Ja maar je plaatst ze er wel in, je zet zelfs een schijfje neer waar je mensen in kunt plaatsen en jezelf in hebt geplaatst. En ik zie het absoluut niet als een strijd, je bent zoals je bent en ik ook.

Misschien bedoel je het niet zo, maar daarom kun je het wel doen en kun je op deze manier misschien zien dat het dus wel gebeurd. Ik heb helemaal nergens gezegd dat je geen eigen leven hebt. Ik begrijp alleen niet waarom je over zoiets blijft doorgaan. Ik begrijp je probleem niet, of ga je nu vertellen dat er geen probleem is :') want zoek je een oplossing, lotgenoten zodat je met meer mensen het hierover kunt hebben of begrip? Of totaal iets wat ik heb gemist.

Volgens mij heb ik helemaal niemand in die cirkel geplaatst van 'jij bent dat'. Ik probeer juist uit te leggen dat het maar gewoon een hulpmiddel is, net zoals alle andere varianten die hier genoemd zijn. Het heeft mij heel erg geholpen om mezelf beter te leren kennen en dat deel ik graag met anderen. Inclusief de uitleg dat iedereen nog steeds uniek is. Dat neemt niet weg dat je groepen mensen wel bij elkaar kunt plaatsen op basis van hun overeenkomsten. (intro / extravert bijvoorbeeld)

De reden voor het openen van dit topic heb ik al in de OP genoemd. Ik vind het een interessant onderwerp en praat er graag over. Van andere persoonlijkheden kan ik alleen maar leren. En zoals Bhriseis met haar vriend omgaat, dat is voor een mij een voorbeeld. Beide geven en nemen. Of er een probleem is? Nee hoor, dan ga ik wel professionele hulp zoeken ipv hier op bokt. Ik begrijp ook niet helemaal waarom je, je zo ergert. Op een medium op bokt komen dingen nou eenmaal soms anders over dan dat ze bedoelt zijn. Betekend dat dan dat ik me maar helemaal stil moet houden? Ik doe mij best om zo duidelijk mogelijk uit te leggen wat ik bedoel. Prima als je aangeeft er wat anders in te zien. Ik besef me heel goed dat veel mensen snel in hokjes denken en dat ik zelf ook heus nog wel eens in de valkuil trap. Daarom probeer ik dat ook zo vaak mogelijk uit te leggen, dat het dus juist niet de bedoeling is.

Overigens komt een opmerking als 'get a life' uit je eerste post bij mij wel degelijk over als: je hebt geen eigen leven. Dat je het niet zo bedoelt, prima, dan hebben we elkaar verkeerd begrepen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:11

Sentido schreef:
Fred_Kroket schreef:

Dat neemt niet weg dat je groepen mensen wel bij elkaar kunt plaatsen op basis van hun overeenkomsten. (intro / extravert bijvoorbeeld)

Simsalabim, hoe duidelijk wil je het hebben. Het is allemaal niet je bedoeling enzo en het is allemaal vriendelijk bedoelt maar je doet het wel.

Ik erger mij totaal niet, je denkt (wederom) voor anderen en met het minste geringste tegengas schiet jij in de verdediging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:38

Herkenbaar dit.
Ben ook een persoon die graag op zichzelf is, niet veel op de voorgrond en snel stil.
In ijn hoofd gebeurt heel veel, ik denk, voel, zie en ervaar álles.
Maar heb niet altijd zo de behoefte dit te delen.
probeerde dit eerder te compenseren maar dat doe ik niet meer, ze nemen me maar zoals ik ben.

Helaas word ik er regelmatig (werkgerelateerd)op veroordeeld,dat ik me afsluit,arrogant ben,niet in grote groepen zichtbaar ben...erg vervelend wel.
Terwijl ik in kleiner, of bekender gezelschap juist wél mijn mond open doe en ook echt heel assertief kan zijn en ook erg impulsief en extrovert.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:42

@ FredKroket: dat krijg je dan, als je jezelf op een snauwende manier uitdrukt en constant met het vingertje wijst. Dan gaan mensen je wel eens verkeerd begrijpen.

