Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:27

Slaan is in mijn optiek een teken van onmacht. Draagt het bij aan oplossen van een probleem? Nee, je kapt het dilemma af en leert het kind dat je met slaan problemen kan 'oplossen'

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:27

Mindfields schreef:
Het toverwoord is denk ik ook geduld geduld geduld.

hetiseenfasehetiseenfasehetiseenfasehetiseenfasehetiseenfasehetiseenfasehetiseenfasehetiseenfase :D

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:28

NatasjavE schreef:
Uit studie is gebleken dat verbieden weldegelijk het beste resultaat geeft op de lange termijn.
Kinderen die thuis niet mochten drinken doen het als de ouders er niet bij zijn minder en op latere leeftijd dan kinderen die het wel thuis mogen.

Niet dat ik je niet geloof, maar dit verbaast me wel! Op korte termijn is het juist omgedraaid denk ik?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:28

Ukkepuk: Precies, exact hoe wij het ook doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 12:29

benangelique schreef:
anneliesdj schreef:

En als ze straks ouder wordt en je maakt geen indruk meer?
Als bv door een winkel loopt en ze zit continu overal aan, wat dan?

Ik snap je beredenering van indruk maken niet echt. :)

Als we boodschappen doen helpt ze mee door spullen uit het schap te pakken en ik de winkelwagen te doen. Als ze iets pakt wat we niet nodig hebben, zeg ik tegen haar dat we dat niet nodig hebben en wijs iets aan wat we wel nodig hebben. Zo gaat het al een half jaar, gaat prima. Als ze ouder wordt zal die aanpak niet veranderen.

Wat snap je niet aan het indruk maken?
Als je kind iets niet doet wat niet mag dan praat je met haar, dan is het de bedoeling dat dat gesprek indruk maakt toch? Anders mist het volledig zijn doel.

Wat als je door de winkel loopt en ze pakt in het wilde weg alles uit de schappen en is te snel om te kunnen zeggen 'dat niet maar dat mag je wel pakken' dan zeg je tegen haar dat ze moet wachten tot mama iets aanwijst wat ze wel mag pakken, wat als ze dat niet doet en doorgaat met willekeurig alles erin kiepen?

Of wat als je kind knoppen mieters intressant vind en daar dus aan zit, de vriezer in de super, kassa's thermostaat, enz enz. Je hebt al eens gewaarschuwd dat dat niet mag, maar de intresse wint het, wat dan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:31

Boos zijn mag, maar dingen vernielen uit boosheid niet, en je zus op haar gezicht timmeren bijv. ook niet.
Mijn middelste heeft nog niet het concentratievermogen en bevattingsvermogen om echt dingen uit te leggen. Bij Gioya doe ik dat wel maar Enya zit na 5 woorden al geïnteresseerd te kijken naar een roze badeendje of de kat die rondrent ipv nog naar je te luisteren. Laat staan dat ze er wat mee doet. Nou moet ik zeggen dat ik gisteren het evaluatieformulier terugkreeg van haar juf (ze moet naar het heronderzoek van het COS) en daar stond ook op aangekruisd 'luistert niet altijd naar correcties' 'koppig' 'snel afgeleid/weinig concentratievermogen' 'gaat heel snel van het een naar het ander bij het spelen' 'lacht of geeft geen reactie als ze aangesproken wordt op haar gedrag', de juf kent haar al goed na die paar maandjes hahaha.

Vwb alcohol en roken: Roken doe ik niet, wel heel incidenteel een wijntje, maar ik heb gewoon uitgelegd dat sommige dingen voor grote mensen zijn, omdat je smaak verandert als je groter wordt. Dat zij bijv. later sla best lekker kan gaan vinden :+ , en dat ik een heleboel dingen doe die ongezond zijn en dat ik het zelf niet fijn vind dat ik dat doe, maar het moeilijk kan laten en er voor mij geen mama meer is die zegt dat ik het niet mag doen. Gioya heeft ooit een minislokje rose op van me (gatverrrrrr, vinden grote mensen zoiets ECHT lekker?), die stelt alcohol nog wel heel wat jaartjes uit nu }>
Ik heb zelf ook van mijn moeder mogen proberen (zowel alcohol als een sigaret) en ik rook niet en drink zelden, net als mijn oudere zus. Ik ben heel rebels dus als ze me het had verboden, had ik tegen het verbod aangeschopt en was ik nu vermoedelijk wel een roker geweest.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:31

ukkiepuk schreef:
Mindfields schreef:

hetiseenfasehetiseenfasehetiseenfasehetiseenfasehetiseenfasehetiseenfasehetiseenfasehetiseenfase :D

hahahah ja en ook met dingen als iets op de grond gegooid, en ik wil dat hij het netjes in de prullenbak doet. Rustig blijven, paar keer vragen, uitleggen waarom het beter is om het in de prullenbak te doen en dan zegt ie eerst 12 keer neee nee nee nee nee maar uiteindelijk doet ie het wel. Zonder schreeuwen boos worden of dwingen van mijn kant.

