Dochter heeft straf op school, jullie mening?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:46

SDE schreef:
- gaat het kind haar billen ooit nog tonen? nee
= opdracht geslaagd (?)

Het kind zal de billen wrs niet meer tonen als de juf kijkt inderdaad. Maar wat als de juf niet kijkt? Er is geen gedegen uitleg gegeven waar de straf voor is en waarom de billen niet getoond mogen worden. Met een goede uitleg op het niveau van t kindje - of liever nog de hele groep - had er wrs helemaal niet gestraft hoeven worden en was er in positieve sfeer wat geleerd over sociaal gedrag en omgangsvormen.

Opdracht geslaagd is dus maar net de vraag wat de opdracht is.. Op langere termijn gezien. Wat me juist wel mede de taak lijkt van school. Dat kan ts navragen als de juf is gekalmeerd.

Eea natuurlijk gebaseerd op wat ik hier lees.

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:47

Zoals ik begreep is de lerares van een andere groep. Daarbij komt, je kan toch vragen wat er gebeurd is? Ik zou wel willen weten wat er gebeurd, ook als het op school is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:49

Ik als moeder zou me er wel mee bemoeien en vind het een belachelijke straf, kind krijgt 3x straf voor 1x ongewenst gedrag, meisje is net 6 jaar oud en moet school toch leuk vinden ipv bang zijn. Ik denk juist wél dat je dochter er minder van wordt en meer in zichzelf gekeerd door dit soort dingen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:50

Ik vind "straf" hier eigenlijk te zwaar. Een gesprek met uitleg waarom ze haar billen beter bedekt houdt, zou meer opleveren. Een kind is onbevangen en ziet er geen kwaad in, het is een proces; leren wat wel en wat niet kan. En op deze manier leert ze het. Maar om een kind te straffen voor iets waarvan ze niet besefte dat het een stap te ver is, vind ik nogal wat.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:51

verootjoo schreef:
SDE schreef:
Zelden heb ik van de perfecte straf gehoord, een straf waar beide partijen tevreden mee zijn. Eén van de beide partijen zal meestal de straf te zwaar of te licht vinden.
Deze straf kan je zwaar noemen, maar:
- houdt het kind er een trauma aan over? nee
= opdracht geslaagd (?).

Ik vraag me af of het kind hier geen trauma aan overhoudt. Zo te lezen is het een heel gevoelig kind en ze vindt school nu niet leuk. School moet op die leeftijd gewoon leuk zijn, niet angstaanjagend ofzo. Nu wordt dat arme kind banggemaakt voor school terwijl ze in haar ogen niks fouts deed. Ze zal het nu niet meer doen nee, maar dat zal ze ook niet meer doen als je haar rustig uitlegt waarom je liever niet hebt dat ze haar blote billen op het schoolplein laat zien...

Trauma aan overhouden vind ik wel erg overdreven. Ze vind school misschien momenteel niet leuk maar welk kind wel als die straf krijgt dat is met een paar dagen weer wel bijgetrokken hoor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 21:52

Martine_R schreef:
Bovendien kent de lerares je dochter lijkt mij ook wel, ze heeft haar immers elke dag in de klas?

Even ter verduidelijking: haar eigen juf heeft de straf niet gegeven he, het is de surveillerende pauzejuf geweest, dat was nu toevallig de juf van het tweede leerjaar, dus degene waar ze mogelijk na de zomervakantie bij in de klas komt.
Ze is dus in de pauze apart gezet op de speelplaats zelf, heeft bij die juf een fikse rekentaak moeten doen na de pauze, en morgen moet ze dan haar middagpauze plus de tijd tot einde schooldag doorbrengen bij diezelfde juf ipv in haar eigen lokaal bij de eigen juf.
Deze juf kent mijn dochter dus nog niet goed (en aangezien mijn dochter erg lang is voor haar leeftijd kan ik me ook voorstellen dat ze juist de indruk maakt rijper te zijn dan haar leeftijd, maar dat is dus niet het geval, ze is nog erg kleuterachtig)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:55

SDE schreef:
Deze straf kan je zwaar noemen, maar:
- houdt het kind er een trauma aan over? nee
= opdracht geslaagd (?)

Een trauma is een groot woord, maar zo'n actie kan er flink inhakken qua vertrouwen. De kinderen zullen dan misschien geen overlast meer geven, maar persoonlijk heb ik liever kinderen die vol zelfvertrouwen in het leven komen te staan, ipv zich terug te trekken. In dat opzicht vind ik de opdracht niet geslaagd.