Vreemd he Darkchrystal, dat het introvert zijn voor sommige mensen soms als arrogant overkomt, en bij andere mensen eerder het tegenovergestelde? Ook mijn vriend vinden sommigen arrogant, en anderen doen net alsof het een sulletje is :')

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:11

Ik zie een hoop opmerkingen over introvertie, maar wil eigenlijk vooral op de vraag in je openingspost reageren; je geeft zelf al aan dat je hebt geleerd om mensen in de winkel aan te spreken omdat dat gewoon handig is, hetzelfde geldt m.i. voor het uiten van waar je op dat moment over denkt of mee zit. Op het moment dat je een soort ontploffing hebt, heb je je omgeving al dusdanig vaak en ver over jouw grenzen heen laten gaan dat alles er ineens uitkomt. Mensen snappen dat niet, logisch, als ik naar mijn hoofd krijg dat ik al twee maanden mijn vaat niet opruim bij wijze van spreke, denk ik ook 'had dat eerder gezegd, dan had ik er iets aan kunnen doen'. Ik vind het praktisch om te kunnen zeggen dat ik ergens over nadenk of ergens mee zit, weten mensen dat er iets is, en voor mij is het makkelijker om los te laten ipv op te potten tot ik ontplof. Daarnaast geeft het mij een gevoel van voldoening als ik iets doe waarvan ik weet dat het net buiten mijn comfort zone ligt en ik bereik het toch. Betekent niet dat ik dat elke dag wil doen, want dat kost me teveel energie, maar eens in de zoveel tijd je grenzen verleggen vind ik een goed iets, en ik denk dat het aansporen om iets te gaan doen wat je eigenlijk niet wilt uit die gedachte voortkomt.
Ik ben zelf ook introvert, ik ben al jaren bezig om communicatief sterker te worden, maar heb daar op eigenlijk alle vlakken in mijn leven wel profijt van. Ik zie het dus niet zozeer als proberen mensen te overtuigen dingen te gaan doen die ze niet zien zitten als wel mensen aansporen hun minder sterke kanten te ontwikkelen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:26

Bhriseis schreef:
@ FredKroket: dat krijg je dan, als je jezelf op een snauwende manier uitdrukt en constant met het vingertje wijst. Dan gaan mensen je wel eens verkeerd begrijpen.

Vreemd he Darkchrystal, dat het introvert zijn voor sommige mensen soms als arrogant overkomt, en bij andere mensen eerder het tegenovergestelde? Ook mijn vriend vinden sommigen arrogant, en anderen doen net alsof het een sulletje is :')

Werkelijk... een snauwende manier en jij vind jezelf wel heel vriendelijk overkomen?

Zou je inhoudelijk kunnen reageren in dit lopende topic?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:30

Bhriseis schreef:
Wat een lompe reactie Fred Kroket (op de vorige pagina). TS geeft in haar OP genoeg aan dat ze geen hete discussie wil voeren en dat alle types goede en slechte kanten hebben. Ieder zijn mening, maar ze respectvol uitdrukken is ook een kunst.

Zou je hier ook inhoudelijk kunnen aangeven wat je nou precies zo respectloos uitgedrukt vind?

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 08:35

@Fred_Kroket, dit topic gaat toch over praten over introvert en extravert. Als jij het niet belangrijk vindt om er over na te denken en praten, sorry maar waarom blijf je dan reageren in dit topic?

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 08:45

Wat grappig dat zoveel mensen zich herkennen in de OP van de TS.
Ik dacht dat ik de enigste was :=

Ik ben dus ook erg introvert. Kat uit de boom kijken is mij niet vreemd en als ik iemand pas echt goed ken zal ik praten over gevoelens en emoties. Kan best leuk kletsen tegen mensen die ik niet goed ken, maar laat echt het achterste van mijn tong niet zien.

Soms is dat best irritant. Mensen denken al gauw dat je arrogant bent omdat je weinig tegen ze zegt, maar dat is gewoon omdat ik pas iets wil zeggen wanneer ik iets te zeggen heb wat ook interessant is.

Op mijn vorige werk vonden ze het juist wel leuk. Daar zaten we met een aantal van mijn leeftijd met allemaal verschillende karakters. Zei nooit zoveel als de rest in geuren en kleuren hun belevingen aan het vertellen waren, maar als ik iets zei, dan was het ook meteen goed en daar moesten ze altijd om lachen.
Maar meestal krijg ik te horen dat ik meer moet praten, terwijl ik daar geen behoefte aan heb.