Ik was een keer met hem in de supermarkt en hij wilde niet meelopen. Dus ik zak door mn knieen en kijk hem aan en leg hem heel rustig uit waarom etc. Liep er een vrouw langs me en die zegt: "Complimenten, de meesten laten het uitdraaien op schreeuwen en boos worden en dan ligt er weer ergens een gillend gefrustreerd kind op de grond."

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:34

benangelique schreef:
Slaan is in mijn optiek een teken van onmacht. Draagt het bij aan oplossen van een probleem? Nee, je kapt het dilemma af en leert het kind dat je met slaan problemen kan 'oplossen'

Ik kreeg vroeger een tik als ik echt vervelend ben, en het is serieus nog nóóit in me opgekomen dat ik dan dus ook wel zou mogen slaan. :n
Slaan kan uit onmacht zijn, maar niet altijd. Je moet het niet uit woede doen, maar als een correctie.
Ik heb er echt geen problemen door gehad.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:35

ik ben heel simpel en heel direkt, verder hou ik niet van hele redevoeringen met jonge kinderen en ook geen gedreig met "anders krijg je dit of dat niet"

toen ze nog erg klein waren kregen ze gewoon een tik voor hun pamper als ze iets stouts deden
snappen ze gelijk, schrikken ze van en verder met de dag
wat ouder ga je vragen waarom ze iets doen en vooral waarom niet en het verschilt per kind op welke leeftijd ze aan een bepaalde manier van aanpak toe zijn
verder vergt ieder kind een andere aanpak, wat de één verschrikkelijk vind kan de ander niks schelen

weer ouder hoef je eigenlijk niks meer te verbieden of te straffen, dan is een keertje boos worden( ja hoor, ik verhef mijn stem gewoon) wel genoeg, ze kennen moeders inmiddels wel

tuurlijk vreten ze wel eens dingen uit maar over het algemeen lopen er hier 3 gezonde vrolijke tieners rond, die de alcohol gewoon in de kast laten staan, niet roken en fanatiek met hun studie en hobby's bezig zijn

allerbelangrijkste is kinderen stimuleren en motiveren
niet focussen op wat ze niet kunnen maar waar hun kwaliteiten liggen
hier doen ze allemaal wat aan muziek, zijn sportief en als ze iets willen wordt er gekeken wat de mogelijkheden zijn

oja, hier waren sommige dingen leeftijd gebonden wat inhield dat de oudste soms al dingen mocht terwijl de andere 2 dat nog niet mochten
daar leren ze ook van
in het leven hangen sommige dingen nu eenmaal af van je leeftijd bijvoorbeeld auto rijden

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:36

En waarom moeten ze dan meelopen? Hoe leg je dat uit?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:38

anneliesdj schreef:
En als ze straks ouder wordt en je maakt geen indruk meer?
Als bv door een winkel loopt en ze zit continu overal aan, wat dan?

Ik snap je beredenering van indruk maken niet echt. :)

Als we boodschappen doen helpt ze mee door spullen uit het schap te pakken en ik de winkelwagen te doen. Als ze iets pakt wat we niet nodig hebben, zeg ik tegen haar dat we dat niet nodig hebben en wijs iets aan wat we wel nodig hebben. Zo gaat het al een half jaar, gaat prima. Als ze ouder wordt zal die aanpak niet veranderen.[/quote]
Wat snap je niet aan het indruk maken?
Als je kind iets niet doet wat niet mag dan praat je met haar, dan is het de bedoeling dat dat gesprek indruk maakt toch? Anders mist het volledig zijn doel.

Wat als je door de winkel loopt en ze pakt in het wilde weg alles uit de schappen en is te snel om te kunnen zeggen 'dat niet maar dat mag je wel pakken' dan zeg je tegen haar dat ze moet wachten tot mama iets aanwijst wat ze wel mag pakken, wat als ze dat niet doet en doorgaat met willekeurig alles erin kiepen?