Met de pauze binnenzitten hebben de meeste mensen denk ik niet zo'n moeite, en dan was de boodschap ook wel aangekomen.

Ik zou zeker wel naar school toe gaan, niet meteen om te veroordelen en ook niet automatisch om de straf terug te draaien, maar wel om aan te geven wat jij van je dochter terugkrijgt, bijvoorbeeld dat ze de straf niet goed kon plaatsen. En dat ze heel bang is. Daar kan de juf weer haar voordeel mee doen, bv door een duidelijker gesprek en eventueel het ook meenemen naar de klas als geheel. En ook is de straf al heel anders als ze bv even met een letterlijk steuntje in de rug naar de andere klas gaat, zo van 'ja, we hebben de straf wel afgesproken, maar je kunt het wel hoor!' Zulke kleine dingen kunnen alle verschil maken.

En onder de indruk is ze echt wel.

Edit: ik zou het wel via de eigen juf spelen, en niet rechtstreeks naar de andere juf gaan.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 03-06-13 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:55

Ik zou mijn kind aan het eind van de ochtend, dus als de middagpauze begint, op gaan halen en mee naar huis nemen, want ik vind deze straf echt belachelijk.
Dan maar een keer het gezag ondermijnen hoor, deze straf gaat de perken te buiten, ook al woon je in een bekrompen boerengat.
Ik geloof echt niet dat deze straf in pedagogisch opzicht correct is. :n

Meen me te herinneren dat je eerder een topic had over dat je dochter gepest werd/wordt en ze daar weinig aan deden, beetje typisch dat ze zoiets onschuldigs als dit dan wel zo dramatiseren.

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:58

Vraag me wel af, waarom vind eigen juf dit ok? Een kind hoort toch in zijn klas te zitten om te leren. Nu mist ze haar eigen werk.

Pff en ik vind het nogal wat hoor, als 6 jarige in je eentje voor straf in een hogere klas strafwerk maken. Mijn kind is echt gevoelig en dan kan dat echt wel veel impact hebben hoor!

Vraag me ook af wat voor straf ze dan geven als ze echt wat geflikt hebben....

Ik zou zeker morgen om duidelijkgeid vragen!

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:01

Als ik je verhaal zo lees Urielle kan ik me wel herkennen in jou dochter qua verlegen/gevoeligheid. Ik was (en ben nog steeds) altijd erg onder de indruk als iemand op me moppert of me straf geeft (inmiddels ben ik de leeftijd van straf krijgen wel gepasseerd, maar toen ik jonger was wel).

Een trauma is een groot woord, maar ik heb nog wel een aantal herinneringen van mensen die tegen me uitvielen of iets te boos of te hard tegen me praatten die mij m'n hele leven wel bij zullen blijven (in mijn geval was zoiets dan ook absoluut niet na een paar dagen bijgetrokken, maar nou wordt ik vaak omschreven als best wel extreem gevoelig), zo kan ik nu nog steeds spontaan een rood hoofd krijgen van (in mijn ogen) beschamende gebeurtenissen van 10/15 jaar geleden. Ik denk dat dit heel erg per persoon ligt, maar zo te horen is jou dochter ook gevoelig voor dat soort dingen, en dan lijkt mij de straf wel erg zwaar.

Wat ik me ook van mezelf kan herinneren is dat het straf krijgen toch een gevoel van falen geeft bij een persoon, iets waar je je voor schaamt, wat toch wel zeker een smetje is op je zelfvertrouwen, zeker als er geen verkeerde intentie aan zat en iemand normaal gesproken nooit stout is. Verder heb ik geen pedagogische ervaren en ben ik eveneens geen moeder, maar heb ik wel een erg goed geheugen en kan ik me inleven hoe ik me gevoeld moet hebben als mij dat overkomen zou zijn ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:02

Ga naar school / gesprek zónder je dochter erbij. Je dochter de straf laten ondergaan, als er uit jou gesprek niks komt qua strafvermindering. Best kans dat die juf na zoveel uur/half uur zegt nou ga maar naar je eigen klas het is goed zo. Krijg niet het idee dat je dat nu al weet? (en of dat überhaupt zo is)

Wat ik niet zou doen is de autoriteit van de juf ondermijnen waar je kind bij is. School is school en ook daar hoor je je te gedragen. Krijg je daar straf dan is dat zo. Ze moet niet het idee krijgen dat als ze iets uitvreet dat mams het wel even oplost. Helaas hebben kinderen dat snel door en ik heb al meerdere keren soortgelijke verhalen gehoord (dat varieerde van bedreigen tm jij zorgt dat mijn kind overgaat, want ik weet je te wonen).