Ook krijg je mij niet snel echt kwaad, maar als iemand iets zegt of doet wat bij mij de emmer doet overlopen, dan is het ook meteen echt raak. Dan komt alles er uit. Het nadeel daarvan is dat ik lange tijd met opgekropte emoties rondloop waar ik zelf maar over door blijf malen. En hoeveel mensen ook zeggen "gooi het er uit", dat lukt me toch niet :')

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 11:21

Jade schreef:
Ik zie een hoop opmerkingen over introvertie, maar wil eigenlijk vooral op de vraag in je openingspost reageren; je geeft zelf al aan dat je hebt geleerd om mensen in de winkel aan te spreken omdat dat gewoon handig is, hetzelfde geldt m.i. voor het uiten van waar je op dat moment over denkt of mee zit. Op het moment dat je een soort ontploffing hebt, heb je je omgeving al dusdanig vaak en ver over jouw grenzen heen laten gaan dat alles er ineens uitkomt. Mensen snappen dat niet, logisch, als ik naar mijn hoofd krijg dat ik al twee maanden mijn vaat niet opruim bij wijze van spreke, denk ik ook 'had dat eerder gezegd, dan had ik er iets aan kunnen doen'. Ik vind het praktisch om te kunnen zeggen dat ik ergens over nadenk of ergens mee zit, weten mensen dat er iets is, en voor mij is het makkelijker om los te laten ipv op te potten tot ik ontplof. Daarnaast geeft het mij een gevoel van voldoening als ik iets doe waarvan ik weet dat het net buiten mijn comfort zone ligt en ik bereik het toch. Betekent niet dat ik dat elke dag wil doen, want dat kost me teveel energie, maar eens in de zoveel tijd je grenzen verleggen vind ik een goed iets, en ik denk dat het aansporen om iets te gaan doen wat je eigenlijk niet wilt uit die gedachte voortkomt.
Ik ben zelf ook introvert, ik ben al jaren bezig om communicatief sterker te worden, maar heb daar op eigenlijk alle vlakken in mijn leven wel profijt van. Ik zie het dus niet zozeer als proberen mensen te overtuigen dingen te gaan doen die ze niet zien zitten als wel mensen aansporen hun minder sterke kanten te ontwikkelen.

Ik vind dit een mooi geschreven stukje, een positieve manier van pushen. En voor mijzelf ook een belangrijk punt. Ik ben inmiddels zover dat ik in bijvoorbeeld sollicitatie gesprekken gewoon aangeef dat het een van mijn ontwikkelpunten is. De ene dag gaat het heel goed en de andere dag kruip ik het liefst in mijn eigen huid weg. Maar ik blijf mezelf wel steeds ontwikkelen, gelukkig heb ik nog de rest van mijn leven :D

@darkchrystal: wat vervelend dat je er zo op veroordeeld wordt. Misschien kun je er eens in een select groepje over praten, met collega's waarmee je wel makkelijker praat. Het is maar een idee hoor, maar misschien creëert dat wat meer ruimte en begrip zodat je prettiger je werk kunt doen. :)

@_Michelle_ : erg herkenbaar. Ik vind het ergens wel fijn om te lezen dat meerdere bokkers tegen dezelfde dingen aanlopen, geeft toch een steuntje in de rug ofzo haha.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:43

@ Jade: En als introverte persoon, met welke manier van 'pushen' voel jij je zelf het comfortabelst? Dat mensen je heel voorzichtig kleine duwtjes geven, of je zelf alle mogelijkheden geven om iets zelf te doen, of een hardere aanpak? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:57

intressant topic

ik zeg wel eens tegen mijn man" maar ik ben een heel lief klein onschuldig meisje!"
zo kom ik alleen niet over :o
ergens in mijn jonge jeugd heb ik moeten leren voor mezelf op te komen, het was een kwestie van overleven en zo werd ik van een introvert meisje , behoorlijk extrovert
de balans heb ik nog altijd niet gevonden

mijn man is introvert maar na 30 jaar naast mij heeft hij heel wat bijgeleerd :D

aangezien mijn man heel wat heeft bijgeleerd, kan het dus wel
waar ik me zelf enorm aan stoorde was als ik zijn mening vroeg en hij alles goed vond
je kunt niet alles goed vinden dus dan dramde ik wel door