Of wat als je kind knoppen mieters intressant vind en daar dus aan zit, de vriezer in de super, kassa's thermostaat, enz enz. Je hebt al eens gewaarschuwd dat dat niet mag, maar de intresse wint het, wat dan?[/quote]

Die situatieszijn hier echt nog nooit voorgekomen. Mijn dochter heeft echt een knopjes fetisj gehad en die zette ik dan gewoon in het karretje. Deden we een auto na, mocht zij de boodschappen scannen of kreeg ze een broodje in haar hand. Zo k konden en kunnen we heel ontspannen boodschappen doen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:38

mindfields hier echt geen 12 x nee, één blik van mij was genoeg om te luisteren maar hier leerde ze eigenlijk al gelijk dat het netjes weggegooid moest worden en moest ik opletten dat ze geen andere(grote) mensen op hun vingers gingen tikken als die wat lieten vallen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 12:39

Mindfields, er komt wel een moment dat hij gaat uitproberen wat je doet als hij volhoud, of je moet echt een heel volgzaam kind hebben.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:40

bij sommige ouders lees ik dus de oplossing in het vermijden van problemen inplaats van het aanpakken van het probleem

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 12:40

benangelique schreef:
Die situatieszijn hier echt nog nooit voorgekomen. Mijn dochter heeft echt een knopjes fetisj gehad en die zette ik dan gewoon in het karretje. Deden we een auto na, mocht zij de boodschappen scannen of kreeg ze een broodje in haar hand. Zo k konden en kunnen we heel ontspannen boodschappen doen

En hoe oud is zij? Wat als ze niet in de kar wil maar wil lopen? Auto's nadoen zijn ze te klein voor en zo lekker zijn broodjes niet, scannen kan alleen bij de AH, daar ben je ook niet altijd denk ik.
Dus wat dan?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:44

ukkiepuk schreef:
Mindfields schreef:

1,2,3,4..........................................................999

...ja, tis 7 uur,...naar bed.
(op sommige dagen dan he :D dan denk ik fijn..ze slapen)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:45

Anneliesdj: Die momenten hebben we heus ook hoor. Maar we gaan niet schreeuwen straffen boos worden etc. Wordt gewoon rustig opgelost. Vermijden is het zeker niet, leren communiceren over 'problemen' wel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:45

anneliesdj schreef:
Mindfields, er komt wel een moment dat hij gaat uitproberen wat je doet als hij volhoud, of je moet echt een heel volgzaam kind hebben.

Ook volhouden dus :) Ingewikkelder dan dat is het niet echt, alleen wil je soms shortcuts nemen of het er maar bij laten zitten. En dat is dan weer niet handig.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:46

en als ik ergens een hekel aan heb en ook een zeer maffe gewoonte, is kinderen laten eten in een supermarkt
ze wachten maar tot we de winkel uit zijn

nu moet ik wel zeggen dat het tegenwoordig de gewoonte in winkels is om overal bakjes en schaaltjes neer te zetten met iets om te proeven
mijn kinderen groeiden op in de tijd dat er niemand meer bij de vlees en kaasafdeling stond dus een plakje kaas kregen ze niet, nu halen ze die schade weer in :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:46

anneliesdj schreef:

In die fase zitten we nu en dat is soms echt heel erg moeilijk. Afleiden, uitleggen en situaties voor zijn, zijn de sleutel woorden. En dat is soms echt heel erg moeilijk. Gisteravond bijvoorbeeld. Tessa zeurde om eten. Kon echt niet wachten tot ik klaar was met koken. Bleef vragen en zeuren. Heb haar een doosje rozijntjes gegeven waardoor ze het wel zou redden tot het eten. Aan tafel naam ze een hap, spuugde het uit en zei dat ze het vies vond. Kan niet, want was de macaroni die ze altijd met smaak op eet. Prima dan eet je niet, hier uurs je toetje. Kwartier na het afruimen gaf ze aan dat ze honger had. Ze mocht een banaan want macaroni lag al in de prullenbak. Neemt 1 hap en zegt dat ze niet meer hoeft. ..
Ik ontplofte zowat! Dan kan ik heel boos op haar worden met ern hoop strijd, of ik stap uit de situatie. Ik ben d dus maar even op zolder de was gaan vouwen waarna ze na enige tijd uit zichzelf sorry kwam zeggen en toen ik vroeg waarom ze sorry zei, ze ook nog kon vertellen dat dat kwam omdat ze niet ging eten.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:48

Ik denk dat het heel goed is voor een kind om duidelijke grenzen te hebben en niet tot in den treure alles bespreken met een kind. Jouw beweegredenen om iets wel of niet toe te staan zullen vaak ook onbegrijpbaar zijn voor een kind van 2. Slaan hoeft niet, maar eindeloos meepraten net zo min. Waarom is het zo erg als een kind ook eens een heel duidelijk "nee" te horen krijgt? Waarom moet alles worden uitgelegd tot het kind het snapt en er mee eens is.
Ik geloof (sorry) de verhalen van kinderen die niks verkeerd doen of die het helemaal snappen als hun moeder uitlegt wat waarom niet mag en zich daar geruisloos bij neerleggen niet. Zal best wel eens voorkomen, maar een kind is geen volwassene en kan sommige verklaringen eenvoudigweg gewoon niet volgen of de logica zien.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:49