Ik heb trouwens ooit eens mijn middelvinger opgestoken naar iemand, omdat hij het ook deed. De meester zag het bij mij helaas wel en bij die gozer niet. Ik moest 20 minuten binnen zitten (het was in de pauze). In vergelijking daarmee is de straf voor je dochter wel erg aan de zware kant, maar goed je billen tonen kan dan ook echt niet. Een hele dag daar voor gaan rekenen vind ik jammer gekozen, misschien was schoolplein schoonmaken oid een beter keuze geweest. Rekenen moeten ze idd leuk en uitdagend vinden en het als straf opleggen geeft het een negatieve sfeer.

Probeer iig wel de kant van de juf aan te horen, want je hebt nu alleen de kant van je dochter aangehoord?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 22:04

Tigra_ schreef:
Trauma aan overhouden vind ik wel erg overdreven. Ze vind school misschien momenteel niet leuk maar welk kind wel als die straf krijgt dat is met een paar dagen weer wel bijgetrokken hoor.

Trauma is idd wat sterk verwoord, maar mijn dochter kennende is ze het ook zeker niet met een paar dagen vergeven en vergeten. Het is geen tienjarig brutaaltje zeg maar, ze is een geestelijk jonge zesjarige. Ik kan haar niet eens zover krijgen om de jongen die haar en de andere meiden pest (tot in het gezicht schoppen toe) een keer een grote mond te geven, 'want anders wordt de juf misschien boos.'
Dat de juf boos op haar is, dat vindt ze een ergere straf dan de hardste klap die ze ooit zal krijgen.
Het stukje van fleur_yen herken ik wel van mijn dochter, een geheugen als een olifant voor gebeurtenissen waarbij mensen boos of teleurgesteld waren en een drang om door iedereen perfect gevonden te worden (ze heeft twee juffen in de klas die elkaar afwisselen en was ook als de dood dat de ene juf het tegen de andere zou doorvertellen en dat die juf dan op haar zou neerkijken)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 22:08

Sammie schreef:
Probeer iig wel de kant van de juf aan te horen, want je hebt nu alleen de kant van je dochter aangehoord?

Absoluut :j
Ik had het bijna helemaal niet geweten, het was omdat ze de hele middag al triest was en net niet naar bed wilde en maar bij me bleef knuffelen en hangen van 'maar ik wil bij jou zijn!' toen het uiteindelijke probleem eruit kwam.

secricible

Re: Dochter heeft straf op school, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:11

Wat sneu voor haar zeg. Herken mezelf er ook heel erg in. Heb ooit tranen met tuiten gehuild omdat ik strfregels kreeg omdat ik geen vinger op had gestoken. Als de leraar alleen al me streng toesprak kon ik zo verdrietig en uit mijn doen zijn...
Ik zou idd even met de lerares praten zonder kind erbij, even vragen waarom zon heftige straf en aangevenhoe heftig ze er thuis op heeft gereageerd. En ik zou iss terugkoppelen dat ze niet begreep waarom de juf haar zo bestraft had. Daar leert men alleen van!
Als de lerares dan slim is laat ze haar wel de eerste dag straf komen, maar stuurt ze haar bijvoorbeeld na een uurtje weg met een goed gesprek.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:13

Ik denk serieus wel dat een kind van die leeftijd daar een trauma van op kan lopen.
Ik heb op mijn 6de ook een keer iets uitgehaald wat ongenadig hard afgestraft is door de juf en wat mij nog jarenlang achtervolgt heeft.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:15

Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat verlopen :)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:16

Ik vind eigenlijk dat je als moeder redelijk neutraal er tegen aan kijkt en ook wel open staat voor feedback. Je weegt de actie van je dochter af tegen de straf en heb daarbij je twijfels. Die in mijn ogen ook terecht zijn. Dat vind ik al een goede actie van je. Ik zie het ook als een actie van een kind, waarbij een neus nog het zelfde is als je billen. Ik vind de actie van de juf zwaar over trokken. Als ze je dochter even apart zet en met haar er over gesproken had, had zij duidelijk kunnen maken waarom je je billen niet laat zien.
Kennelijk is het een taboe voor de juf groter dan voor je dochter. Ook zou ik als onderwijzeres, als het om kleine kinderen gaat, contact met de ouders opnemen over zo een voorval te ventileren om misverstanden te voorkomen.
Succes morgen.
Laatst bijgewerkt door tjady op 03-06-13 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:17