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:01

Om even voor mezelf te spreken wat dat pushen betreft :P Ik klap zelf helemaal dicht als mensen gaan zeggen van: joh doe toch gewoon even mee, is toch hartstikke leuk! Zo danste ik vroeger tijdens 't uitgaan niet echt. Ik wiebelde maar wat heen en weer. Vooral omdat ik gewoon niet durfde. Vaak gingen mensen dan zeggen van: dans ook eens! Het ergste was als ze m'n handen dan vastpakte en me zo gingen 'dwingen'. Dan klapte ik helemaal dicht en bewoog ik helemaal niet meer.
Wat werkt dan wel :P Want daar ging de vraag over. De hardere aanpak iig niet. Laatst op vakantie was er bv een riviertje met stenen waar je dan 'leuk' door heen kon waden. Ik zag mezelf al uitglijden en voor banketstaaf staan. De 3 vriendinnen waar ik mee was, gingen allemaal wel 't water in. En toen dacht ik van: nou, kom op, probeer 't op z'n minst even. Dus in die situatie was het mij de mogelijkheid geven om 't zelf te doen het beste.
Al kan ik me dus wel voorstellen dat 't een beetje situatie afhankelijk is. Dingen die echt te ver buiten m'n 'comfort zone' liggen, doe ik niet zo snel spontaan. Ook niet als vrienden/vriendinnen me voor gaan. Ik zou niet weten hoe je me daarvoor moest motiveren. Drank geven misschien :')

En meer in 't geheel over introvert/extravert. Ik ben zelf, zoals hierboven ook wel duidelijk wordt, meer introvert. Over 't algemeen klets ik best wel een eind weg hoor, ook met vreemden (als m'n hoofd er naar staat hoor, soms wil ik ook gewoon graag alleen zijn :P ). Maar ik zit ook gerust weekenden/avonden alleen zonder dat ik iets met vrienden/vriendinnen af spreek. Dat is dan ook wel 1 van de dingen waar ik tegen aan loop. Als je zegt dat je 't weekend een beetje op je kamer gerommeld hebt, boodschappen hebt gedaan en films hebt gekeken, wordt je al gauw bestempeld als saai/die heeft vast geen vrienden. Nee ik heb ook niet zoveel vrienden maar saai? Ik vind mezelf niet saai :P
Nog steeds heb ik wel eens 't gevoel als ik thuis alleen zat van: jeetje, ik mis vast van alles, zit ik hier helemaal alleen :( Terwijl als ik dan wel eens uit ga, wat ik best leuk vind hoor, dan denk ik soms van ach, zo spannend is dat nou ook weer niet, had ik net zo lief thuis gezeten. Ben ook wel meer een huismus.

Wat hier trouwens ergens via een link genoemd werd, dat introverte mensen niet zo goed tegen geluid kunnen? Zo herkenbaar! Heb ooit een huisgenootje gehad daar ging de radio aan zogauw ze haar kamer deur open deed en pas uit als ze ging slapen. Daar werd ik helemaal zenuwachtig van. Op mijn kamer hoor je hooguit m'n hamsters rondrennen en het geluid van een serie/film die ik kijk. Soms luister ik ook wel eens muziek hoor. Maar dat staat echt niet standaard heel de dag aan.

M'n mening geven de ik overigens meestal wel. Maar wel subtiel :’) Ik probeer ook eerst de mening van de ander/de groep te peilen als ik echt niet zeker ben van m’n zaak. Maar anders zeg ik iets van: ik zou ’t liefst dit of dat doen, maar alleen als jullie ook willen! Zo gaat dat dan ongeveer :P Wel aangeven wat ik wil, maar dan snel er achter zeggen dat ik niet in m’n eentje de dienst uit wil maken ofzo.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:04

Wauw _Tara_, wat herkenbaar! :oo Vooral dat dansen gedeelte en het stukje over de stenen. :j Ik danste inderdaad alleen als ik drank op had. :') Nu ga ik eigenlijk nooit meer stappen, het is gewoon niet mijn ding.

Mijn man en ik zijn beide introvert trouwens. We lijken heel erg op elkaar en dat is vaak fijn, maar als we ergens een problem mee hebben moeten we echt moeite doen om het hoge woord er uit te krijgen bij de ander. Gelukkig zijn we ons allebei daarvan bewust. :D

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:05

Ik ben introvert, maar was vroeger té introvert.
Inmiddels gaat dat uitstekend en en ben ik gewoon introvert en niet meer onzeker.

waar ik me bij extraverte mensen vaak aan erger zijn juist de kortzichtige meningen. Ze denken niet eerst na maar gooien er maar wat uit.
En sommige veroordelen mensen zo snel..die is niet goed en die niet..alsof je niet goed kan zijn als je niet met hen meedoet.