Mijn zoontje is net 2 en volop in de peuterpuberteit.
Echt straffen doen we niet, iig niet in de vorm van op de gang, tik op vingers, stoutstoeltje/hoekje o.i.d.
Drama/driftbui gedrag negeren we, dat is het snelste over. Als hij iets doet wat niet mag (gooien, lades opentrekken o.i.d), zeggen we eerst gewoon nee,
dat mag niet. Blijft hij het doen komt er wel een nee met stemverheffing (en dat is iets anders dan schreeuwen ;) ) en doet hij het dan nog, pak ik hem op
en zet ik hem weg. Vaak volgt daar een driftbui op :D Maar door dat te negeren is hij daar ook weer vrij snel uit.

Ook in de supermarkt, hij mag best zelf lopen, maar als hij niet luistert, tja dan ga je in het karretje, leuk of niet, boos of niet, kan me niet schelen, maar ik laat niet
mn kind door de supermarkt rennen en alles uit de schappen trekken. In het karretje is hij dan vaak heeeeel even boos, dan negeer ik dat gedrag en laat hem bijv. helpen, van
'kan jij het brood in de kar doen?' en dan is hij er vaak alweer uit.

Eten probeert hij ook een machtsstrijd van te maken. Alleen lukt hem niet. Wil je niet eten? Oke prima, dan niet. En dan gaan wij gewoon zelf verder eten en 9 van de 10 keer kiest
hij wel eieren voor zijn geld, pakt zn bord weer en begint wel te eten, hahah

Ik ben dus ook niet van het 10 x uitleggen tot in den treure. Nee is nee, klaar. Bijv met de lades opentrekken is het gewoon, nee dat mag jij niet. Ga daar geen extra lange uitleg aan
verbinden.
Wel voorkom ik driftbuien door als we bijv. in de speeltuin zijn, 5 min van te voren al regelmatig te herhalen dat we zo naar huis gaan. Eerst deed ik dat niet en riep ik gewoon, kom we gaan.
Nou dan was het 1 groot drama! Nu vind hij het nog steeds niet leuk, maar ipv drama gaat hij op zn kontje zitten als ik weg loop en hem roep. Tot ik ga zwaaien, dan komt hij snel achter me aangerent en
zijn we zo de speeltuin al weer uit :+

En nee, het is geen duf volgzaam kindje, het is juist een pittig kindje met een eigen wil en we hebben ook een tijd gehad dat ik niet meer wist wat te doen omdat hij de ene na de andere
driftbui had. Maar dit negeren van driftig/dwingend gedrag werkt best goed moet ik zeggen.
Laatst bijgewerkt door cruesli op 04-06-13 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 12:49

Mindfields schreef:
Anneliesdj: Die momenten hebben we heus ook hoor. Maar we gaan niet schreeuwen straffen boos worden etc. Wordt gewoon rustig opgelost. Vermijden is het zeker niet, leren communiceren over 'problemen' wel.

En hoe doe je dat dan? En wat als je op dat moment geen tijd hebt om een half uur of 3 kwartier op je kind te wachten?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:50

;) anneliesdj; ik denk zomaar dat ik al weet wat het antwoord daar op gaat zijn

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 12:51

benangelique schreef:
In die fase zitten we nu en dat is soms echt heel erg moeilijk. Afleiden, uitleggen en situaties voor zijn, zijn de sleutel woorden. En dat is soms echt heel erg moeilijk. Gisteravond bijvoorbeeld. Tessa zeurde om eten. Kon echt niet wachten tot ik klaar was met koken. Bleef vragen en zeuren. Heb haar een doosje rozijntjes gegeven waardoor ze het wel zou redden tot het eten. Aan tafel naam ze een hap, spuugde het uit en zei dat ze het vies vond. Kan niet, want was de macaroni die ze altijd met smaak op eet. Prima dan eet je niet, hier uurs je toetje. Kwartier na het afruimen gaf ze aan dat ze honger had. Ze mocht een banaan want macaroni lag al in de prullenbak. Neemt 1 hap en zegt dat ze niet meer hoeft. ..
Ik ontplofte zowat! Dan kan ik heel boos op haar worden met ern hoop strijd, of ik stap uit de situatie. Ik ben d dus maar even op zolder de was gaan vouwen waarna ze na enige tijd uit zichzelf sorry kwam zeggen en toen ik vroeg waarom ze sorry zei, ze ook nog kon vertellen dat dat kwam omdat ze niet ging eten.

Dat is allemaal ontwijkend gedrag...?
Waarom ga je de confrontatie niet aan?