Stomme vraag misschien, maar is het een openbare school?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:18

Vroeg ik mij ook af Sammie. Zie een hele conservatieve juf voor mij. (sorry vooroordeel).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 22:20

Sammie schreef:
Stomme vraag misschien, maar is het een openbare school?

ja, het is de gemeentelijke basisschool :j
(hoe de juf is weet ik verder niet, de kleuterjuffen zijn echt heel tof en open, van de twee juffen van nu is er een open jonge enthousiaste vrouw en een ervaren strenge maar kindvriendelijke juf die leuk inspeelt op de kinderhumor maar de juffen van de hogere klassen ken ik alleen van zien.)

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:20

anshrop schreef:
Absoluut zelf naar school mama! En idd, een onschuldig grapje moet niet aanleiding worden voor angst of stevige tegenzin. Juf zou deze gelegenheid met beide handen moeten aangrijpen voor een weerbaarheids les, een je billen zijn voor jezelf thema uurtje, en uberhaupt niet nodig om te straffen! Laat ze maar eens in de kring over bloot en de verschillen tussen jongens en meisjes praten. En uitleggen waarom je op school en elders je billen voor jezelf houdt. Dat je ook mag zeggen als iemand iets doet wat je niet fijn vindt! In plaats daar van maakt ze het kind tot schande voor de klas, zorgt ze ervoor dat het kind bloot ziet als een zonde, en wordt een 6 jarig meisje getraumatiseerd. Niks niet apart zitten, dan hield ik haar thuis, zijn ze nou helemaal betoetert!

Inderdaad !!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:20

Ik ben ook leerkracht en ik vind het eigenlijk een bijzonder vreemde straf. Binnenblijven in de pauze, okee, kan ik inkomen, maar rekenen in de tweede terwijl ze dan haar eigen stof mist in de eerste? Ik vind dat echt heel raar. Ze mist dus een middag lesstof in haar eigen klas en wat is de toegevoegde waarde van in de tweede gaan zitten? Dat ze dan onder het oog van die strenge juf zit? Dat wordt lachen als ze daar straks in september naartoe moet... Vreemde zaak. Ik zou het hoe dan ook toch even gaan bespreken, al was het maar om te begrijpen hoe de vork nu in de steel zit.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:21

Kun je niet met de ''eigen'' juf van je dochter praten? Misschien kan zij dit met haar collega bespreken? Dan ligt het toch misschien wat.. minder gevoelig dan als een ouder komt praten?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:26

ik vind de straf erg overdreven,het arme kind denkt nu vast dat er iets mis is met haar billen...
Ik heb geen kinderen en er ook geen verstand van,maar mij lijkt mij beter gewoon uitleggen waarom blote billen niet echt horen op een schoolplein ;) In plaats van van blote billen een vreselijk taboe te maken.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:29

Martine_R schreef:
Ik heb zelf geen kinderen, maar ik zou niet naar school gaan.

De lerares geeft deze straf. Daar zou ik me niet mee bemoeien. Het is op school gebeurd. Op school zijn de leraren nu eenmaal de 'opvoeders'. De lerares heeft hiervoor gestudeerd (en misschien ook al wat jaren ervaring?) Ik zou het lekker laten gaan. Je dochter wordt er echt niet minder van hoor. Bovendien kent de lerares je dochter lijkt mij ook wel, ze heeft haar immers elke dag in de klas?

Ik zou me er niet mee bemoeien in ieder geval..

:') duidelijk dat je geen kinderen hebt want dan zou je dit waarschijnlijk niet zeggen!

Bij ts haar verhaal krijg ik al geborrel in mijn maag,vindt de straf echt belachelijk voor een 6 jarige en ja het mag duidelijk gemaakt worden dat dit ongepast gedrag is maar echt geen 3 dagen straf :n
Ben misschien bot maar met 1 straf en een verontschuldiging zou ik er wel klaar mee zijn en zou meer ook niet pikken, zeker gezien dat het meisje al gevoelig is en dan maar bekend als de zeikerd op school :j gepaste straf prima maar zeker dat niet!