Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
NatasjavE schreef:Uit studie is gebleken dat verbieden weldegelijk het beste resultaat geeft op de lange termijn.
Kinderen die thuis niet mochten drinken doen het als de ouders er niet bij zijn minder en op latere leeftijd dan kinderen die het wel thuis mogen.
benangelique schreef:anneliesdj schreef:
En als ze straks ouder wordt en je maakt geen indruk meer?
Als bv door een winkel loopt en ze zit continu overal aan, wat dan?
Ik snap je beredenering van indruk maken niet echt.![]()
Als we boodschappen doen helpt ze mee door spullen uit het schap te pakken en ik de winkelwagen te doen. Als ze iets pakt wat we niet nodig hebben, zeg ik tegen haar dat we dat niet nodig hebben en wijs iets aan wat we wel nodig hebben. Zo gaat het al een half jaar, gaat prima. Als ze ouder wordt zal die aanpak niet veranderen.
ukkiepuk schreef:Mindfields schreef:Het toverwoord is denk ik ook geduld geduld geduld.
hetiseenfasehetiseenfasehetiseenfasehetiseenfasehetiseenfasehetiseenfasehetiseenfasehetiseenfase
benangelique schreef:Slaan is in mijn optiek een teken van onmacht. Draagt het bij aan oplossen van een probleem? Nee, je kapt het dilemma af en leert het kind dat je met slaan problemen kan 'oplossen'
anneliesdj schreef:En als ze straks ouder wordt en je maakt geen indruk meer?
Als bv door een winkel loopt en ze zit continu overal aan, wat dan?
benangelique schreef:Die situatieszijn hier echt nog nooit voorgekomen. Mijn dochter heeft echt een knopjes fetisj gehad en die zette ik dan gewoon in het karretje. Deden we een auto na, mocht zij de boodschappen scannen of kreeg ze een broodje in haar hand. Zo k konden en kunnen we heel ontspannen boodschappen doen
ukkiepuk schreef:Mindfields schreef:Het toverwoord is denk ik ook geduld geduld geduld.
hetiseenfasehetiseenfasehetiseenfasehetiseenfasehetiseenfasehetiseenfasehetiseenfasehetiseenfase
anneliesdj schreef:Mindfields, er komt wel een moment dat hij gaat uitproberen wat je doet als hij volhoud, of je moet echt een heel volgzaam kind hebben.
anneliesdj schreef:Mindfields, er komt wel een moment dat hij gaat uitproberen wat je doet als hij volhoud, of je moet echt een heel volgzaam kind hebben.
Mindfields schreef:Anneliesdj: Die momenten hebben we heus ook hoor. Maar we gaan niet schreeuwen straffen boos worden etc. Wordt gewoon rustig opgelost. Vermijden is het zeker niet, leren communiceren over 'problemen' wel.
benangelique schreef:In die fase zitten we nu en dat is soms echt heel erg moeilijk. Afleiden, uitleggen en situaties voor zijn, zijn de sleutel woorden. En dat is soms echt heel erg moeilijk. Gisteravond bijvoorbeeld. Tessa zeurde om eten. Kon echt niet wachten tot ik klaar was met koken. Bleef vragen en zeuren. Heb haar een doosje rozijntjes gegeven waardoor ze het wel zou redden tot het eten. Aan tafel naam ze een hap, spuugde het uit en zei dat ze het vies vond. Kan niet, want was de macaroni die ze altijd met smaak op eet. Prima dan eet je niet, hier uurs je toetje. Kwartier na het afruimen gaf ze aan dat ze honger had. Ze mocht een banaan want macaroni lag al in de prullenbak. Neemt 1 hap en zegt dat ze niet meer hoeft. ..
Ik ontplofte zowat! Dan kan ik heel boos op haar worden met ern hoop strijd, of ik stap uit de situatie. Ik ben d dus maar even op zolder de was gaan vouwen waarna ze na enige tijd uit zichzelf sorry kwam zeggen en toen ik vroeg waarom ze sorry zei, ze ook nog kon vertellen dat dat kwam omdat ze niet ging eten.